kauhistuttavat nuo ihmedietit (eivät tehoa) ja ajattelin kirjoittaa vähän vinkkejä. olen 23-vuotias nuori nainen. vietin au pair vuoden italiassa ja siellä lihosin lähes 20 kiloa. suomeen palattuani pääsin kiloistani melko helposti eroon :) ja siksi koen, että voisin olla avuksi teille muillekin. olen 165cm pitkä ja painoni oli lähtiessäni 49kg, palatessani 68kg ja nykyään 45kg (tiedän painavani painoindexin mukaan liian vähän, mutta tämäkin riippuu ihmistyypistä/kropan mallista ja minä olen luonnostani hyvin siro).
unohtakaa kaikki ihmedietit. ne eivät ole kovin kauaskantoisia. ainoa oikea ja TOIMIVA tapa laihtua on myös kaikkein terveellisin. kokeilin ensin epätoivoisesti vaikka mitä ja luin kaikki mahdolliset dieettikirjat ja lehtiartikkelit laihtumisesta. lopulta avun sain kuitenkin järjenkäytöstä.
-paastoaminen ei auta. kun ihminen jättää aterioiota väliin, alkaa elimistö reagoida liian vähäiseen energiansaantiin ja alkaa varastoida energiaa. laihtuminen alkaa hidastua jo parin ensimmäisen päivän jälkeen ja loppuu hyvin nopeasti.
-tulisi syödä 3-4 tunnin välein jotain, jotta elimistö ei alkaisi "käydä paastolla" (eli varastoida energiaa).kun syöt riittävän usein, ei tule ahmimishimoakaan.
-laihdu vain 0,5-1 kiloa viikossa. tällöin tulokset ovat pysyviä. jos laihdut enemmän, on kysymys todennäköisesti nestevajeesta ja rasvaa ei ole palanut yhtään.
-ota lautaselle joka aterialla hieman vähemmän ruokaa, kuin normaalisti. jos syöt tavallisesti 4 perunaa ja 2 pihviä, niin otatkin vain 2 perunaa ja yhden pihvin. salaattia voit syödä niin paljon, kuin tahdot, koska ne eivät lihota.
-ateriaa ennen on hyvä juoda vaikkapa lasillinen vettä, koska se täyttää vatsan sopivasti. liika vedenjuonti ei kuitenkaan kannata, koska neste turvottaa.
-älä syö kerralla paljon, sillä vatsalaukkusi tulisi saada pienentymään. vähennä ruuan määriä pikkuhiljaa, niin näläntunnekin vähenee vähitellen ja tarvitset aina hieman vähemmän ruokaa.
-pureskele ruokasi hyvin. saattaa kuulostaa hassulta, mutta jokainen haarukallinen olisi hyvä pureskella jopa 30 kertaa. tällöin syljen amylaasi pääsee pilkkomaan ruokaa ja ruoka sulaa nopeammin. mitä vähemmän aikaa ruoka viipyy elimistössäsi, sen vähemmän siitä ehtii imeytyä elimistöösi. hyvä ruuansulatus on siis kaiken a ja o. ylimääräisenä ilona pääset eroon vatsavaivoista.
-jälkiruuat kannattaa jättää väliin tai säästää vaikkapa välipalaksi. tärkeintä on siis syödä usein ja vähän kerrallaan. jos on oikein herkkua jälkiruokaa, niin sen voi jättää vaikkapa siihen kolmen tunnin päähän seuraavaksi ateriaksi :).
-älä kiellä mitään herkkuja jyrkästi itseltäsi. ehdoton kielto saa himot valloilleen. kohtuus kuitenkin kaikessa.
-on oikeastaan sama käyttääkö kevyttuotteita, vai normaalirasvaisia, koska useimmissa kevyttuotteissa rasva on korvattu sokerilla (jotta saataisiin makua) ja tämä on yhtä paha asia laihtumisen kannalta, kuin rasva. seuraa mieluummin kalorimääriä, kuin rasvaprosentteja. ei ole kuitenkaan hyvä laksea mitään kovin orjallisesti.
-aktivoi itsesi. kun sinulla on tekemistä, et ajattele ruokaa.
-jos et ole liikkujatyyppiä, ei kannata stressata. laihtua voi ilman kuntoiluakin. jos et ole aikaisemminkaan liikkunut, siitä tuskin tulee mitään laihdutuksenkaan yhteydessä. hyötyliikunta auttaa. kävele lähikaupaan, kulje portaat hissin sijaan jne,...
-jos tapanasi on herkutella televisiota katsellessasi, niin ota sohvalle ruuan sijaan, jokin muu "projekti":neulo, teroita kaapista kaivamasi lyijykynät, kiillota hopeakorusi, järjestä vlokuva-albumisi,... ihan mitä tahansa, kunhan teet jotain muuta, kuin mässäilet telkkarin parissa. ota tavaksesi syödä vain ruokapöydän ääressä.
