Patti ikenessä :(

hammaspelko

Huomasin tuossa pari viikkoa sitten, että nenän alta painaessa tai ientä etuhampaiden takaa työntäen tuntuu kulmahampaassa painetta. Yritin pestä hampaita paremmin ja käyttää suuvettä, jos olisi ollut ientulehdus, mutta tämä paine ei ole kadonnut mihinkään. Paine tuntuu siis vain painaessa nenän alta, tai etuhampaiden takaa ientä. Itse hammasta heiluttaessa ei tunnu mitään erikoista. Nyt huomasin tänään ikeniä kokeillessani,että kyseisen hampaan etupuolelle ikeneen on noussut patti. Pattia painaessa tuntuu painetta.

Mitähän tämä voisi olla? Minulle on kerran tehty juurihoito ja tämä oli elämäni kivuliainta aikaa, nyt siis pelkään uusinta kierrosta. Mietin miten juurihoito onnistuu edes kun kyseessä pieni kulmahammas edessä :S Toivon syvästi ettei juurihoidon tarvetta ole, mutta toivo ei paljon tässä tilanteessa auta. Asun Helsingin alueella, kuinka nopeasti ajan saa kun ei ole akuutti, eli ei särje? Onko julkisella puolella röntkeniä? Koska sellainenhan tästä pitää todennäköisesti ottaa. Pelkään porausta ja hammaslääkäreitä yli kaiken, koska jotenkin lukuisat puudutuspiikit eivät ota toimiakseen kohdallani :S Olisi mukava kuulla muiden kohtaloita, joilla patti suussa on ollut. Varsinkin jos patti on ollut edessä, eikä poskihampaassa.

5

7195

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tulehdus

      Jos ikenessä on patti, se voi olla tulehdus juuressa. Mutta jos se ei ole kivulias, voi kyseessä olla jotain muutakin. Minulla oli joskus tuollainen aristamaton patti ikenessä ja se hävisi ajan kanssa.

      Minulle on tehty juurihoito kulmahampaaseen, eikä se sattunut lainkaan kun tehtiin asiallinen puudutus. Nyt kylläkin tuo kulmahammas "mureni käsiin" ja jouduttiin poistamaan.

      Helsingissä ajan saaminen ei akuuttiin vaivaan taitaa kestää puolisen vuotta. Tuurilla voi saada peruutusajan nopeamminkin, jos sattui juuri vapautumaan (ne kai annetaan seuraavalle soittajalle kun tulee peruutus).

      Julkisella puolella on röntgenlaitteita. Isoja panoraamakuvauslaitteita on vain harvalla terveysasemalla, joten joutuu kulkemaan pitkällekin. Minulla on otettu aina tällainen iso kuvaus ennen sen kertaista hoitojaksoa. Kuvien perusteella hammaslääkäri sitten suunnittelee hoidon. Pieni röntgenlaite on jokaisella hammaslääkärillä ja sillä otetaan yksittäisestä hampaasta kuva vaikka kesken hoidon. Mutta Helsingissä joutuu kulkemaan hammaslääkäriin muutenkin pitkälle, koska aika annetaan ensin oman suurpiirin joltain hammaslääkäriltä ja tarvittaessa voi joutua naapuripiiriinkin. Olen nyt tänä talvena käynyt monella eri hammaslääkäriasemalla, mutta omalleni en ole päässyt.

    • El-Tonto

      Kyllä varatessasi aikaa Sinun tulee kertoa että patti on ilmaantunut yllättäen ja aiheuttaa vaivaa.

      Tottakai julkisella puolella on röntgenlaitteita. Panoraamakuvauksia ei ehkä kaikkialla suoriteta, mutta eivätpä kaikki yksityisetkään hammaslääkärinvastaanotot näitä palveluja tarjoa. Täsmäkuvia otetaan kaikkialla kuten edellinen vastaaja totesikin.

      Itse en tuollaista pattia jäisi kauan kotiin ihmettelemään. Nyrkkisääntönä kai voi pitää sitä, jos muutos ei suusta itsekseen häviä parissa viikossa, tulee hakeutua hammaslääkärin vo:lle. Ja pelkoon on tarjolla esilääkitystä, kun vain muistaa asiasta ajoissa mainita.

    • Marjo27

      ja räjähti. Joskus joulukuun lopulla patti ilmesty ja kipee oli just tuo nenän alus paikka. Tammikuussa hoitsu tarkastuksessa sano että on vaan ientulehusta ja sain siihe Corsodyl geeliä (kuurina pesin sillä), joka tosin siihe pattiin ei auttanu millää muotoa.
      Tuossa pari viikkoa sitten se patti räjähti ja sitä valkosta töhnää oli sitten vähä joka paikassa. Ite sit päätelin että se oli paise. Viime viikon pe:na kävin hammaslääkärissä ja sain antibioottikuurin.

      Tulehus sen patin aiheutti ja se taas johtu just muutama vuos sitte tehystä juurihoidosta ja sit parista rakennetusta hampaasta, jotka estää hammasvälien puhistamisen.
      Suosittelen että käyt näyttämässä hammaslääkärille pattias. Oon käsittäny et tuommoseen tarvii aina antibioottikuurin vaikka se ois jo räjähtäny.

      Ja kyllähä julkiselta puolelta röntgenit löytyy. Miulta just otettii kolmet kuvat iha siinä hammaslääkäri huoneessa. Ja kyllähä sitä on muutakii kivunlievitystä ko puudutuspikki. Kannattaa siitä sanoo, jos ei siulla semmonen toimi.

