Pääseekö 10 vuotias keräämään mansikoita..ja paljon palkka?ja vielä jos joku tietää onko täällä lohjan alueella näitä mansikan keruu paikkoja :D
10 vuotias mansikan keruuseen?
8
1439
Vastaukset
- Ei kuule nyt
Kuule se on se työn ilo riittävä korvaus.
- Vihainen -.-!
Mitä ihmettä :O? Itekkö menisit ilmaseks poimii mansikoita? Ja sieltä nimen omaan SAA PALKKAAA!!!!
- §§§§
Saako alle 15-vuotiasta ottaa töihin?
Lakia nuorista työntekijöistä sovelletaan työhön, jota alle 18-vuotias tekee työ- tai virkasuhteessa. Työsuojeluviranomaiset valvovat lain noudattamista. Lain mukaan työhön saadaan ottaa 15 vuotta täyttänyt henkilö, joka on suorittanut oppivelvollisuutensa. Peruskoulu tulee siten olla suoritettu, ennen kuin päätoimiseen työhön voi ryhtyä.
14 vuotta täyttänyt tai samana vuonna täyttävä henkilö saadaan ottaa sellaiseen kevyeen työhön, joka ei vahingoita työntekijän terveyttä ja kehitystä eikä haittaa koulunkäyntiä. Ikäraja tarkoittaa käytännössä sitä, että kesätöihin voi ryhtyä peruskoulun seitsemännen luokan jälkeen eli yläasteiässä. Alle 15-vuotiaan työ saa kestää enintään puolet koulun loma-ajasta. Koulutyön aikana töitä saadaan alle 15-vuotiaalla teettää tilapäisesti tai muutoin kestoltaan lyhytaikaisesti.
Erityisestä syystä työsuojeluviranomainen voi sallia, että alle 14-vuotias henkilö työskentelee tilapäisesti esiintyjänä tai avustajana taide- ja kulttuuriesityksissä sekä muissa vastaavanlaisissa tilaisuuksissa. Poikkeusluvan ehtona on, että kyseinen toiminta ei vaaranna lapsen turvallisuutta taikka aiheuta haittaa hänen terveydelleen, kehitykselleen tai koulunkäynnilleen. Yleensä lapsi kokee poikkeusluvan alaisen työskentelyn enemmän harrastuksena kuin työnä.- kalkkis(ko)
Entäpä nämä kassatyöt joissa joutuu käsittelemään alkoholijuomia(olut,siideri,lonkero) ja savukkeita.Salliiko laki tämän?Tuntuu vähän nurinkuriselle että ostaisin lapsukaiselta saunajuomat auton tankkauksen lomassa.Entäpä nuori 18v ostaja joka esittää paperinsa nuoremmalle myyjälle...
- ..?
kalkkis(ko) kirjoitti:
Entäpä nämä kassatyöt joissa joutuu käsittelemään alkoholijuomia(olut,siideri,lonkero) ja savukkeita.Salliiko laki tämän?Tuntuu vähän nurinkuriselle että ostaisin lapsukaiselta saunajuomat auton tankkauksen lomassa.Entäpä nuori 18v ostaja joka esittää paperinsa nuoremmalle myyjälle...
Ala-ikäinen ei lain mukaan saa myydä tupakka- ja alkoholituotteita, ELLEI läsnä ole täysi-ikäistä työntekijää, esim viereisellä kassalla.(?) Näin olen kuullut mutta kuulostaa kyllä vähän oudolta ja hankalalta... Oon myös saanut käsityksen ettei monet kaupat ota mielellään töihin alle 18 vuotiaita, oikeastaan luulin aikaisemmin ettei ala-ikäinen saa työskennellä kaupan kassalla tai muualla jossa joudutaan käsittelemään rahaa.
- pikku koira
mä oon 10W tyttö ja haluaisin kesä töitä!
jos joku tietää saako niitä lohjan seudulta niin
voisko kertoo!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!???!!!!!!!!!!!!!!- järkihoisejättisutjo
10 v ei saa... Sillä jos 13v niukin naukin niin miten 3 vuotta nuorempi vois saada!?
- randompeople
ainaki mitä minä oon kuulluni ei oo kyllä 10 vuotias päässy töihin 15 vuotias suunillee pitää olla mut kyllä 14 vuotias pääsee keräämää mansikoita.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Vasemmistohallitus palauttaa hintasääntelyn, esim. bensalitra vain 1e.
Tuleva vasemmistolaisista koostuva hallitus ottaa käyttöön vanhat hyvät keinot pitää hinnat kurissa. Tähän tarkoitukse734527Vasemmistolainen valehteli jälleen - Purra tai persut eivät luvanneet "euron bensaa"
Väite "euron bensasta" on ensisijaisesti poliittisten vastustajien käyttämä puhdas vale. Persut kyllä kampanjoivat näky1053769Arman Alizadin viesti puna-aktivisteille: "Pitäkää lärvinne nytkin kiinni"
Arman Alizad kritisoi vasemmiston kaksinaismoralismia. Iranissa syntynyt suosikkijuontaja Arman Alizad pakeni perheensä1423463Minja Koskela nostanut vasemmistoliiton kannatuksen ennätykseen
Koskela valittiin puolueen johtoon lokakuussa 2024, ja silloin Ylen kysely antoi puolueelle 9,3 prosentin kannatuksen.371970Antti johtaa Petteriä jo 7,1 prosenttiyksiköllä
Tällä menolla sdp menee kokoomuksesta kierroksella ohi jo tällä vaalikaudella. https://yle.fi/a/74-20213575691921Mitä on tullut
Entisen abcn rakennuksen tilalle se oli tyhjillään monta vuotta siellä oli jo nyt valot onko huoltoasema? 5:30.891219- 1181035
Palosta selvinnyt 18 vuotias munira tarvitsi tulkin kun puhui Iltalehdelle
Suomessa asuva 18 vuotias tarvii tulkin !!! Tää Suomea puhumaton on palossa kuolleen naisen veli ja asui perheen kanssa.127944- 55925
Mikä homma?
https://share.google/NvruSS4P4EzjTWPov Poliisilla oli keskiviikkona 4. maaliskuuta yksityisasunnossa Saarijärvellä tehtä25837