Seinäkello ei käy.

Ei kellokalle

Meillä on perheessä isovanhempien peruna ameriikan tuliainen, lähes sadan vuoden takaa
oleva seinäkello. En muista sen koskaan käyneen.
Siinä on veto sekä käynnille että soitolle.
Se oli kellosepän tutkittavana ainakin 30v sitten, joka totesi kaiken olevan kunnossa paitsi
ettei käy.
Vieläkö olisi kelloseppää Helsingissä joka osaisi
sen tutkia? Ja saisi käymäänkin, vai onko tyydyt-
tävä "mystiseen" väärä kellon paikka kohtaloon.

28

13287

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Guuhi

      Voithan sie ostaa siihen uuden koneiston, mutta se on kallista. Muistan kun porukoiden kello hajosi, siitä on jotain 2 vuotta, niin koko koneisto piti uusiksi laittaa. Se makso suunnilleen saman verran kuin uuden ostaminen, mutta se on jo niin omiaan tähän taloon, että pitää se tuttu kolina olla täällä vielä. :)

      • kaiveri

        kannattaa katsoa että kello on suorassa joka suuntaan etenkin kellon koneisto, ostin seinäkellon mikä ei käynyt tutkin sitä koneisto oli laatikossa takakenossa laitoin koneiston suoraan ja nyt käy hienosti


    • ratkaisu löytyy

      Aika kelvoton kelloseppä, jos ei saa "viatonta" kelloa toimimaan. Luulen että käymättömyyden syy on jämähtänyt koneiston voitelu, öljyt ovat kovettuneet.

      Koneiston voi pistää liutotinkylpyyn tai ulträäänipuhdistimeen ja voidella sen jälkeen uudestaan. Aika helppo operaatio, mutta rahankäärimiseen keskittynyt kelloseppä saattaa laskuttaa siitä aika rutkasti. Vakioratkaisu on koneistonvaihdon tarjoaminen, jonka hinta, noin 100 euroa on ehkä mitoitettu koneiston puhdistuksen hinnan alle.

      Luulen, että Helsingistä löytyy kelloseppä, joka hoitaa kellon kuntoon sopuhinnalla. Puhelinluettelon keltaiset sivut esiin!

    • Helsingistä

      Kyllä heitä Helsingistä löytyy. Ja mistä sieltä, se selviää esimerkiksi Suomen Kelloseppäliiton sivuilta.

      www.kelloseppaliitto.fi

      Sen verran voin sanoa, että koneiston vaihtoon älä suostu. Kello menettää sellaisen operaation seurauksena rahallisen arvonsa kokonaan. Ja osittain myös historiallisen arvonsakin.
      Jos korjaushinta tunnostaa liian suurelta, suosittelisin, että säilytät kellon mieluummin rikkinäisenä ja ostat kokonaan uuden kellon sen sijaan, että annat pilata kenties arvokkaankin esineen.

      Ja mikäli joku antaa "hyviä vinkkejä" miten itse korjata ja/tai puhdistaa sekä öljytä kello, niin unohda ne. Tällä "puhdistettuun bensaan, kuivatukseen ja sen jälkeen CRC:tä perään"-konstilla saadaan vain aikaan enemmän tuhoa.

    • erikoiskiike

      Aikamuoto Watch & Design Lapinlahdenkadulla Helsingissä on erikoistunut vanhojen kaappikellojen korjaukseen.

    • kello käy

      Harmittelen puolestasi. Mulla itsellä on seinäkello joka on ukkini peruja. Otin sen seinältä remontin takia ja se lopetti käymisen vuosikymmenten jälkeen. Noh, mulla kävi kylässä entisen koulukaverini mukana kouluja käymätön mies joka tekee mitä tahtoo kun muut tekee mitä osaavat. Hän kysyi että miksi kello ei käy ja saako hän sen mukaan niin hän purkaa ja tutkii sen eikä velota korjaamisesta mitään koska hän on NIIN läpeensä kiinnostunut wanhoista kelloista. Tuossa se raksuttaa. Aivan kuin kotonani jo lapsena. Eikä maksanut mitään.Kysyin kellosepältä (tutulta)paljonko sen huolto maksaisi: 300 euroa. Ja minun ihana 30-luvun Junghans raksuttaa ihan tuossa vieressä. Olet vaan niin kaukana täältä itä-suomesta.