      Ja mie oon kanssa hammaslääkäri pelkuri. Hammaslääkärin kanssa kannattaa puhua ja kertoa noista peloista, se auttaa kummasti.

      • aloittaja..

        Elikkä kävin tänään näyttämässä hammastani yths'n (ylioppilainen terveydenhoito) päivystyksessä. Lääkäri avasi hampaan ja totesi, että juurihoito ja ennen kuin ehdin mitään sanoa oli hän sahaamassa hammasta auki. Juuri kuulemma kuollut kauan kauan kauan sitte, mutta nyt jokin bakteeri päässyt sinne ja tulehtunut. Itse hammaslääkäri käynti ei sattunut yhtään, mitä nyt pientä vihlontaa. Tähän olin hyvin tyytyväinen. Antibiootit tuli matkaan ja aika viikon päähän, jolloin katsotaan onko antibiootit alkaneet vaikuttaa.

        Olen iloinen, että asiaani tuli sentään jokin ratkaisu, mutta nyt tilalle tuli tunti hammaslääkärikäynnin jälkeen alkanut vasemman ylähammasrivin armoton jomotus ja kipuilu. Kipu kohdistuu selvästi ikeniin, eikä itse hampaisiin. Silti ihan kamalaa! Otin äsken kaksi panadol zappia ja sain kivun sen verran haltuun, että vain kävelles tykytys tuntuu taas.

        Kuinkahan kauan kipu jatkuu ja saakohan sairaslomaa haettua huomenna hammaslääkäristä vai tavallisesta lääkäristä, jos ei mene ohi? Entä särkylääkekuuri? En tiedä tekeekö tämä useamman särkylääkkeen yhtä aikainen ottaminen hyvää :/

        Jos jotain positiivista pitää hakea, niin se oli hinta! Juurihoidon aloittaminen ja päivystysvuoro yhteensä vain 14e!


    • patti on tulehdus

      kulmahampaan juuri on PITKÄ ja se ylttyy nenän juureen. Juuren kärejn tulehdus tekee patin, jonka tuntee kun sormella selaa ikenet läpi, kantsii tehdä muutenkin säännöllisesti.
      eli tulehdus ja patin tyhjennys, pikimiten hampilaan , ei satu.
      pelkkä purenta lopettaa verenkierron juuresta, jollin hammas kuolee, ei
      se aina ole reikä joka tekee juurihoidon tarpeelliseksi,
      patti on'merkki
      tulehduksesta, jota ei kannata pitää kauan. ja aina saa hammasiltoaj yms jos hammas ei kestä purentaa. turhaan pelkää. kova patti on tiivistynyttä mätää yms, ja se puskee ikenen tai jopa ihon läpi tekien fistellin eli käytävän, joten hoitoon vaan kaikki, patti ei ole suussa muuten vaarallinen, helpommalla pääsee kun ajoissa hampilaan.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. En ole rakastunut

      Tai ihastunut sinuun. Kiinnostuin kyllä heti koska erotut massasta.
      Ikävä
      421
      4689
    2. Miksi suomalaisia vainajia säilytetään kylmäkonteissa ulkona? Näin kuolleita kohdellaan Suomessa

      Suomesta ei löydy enää tilaa kuolleille. Tänä päivänä vainajia säilytetään ympäri maata ulkona kylmäkonteissa. Kontit
      Maailman menoa
      249
      2334
    3. Olen ärtynyt koska

      minulla on tunteita sinua kohtaan. Tunteita joita en voi ilmaista. Kaipaan kaikkea sinussa. Siksi olen välillä hankala.
      Ikävä
      70
      1740
    4. Suomalaiset marjat loppuvat

      Suomalaiset marjat mätänevät metsään, koska ulkomaalaiset, lähinnä thaimaalaiset poimijat ovat huolehtineet suomalaisten
      Maailman menoa
      162
      1477
    5. Hallitus korottaa yleisen arvonlisäveron 25,5 prosenttiin

      Yleisen arvonlisäveron kiristäminen 1,5 prosenttiyksiköllä on hallituksen järein toimi kehysriihessä. Se voi tuoda valti
      Perussuomalaiset
      325
      1460
    6. Mitä teen väärin?

      Alkaa pikku hiljaa tympäsemään ainainen pakkien saanti. Eka ennen kun nähdään, miehet ovat kiinnostuneita viestittelemää
      Sinkut
      140
      1161
    7. Yhteiskuntaa hyväksi käyttäjät

      Kyllä täällä Suomussalmellakin osaavat käyttää näitä Suomen etuja hyväksi. Vuokrataan ns. asunto lapselle että saa asu
      Suomussalmi
      67
      1157
    8. Haluaisin tietää

      mikä saa sinut tuntemaan olosi rakastetuksi. Ja sitten haluaisin mahdollisuuden tehdä juuri niin. 💔
      Ikävä
      80
      1130
    9. Joku tukeva täti syyttää suomalaisia rasisteiksi Hesarissa

      ”Kaikki valkoiset ihmiset Suomessa ovat kasvaneet rasistiseen ajatteluun”, sanoo Maija Laura Kauhanen: https://www.hs.
      Maailman menoa
      167
      1095
    10. Näytit nainen sanoinkuvaamattoman ihanalta

      En voi unohtaa sinua. Pohdin nyt sinua.
      Ikävä
      41
      1015
    Aihe