Kansan katseltaviksi, kuten suurina juhlapyhinä oli ennen tapana tehdä mm. Turun tuomiokirkossa, - katolisena aikana. Siis niitä, jotka piispa Hemming oli antanut "silata hopealla".
Miksei: "Piispa Henrikin ihmeitätekeviä luita"
2
285
Vastaukset
- mezzotinto
Ainoa piispa Henrikin luunsiru, jonka aitoudesta on jonkinlainen varmuus, on sijoitettuna Pyhän Henrikin katoliseen kirkkoon Helsingissä. Se on asetettu museoviraston ohjeiden mukaan rakennettuun säilöön kirkon alttarin jalkaan.
Turun tuomiokirkossa (tai tarkkaan ottaen Turun ja Kaarinan seurakuntayhtymän hallussa jossakin, tällä hetkellä kai tieteellisissä tutkimuksissa tunnistamista varten) on mahdollisesti myös Henrikin pääkallon osa. Sen aitoutta siis pyritään selvittämään.
Joitakin pyhän Henrikin luita on annettu katolisena aikana ulkomaisiin kirkkoihin, mm. Upsalaan ja Linköpingiin. Näiden luiden säilymisestä reformaation tuiskeissa ei ole tietoa.
Isonvihan aikana 1700-luvun alussa Turku oli venäläisten miehittämä. Pietari Suuri määräsi siirtämään Turun tuomiokirkossa säilytetyn Henrikin luurangon Pietariin, sinne perustettuun kuriositeettikokoelmaan, "museoon", vuonna 1720. Luurangon kohtaloa Turusta viennin jälkeen ei ole pystytty selvittämään. Joko luut ovat laivan mukana uponneet Itämereen jo matkalla, tai sitten ne ovat Pietarissa myöhemmin kadonneet.
Suomessa on säilynyt venäläisestä arkistosta 1800-luvulla kopiotu luettelo näistä Pietariin viedyistä luista. Luettelon perusteella venäläiset eivät saaneet Turusta ihan koko luurankoa. Parhaillaan siis ollaan nykyajan tieteellisin menetelmin yrittämässä selvittää, kuuluuko mainittu pääkallon osa ja madollisesti jotkut muut tunnistamattomat Turussa säilyneet pienet luunkappaleet pyhän Henrikin pyhäinjäännöksiin.
Eli toistaiseksi ei ole sellaisia luita tiedossa, joita voisi juhlapyhinä "kohottaa kansan katseltaviksi". Pyhän Henrikin kyynärluun siru on kuitenkin nähtävissä keskiajalta peräisin olevassa käärössään Pyhän Henrikin kirkon alttarin jalustassa, lasiseinäisessä säilytyslokerossaan.- Tehdä tiedusteluja
Neuvostoliitosta ja sen tiedutelun johtajalta?
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Työeläkeloisinta Suomen suurin talousongelma
Työeläkeloisinta maksaa vuodessa lähes 40 miljardia euroa, josta reilut 28 miljardia on pois palkansaajien ostovoimasta.3073025Veroaste on Suomessa viitisen prosenttiyksikköä liian matala
Veropohjaa on rapautettu käytännössä koko kulunut vuosituhat, jonka vuoksi valtion menoja on jouduttu rahoittamaan velka612353- 1212049
Israel euroviisujen 2.
Israel sai taas eniten yleisöääniä. Suomesta täydet 12 pistettä, poliittinen ”ammattiraati” antoi 0 pistettä. Hyvä Is3492033Euroviisut ei enää niin musiikkikilpailu?
Kappaleiden taso ei enää ole mikä sijoituksen ratkaisee.Eikö kukaan ihmettele että Israel pärjää lähes joka vuosi kisois1271733Mun mielestäni on tosi loukkaavaa
Nainen, että luulet palatan typeriä, sekavia ja ilkeitä viestejä mun kirjoittamiksi. Mä en ole katkera, epätoivoinen, ra2121385- 671379
- 661337
- 681263
Rakas nainen ymmärsin
Että minun pitää pitää kiinni sinusta. Haluan, että sä olet onnellinen. Olet mulle se oikea ja mä sulle. Rakastan Sua yl781233