Rytmin kääntö

yöksi

Vuorotyöläiset! Miten käännätte rytminne yövuorolle, eli että seuraavat päivät nukutte ja yöt valvotte työtä tehdessä? Valvotteko työjaksoa edeltävänä yönä jo pitkään vai päivällä yritätte nukkua mahd. paljon? Vinkkejä kehiin vuorotyöläiset! =)

8

9930

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 3-vuorolainen

      Ekaan yöhön ei tule nukuttua kuin se normaali aamulla herääminen n.klo. 7 aikoihin ja sitten yöksi aamulla olen n.klo.8 kotona nukkumaan>>

      En osaa kunnolla nukkua päivällä ja vaikein vaihe koko vuorotyössä on se ekan yön jälkeinen väkisin makaaminen nukun pätkissä n.klo.11 ja syömään ja väsyttää yritän nukkua välillä onnistun ja välillä en.
      Jatkuva nälkä näitten yövuorojen aikaan muutenkin.

      Sitten taas yöksi ja aamulla kun tulen kotiin jos käyn nukkumaan nukun jo paremmin(yllätys kun ei ole paljon tullut nukuttuu) eli 11-11.30 joskus jopa klo.12 ylös välillä en nuku ollenkaan kun on niitä menoja/tekemistä olevinaan.

      Päivähän siinä palloillaan väsyksissä.

      Siinä illan suussa sitten narahtaa leijonapullon (0,7l)korkki ja siinä illan mittaan sen juotuani uni tulee nätisti..

      Nukuttua tulee n.22-23--07-08

      Toki seuraavana päivänä väsyttää johtuen osin alkoholista mut päivällä kaikkea touhuaa ja illalla vielä korjaa toisella pullolla niin siinähän se kierto on jo kohillaan.

      Nykyisin vain 2 yötä ennen 4 se oli aika myrkkyä ja puolet vapaista meni väsymyksessä eli joka päivä väsytti.

    • **^^

      ^Kyllä se menee vuorokausi putkeen ensiksi valvoessa.Lasten kanssa päivä ja töihin.
      12h töissä.

      Meillä suurinosa ei nuku päivällä ennen ensimäistä yötä eikä viimesen yön jälkeen.

    • rytmit

      Yövuoroa edeltävästi tulee nukuttua aika normaalisti, mutta yrittää aika pitkään aamuun. Ennen yötä ei onnistu nokosten ottaminen, 1 yönä yleensä väsyttää klo 3-5 aikaan. Päivällä nukkuu suht hyvin, mun on pakko laittaa korvatulpat, muuten herää joka kolahdukseen. Öitten jälkeen vaikka nukkuis kuinka vähän, yleensä illalla sitten valvottaa ja seur. vapaana tekisi mieli nukkua tosi pitkään...

    • yöeläin

      No, ennen yövuoroja yritän nukkua mahollisimman pitkään. Pääasia on, että nukkuu mahollisimman pitkän yön, 8-10 tuntia :)

      Mä teen keskeytyvää vuorotyötä, joten yövuorojakin on 5 yötä putkeen. Yö toisensa jälkeen raskaammaksi käy, vaikka päivällä nukun yleensä ainakin klo 14 saakka.

      Viimeisen yön jälkeen pakotan itteni puolen päivän maissa ylös. Monesti vasta toisena normaalina yönä ilmenee unihäiriöitä, esim. saattaa herätä klo 4 yöllä sairaan tervävään olotilaan.

      Hankaluuksia tulee yleensä vasta, kun yövuoja on tehnyt normaali vuoronkierron mukaisesti pitkään. Olimme muutaman kuukauden kokonaan ilman yövuoroja ja tuntui, kuin olisi kokonaan eri ihminen, elämänmyönteisempi ja positiivisempi. Viinaa ei ainakaan kannata käyttää unilääkkeenä, pahentaa vain asioita!

