Helpotusta aamupahoinvointiin

Yötyöntekijä

Teen kolmivuorotyötä sosiaalialalla. Työvuoroni vaihtelevat seuraavien vuorojen välillä: aamu 7-15 (viikonloppuisin 8-16), ilta 14-22 ja yövuoro noin 17-8. Työvuorot vaihtelevat listalla ja ovat siis epäsäännöllisiä. Koen vuorotyön sopivan minulle hyvin, mutta nyt olen alkanut miettiä noita yövuoroja.

Yövuorot sujuvat yleensä suhteellisen helposti. Muutenkin olen iltavirkku, niin valvominen ei ole ongelma. Saan valvottua yövuorossa koko yön suht. helposti. Neljän kieppeillä on vaikein hetki, silloin 1 tölkillinen light-energiajuomaa auttaa hyvin ja jaksan tsempata työvuoron loppuun asti. Yön aikana pyrin syömään kevyesti.

Olen huomannut, että yövuorojen ja siis pitkän valvomisen (parhaillaan yli 20 tuntia) jälkeen, minulle tulee aina samanlaisia oireita: kotimatkalla bussissa istuessani minulle tulee melkeinpä joka kerta huono olo ja alkaa oksettamaan, äänet kuuluvat mielestäni tavallista voimakkaammin ja erilaiset tuoksut ja hajut aistin voimakkaampina kuin tavallisesti. Nuo viimeisimmät on toisinaan melko etovia. Jos vaikka ruuhkabussissa sattuu istumaan viereeni joku voimakkaasti tupakalta haiseva matkustaja, niin tekee oikein pahaa ja on pakko kääntää pää ikkunaan päin. Silti eniten minua mietityttää tuo pahoinvointi.

Uskon, että valvominen aiheuttaa sen ja nuo muutkin oireet, koska aamu- ja iltavuoroissa kyseisiä oireita ei koskaan ilmaannu. Voisiko kyseisiä oireita mitenkään ennalta ehkäistä tai hoitaa? Ja siis en tarkoita nyt työpaikan vaihtamista vaihtoehtona, vaan esim. ruokavalion muutosta, luontaistuotteita, lääkettä tms.

Joudun kulkemaan yövuorojen jälkeen tunnin matkan julkisilla (bussi bussi juna) ennen kuin pääsen kotiin. Pahoinvointi on pahinta bussissa, kun se tärisee ja mutkittelee matkan aikana. Kun sitten vaihdan junaan, se onneksi useimmiten vähitellen helpottaa, kun kyyti on tasaisempaa ja välissä voi seistä hetken ulkona raittiissa ilmassa. Kerran olen kuitenkin kotiin päästyäni oksentanut, kun tuli niin huono olo :( Kotiin päästyäni olo on yleensä kuitenkin jo huomattavasti helpompi.

Onko kenelläkään muulla yötyötä tekevällä tällaisia oireita?? :O Ja niin, onneksi kaikesta huolimatta mulla on niin hyvät unenlahjat että kotiin päästyäni nukahdan hyvin nopeasti ja nukkuisin vaikka miten pitkään jos olisi mahdollista :D Neljän kieppeillä yleensä nousen ylös.. Ja niin, olen mä pari kertaa meinannut ajaa bussilla pysäkin ohitse, kun olen sinnekin nukahtanut :D

Osaisko joku neuvoa yökköä tällaisen pulman kanssa? Kiitos! Ja asiallisia vastauksia jookos..

9

4827

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Totanoin...

      Onko tässä virhe? *yövuoro noin 17-8.?

      Jos ei niin en ihmettele jos on paha olo. Aivan liian pitkä yövuoro. Vaihda työpaikkaa, jossa saa tehdä lyhempää yötä, ei tuollaista jaksa pidemmän päälle.

      Pahaolo tulee usein siitä, että ei syö kunnolla. Kannattaa pyrkiä syömään hitaita hiilihydraatteja mielummin kuin nopeita. Pidä verensokerit tasaisina! Onko töissä mahiksia syödä aamulla puuro? Keitä itsellesi puuro ja syö vaikka mustikkasopan kanssa. Lisänä riusleipää. Muistathan juoda yön aikana hyvin vettä?

      Ruokapuoli on yövuoroissa yksi tärkeimmistä asioista. Mitään raskasta, huonosti sulavaa ei kannata syödä, mutta yhtä iso virhe on valvoskella syömättä juuri mitään. Siitä tulee todella kuvottava olo.