-ruokapäiväkirjan pitäminen auttaa aluksi kartoittamaan tilanteen. kirjoita ylös kellonaika ja kaikki (tarkkoine määrineen) mitä olet syönyt ainakin ensimmäisen viikon ajan, koska siten huomaat missä menee överiksi ja mistä voit vähentää.
-muista ruokailla monipuolisesti, jotta saat kaiken elimistölle välttämättömän (vitamiinit, hivenaineet). jos vähennät esimerkiksi maitotuotteista, niin kalsiuminpuutteessa saattaa iskeä yllättäen hurja juustonhimo.
-vaa'alla kannattaa käydä ilman vaatteita ja aamupissan jälkeen. tällöin olosuhteet ovat aina samat ja pystyt vertailemaan parhaiten. vaaka ei ole välttämättömyys. peili käy ihan hyvin :), mutta vaa'an (etenkin digitaalisen) avulla huomaat muutokset selvimmin ja se lisää myös motivaatiota. muista kuitenkin, että naisen paino vaihtelee jonkin verran (jopa kilon)kuukautiskierrostakin johtuen, joten älä stressaa heti, vaikka jonain päivänä paino näyttäisikin nousseen hieman.
näin yksinkertaista se laihtuminen oikeastaan on! täytyy vaan ymmärtää ja hyväksyä se tosiasia, että laihtumiseen ei ole oikotietä ja kaikki lähtee ihan pienistä muutoksista. suuret elämäntapamuutokset eivät yleensä onnistu. sellaista keinoa ei ole, jolla pysyvä laihtuminen olisi mahdollista pikavauhdilla. 2-4 kilon painonpudotus kuukaudessa on realistinen tavoite ja se myös näkyy! kahdessa kuukaudessa se tekee jo 4-8 kiloa! parasta on se, että kilot myös pysyvät poissa, eivätkä palaa heti laihdutuksen lopetettuasi takaisin (diettien ja paastojen kanssa käy näin).
painonpudotus vaatii itsekuria, mutta uskokaa minua: tämä on ainoa toimiva tapa ja kaiken lisäksi terveellinen! (eikä loppujenlopuksi kovin vaikea. heikompiluonteinenkin voi onnistua tällä konstilla)
vielä niille nuorille naisille, jotka ovat huomanneet lihomisensa alkaneen e-pillereiden aloittamisen myötä. kannattaa keskustella asiasta lääkärin kanssa ja pyytää vaihtoa matalahormonisempiin pillereihin.
jos taas kärsit ylipainon lisäksi masennuksesta, tai arvelet masennuksen johtuvan ylipainosta, kannattaa piipahtaa lääkärillä (psykiatrilla). on olemassa ruokahalua vähentävää masennuslääkettä (seromex,käytetään bulimian hoitoon), joka saattaa olla hyvä apu laihdutuksen aloituksessa. pitää kuitenkin muistaa syödä jotain aina kolmen tai neljän tunnin välein, vaikka ei nälkä olisikaan.
tsemppiä kaikille laihduttajille! muistakaa järki!
terkuin: noora
ps. näin joulun alla kiertäkäähän konvehtirasiat kaukaa :) tilalle kannattaa ostaa viinirypäleitä ja pestä ne valmiiksi kuppiin pöydälle, mistä napsia aina kun tekee mieli. dietorelle-karkit ovat myös vaihtoehto (mutta vasta numero kakkonen).
NÄIN LAIHDUT
16
3276
Vastaukset
- noora
heruista luopuminen on todella vaikeaa ja siksi,...
-hedelmäsalaatti on hyvää! korvaa sokeriliemi (kaada sälykepurkeista viemäriin tai juota liaan laihalle ystävällesi :) ) vaikkapa lightspritella ja hedelmäsalaatti on vielä normaaliakin maukkaampaa, mutta vähäkalorista.
-kermavaahdon sijaan käytä vispicremeä (muistaakseni flora-merkkistä), joka on lähes yhtä mastuvaa (lisää vain pieni ripaus sokeria).
-limun ystäville suosittelen light-limuja (vertaa kalorimäärä esim tavallisen pepsin ja pepsimaxin välillä). makueroa ei todellisuudessa huomaa!
-vältä pikaruokaa ainakin aluksi, kunnes vatsalaukkusi on ehtinyt vähän pinentyä. minäkin syön nykyään entisen big mac -aterian sijaan happy mealin (ja tulen yhtä täyteen, kuin ennen big macista). pizzani tilaan nykyään lasten listalta :). normaalikokoinen pizza muuten vastaa n.20 perunaa! mietihän sitä!
vielä muistutus: alkoholijuomat ovat runsaskalorisia ja erittäin petollisia lihottajia. jopa light-siiderit (jos jotain juot, niin mieluiten niitä), joita on paljon tarjolla ovat kmelko kaloripitoisia ja siksi alkoholinkulutusta kannattaa vähentää. viineissä ja väkevissä on myös kovasti kaloreita (käytetty paljon sokeria käymiseen), vaikka niitä ei olekaan pulloihin merkitty, kuten esimerkiksi siidereissä.