      • Jassoo.

        Muistiko laittaa ompelukoneöljyä joka rattaalle? :D


      • Paha paha....

        Siinä tapauksessa vie äkkiä se kello kellosepälle ennenkuin se menee pilalle. Hän ottaa se öljyn niistä hammasrattailta pois ja öljyä kellon oikein. xD


      • Harrstaja
        Jassoo. kirjoitti:

        Muistiko laittaa ompelukoneöljyä joka rattaalle? :D

        Ei sitä öljyä rattaissiin eikä relleihin lotrata, vain akseleille ja jousikoteloon.


      • tieto perustuu?
        Paha paha.... kirjoitti:

        Siinä tapauksessa vie äkkiä se kello kellosepälle ennenkuin se menee pilalle. Hän ottaa se öljyn niistä hammasrattailta pois ja öljyä kellon oikein. xD

        "Siinä tapauksessa vie äkkiä se kello kellosepälle ennenkuin se menee pilalle. Hän ottaa se öljyn niistä hammasrattailta pois ja öljyä kellon oikein. xD"

        Minulla on ikivanha (kyläsepän tekemä?) isoäidin äidiltä perimäni seinäkello.
        Jostain 1800-luvulta.

        Isoäiti ja nyt minä olemme aina joka vuosi öljynneet ompelukoneöljyllä
        vanhuksen rattaat ja laakerit ja se on jo pitkälti toistasataa vuotta
        tuossa seinällä raksutellut harvakäyntiseen ja mieltä rauhoittavaan
        tapaansa.
        En muista (olen jo 6-kymppinen) sen ikinä seisahtuneen.

        Täytyy muistaa että vaikka nykykellojen hienot hammasrattaat
        menisivätkin piloille on vanhojen kellojen rattaat tehty hieman
        tukevammin.


      • Aika hauska!
        tieto perustuu? kirjoitti:

        "Siinä tapauksessa vie äkkiä se kello kellosepälle ennenkuin se menee pilalle. Hän ottaa se öljyn niistä hammasrattailta pois ja öljyä kellon oikein. xD"

        Minulla on ikivanha (kyläsepän tekemä?) isoäidin äidiltä perimäni seinäkello.
        Jostain 1800-luvulta.

        Isoäiti ja nyt minä olemme aina joka vuosi öljynneet ompelukoneöljyllä
        vanhuksen rattaat ja laakerit ja se on jo pitkälti toistasataa vuotta
        tuossa seinällä raksutellut harvakäyntiseen ja mieltä rauhoittavaan
        tapaansa.
        En muista (olen jo 6-kymppinen) sen ikinä seisahtuneen.

        Täytyy muistaa että vaikka nykykellojen hienot hammasrattaat
        menisivätkin piloille on vanhojen kellojen rattaat tehty hieman
        tukevammin.

        Hyvä provo!

        :)


      • Hra Pösö
        Harrstaja kirjoitti:

        Ei sitä öljyä rattaissiin eikä relleihin lotrata, vain akseleille ja jousikoteloon.

        Isoisän minulle antama kello.
        Se on perintökalu.
        Siirtyy tyttärelle.

        On kestänyt sodan,
        minunkin hölmöilyt
        ja nyt uudet seikkailut


      • kultaa
        Hra Pösö kirjoitti:

        Isoisän minulle antama kello.
        Se on perintökalu.
        Siirtyy tyttärelle.

        On kestänyt sodan,
        minunkin hölmöilyt
        ja nyt uudet seikkailut

        Omassa kellossa on häikkiä,koska se käy liiankin nopeaan. Kellossa on sakun koneisto. Heilurin painolla en saa sitä rauhoittumaan enkä taulussa olevalla säädöllä.... Lisääkö painoa heiluriin??????


      • Häh?
        kultaa kirjoitti:

        Omassa kellossa on häikkiä,koska se käy liiankin nopeaan. Kellossa on sakun koneisto. Heilurin painolla en saa sitä rauhoittumaan enkä taulussa olevalla säädöllä.... Lisääkö painoa heiluriin??????

        Taulussa olevalla säädöllä???


      • Anonyymi
        Harrstaja kirjoitti:

        Ei sitä öljyä rattaissiin eikä relleihin lotrata, vain akseleille ja jousikoteloon.

