Volvo V70 2.4T soveltuvuus asuntovaunun vetoon

LeoHeinonen

Onko kokemuksia Volvon V70 2.4T automaattilaatikolla olevan vm 2001 soveltuvuudesta suuren asuntovaunun vetoon?

Asuntovaunu on telillä oleva Hobby 650, omamassa 1500kg, kokonaismassa 1900kg.

Lähinnä kiinnostaisi tuon automaattivaihteiston kestävyys kyseisessä käytössä. Auton suorituskyvyn uskoisin riittävän vetämiseen?

Mitenkäs sitten laki tuohon ottaa kantaa kun Volvon rekisteriotteessa yhdistelmän suurin sallittu kokonaismassa on 3930kg ja perävaunumassa jarruin 1800kg. Volvon omamassa on 1670kg ja kokonaismassa 2130kg.

Eli toinen kysymys tiivistettynä, saako vaunua lain mukaisesti vettä jos sen todellinen massa kuormattuna on 1800kg?

Leksa

31

11234

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • vedellä

      jos korttisi riittää yli 3500 kg yhdistelmälle ja pystyt todistamaan ratsiassa ettei vaunusi todellinen vetopaino ylitä tuota 1800 kg.
      Jos poliisilla ei ole vaakaa, tietää se reissua jonnekkin punnituspisteeseen tai vaunun hakemista matkan varrelta isomman vetopainon sallivalla autolla. Sakoillahan siitä yleensä selviää jos lain kirjain ei täyty, paitsi onnettomuustilanteessa jolloin voi joutua hankaluuksiin jos katsotaan että aiheuttaja on yhdistelmäsi.
      Volvo kyllä vetää ja laatikkokin kestää kunhan et yritä mitään ennätyksiä tehdä, ja vetelet vaikka kolmosasennolla! T.Vaunupoika

      • ylipaino

        Mitenkäs tuo oikein menee. Eihän kuorma-autoja/rekkoja sakoteta oletuksen perusteella vaan todellisen painon mukaan (punnittu).

        Eli eikös se nyt kuitenkin ole poliisin asia todistaa että on ylipainoa, eikä kuljettajan että ei ole ylipainoa. Voihan yhtähyvin kuormata sallitun yhdistelmän tavaroilla ylipainoiseksi.


      • testaamassa
        ylipaino kirjoitti:

        Mitenkäs tuo oikein menee. Eihän kuorma-autoja/rekkoja sakoteta oletuksen perusteella vaan todellisen painon mukaan (punnittu).

        Eli eikös se nyt kuitenkin ole poliisin asia todistaa että on ylipainoa, eikä kuljettajan että ei ole ylipainoa. Voihan yhtähyvin kuormata sallitun yhdistelmän tavaroilla ylipainoiseksi.

        teoriasi käytännössä!


      • Minunkin mielestäni
        ylipaino kirjoitti:

        Mitenkäs tuo oikein menee. Eihän kuorma-autoja/rekkoja sakoteta oletuksen perusteella vaan todellisen painon mukaan (punnittu).

        Eli eikös se nyt kuitenkin ole poliisin asia todistaa että on ylipainoa, eikä kuljettajan että ei ole ylipainoa. Voihan yhtähyvin kuormata sallitun yhdistelmän tavaroilla ylipainoiseksi.

        Ellei poliisilla ole vaakaa painojen tarkastamiseksi, niin kyllä niiden on tyytyminen siihen mitä ajoasiakirjat näyttävät. Ne kun ovat kunnossa, niin eikun hyvää matkaa.


    • vetää saa

      saat vetää kunhan todellinen vaunun paino sen pyöristä tiehen ei ole yli 1800 (aisapaino tulee tuohon päälle) eikä sitten auto vaunu kokonaisuuden todellinen paino ole yli 3930.

      Ja silloin kun vaunun paino on suurempi kuin auton omamassa tarvitset vähintäin be kortin.

      Joten tuota voit vetää laillisesti 1670 kg asti b -kortilla, ja 1671-1800 kiloisena be kortilla

      • painoja uudelleen

        Jos auton kokonaispaino on 2130, niin b-kortille jää vain 1370 kg, näet 3500 ylittyy sen jälkeen.
        Periaatteessa be tarvitaan vain kun vaunu on painavampi kuin auto tai kokonaispaino ylittyy, joten be-kortti pitää olla tuossa autossa jos tiehen kohdistuva massa vaunun pyöristä on 1370-1800 kg.
        Itsellä auto minkä omapaino on 1500, saa vetää 1500 ja auton kokonaispaino on 1950, joten kuka vaan saa vetää b-kortilla.
        Kyllä alkuoperäisen kysyjän vaunulla on järkevää hankkia veturiksi vähintään cittari, missä vetokyky on n. 2000, niin ei tarvi rimpuilla. (esim bensa-RAV ei riitä). Siis vaikka X-trail, kuga,tiguan,koleos.
        Vaikka Volvo muuten on vahva ja luotettava veturi, niin ainakin nuo 70 xc/awd mallit ovat olleet täynnä pikkuvikoja. Mulla 2-3 vaunukaveria on vaihtanutkin Volvot Subaruihin.