mikäli alkoholinkäyttösi on humalahakuista (kuten meillä useimmilla), niin yritä pitää tauko juhlimisessa ainakin laihdutuksen alussa. kun kilot ovat vähän pudonneet, et enää tarvitse yhtä paljon alkoholia humalatilaan :) ja yllätyt, kun entisen sixpackin sijaan "tarvitsetkin" vain kolme pulloa! rahaakin säästyy!!!- Lihava
Vaikka olen itsekin tiennyt aina että noinhan se laihdutus pitäisi tehdä. Niin silti sitä yrittää päästä matalimman aidan ali, eli juuri noilla 'Älä tee mitään,laihdut kuitenkin' hömpillä. Eli kiitos nyt kun vielä muistutit! :)
Vaikea ehkä näin joulun lähestyessä aloittaa..
Muttaku itsekin olen lihonut vuodessa reilut 13kg ! Ja en sitä ennenkään ollut ihan ihannepainossani :( Noh, yritetään :) - noora
Lihava kirjoitti:
Vaikka olen itsekin tiennyt aina että noinhan se laihdutus pitäisi tehdä. Niin silti sitä yrittää päästä matalimman aidan ali, eli juuri noilla 'Älä tee mitään,laihdut kuitenkin' hömpillä. Eli kiitos nyt kun vielä muistutit! :)
Vaikea ehkä näin joulun lähestyessä aloittaa..
Muttaku itsekin olen lihonut vuodessa reilut 13kg ! Ja en sitä ennenkään ollut ihan ihannepainossani :( Noh, yritetään :)tulin itse tilanneeksi kaiken maailman rasvansitojia ja omenaviinietikkakapseleita sun muita ja petyin, kun paino ei pudonnut ollenkaan. purkeissa luvattiin, että voin syödä ihan normaalisti ja laihtua silti. se on täyttä puppua ja keino rahastaa epätoivoisia ihmisiä juuri sen arimman asian varjolla.
ostelin kaupasta ananasta ja biotta-mehuja (niiden kun luvattiin parantavan aineenvaihduntaa). tokihan nämä siinä toimivat, mutta eivät kuitenkaan nopeuta painonpudotusta.
jokainen varmaan tietää sisimmässään, ettei ole oikotietä laihtumiseen. kuitenkin jo neljän kilon painonpudotus kuukaudessa on hieno saavutus ja sen eteen ei joudu hirveästi ponnistelemaan, kun tekee sen pienin muutoksin ja oikein.
kyllä se laihdutus onnistuu joulun allakin :). jouluna ei tarvitse olla yksin (eikä kärsiä tekemisenpuutteesta) ja sitä jouluruokaa voi pureksia oikein kunnolla, kun on pöytäseuraa :). syö ihan normaalisti vaan, mutta hieman pienempiä annoksia, kuin yleensä, niin kyllä se siitä. konvehdit kaappiin :). - mina kans
noora kirjoitti:
tulin itse tilanneeksi kaiken maailman rasvansitojia ja omenaviinietikkakapseleita sun muita ja petyin, kun paino ei pudonnut ollenkaan. purkeissa luvattiin, että voin syödä ihan normaalisti ja laihtua silti. se on täyttä puppua ja keino rahastaa epätoivoisia ihmisiä juuri sen arimman asian varjolla.
ostelin kaupasta ananasta ja biotta-mehuja (niiden kun luvattiin parantavan aineenvaihduntaa). tokihan nämä siinä toimivat, mutta eivät kuitenkaan nopeuta painonpudotusta.
jokainen varmaan tietää sisimmässään, ettei ole oikotietä laihtumiseen. kuitenkin jo neljän kilon painonpudotus kuukaudessa on hieno saavutus ja sen eteen ei joudu hirveästi ponnistelemaan, kun tekee sen pienin muutoksin ja oikein.
kyllä se laihdutus onnistuu joulun allakin :). jouluna ei tarvitse olla yksin (eikä kärsiä tekemisenpuutteesta) ja sitä jouluruokaa voi pureksia oikein kunnolla, kun on pöytäseuraa :). syö ihan normaalisti vaan, mutta hieman pienempiä annoksia, kuin yleensä, niin kyllä se siitä. konvehdit kaappiin :).Ihan taalla vaan utelen, etta kuinka kauan sinulla Noora kesti tuon ylimmaraisen 20kg pudotus? Itsellani on saman verran ylimaaraista, ja olen kylla todella yrittanyt nyt jo ainakin kuusi kuukautta laihduttaa juuri noilla kyseisilla ohjeilla, terveellisesti, vaan kun ei paino laske sitten millaan!!! Olen ehka onnistunut laihtumaan noin nelja kiloa kuuden kuukauden aikana. En tieda missa vika on , mutta nyt olen siis sortunut 13paivan pikakuurin ja humpsista paino pudonnut kolme kiloa. Tiedan , etta se ei ole laskia , mutta vaa'an heilahtaminen alaspain antaa valtavasti motivaatiota, joten olen sita mielta etta pikakuuri on omiaan laihdutuksen alussa ja oikean motivaation loytamisessa.
