Olen kärsinyt korkeasta verenpaineesta jo 2-3 vuoden ajan. Tällä hetkellä käytössä on Atacand Plus, Emconcor, Catapresan sekä Atacand. Paineet "huitelevat" 180/105 tasoilla ja olen todella väsynyt. Lääkitystä on lisätty vuosien saatossa kun paineet eivät ole pysyneet kurissa. Viime syksynä jouduin sydänfilmissä olleiden muutosten vuoksi päivystykseen vuorokaudeksi ja siellä todettiin mm. alhainen kalium-taso.
Olisi mukava kuulla löytyykö minulle kohtalotovereita? Diagnoosia en ole vielä saanut, mutta nyt olen menossa verikokeisiin, jossa katsastellaan lisämunuaisen hormoneja ym. ym. Tällä hetkellä oireet viittaisivat juuri lisämunuaisen toimintahäiriöön tms.
Laittakaapa kommenttia tulemaan ja kertokaa samalla omista oireistanne ja mahdollisesta diagnosoinnista.
Korkea verenpaine ja matala kalium
13
5203
Vastaukset
- painetta
mulla oli n. kolmevuotta sitten samanlainen tapaus,väsytti niin p....lesti,jopa autolla ajokin oli uhkarohkea teko,tarvinnut muuta ,kuin istua johkin ,niin jo alkoi unimatti supattaa korvaan, ja kaliumitaso meni ales oikein kunnolla,mutta onneksi oli fiksu lääkäri ,joka hokasi laittaa mut jatkotutkimuksiin,ja sieltä sain uuden lääkkeen,joka on toiminut hyvin.ainakin tähän asti(n. 2v.)
- Nannaliini_71
Mitä lääkettä sait ja mikä oli diagnoosisi?
- Lakritsikalium
Minulla aivoinfraktii 5kk sitten lääkitys sen jälkeen;
Metforem 500 mgX2
Eliquis 5mgx2
Bisoprol Actavis 5mg
Atacand 32mg
Amiodipin 5mg
Atorvastatin 80mg
(Diabetes 2, verenohennuslääke El..,Verenpaine ka Kolestrooli)
Menin vastaanotolle koska nilkat turposivat ja todettiin että Kalium alhaalla n 2,1 ja Mg myös alarajoilla.
Alhainen Kaliumi johtui kuulemma Alkoholikäytöstä (n 15-25 annosta viikossa ja se että syön lakritsia.
.
Olisko kenelläkään kommenttia/kokemusta-- Lakritsikalium
Sorry vaan se lääke oli Atacand Plus 32
Hivenainetasapaino tosiaan kannattaa tutkituttaa labrassa aina silloin tällöin. Itselleni määrättiin magnesiumia puutostilan ja lihaskramppien korjaamiseksi ja olen syönyt myös kaliumia jonkin aikaa, mutta tilanne korjautui ja kaliumlisä jätettiin pois.
Mikä on verenpaineesi ja lepopulssisi? Itselläni ei enää sydän sykkisi lainkaan, jos vetäisin 5 mg Bisoprololia. ; )
Jos pystyt, niin pudota alkoholinkäyttösi vaikka puoleen ja mittauta veriarvosi muutaman kuukauden jälkeen. Tulokset saattavat olla niin rohkaisevia, että syntyy motivaatiota jatkaa selvemmällä linjalla.- Lakritsikalium
Kollimaattori kirjoitti:
Hivenainetasapaino tosiaan kannattaa tutkituttaa labrassa aina silloin tällöin. Itselleni määrättiin magnesiumia puutostilan ja lihaskramppien korjaamiseksi ja olen syönyt myös kaliumia jonkin aikaa, mutta tilanne korjautui ja kaliumlisä jätettiin pois.
Mikä on verenpaineesi ja lepopulssisi? Itselläni ei enää sydän sykkisi lainkaan, jos vetäisin 5 mg Bisoprololia. ; )
Jos pystyt, niin pudota alkoholinkäyttösi vaikka puoleen ja mittauta veriarvosi muutaman kuukauden jälkeen. Tulokset saattavat olla niin rohkaisevia, että syntyy motivaatiota jatkaa selvemmällä linjalla.Kiitos kommenteista.
Verenpaine 150/85 ,113/72,140/75 138/82 ja lepopulssi 73-83 välillä.