      • ole niin
        painoja uudelleen kirjoitti:

        Jos auton kokonaispaino on 2130, niin b-kortille jää vain 1370 kg, näet 3500 ylittyy sen jälkeen.
        Periaatteessa be tarvitaan vain kun vaunu on painavampi kuin auto tai kokonaispaino ylittyy, joten be-kortti pitää olla tuossa autossa jos tiehen kohdistuva massa vaunun pyöristä on 1370-1800 kg.
        Itsellä auto minkä omapaino on 1500, saa vetää 1500 ja auton kokonaispaino on 1950, joten kuka vaan saa vetää b-kortilla.
        Kyllä alkuoperäisen kysyjän vaunulla on järkevää hankkia veturiksi vähintään cittari, missä vetokyky on n. 2000, niin ei tarvi rimpuilla. (esim bensa-RAV ei riitä). Siis vaikka X-trail, kuga,tiguan,koleos.
        Vaikka Volvo muuten on vahva ja luotettava veturi, niin ainakin nuo 70 xc/awd mallit ovat olleet täynnä pikkuvikoja. Mulla 2-3 vaunukaveria on vaihtanutkin Volvot Subaruihin.

        ...että tuo yhdistelmä vaatii joka tapauksessa Be-kortin, koska vaunun kokonaismassa on suurempi, kuin auton omamassa.

        Tuolla jo aiemmin selvisikin, että laillinen yhdistelmä, kunhan vaunua ei kuormata yli 1800 kiloiseksi(=ylittää vetoauton suurimman sallitun vetopainon).

        Kannattaa huolehtia, että laatikossa on tuoreet öljyt, eikä käytä ylivaihdetta vedettäessä, niin pitäisi kestää ihan hyvin.


    • älyätkö

      Vaihtaa kunnon veturiin, Volvo on mustalaisten kärry.

      • pistivät

        takaisin lepositeisiin tuon "älyätkö" kirjoittelijan!


      • kestää,
        pistivät kirjoitti:

        takaisin lepositeisiin tuon "älyätkö" kirjoittelijan!

        kunhan huolehdit säännöllisistä öljynvaihdoista siinä. Laatikko on Aisin AW 55-50 mallia, 5 vaihteinen.

        Vaunun kanssa ei kannata D-asentoa käyttää, vaan 4:sta. Vaunu on kyllä mielestäni liian raskas sinne perään, sillä voi tulla jo tilanne, että vaunu vie autoa ääritilanteessa.

        Vetämisen laillisuuteen en ota kantaa, se sinun täytyy selvittää vaikka katsastuskonttorilta.


      • jos pysyy tiellä
        kestää, kirjoitti:

        kunhan huolehdit säännöllisistä öljynvaihdoista siinä. Laatikko on Aisin AW 55-50 mallia, 5 vaihteinen.

        Vaunun kanssa ei kannata D-asentoa käyttää, vaan 4:sta. Vaunu on kyllä mielestäni liian raskas sinne perään, sillä voi tulla jo tilanne, että vaunu vie autoa ääritilanteessa.

        Vetämisen laillisuuteen en ota kantaa, se sinun täytyy selvittää vaikka katsastuskonttorilta.

        Itsellä ollu tollanen veturi ja sillon vedin solifer oisko ollu 6110 sellainen yksakselinen kuitenkin. Ei mitään ongelmia D-asennolla ajettaessa kyllähän se automaatti vaihtaa pienemmälle jos tarvii. Eikös niissä oo kaiken maailman öljyn lauhduttimetkin tätä nykyä niin ei tarvi huolehtia niin kuin joskus 80-luvulla. Itse kyllä suosisin nelivetoa ja aina vähintään yhtä painavaa autoa kun vaunukin on. Menee kyllä tollakin kuhan ajelee rauhallisesti


      • 21

        minä olen mustalainen,kaikkien kaveri


    • tölö

      Itte vedin 2 kesää T5:lla LMC 620:stä eikä mitään ongelmia. Eilen hajin Oulun satamasta Hobby 635(kok.massa 1900) ja samallain tuli perässä. Metsästä aavalle tullessa saattaa rattia joutua liikauttamaan muttei lähe vatkailemaan mihinkään. (ja ottaa se tuuli pienempäänkin vaunuun) Kevyesti tulee perässä mutta pensaa palaa 17l/ 100km

      • tölö

        mulla manuaaliaskilla...