- noora
mina kans kirjoitti:
Ihan taalla vaan utelen, etta kuinka kauan sinulla Noora kesti tuon ylimmaraisen 20kg pudotus? Itsellani on saman verran ylimaaraista, ja olen kylla todella yrittanyt nyt jo ainakin kuusi kuukautta laihduttaa juuri noilla kyseisilla ohjeilla, terveellisesti, vaan kun ei paino laske sitten millaan!!! Olen ehka onnistunut laihtumaan noin nelja kiloa kuuden kuukauden aikana. En tieda missa vika on , mutta nyt olen siis sortunut 13paivan pikakuurin ja humpsista paino pudonnut kolme kiloa. Tiedan , etta se ei ole laskia , mutta vaa'an heilahtaminen alaspain antaa valtavasti motivaatiota, joten olen sita mielta etta pikakuuri on omiaan laihdutuksen alussa ja oikean motivaation loytamisessa.
se on lähtenyt aina sillä tavalla, että ensimmäiset 8 kiloa putosivat kuin itsellään n. kolmessa kuukaudessa. sitten paino jämähti 60:neen ja pysyi siinä muutaman kuukauden, jonka jälkeen terästäydyin ja putosi noin kolmessa kuukaudessa vähän alle 55:een ja siitä pikkuhiljaa laski noin kilon verran kuukaudessa ja nyt on pysynyt tässä 45:ssä.
pikakuurien ensimmäiset hetket aina laihduttavat, mutta se painonpudotus hidastuu, kun elimistö käy paastolla ja laihtuminen psyähtyy. siksi niitä pikakuureja ei kannata ottaa edes välissä, vaan vähentää syömisestä koko ajan pikkuhiljaa. kestää nimittäin kauan pikakuurin jälkeen, ennen kuin elimistö lopettaa energian varastoimisen.
- Lapsesta asti pullukka
Olen pienestä asti ollut aina painoindeksin ylärajoilla ja murrosikäisenä lihosin lievästi ylipainoiseksi. Äitin on ollut vauvasta asti hyvin ylipainoinen ja siksi pitänyt aina huolta painostaan, joten meillä on syöty aina kevyesti. Light-juomat, vähärasvaisimmat vaihtoehdot, kevyet keitot ym. ovat aina kuuluneet ruokavaliooni. Siksi onkin vaikea muuttaa elintapoja enää terveelisemmäksi, joten laihdutukseen on vain yksi keino: kalorimäärän pudottaminen hyvin matalaksi. Olen 22-vuotias ja laskenut kaloreita 14-vuotiaasta asti. Vain sillä tavalla olen pystynyt pitämään painoindeksin normaalina. Välillä on ollut kausia(esim. stressiä opiskeluista ym), jolloin ei yksinkertaisesti ole jaksanut laskea kaloreita. Silloin on myös paino noussut hurjaa vauhtia ylöspäin.
Ihmisillä, jotka ovat aina olleet hoikkia ja lihovat nopeasti elämäntilanteen muuttuessa (esim. sinun tapauksessasi ulkomaille muutto), laihtuminen käy melkein automaattisesti vain poistamalla ylimääräiset herkut. Kaikille se ei kuitenkaan ole yhtä helppoa. Mahdotonta laihtuminen ei kuitenkaan ole koskaan, joten ei menetetä toivoa. Tsemppiä kaikille laihtumiseen!- kukkanen
Mä olen vasta 14, kohta 15, mutta silti mua on aina häirinnyt mun ylipainoni. Taidan olla tällähetkellä pituudeltani vähän yli 160 ja painan 74 kiloa. Että että... Aloitin karkkilakon virallisesti tänään. Että kohti laihtumista ollaan menossa :)
Ajattelin myös jättää samalla kaikki herkut. Mutta kattoo nyt että onnistuuko se vai ei.
Siis miten usein sitä nyt sitten pitää syödä? Ku en mä kauhean usein jaksais alkaa syömään. Laadin itselleni pienimuotoisen ohjelman:
- aamupala ennen kouluun lähtöä(piltti tai jotain)
- kouluruoka (n. 10.40 tai 11.40)
- koulun jälkeen, n. 16.00 jotain pientä..leipää tai jotain. Jos ruoka valmistuu viideksi, niin sitten unohdetaan toi välipala. (pääsen yleensä kolmen-kahden aikoihin koulusta)
(oletetaan ruuan olevan viideltä)
- 20.00-21.00 jotain pientä(piltti tai leipää..?)
Huomasitte varmaan, että syön pilttiä ^^
Lisäksi olen alkanut juomaan vichyä, vaikka en siitä pidäkkään. Tuoremehuja en juo, olen todennut että ne lihottavat.