Mikä siinä Bisoprol Actavis on ? Aikaisemmin oli 2.5mg mutta kun Atacand 32 Plus vaihdettiin Atacand 32 iin niin ehdotin lääkärille että voisin ottaa sitä Bisoprolia sen 5 mg
koska minulla oli aika paljon niitä pillereitä jäljellä ja hän sanoi että OK.
Lakritsin olen jo jättänyt (se helpompi)
Jo olen menossa verikokeisiin syyskuun alussa.
By the way olen 71 v Lakritsikalium kirjoitti:
Kiitos kommenteista.
Verenpaine 150/85 ,113/72,140/75 138/82 ja lepopulssi 73-83 välillä.
Mikä siinä Bisoprol Actavis on ? Aikaisemmin oli 2.5mg mutta kun Atacand 32 Plus vaihdettiin Atacand 32 iin niin ehdotin lääkärille että voisin ottaa sitä Bisoprolia sen 5 mg
koska minulla oli aika paljon niitä pillereitä jäljellä ja hän sanoi että OK.
Lakritsin olen jo jättänyt (se helpompi)
Jo olen menossa verikokeisiin syyskuun alussa.
By the way olen 71 vBisoprolol on beetasalpaaja, joka säätää sydämen sykettä sekä alemmaksi että tasaisemmaksi. Bisoprolol lääkärini mukaan alentaa sykkeen mukana myös verenpainetta, niin voi sen kategorisoida verenpainelääkkeiden joukkoon.
Lepopulssisi on melko korkea beetasalpaajasta huolimatta, joten Bisoprolol on ilmeisen tarpeellinen lääke sinulle. Liikunnan tuoma hyvä peruskunto, terveellinen ja monipuolinen ravinto sekä mahdollisimman vähäinen tupakan ja alkoholin käyttö alentavat verenpainetta luonnollisella tavalla.
Sanoisin, että ruokatottumuksiasi muuttamalla pääsisit aikanaan lääkärin suostumuksella eroon statiinien (Atorvastatin) käytöstä. Statiineissa on todetut ongelmansa, ei vähiten ristiriitaiset tutkimustulokset statiinien tehosta kolesterolitasojen alentamisessa, eikä siinä, ovatko kohonneet kolesterolitasot ongelma sinänsä, eli ovatko ongelmat jossain syvemmällä.
En haluaisi jankuttaa, mutta alkoholin käyttöä olisi syytä rajoittaa, vaihtaa vaikka laadukkaampaan ja/tai laimeampaan, jota tulee otettua vähemmän. Vaikka alkoholi ei olisi sinulle ongelma, on se osa ongelmaa.- Anonyymi
Kollimaattori kirjoitti:
Jos pystyt, niin pudota alkoholinkäyttösi vaikka puoleen ja mittauta veriarvosi muutaman kuukauden jälkeen. Tulokset saattavat olla niin rohkaisevia, että syntyy motivaatiota jatkaa selvemmällä linjalla.Miksi alkoholia pitäisi käyttää lainkaan, kunsiitä on haittaa?
- Kaliumnatriumtasapaino
Kalium-natrium tasapaino kuuluu mitata (labrakokein)
Alhainen kalium aiheuttaa mm. kramppeja ja "elohiiren" tapaisia nykimisiä kasvoissa,
kun hermot nykii.
Liika kalium vaikuttaa sydämen toimintaan. Voi tulla ylimääräistä tykytystä yms.
Kaliumia ei kannata alkaa ahmia liikaa ja kannattaa käydä labrassa, itse käyn puolen vuoden välein.
Tuli liiasta kaliumista häiriöitä sydämeen. Kalium vähenee aika hitaasti, kalium-arvo laskee aika hitaasti, sitä on hidasta saada alas, jos on liikaa syönyt.
Alhaiseen kaliumin aihettamiin oireisiin tepsi jo parin viikon Kaleoridin syönti, mutta arvo ei noussut viitearvoihin vielä parissa viikossa tokikaan. - verenpainetta
Täytyy syödä todella huonosti jos on kaliumista puutetta.
Magnesiumin puute on yleistä.
Korkea verenpaine ei ole itsenäinen sairaus, vaan oire niinkuin on esimerkiksi kuume.
Molemmissa tapauksissa olisi hyvä selvittää oireen aiheuttaja.