      Väsyneenä äänet, valot, hajut yms tuntuvat kovemmilta mitä ovatkaan. Väsyneenä ihmiset reagoivat eritavalla. Osa, kuten minä palelen valtavasti, kun taas joku toinen saa rytmihäiriöitä tai kuvotusta.

      Koita puuroa, ruisleipää, tarpeeksi vettä ja vaikka hedelmiä yön aikana.

    • Coca-Olli

      Jos työvuorot vaihtelee päivittäin aamu/ilta ja yövuoroa, se on todella rasittavaa - ellei peräti laitonta. Mielestäni työpaikalla pitäisi olla sääntö että tehdään vaikkapa 1-2vk aina tiettyä vuoroa ja sitten vaihdetaan rotaatiota. Kyllähän aamu/ilta-vuoroja voi tehdä suht. helposti peräkkäin, mutta yövuorot tuohon väliin sekaisin, ei hyvä. Ihmisen pitää saada lepoa vähintään sen 8 tuntia vuorojen välissä, se on kai ainakin liittojen soppareissa. En ole lääkäri tai hoitsu mutta oireet viittaavat joko liialliseen väsymykseen tai stressiin. Ei siihen auta kuin lepo. Eli jotain pitää muuttaa että saat paremmin lepoa. Tietty antioksidantit auttaa kehoa pärjäämään mutta ei ne ihmelääkkeitä ole. Jätä energiajuomat suosiolla pois, ne aiheuttavat riippuvuutta ja toimivat huonommin kuin kahvi. Juo kahvia, hedelmämehua jos väsyttää. Käytä c-vitamiinia ja muita antioksidantteja - ne vähän auttavat stressiin ja hetkelliseen väsymykseen. Yritä pitää pausseja töissä.

    • mmm

      Mullakin on öiden jälkeen pahoinvointia, otan öiden aikana kerran päivässä rela-maitohappobakteeri tabletin niin helpottaa!

    • kaikkineen

      Nuo äänet, valot ja värit tosiaan muuttuu aika tavalla erilaisiksi kun aamulla lähtee kotia kohti. Luultavasti johtuu vain siitä, että öisin saa töissä olla aika rauhassa ja ilman turhaa virikettä, niin herkistyy hiljaisille öille. Pahoinvointia on myös minulla aamulla toisinaan, syömättömyys ainakin aiheuttaa sitä, ja juomattomuus. Luultavasti myös se, että istuttua tulee yövuorossa paljon, eikä ole liikettä. Paleleminen liittyy väsymykseen/syömättömyyteen. Ja mä olen tosiaan yökkö - en vuorotyöläinen että liittyisikö nämä yötyön rauhallisuuteen sitten...

      • pahoinvointia

        Jep, minulla on ollut samoja oireita, yököttää, närästää ja kovat äänet ärsyttää yövuoron jälkeen, juuri bussissa pahimmillaan, ja monesti myös päiväunien jälkeen.

        Minä uskon sen liittyvän jotenkin elimistön epätasapainoon. En usko sen liittyvän työn rauhallisuuteen tai hiljaisuuteen, enkä työvuoron pituuuteen, koska itse olen puolestani tehnyt 3-5 tunnin pätkiä aamu kolmesta eteenpäin ja sellaisessa työympäristössä joka on erittäin hektinen, eläväinen ja kiireinen.

        Yleensä syön myös ennen työvuoroa ja työvuoron aikana hyvin, joten ei se nälästäkään voi johtua, tosin kyllä se syöminen myös monesti auttaa pahaanoloon. Mutta rasvainen tai vahvantuoksuinen/makuinen ruoka ärsyttää entisestään, ja lisää pahaa oloa.

        Joku häiriö siinä varmaan tulee ruoansulatukseen ja aineenvaihduntaan kun elimistön rytmi on sekaisin.. Minulla kivennäisvesi autta monesti pahaanoloon. Nuo oireet ovat kyllä todella inhottavia, varsinkin jos ne jatkuvat vuodesta toiseen ja säännöllisesti työvuorojen mukaan...:(


      • asiantuntijja
        pahoinvointia kirjoitti:

        Jep, minulla on ollut samoja oireita, yököttää, närästää ja kovat äänet ärsyttää yövuoron jälkeen, juuri bussissa pahimmillaan, ja monesti myös päiväunien jälkeen.