        Ei tietenkään käytetä mitään ompelukoneöljyä. Itse öljysin Valmet seinäkelloa CRC:llä, ja taas pelaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei tietenkään käytetä mitään ompelukoneöljyä. Itse öljysin Valmet seinäkelloa CRC:llä, ja taas pelaa.

        Turauttaa kunnon rasvat koneistoon niin käy ja kukkuu kuin uusi 🤗


    • Jossiky
    • Petteri

      Helsingissä näkyy ainakin tämä kelloseppä tarjoavan seinäkellon korjausta http://www.ai8.fi/

      Itse huollatin automaattikellon siellä ja sain hyvää palvelua, joten voin suositella

    • Kelloharrastaja

      Kannattaa unohtaa se seinäkello ja tilata tilalle mieluummin vaikka laadukas ja kestävä Prologue-kello, joka sopii kaikkiin sisustustyyleihin.

      Prologue! Hurraa!

      • Mutzibur

        Tuossa käy Junghans vuodelta 1890 Kuinka laadukas se Prologue kello on?


    • jvmining

      Aikaratas Lauri Karrakoski on antiikkikelloekspertti

    • Lepakoita_kellotapulissa

      Tossa vieressä käy Wäinämöisen aikuinen komerokello jossa puurattaat. Ei koneöljyä siihen vaan tervaa rattaille niin hyvin käy myös sateella. Oli siellä käkikin mutta kun jousi meni poikki niin se lensi takaisin Karjalaan.

    • Anonyymi

      minulla seinåkello ,toimii mutta kaappikello ei

    • Anonyymi

      Mä vedin kerran meidän kaappikellon seinään niin johan alko käyä

    • Anonyymi

      Pitää viedä huoltoon. Uskon että kaikkein viisain koska huolto maksaa vain 220,00 ja sitten kello käykin 20 vuotta.

    • Anonyymi
      • Anonyymi

        Surkeaa mainosta jälleen, voisitko lopettaa?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Surkeaa mainosta jälleen, voisitko lopettaa?

        Pete saa pitää kellonsa ihan omanaan.
        Täyttä kiinan orjatyövoimalla teetettyä paskaa.
        Kovaan ylihintaan.


    Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä hittoa tapahtuu nuorille miehillemme?

      Mikä on saanut heidän päänsä sekaisin ja kadottamaan järjellisyytensä normaalista elämästä ja ryhtymään hörhöiksi? https
      Maailman menoa
      276
      2974
    2. En sitten aio sinua odotella

      Olen ollut omasta halustani yksin, mutta jossain vaiheessa aion etsiä seuraa. Tämä on aivan naurettavaa pelleilyä. Jos e
      Ikävä
      76
      1538
    3. Muistatko kun kerroin...

      että palelen..? Myös nyt on kylmä. Tahtoisin peittosi alle.
      Ikävä
      43
      1470
    4. Martina jättää triathlonin: "Aika kääntää sivua"

      Martina kirjoittaa vapaasti natiivienkusta suomeen käännetyssä tunteikkaassa tekstissä Instassaan. Martina kertoo olevan
      Kotimaiset julkkisjuorut
      36
      1270
    5. Kuka sinä oikeen olet

      Joka kirjoittelet usein minun kanssa täällä? Olen tunnistanut samaksi kirjoittajaksi sinut. Miksi et anna mitään vinkkej
      Ikävä
      47
      1190
    6. En vain ole riittävä

      Muutenhan haluaisit minut oikeasti ja tekisit jotain sen eteen. Joo, ja kun et varmaan halua edes leikisti. Kaikki on o
      Ikävä
      25
      1187
    7. Hei, vain sinä voit tehdä sen.

      Only you, can make this world seem right Only you, can make the darkness bright Only you and you alone Can make a change
      Ikävä
      6
      1170
    8. Oon pahoillani että

      Tapasit näin hyödyttömän, arvottoman, ruman ja tylsän ihmisen niinku minä :(
      Ikävä
      43
      1109
    9. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      23
      1077
    10. Ihan mielenkiinnosta kyselen...

      Kun olen huomannut, että omat sähköpostit sakkaavat, puhelut eivät yhdisty jne. että missähän mahtaa olla vika? Osaisko
      Ikävä
      14
      1013
    Aihe