Että että..onko ns. "ohjelmani" ihan väärillä raiteilla?
Olen aina ollut ylipainoinen. Ensiksi vain lievästi, mutta minkäs teet. Olen lihonut vuodessa aina keskimäärin 10 kiloa O.o Tosin nyt painan suunnilleen saman verran kuin seiskalla. Olen lihonut n. viisi kiloa. Kai.
Aina sitä päättää alkaa karkkilakkoon tai laihduttamaan, mutta sitten sitä kuitenkin ajattelee, että ehkä sitten huomenna.
Ja sit ku mä en tiedä, että laihdunko mä helposti vai en. Ku haluisin laihtua ennen kesää ihan reippaasti -ja pysyvästi.
Ja olen myös todennut, että kukaan jätkä ei hyväksy meitä ylipainoisia. No jos mä olisin niiden asemassa, niin olisin varmaan samaa mieltä, mutta se on niin epäoikeuden mukaista. Oikeesti. Mä en oo ollu viel kenenkää kaa yhessä. Enkä viiti yrittääkkään, ku saan kuitenki pakit.
Tällä hetkellä näyttää siltä et yx jätkä vois olla kiinnostunu musta, mut ei se kuitenkaan oo. oon saanu jo ihan tarpeex monet pakit, joten en jaksa enää uskoo. Tai onhan se kivaa ajatella, et hei, toihan vois tykätä musta. Mutku mä pidän sitä niin epätodenmukaisena. Mix kukaan nyt musta tykkäis. Jeph. Voisin mennä puhumaan tai txtata sille. Mut sit se ja sen kamut vaa nauraa mulle mun seläntakana. Ja joudun välttelemään sitä koko loppu vuoden. Ja se jos mikä on kivaa...mulla on kokemusta -_-
No ihan sama. Jatkoja ja hyvää joulua ^^ - noora
kukkanen kirjoitti:
Mä olen vasta 14, kohta 15, mutta silti mua on aina häirinnyt mun ylipainoni. Taidan olla tällähetkellä pituudeltani vähän yli 160 ja painan 74 kiloa. Että että... Aloitin karkkilakon virallisesti tänään. Että kohti laihtumista ollaan menossa :)
Ajattelin myös jättää samalla kaikki herkut. Mutta kattoo nyt että onnistuuko se vai ei.
Siis miten usein sitä nyt sitten pitää syödä? Ku en mä kauhean usein jaksais alkaa syömään. Laadin itselleni pienimuotoisen ohjelman:
- koulun jälkeen, n. 16.00 jotain pientä..leipää tai jotain. Jos ruoka valmistuu viideksi, niin sitten unohdetaan toi välipala. (pääsen yleensä kolmen-kahden aikoihin koulusta)
Lisäksi olen alkanut juomaan vichyä, vaikka en siitä pidäkkään. Tuoremehuja en juo, olen todennut että ne lihottavat.
Olen aina ollut ylipainoinen. Ensiksi vain lievästi, mutta minkäs teet. Olen lihonut vuodessa aina keskimäärin 10 kiloa O.o Tosin nyt painan suunnilleen saman verran kuin seiskalla. Olen lihonut n. viisi kiloa. Kai.
Aina sitä päättää alkaa karkkilakkoon tai laihduttamaan, mutta sitten sitä kuitenkin ajattelee, että ehkä sitten huomenna.
Ja sit ku mä en tiedä, että laihdunko mä helposti vai en. Ku haluisin laihtua ennen kesää ihan reippaasti -ja pysyvästi.
Ja olen myös todennut, että kukaan jätkä ei hyväksy meitä ylipainoisia. No jos mä olisin niiden asemassa, niin olisin varmaan samaa mieltä, mutta se on niin epäoikeuden mukaista. Oikeesti. Mä en oo ollu viel kenenkää kaa yhessä. Enkä viiti yrittääkkään, ku saan kuitenki pakit.
Tällä hetkellä näyttää siltä et yx jätkä vois olla kiinnostunu musta, mut ei se kuitenkaan oo. oon saanu jo ihan tarpeex monet pakit, joten en jaksa enää uskoo. Tai onhan se kivaa ajatella, et hei, toihan vois tykätä musta. Mutku mä pidän sitä niin epätodenmukaisena. Mix kukaan nyt musta tykkäis. Jeph. Voisin mennä puhumaan tai txtata sille. Mut sit se ja sen kamut vaa nauraa mulle mun seläntakana. Ja joudun välttelemään sitä koko loppu vuoden. Ja se jos mikä on kivaa...mulla on kokemusta -_-
No ihan sama. Jatkoja ja hyvää joulua ^^pitäisi syödä edees jotain pientä HETI kun tulet koulusta: esim hedelmä ja lisäksi syödä se ruoka viideltä (mutta ottaa sitä vähemmän, kuin normaalisti).