      • yöyöyö

        Itse aloitan käännön jo edellisenä yönä. Eli valvon myöhään 01-02 saakka ja sen jälkeen menen nukkumaan täydellä mahalla (tärkeää niin ei herää nälkään kukon laulun aikaan). Sitten pimennysverhot ja puheli äänettömälle. Näin nukun sinne kello 13-14 saakka ja ensimmäinen yö töissä menee suhteellisen hyvin.


    • mmm

      minä ainakin teen niin, että herään yövuoroon lähtemis aamuna aikasin ja touhuan kaikkea, sitten syön hyvin ja menen nukkumaan siinä klo 14 maissa ja herään pirteänä lähtemään yöhön

    • varastoon

      itse valmistaudun öihin nukkumalla edellis yön ja seuraavan päivänä klo 17.00. yövuoro alkaa klo 21 kestää 7.00.syön aamulla kunnonnon aamupalan nuktaa iltaan hyvin klo 18.00 teen kolmea yötä viikossa. olen tehnyt nyt vuoden ei ole aiheuttanut mitään ongelmia.Yöllä syön kevyesti ainoastaan juon yhde kupin kahvia alkuyöstä. Muuten vettä mihin lisään vähän suolaa ei ramppaa koska työ on fyysisesti rankkaa tahtoo tulla lämmin sen takia on tärkeää muistaa tankata nesteitä..en vaihtais millään normaaliin kolmivuoroon takaisin.vapaaata tulee viikossa makkeimilleen,nukkumapäivänä nousen klo 13. takaisin normaaliin päivärytmiin onnistuu ongelmitta,Että tämmöstä tarinaa täältä

    • Vuorotyöläinen

      Valmistautuminen on tärkeintä yövuorossakin. Venyttämällä edellisen yön nukkumaan menoa pidemmälle ja jatkamalla yötä aamusta riittävän pitkään, varmistaa jonkinasteisen vireystilan ensimmäiseen yöhön. Ruokailun siirtäminen iltapainotteiseksi auttaa myös ja kahvinjuojan on syytä ajoittaa kahvin juonti ennen puoltayötä tapahtuvaksi. Syö vahva ateria ennen puoltayötä ja ennen työvuoron loppumista vielä kevyt aamupala, jottei nälkä herätä liian aikaisin. Kroppaa voi näin huijata hieman.

      Kotimatkalla vältä kirkkaita valoja. Aurinkolasit ovat hyvä apu tässä. Ja mahdollisimman nopeasti nukkumaan kotiuduttuasi, jotta pääset unesta kiinni. Hiljainen, pimennetty ympäristö auttaa nukkumisessa. Käytä silmälappuja ja korvatulppia tarvittaessa helpottamaan unta. Päivällä nukuttu uni ei ole niin virkistävää kuin yöllä nukuttu. Syytä tähän en tiedä, mutta kaikki keinot on käytettävä, jotta uni tekisi tehtävänsä.

      Älä yritä elää yövuorojen aikaan normaalia elämää, koska ilta-aika on käytettävissäsi, jos on pakko mennä jonnekin. Jos olet illan kotona, iltanokoset tai muuten vain lepääminen pimeässä huijaa sekin kroppaa kestämään seuraavan yön rasitusta.

      Takaisin rytmitys on helpompaa. Nuku aamulla pahin väsymys pois ja herätä itsesi puolilta päivin. Näin pääset illalla nukkumaan ehkä puoliltaöin, jolloin kello kääntyy normaaliin. Toivottavasti.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 103
      1869
    2. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      15
      1835
    3. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      53
      1834
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      19
      1657
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      18
      1573
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      10
      1350
    7. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      26
      1310
    8. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      11
      1296
    9. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      14
      1281
    10. Kristityt "pyhät"

      Painukaa helvettiin, mä tulen sinne kans. Luetaan sitten raamattua niin Saatanallisesti. Ehkä Piru osaa opetta?!.
      Kristinusko
      6
      1242
    Aihe