    • pöpelikköön

      Onhan tässä sekin vaihtoehto, että käyt vaunusi muutoskatsastamassa. Eli kokonaismassaksi se 1800kg jos autollasi saan sen verran vetää. Tämä on mahdollista! Vaunusi omamassa on 1500kg niin ei tule edes ongelmia katsastuskonttorilla. Kyllä sinne vaunuun mahtuu kaikki tarpeellinen mukaan ja paino pysyy vielä sen 1800kg:n alapuolella.

    • vollen sii

      2.4 TA, kevyesti liikkuu 1200kg Polar, mutta pensa näyttää maistuvan. Manuaali dieselillä meni alta kympin, mutta tämä hörppii reippaassa ajossa melkein tuplasti

    • Volvolla vetää

      2.5 T turbobensamoottorilla & automaatilla on kauniisti tullut useampi vaunu perässä, tosin vaunuja ollut vain satunnaisesti lainassa. Viimeksi vedin saman kokoluokan vaunua vailla ongelmia.

      Bensaa palaa n. 14-15 l sadalla vaunun kanssa, mutta kauniisti jaksaa vääntää & vetää.

      Volvon automaattilaatikon sanotaan kestävän noin 250 tkm, sen jälkeen saattaapi tulla kallis remontti...

    • Tukatomies

      Samanlaisella, mutat turbottomalla aikanaa vedin 250 cm leveää 1700 kiloista vaunua. Laatikko muakin arvelutti, mutta 300 tkm oli mittarissa ja ei ollut murheita.
      Laatkon tominnan edellytys on säännöllinen öljyjen vaihto "huuhtelemalla" laatikko. 80 tkm välein, ei kuulu huolto-ohjelmaan.
      Vetäminen 4 asennossa, eikä D.
      Kuorman Volle kyllä kantaa ja saahan siihen olikohan se nivomat järjestelmän, ei perä niiaa yhtään

    • kabeisti

      Ei sovellu, kun hobyn kokonaispaino on mainitsemasi 1900 kg ja volvon max vetopaino 1800 kg niin ei käy.

      • Kokonaispaino

        Ei tässä tapauksessa ole se, mikä ratkaisee. Jos auton max. jarrullinen 1800kg, vaunun papereissa kokonaismassa vaikka se 1900kg, mutta vaunun omamassa esim. 1600kg, kestää vielä sen 200kg kuormata eli todellinen paino ei saa ylittää auton papereihin merkittyä kärrin kokonaismassaa.

        Tämä on yleinen harhaluulo ja löytyy jo poliisin sivuiltakin "yleisenä vastauksena".


    • Miten perustelette

      D- asennon kieltämisen vaunun vedossa? Hieman nyt omaa koppia vedellyt (1500kg) volvon perässä. D pysyy päällä ainoastaan tasaisella ja alamaalla, 4lle vaihtaa itsekseen melko herkästi, tiukimmissa mäissä jopa 3nen sisässä. Marssivauhti 87km/h todellista, 2,5TA bensiini, tuossa vauhdissa D kierrokset 1700rpm, 4. vaihde 2300rpm. Laatikko kyllä näyttää nätisti pienempää ottavan kun tarve on ja cruise päällä vetää, isommissa mäissä voisi olla hyvä tuikata kolmoselle itse jo mäen alla, ennen kuin auto huomaa yhdistelmän vauhdin alkavan hyytyä ja vaihtaa itse. Vaihteistoöljyn lauhdutin löytyy vakiona.

    • ykas

      jos 193heppanen volvo ei vedä vaunua,niin vika on kuskin rahapussissa,pensaa palaa noin 15l satasella,turha vänkätä vähemmäksi

      • Polokallaakin

        Niin mutta onko vanhassa Volvossa tyyliä...... ? Hävettäähän se vanhalla lintalla vetää..... citymaasturi pitää olla! ;)


      • hohhoh!
        Polokallaakin kirjoitti:

        Niin mutta onko vanhassa Volvossa tyyliä...... ? Hävettäähän se vanhalla lintalla vetää..... citymaasturi pitää olla! ;)

        Vedän ennemmin vanhalla (-04) volvolla uutta vaunua perässäni, kun uudella citymukamaasturilla jotain vanhaa, homeista koppia perässäni...


      • jotain järkeä
        hohhoh! kirjoitti:

        Vedän ennemmin vanhalla (-04) volvolla uutta vaunua perässäni, kun uudella citymukamaasturilla jotain vanhaa, homeista koppia perässäni...

        nohnoh, autoni on vm-2009 ja vaununi vm-2012. Yhdistelmän suurin sallittu kokonaispaino on 5040 kg. En todella ymmärrä miksi joku vetää jollain V70:llä 1800 kg kokonaispainoista vaunua.