en suosittelisi leipää laihdutusruuaksi (vaikutus saattaa olla päinvastainen). itse yritin välttää leipää. söin siis aamupalaksi näkkileivän kurkuilla ja juustosiivulla ja lisäksi pienen lautasellisen puuroa tai jogurtin. loppupäivän aikana en sitten leipää syönytkään.
vichy saa nesteet (suolojen takia) kertymään elimistöösi ja se ei ehkä ole paras mahdollinen laihdutusjuoma (pin vastoin, vaikka siinä ei kaloreita olekaan). vesi sellaisenaan toimii paljon paremmin :)
piltit on ihan jees. niitä itsekin vetelen aina kun ei ole aikaa syödä kunnolla. niistä saa sentään nopeasti energiaa ja ovat paljon parempi vaihtoehto nopeaan energiansaantiin, kuin suklaapatukka :)
mielestäni karkit eivät ole niin paha asia, jollet sitten ole tottunut niitä syömään päivittäin. suklaa lihottaa, mutta hedelmäkarkit ovat loppujenlopuksi aika pieni paha.
niin vielä tuohon ruokailurytmiin. suuhun mielellään edes jotain ainakin 4 tunnin välein ja 5-6 ateriaa päivässä (ihan pienikin ateria käy, kunhan sinne suuhuin menee edes jotain, jottei laihtuminen hidastu).
muuten, koska olet vasta tuon ikäinen, niin ei kannata kauheasti stressata. todennäköisesti kasvat vielä hieman, joten tarvitset energiaa. kun pituuskasvu loppuu, niin sitten kannattaa seurata tuleeko kiloja lisää, vai pysyykö samana ja miettiä laihduttamista vasta silloin. ymmärään kyllä kilojen haittaavan, joten voitjhan sinä vähän yrittää pudottaa, mutta huomauttaisin, että olet aika alttiissa iässä sairastua syömishäiriöön ja se on yhtä helvettiä (pari hyvää ystävääni ovat sairastaneet). - ehdottaja
kukkanen kirjoitti:
No ihan sama. Jatkoja ja hyvää joulua ^^Aamulla: Branflakesia lautasellinen tai pari feetabixkorppua, tilkka maitoa. Joskus voit lisätä sitä pilttiäkin joukkoon jos haluttaa.
Päivällä: kouluruokailu normaalisti
Kotiin tullessa välipala: Pari leipää kevyillä päällisillä tai hedelmä
Iltaruoka
Iltapala:Teetä tai muuta lämmintä eli vaikka kuppi kaakaota missä vaan pari teelusikkaa jauhoja pari leipää.
Nyt tullaan sitten tärkeisiin yksityiskohtiin. Syö tummaa leipää vaalean sijaan, makkara olis hyvä vaihtaa kinkkuun. Näkyvää rasvaa tulisi vähentää eli jos kevytsulatejuustoa äiti ostaisi niin olis parempi tai jos ei osta niin vähennä margariinia vähän. Kurkkua ja tomaatti on kans leivällä mukava,täyttävä lisä eikä lihota.
Sitten kannattaa harrastaa hyötyliikuntaa, pyöräillä eri paikkoihin, unohtaa hissi ja mennä rappusia, siivous on kanssa hyvää hyötysellaista. Iltaisin ehkä kävelylle tms?
Ota käyttöön karkkipäivä, silloin herkuttelet eikä tule niitä kauheita ahmimispäiviä niin usein kun tietää että esim. ihanaa kohta perjantai ja saa namitella kaikkea. Sipsit on kanssa aika pahoja piilopommeja, kannattaa vaihtaa jos tapana karkkipäivänä niitä syödä ja muulloinkin niin vaihtaa ne popkorneihin. Niistäkin löytyy kevytvaihtoehtoja mikropoppareista.
Tällaisilla pienillä muutoksilla et huomaakkaan kun paino menee alas eli mukavaa joulunodotusta sulle. - GB.
ehdottaja kirjoitti:
Aamulla: Branflakesia lautasellinen tai pari feetabixkorppua, tilkka maitoa. Joskus voit lisätä sitä pilttiäkin joukkoon jos haluttaa.
Iltaruoka
Iltapala:Teetä tai muuta lämmintä eli vaikka kuppi kaakaota missä vaan pari teelusikkaa jauhoja pari leipää.
Nyt tullaan sitten tärkeisiin yksityiskohtiin. Syö tummaa leipää vaalean sijaan, makkara olis hyvä vaihtaa kinkkuun. Näkyvää rasvaa tulisi vähentää eli jos kevytsulatejuustoa äiti ostaisi niin olis parempi tai jos ei osta niin vähennä margariinia vähän. Kurkkua ja tomaatti on kans leivällä mukava,täyttävä lisä eikä lihota.
Sitten kannattaa harrastaa hyötyliikuntaa, pyöräillä eri paikkoihin, unohtaa hissi ja mennä rappusia, siivous on kanssa hyvää hyötysellaista. Iltaisin ehkä kävelylle tms?