        Minä uskon sen liittyvän jotenkin elimistön epätasapainoon. En usko sen liittyvän työn rauhallisuuteen tai hiljaisuuteen, enkä työvuoron pituuuteen, koska itse olen puolestani tehnyt 3-5 tunnin pätkiä aamu kolmesta eteenpäin ja sellaisessa työympäristössä joka on erittäin hektinen, eläväinen ja kiireinen.

        Yleensä syön myös ennen työvuoroa ja työvuoron aikana hyvin, joten ei se nälästäkään voi johtua, tosin kyllä se syöminen myös monesti auttaa pahaanoloon. Mutta rasvainen tai vahvantuoksuinen/makuinen ruoka ärsyttää entisestään, ja lisää pahaa oloa.

        Joku häiriö siinä varmaan tulee ruoansulatukseen ja aineenvaihduntaan kun elimistön rytmi on sekaisin.. Minulla kivennäisvesi autta monesti pahaanoloon. Nuo oireet ovat kyllä todella inhottavia, varsinkin jos ne jatkuvat vuodesta toiseen ja säännöllisesti työvuorojen mukaan...:(

        että viikko aamua, viikko yötä ja viikko iltaa, se on paras, eikä ainakaan tolleen sikinsokin niinku meilläki on. Parashan olisi tietty kunn tekisi 08-16, mutta jos yöhomma joutuu tekemään, niin paras olisi kun ois pitkät 12 tunnin hukit ja pitkät vapaat. Paras vuorotyörytmi 07-19 ja 19-17...kolme työvuoroa ja vapailla kolme-neljä päivää.
        Ennenvanhaan vuorotyön etu on ollut se, kun on ollut paljon vapaita kun pitkät vuorot ja työvuorot on tiennyt vuosikausiksi eteenpäin. Nykyisin se ei pelaa niin, vaan ihmiset poltetaan loppuun.


    • x

      tätä: yövuorossa syö pääateria ennen puoltayötä, aamuyöllä vain kahvia tai teetä ja voileipä. Minulla auttoi.

    • Täti tietää.

      Ja ei mitään ongelmaa. Tosi helppoa.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nesteen bensapumput pois, tilalle latausasemat

      Näin se maailma muuttuu, kun Suomessakin liikenneasemat lopettavat polttoaineiden myynnin ja tarjoavat enää sähköä autoi
      Maailman menoa
      179
      1468
    2. Mietin sinua nainen

      Ikävöin sinua enemmän kuin voin myntää. Ajattelin et laitan sinulle viestriä (kirjoitin jo puhelimeen viestin) Sitten
      Ikävä
      55
      1012
    3. Härsilällä jännät paikat, saako hän 30 päiväsakkoa Rasmuksen tapauksesta

      Syyttäjä vaatii peräti kolmekymmentä päiväsakkoa Härsilälle, vaikka todistajan mukaan Rasmus aloitti nuhjaamisen, jossa
      Lapua
      63
      761
    4. Kyllä suoraan

      Sanottua vi.tu.taa. Miksi en toiminut silloin. Sama kun olisi heittänyt smagardin menemään.
      Ikävä
      35
      745
    5. Nainen, viime aikoina olen itkenyt sinua yhä useammin

      Niin kuin juuri äsken. Aamulla näin myös unta sinusta. Koskin unessa hiuksia päälaellasi, ja pyytelin sitä heti anteeksi
      Ikävä
      51
      697
    6. Voisitko nainen kertoa mulle

      Tykkäätkö sä musta, vai unohdanko koko jutun? Mä en viitti tulla sinne enää, ettei mua pidetä jonain vainoajana, ku sun
      Suhteet
      111
      690
    7. Ne alkaa aina yhdeltä

      jos mies et ole sattunut huomaamaan!
      Ikävä
      81
      669
    8. Haluan sinua mies

      Saat minut kuumaksi.
      Ikävä
      36
      654
    9. Voitaisiinko harjoitella rakas

      Näiden tekoa? 👶👶👶👶👶👶
      Ikävä
      70
      628
    10. Täällä iImenee vihamielisyys kristinuskoa kohtaan

      Ei taida sielunvaellus-/jälleensyntymisväellä olla omasta asiastaan mielekästä sanottavaa, kun pitää kiivaasti hyökätä e
      Hindulaisuus
      303
      597
    Aihe