    • jotain järkeä

      Vedäthän sinäkin vanhalla reuhulla. Vai pidätkö sinä koslaasi uutena?

    • Anonyymi

      Ukon käppänät ei tajua. Antakkee hevosnaisen selittää.

      Minun autoni suurin sallittu kokonaismassa tieliikenteessä on 2250kg. Vetokyky 1800kg.

      Vedän hevostraileria jonka omamassa on 800kg ja kokonaismassa 2000kg.

      Korttiluokka katsotaan AINA kokonaismassoista.
      ELI auto 2250kg traileri 2000kg = 4250kg

      Be kortin raja on maaginen 3500kg joka tietysti ylittyy ja tarvitsen kys.yhdistelmään be kortin.

      Auton vetokyky sentään katsotaan aina TODELLISISTA painosta.
      Eli, trailerini painaa omamassaltaan 800kg, lastaan kyytiin 500kg painavan lihavan ponin jolloin paino on traileri 800kg lihava poni 500kg = 1300kg. Saan laittaa kys kuorman autoni perään.

      • Anonyymi

        Minä vedin tänään B kortilla n 4000 kg painoista yhdistelmää käytännössä monta tuntia. Ei sitä kortilla vedetä. Eikä kortti ole tae taidoista.

        Terveiset sisä-savosta


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Minä vedin tänään B kortilla n 4000 kg painoista yhdistelmää käytännössä monta tuntia. Ei sitä kortilla vedetä. Eikä kortti ole tae taidoista.

        Terveiset sisä-savosta

        No siellähän vedetäänkin vaunuja Kallaveden rantasäännön mukaan, ei tieliikennelain.


    • Anonyymi

      Minulla oli samanlainen Volvo mutta manuaalilaatikolla 13 vuotta sitten. Hyvä vetoauto, tosin asuntovaunu oli Lmc 590, eli vähän kevyempi. Lastutin Volvon jolloin siitä tuli aika hurja. Eturenkaita kului jos niin halusi. Muuten, kyseiseen autoon on vielä varastossa teetetyt tuplaputket. Antaa mukavat murinat.

      • Anonyymi

        Hyvin toimi Volvossa myös nivomat jousitus, piti auto perän aina samalla tasolla, eikä tekniikassakaan mitään valittamista.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitään järkeä?

      Että ollaan erillään? Kummankin pää on kovilla.
      Ikävä
      120
      1767
    2. Noniin rakas

      Annetaanko pikkuhiljaa jo olla, niin ehkä säilyy vienot hymyt kohdatessa. En edelleenkään halua sulle tai kenellekään mi
      Ikävä
      99
      1588
    3. Lasten hyväksikäyttö netissä - Joka 3. nuori on saanut seksuaalisen yhteydenoton pedofiililtä

      Järkyttävää! Lapsiin kohdistuva seksuaalinen hyväksikäyttö verkossa on yhä pahempi ongelma. Ulkolinja: Lasten hyväksikäy
      Maailman menoa
      48
      1099
    4. Kumpi vetoaa enemmän sinuun

      Kaivatun ulkonäkö vai persoonallisuus? Ulkonäössä kasvot vai vartalo? Mikä luonteessa viehättää eniten? Mikä ulkonäössä?
      Ikävä
      43
      984
    5. Multa sulle

      Pyörit 24/7 mielessä, kuljet mun mukana, mielessä kyselen sun mielipiteitä, vitsailen sulle, olen sydän auki, aitona. M
      Ikävä
      29
      929
    6. Nainen, olen tutkinut sinua paljon

      Salaisuutesi ei ole minulle salaisuus. Ehkä teimme jonkinlaista vaihtokauppaa kun tutkisimme toisiamme. Meillä oli kumm
      Ikävä
      50
      856
    7. Mies, eihän sulla ole vaimoa tai naisystävää?

      Minusta tuntuu jotenkin, että olisit eronnut joskus, vaikka en edes tiedä onko se totta. Jos oletkin oikeasti edelleen s
      Ikävä
      44
      822
    8. Olet myös vähän ärsyttävä

      Tuntuu, että olet tahallaan nuin vaikeasti tavoiteltava. En tiedä kauanko jaksan tätä näin.
      Ikävä
      37
      780
    9. Okei nyt mä ymmärrän

      Olet siis noin rakastunut, se selittää. Onneksesi tunne on molemminpuolinen 😘
      Ikävä
      56
      778
    10. Onko sulla empatiakykyä?

      Etkö tajua yhtään miltä tämä tuntuu minusta? Minä ainakin yritän ymmärtää miltä sinusta voisi tuntua. En usko, että olet
      Ikävä
      37
      760
    Aihe