Moro !
En voi käsittää mistä johtuu että Hemoglobiinini arvo nousee koko ajan, vaikka syön päivittäin epämääräisesti.
Syön yleensä vähän kerralla ja sillon kun nälättää. Minulla on refluksia joten joudun säännöstelemään ruokavaliotani.
Muutamia vuosia sitten HB arvoni oli suunnilleen 135 ja yleensä söin melkein hyvin joka päivä.
Viime heinäkuussa HB oli 144 ja olin sinä kesänä syönyt todella huonosti. Nyt vuoden lopussa mitattiin taas ja HB oli noussut 151:een.
Kaikissa labratesteissä piti olla massu tyhjä eikä saanut juoda mitään.
Kesällä hoitaja kyseli että olenko syönyt kalaa, tummaaleipää ja porkkanoita, vastasin myöntävästi ja hän sanoi niiden nostavan HB arvoa.
Hirvittää jos veriarvoni nousee vielä tuostakin.
ps. silti olen kalpea ja voisi luulla mun olevan sairas, lääkärikin siitä mainitsi kun ihmeteltiin veriarvojani.
Hemoglobiini nousee ja nousee
15
3851
Vastaukset
- kärsin
Ja minä taas kärsin hirvittävästä anemiasta. Kun HB:ni oli 79 niin lääkärit olivat ihmeissään, että kun kasvoja katsoo, niin olen terveen ja elävän näköinen, että luulisi itse terveydeksi minua. Kuitenkin kärsin vakavasta anemiasta, johon saan vähän väliä verta, ja mm. 4 pussiakin kuukaudessa.
Ei auta mikään syöminen. Ei vaikka kuinka rautapitoista söisi, ei tunnu missään.- Kalpeanaama
Aika ihmeellistä oikin kun ajattelee, toinen kalpeakasvoinen ja HB korkea kun taas toinen tervekasvoinen ja HB alhainen.
Sulla ei ilmeisesti imeydy vitamiinit.
Mun ei tarvitse syödä oikein mitään ja silti HB nousee.
Minä siis olen 45v nainen ja koskaan ennen ei ole mulle tapahtunut mitään tällasta. Olen 160cm ja painan suunnilleen 55KG, jos sillä edes on merkitystä.
Ei ole kyllä leikkimistä sun HB kanssa, kun taas mun HB jos nousee niin voi luovuttaa verta, tosin en ole ennen luovuttanut. - kärsin
Kalpeanaama kirjoitti:
Aika ihmeellistä oikin kun ajattelee, toinen kalpeakasvoinen ja HB korkea kun taas toinen tervekasvoinen ja HB alhainen.
Sulla ei ilmeisesti imeydy vitamiinit.
Mun ei tarvitse syödä oikein mitään ja silti HB nousee.
Minä siis olen 45v nainen ja koskaan ennen ei ole mulle tapahtunut mitään tällasta. Olen 160cm ja painan suunnilleen 55KG, jos sillä edes on merkitystä.
Ei ole kyllä leikkimistä sun HB kanssa, kun taas mun HB jos nousee niin voi luovuttaa verta, tosin en ole ennen luovuttanut.No minulla on lapsuudesta saakka ollut vaikea krooninen tauti takana. Ja se on nyt ollut viimesien vuoden hallitsemattomissa, ja tulehdusarvot korkealla, ne vastaavasti syövät hemoglobiinia. Kun tulehdusarvot saadaan alas, hemoglobiini nousee, se kuuluu taudin kuvaan.
Mutta poskissa on aivan ihana puna, kuin olisin ulkoillut. Kuitenkaan en pysty ulkoilemaan vaikean liikunnallisen sairauden takia näin talvisaikaan.
- asialla
Olla nestevajaus? Eli olet juonut huonosti/kuiva kun kokeet on otettu? Eli siis vähäinen nestemäärähän saa hb:n näyttämään paljon suurempia arvoja kuin ne todellisuudessa ovat?!?
- kärsin
Joo, tuokin pitää pakkansa. Kun multa otetaan paastoverikoe, HB on selkeästi korkeampi, kuin muulloin otetussa verikokeessa. Normaalisti vaan kävelen labraan ruokailujen välisenä aikana ja tällöin hemoglobiini on alhaisempi.
- Kalpeanaama
Paaston olen joutunut pitämään joka kerta.
Nestevajaus nimenomaan nostaa HB, mutta miksi joka kerta aina vaan korkeampi veriarvo.
- tekee mun hemis
ja loppua ei näy. Nainen minäkin ja taakse ovat jo jääneet miestenkin ylärajat. Itseä huolestuttaa kovasti, mikä vikana, mutta julkisen puolen lääkäriä ei eli ihan on kuulemma normaalia. Mutta eikö se ole huono juttu, jos hemis on liian korkea, siis tarkoittaako se samalla myös paksua verta eli kasvaako veritulpan riski? Muuten punaposki en ole itsekään, vaan rasituksessa naama sinertää, mutta muutoin se on harmaa ja tupakista ei siis tuo harmaus johdu.
- olemaan hb yli 140
No lääkärit aina sanoi että turhaa siitä huolestut,sehän on todella hyvä.Tyttäreni 14 v kävi vasta lääkärissä ja hb oli 149.Ja taas ihmeteltiin.
Jos kukaan lääkäri ei välitä tästä mitään,marssin itse laboratorioon ja otatin itseltäni ferritiiniarvon joka yllätys yllätys olikin kaksinkertainen normaaliarvoihin.