Suomessa noin miljoona ihmistä syö verenpainelääkkeitä!
Liika natrium (nostaa verenpainetta) ei kerry elimistöön vaan poistuu virtsan mukana. Siis normaalisti, kun elimistö on tasapainossa. Näin ei käy jos noudattaa virallisterveellistä (liikaa hiilihydraattia) ruokavaliota jossa insuliini on jatkuvasti koholla, sillä kohonnut insuliini pysäyttää munuaisten natriumin erityksen.
Yksinkertainen fakta, tunnettu 1920 -luvulta asti. Ihmisille ei vaan kerrota.
Miksi?
http://personal.inet.fi/koti/remeli/verenpaine.htm - Enolepitänyt
Noin kymmenen vuotta sitten lekuri totesi verenpaineeni olevan korkea ja sitten alkoivat erilaiset tabukokeilut. Lopettelin ne vuoronperään sivuvaikutusten takia. Lopulta unohtui koko asia! Lekurissa joskus käydessä, tuli asia puheeksi, mutta en ottanut mitään lääkitystä ja lopulta työterveydessä ei paineita enää mitattu.
No, mennessäni käymään terveyskeskuksessa ja lekurin mitattua paineet lähetti samantien päivystykseen, jossa todettiin sydämessä sivuääni, joka johtui korkeasta verenpaineesta. Aloitettiin lääkitys, jota taas muuteltiin sivuoireiden takia. Söin tabuja melkein vuoden ja verenpaine ei laskenut ja määrättiin taas lisää tabuja ja sain rajuja sivuoireita. Sanoin lekurille lopettavani käytön. Lekuri määräsi labrat ja sydänfilmin ja vastausta kysyessäni lekuri sanoi; että se on kihti ja määräsi uudet tabut.
Nyt olen lopettanut kaikki ja oloni on taas hyvä! Enkä nyt tiedä, mitä tekisin asian suhteen ja odottelen tässä kuolemaa! - Kohonnuttaverenpainetta
Kannattaa syödä lääkettä ainakin verenpaineeseen. Sivuvaikutukset kestää yleensä vaan alkuajan. Kokeile Enalapril tai Atacand.
- Anonyymi
Kalium vaikuttaa sydämen toimintaan, sekä liika että liian vähäinen kalium.
SE pitää mittauttaa labrassa ennenkuin alkaisi yömään.
Kaliumin puute korjaantuu jo parin viikon kaliumin syönnillä.
Liikaa ei saa syödä siis, koska se voi aiheutta sydämen toimintahäiriöitä.
Myös tiamiinin pitkaikainen puute voi häiritä sydämen toimintaa.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Työsuhdepyörän veroetu poistuu
Hallituksen veropoliittisen Riihen uutisia: Mitä ilmeisimmin 1.1.2026 alkaen työsuhdepyörän kuukausiveloitus maksetaan2236975Pakko tulla tänne
jälleen kertomaan kuinka mahtava ja ihmeellinen sekä parhaalla tavalla hämmentävä nainen olet. En ikinä tule kyllästymää421249Fuengirola.fi: Danny avautuu yllättäen ex-rakas Erika Vikmanista: "Sanoisin, että hän on..."
Danny matkasi Aurinkorannikolle Helmi Loukasmäen kanssa. Musiikkineuvoksella on silmää naiskauneudelle ja hänen ex-raka271052- 75891
Hävettää muuttaa Haapavedelle.
Joudun töiden vuoksi muuttamaan Haapavedelle, kun työpaikkani siirtyi sinne. Nyt olen joutunut pakkaamaan kamoja toisaal48845Katseestasi näin
Silmissäsi syttyi hiljainen tuli, Se ei polttanut, vaan muistutti, että olin ennenkin elänyt sinun rinnallasi, jossain a61837Työhuonevähennys poistuu etätyöntekijöiltä
Hyvä. Vituttaa muutenkin etätyöntekijät. Ei se tietokoneen naputtelu mitään työtä ole.93794Toinen kuva mikä susta on jäänyt on
tietynlainen saamattomuus ja laiskuus. Sellaineen narsistinen laiskanpuoleisuus. Palvelkaa ja tehkää.38791Tietenkin täällä
Kunnan kyseenalainen maine kasvaa taas , joku huijannut monen vuoden ajan peltotukia vilpillisin keinoin.14756- 43733