Ota käyttöön karkkipäivä, silloin herkuttelet eikä tule niitä kauheita ahmimispäiviä niin usein kun tietää että esim. ihanaa kohta perjantai ja saa namitella kaikkea. Sipsit on kanssa aika pahoja piilopommeja, kannattaa vaihtaa jos tapana karkkipäivänä niitä syödä ja muulloinkin niin vaihtaa ne popkorneihin. Niistäkin löytyy kevytvaihtoehtoja mikropoppareista.
Tällaisilla pienillä muutoksilla et huomaakkaan kun paino menee alas eli mukavaa joulunodotusta sulle.Ja veetabixit ja murot voi vaihtaa puuroon.
- Rita
..tää on sanottukaan varmaan.TRY ATKINS DIET!sä italiassa pastalla lihonut ja samantyyliset ihmiset, jatkakaa samaan malliin.mutta me muut kevyt-tuotteiden ansaan joutuneet:uskokaa että kevyt ei oo paras vaihtoehto.kalorisaannin laskemisella ette muuta saa ku pahan mielen ja vielä entisestään hidastuneen aineenvaihdunnan.kantsii mittauttaa myös kilpirauhasarvot.muistakaa:kevyt tarkoittaa poikkeuksetta, että hiilihydraattia on lisätty.taidan mennä tästä laihdutusruokaa syömään...60%rasvaa sisältävää valkohomejuustoa.paras apu siihen, että atkins-dieetillä rasva myös palaa!
- ehdottaja
GB. kirjoitti:
Ja veetabixit ja murot voi vaihtaa puuroon.
Murot ei missään nimessä saa olla riisiä tai maissia,eikä mitään sokerihuurrettuja tms. Pitää olla täysjyvä eli branflakes tai feetabixiä. Tuo puuron teko ei joka perheessä luonnistu tai siitä ei kertakaikkiaan tykätä. Meillä jos tehtiin niin yökkimällä lapset söi kun niin pahaa.. =)
- noora
Rita kirjoitti:
..tää on sanottukaan varmaan.TRY ATKINS DIET!sä italiassa pastalla lihonut ja samantyyliset ihmiset, jatkakaa samaan malliin.mutta me muut kevyt-tuotteiden ansaan joutuneet:uskokaa että kevyt ei oo paras vaihtoehto.kalorisaannin laskemisella ette muuta saa ku pahan mielen ja vielä entisestään hidastuneen aineenvaihdunnan.kantsii mittauttaa myös kilpirauhasarvot.muistakaa:kevyt tarkoittaa poikkeuksetta, että hiilihydraattia on lisätty.taidan mennä tästä laihdutusruokaa syömään...60%rasvaa sisältävää valkohomejuustoa.paras apu siihen, että atkins-dieetillä rasva myös palaa!
terveys. kukin valitkoon tiensä.
jos luit kirjoitukseni, niin huomasit varmaan, että korostin nimenomaan sitä, että pitäisi syödä sitä mitä normaalistikin, mutta vähemmän.
on tärkeää syödä monipuolisesti ja siksi tuo atkinsin dietti ei ole hyväksi.
kevyttyotteiden perään kehotin katsomaan, sillä monissa rasva on korvattu sokerilla. elimistö tarvii myös rasvaa, jotta vitamiinit imeytyisivät. ainoat kevyttuotteet, joita itse käytän ovat limut ja siiderit. kaiken muun syön ihan normaalirasvaisena/-kalorisena.
en maininnut missään kohtaa syitä lihomiseeni. au pairina/vaihto-oppilaana yleensä lihoo väistämättä. ehkä se johjtuu siitä, että aluksi on yksinäinen ja tekemisenpuutteessa tulee syötyä. pastalla ja pizzalla oli kyllä myös osansa lihomiseen. tiedän sen, koska sain ruokavalion totaalimuutoksesta muitakin oireita ja lääkäri totesi sen ohtuneen siitä, että peruna vaihtui pastaan, tumma leipä vaaleaan jne,... italiassa syödään aamupalaksi makeaa, eli keksejä/leivoksia. olen lapsesta saakka tottunut siihen, että aamupala on päivän tärkein ateria. näin ollen vetäisin sen yhden-kahden keksin (minkä verran italialainen syö) sijaan koko paketin jne,...
no miten on sinun kohdallasi atkins-dietti toiminut? minä olen ollut näissä mitoissa jo kohta pari vuotta (165/45) ja pysynyt myös terveenä. atkinsin neuvoja en ole kertaakaan kokeillut. jos olet itse ylipainoinen (etkä tiedä vielä diettisi tuloksia), ei ehkä kannata jaella täällä laihdutusvinkkejä.