Lääkäriltä en ole vielä saanut vastausta mistä tämä johtuu,mutta onhan sellainenkin sairaus kuin raudankertymäsairaus ja oireeni sopivat hyvin tuohon tautiin.Lisäksi on perinnöllinen niin ehkä selittää tämän tyttäärenikin korkean hb:n.
Yleensä tämä tauti alkaa naisilla ilmetä 40v ikävuoden jälkeen.Käykääpä tekin varmistamassa omat ferritiiniarvonne,olisko siinä selitystä.
Jo yksistään korkea ferriitiinarvo selittää korkean hb:n.
Kyllä tässä maassa on itse oltava lääkäri,ei nuo tämänpäivän lääkärit kuuntele potilasta.Valitettavasti. - Kalpeanaama
olemaan hb yli 140 kirjoitti:
No lääkärit aina sanoi että turhaa siitä huolestut,sehän on todella hyvä.Tyttäreni 14 v kävi vasta lääkärissä ja hb oli 149.Ja taas ihmeteltiin.
Jos kukaan lääkäri ei välitä tästä mitään,marssin itse laboratorioon ja otatin itseltäni ferritiiniarvon joka yllätys yllätys olikin kaksinkertainen normaaliarvoihin.
Lääkäriltä en ole vielä saanut vastausta mistä tämä johtuu,mutta onhan sellainenkin sairaus kuin raudankertymäsairaus ja oireeni sopivat hyvin tuohon tautiin.Lisäksi on perinnöllinen niin ehkä selittää tämän tyttäärenikin korkean hb:n.
Yleensä tämä tauti alkaa naisilla ilmetä 40v ikävuoden jälkeen.Käykääpä tekin varmistamassa omat ferritiiniarvonne,olisko siinä selitystä.
Jo yksistään korkea ferriitiinarvo selittää korkean hb:n.
Kyllä tässä maassa on itse oltava lääkäri,ei nuo tämänpäivän lääkärit kuuntele potilasta.Valitettavasti.Sehän selittääkin miksi ei ennen ole ollut tuollasta minulla, ikä siis kyseessä.
Isosiskoni juuri tänään kertoi että hänellä on HB 170 eli geeneissä näköjään.
Äitini kuoli kuukausi sitten keuhkoveritulppaan, joten olisi kai parempi tutkituttaa tuo Ferritiiniarvo.
Kiitos ! - kai.
Kalpeanaama kirjoitti:
Sehän selittääkin miksi ei ennen ole ollut tuollasta minulla, ikä siis kyseessä.
Isosiskoni juuri tänään kertoi että hänellä on HB 170 eli geeneissä näköjään.
Äitini kuoli kuukausi sitten keuhkoveritulppaan, joten olisi kai parempi tutkituttaa tuo Ferritiiniarvo.
Kiitos !ota tuota Hemohessiä?
- sentään
kai. kirjoitti:
ota tuota Hemohessiä?
Nyt minulla kyllä meni väärin tuon Hemohessin kanssa, eli sillähän saa hemoglobiinit alaspäin. Se voisi olla kokeilemisen arvoista, niin on arvot ainakin paperilla kunnossa (vaikka muuten ei kaikki olisikaan kunnossa).
- maalaismies1
En olis huolissani tuosta vielä, tosin naisilla saattaa kuukautisten loputtua nousta Hb kun vuoto lakkaa.
Oma arvoni on 185 ja sekään ei lääkärisetiä hetkauta. Sanovat vaan , että syö huonommin.
Ei paljon huonommin voi syödä.- sama arvo
ja nainen oon, eikä hetkauta lääkäriä. Paljonkos on mittarissa varaa nousta? Odotellaan vissiin, että 200 raja menee rikki.
- mars!!
Käykäähän korkean hemoglobiinin omaavat luovuttamassa verta.. Laskee hb ainakin vähäksi aikaa hieman matalammas. Lisäksi saatte hyvän mielen pelastamalla ehkä jonku hengen tai vaikka useamman :D
- nostaa
hemogobiiniarvoa.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Tänään pyörit ajatuksissa enemmän, kun erehdyin lukemaan palstaa
En saisi, silti toivon että sinä vielä palaat ja otetaan oikeasti selvää, hioituuko särmät ja sulaudummeko yhteen. Vuod192188Nainen, sellaista tässä ajattelin
Minulla on olo, että täällä on edelleen joku, jolla on jotain käsiteltävää. Hän ei ole päässyt lähtemään vielä vaan jost2281694Seiska: Anne Kukkohovi myy pikkuhousujaan ja antaa penisarvioita
Melko hupaisaa: https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ex-huippumalli-anne-kukkohovin-amerikan-valloitus-vastatuulessa-myy3021197- 65939
Kulujen jako parisuhteessa
Hei, miten teillä jaetaan kulut parisuhteessa? Työttömyyttä ja opiskelua tulee omalla kohdalla jatkumaan vielä jonkin ai53895- 39824
Missä olit kun tajusit, että teistä tulee joskus pari?
Kuvaile sitä paikkaa, hetkeä ja tilannetta.53805J miehelle viesti menneisyydestä
On jo useampi vuosi, kun ollaan oltu näköyhteydessä. Jäi tyhjä olo, koska rakastin. En tietenkään sitä kertonut. Mutta e31696Valitse, kenen kanssa seurustelet
Seura turmelee, ja huono seura turmelee täysin. Vähän niin kuin valta turmelee, ja absoluuttinen valta turmelee kokonaan273663Paikat tapeltu
Ei mennyt ihan persujen toiveiden mukaan Ei kait nyt 20 ääntä ja arpajais voitolla voi olla Ähtärin kaupungin puheenjoh33632