minä syön ihan normaalisti nykyään (pian sen 2 vuotta syönyt). annokset vaan ovat pienempiä, kuin ennen, koska vatsalaukkukin on pienempi. - noora
ehdottaja kirjoitti:
Murot ei missään nimessä saa olla riisiä tai maissia,eikä mitään sokerihuurrettuja tms. Pitää olla täysjyvä eli branflakes tai feetabixiä. Tuo puuron teko ei joka perheessä luonnistu tai siitä ei kertakaikkiaan tykätä. Meillä jos tehtiin niin yökkimällä lapset söi kun niin pahaa.. =)
mun mielstä on aika sama mitä syö aamulla, jos se vaan on sitä, mitä tähänkin asti. pitää vaan ottaa lautaselle vaikka 2/3 siitä, mitä ennen.
no joo, sokerimuroja ei sentään, mutta kyllä mä ainakin söin ja syön edelleen riisi- ja maissimuroja (koska pidän niistä). laihtumiseen riittää se, että syö sitä mitä ennenkin, mutta joka aterialla hieman vähemmän :) siksi sitä ruokapäiväkirjaa kanaataaa pitää vaikka viikko alkuun, jotta näkee minkä verran tavallisesti syö, niin tietää paljonko kannattaa vähentää mitäkin. - noora
ehdottaja kirjoitti:
Aamulla: Branflakesia lautasellinen tai pari feetabixkorppua, tilkka maitoa. Joskus voit lisätä sitä pilttiäkin joukkoon jos haluttaa.
Iltaruoka
Tällaisilla pienillä muutoksilla et huomaakkaan kun paino menee alas eli mukavaa joulunodotusta sulle.hyviä käytännön vinkkejä!
- Pampo
noora kirjoitti:
terveys. kukin valitkoon tiensä.
jos luit kirjoitukseni, niin huomasit varmaan, että korostin nimenomaan sitä, että pitäisi syödä sitä mitä normaalistikin, mutta vähemmän.
on tärkeää syödä monipuolisesti ja siksi tuo atkinsin dietti ei ole hyväksi.
kevyttyotteiden perään kehotin katsomaan, sillä monissa rasva on korvattu sokerilla. elimistö tarvii myös rasvaa, jotta vitamiinit imeytyisivät. ainoat kevyttuotteet, joita itse käytän ovat limut ja siiderit. kaiken muun syön ihan normaalirasvaisena/-kalorisena.
en maininnut missään kohtaa syitä lihomiseeni. au pairina/vaihto-oppilaana yleensä lihoo väistämättä. ehkä se johjtuu siitä, että aluksi on yksinäinen ja tekemisenpuutteessa tulee syötyä. pastalla ja pizzalla oli kyllä myös osansa lihomiseen. tiedän sen, koska sain ruokavalion totaalimuutoksesta muitakin oireita ja lääkäri totesi sen ohtuneen siitä, että peruna vaihtui pastaan, tumma leipä vaaleaan jne,... italiassa syödään aamupalaksi makeaa, eli keksejä/leivoksia. olen lapsesta saakka tottunut siihen, että aamupala on päivän tärkein ateria. näin ollen vetäisin sen yhden-kahden keksin (minkä verran italialainen syö) sijaan koko paketin jne,...
no miten on sinun kohdallasi atkins-dietti toiminut? minä olen ollut näissä mitoissa jo kohta pari vuotta (165/45) ja pysynyt myös terveenä. atkinsin neuvoja en ole kertaakaan kokeillut. jos olet itse ylipainoinen (etkä tiedä vielä diettisi tuloksia), ei ehkä kannata jaella täällä laihdutusvinkkejä.
minä syön ihan normaalisti nykyään (pian sen 2 vuotta syönyt). annokset vaan ovat pienempiä, kuin ennen, koska vatsalaukkukin on pienempi.Mistä tiedät, että ketogeenisella dieetillä palaa terveys?
Mitä välttämättömiä ravinteita ei muka saa ketogeenisella dieetillä?
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Olet minua
vanhempi, mutta se ei vaikuta tunteisiini. Tunnen enemmän kuin ystävyyttä. Olo on avuton. Ikävöin koko ajan. Yhtäkkiä va1322973- 71376
Mies pyysi rahaa
Jälkikäteen kun tarjosi kyydin yhteisestä harrastuksesta kotiini. Mitä vi**... Ei ihastunut mies noin toimi?2201316Jos tapaisimme uudelleen?
niin luuletko että mikään muuttuisi vai toistuuko meidän historia? Ehkä vähän eri tavalla mutta samoin tuloksin J701181- 441140
- 371011
Mites nyt suu pannaan
Kitkiöjoki ja Järvinen solmivat Attendon/Terveystalon kanssa sopimuksen, jonka mukaan sopimuksen irtisanomisoikeus on va381001Taas Lieksassa tyritty
Suomalaisten kansallismaisemaa juntit pilaamassa. Nuori tyttö kaupunginjohtajana ei ole sen viisaampi. *S-ryhmän hanke133957- 47944
Nähdäänkö ensi viikolla
paikassa joka alkaa samalla kirjaimella kuin etunimesi? Ikävä on sinua. Fyysistä läsnäoloasi.36877