Galluppi

raha-asioista

Miten jaatte yhteiset talousmenonne (asuminen, sähkö, vesi, ruoka, pesuaineet, kodinkoneet, vakuutukset, lainat, auto, lasten kulut, ym. ym...)?

Mikä on reiluin tapa? Miksi?

Oletko mies/nainen, ja perheessänne isompi-/pienempituloinen?

Näissä esimerkeissä miehen tulot 3200e/kk, naisen tulot 1400e/kk ja yhteiset menot 2000e/kk. (Voisi olla mitkä summat tahansa, tarkoituksena vain selventää jakamistapaa.)

a) tasan puoliksi, riippumatta tuloista = 1000e molempien tileiltä

b) puoliksi, suhteutettuna tuloihin = m:(70%) n:(30%), eli naisen maksettavaksi 600e ja miehen 1400e

c) puoliksi niin että molemmille jää saman verran omaa rahaa jäljelle = molemmille jää 1300e, nainen maksaa 100e ja mies 1900e

d) kummatkin maksavat tarkalleen omat menonsa, tavarat ostetaan yhteiseen käyttöön mutta ostajan nimiin, vuokralais/alivuokralaissopimus asumisesta, jne..

e) kaikki on yhteistä, ei ole merkitystä kenen tililtä maksetaan, myös henkilökohtaisista hankinnoista sovitaan yhdessä, mutta pienemmät ostokset saa ostaa kysymättä "lupaa"

f) toinen puolisoista on jostain syystä joutunut maksumieheksi, ja toinen käyttää omia rahojaan itseensä

g) muu, mikä?

13

628

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ...

"Miten jaatte yhteiset talousmenonne (asuminen, sähkö, vesi, ruoka, pesuaineet, kodinkoneet, vakuutukset, lainat, auto, lasten kulut, ym. ym...)?"

Meillä kaikki raha on täysin yhteistä. Eli meillä on yksi tili jonne kaikki rahat menevät, ja sieltä myös maksetaan kaikki menot.

"Mikä on reiluin tapa? Miksi?"

Tämä on meistä reiluin tapa, siksi teemme niin.

"Oletko mies/nainen, ja perheessänne isompi-/pienempituloinen?"

Nainen. Tällä hetkellä pienempi tuloisempi. Välillä ollut niin päin että minä tienaan enemmän. Meillä ei ole väliä kumpi tietaa enemmän.

"Näissä esimerkeissä miehen tulot 3200e/kk, naisen tulot 1400e/kk ja yhteiset menot 2000e/kk. (Voisi olla mitkä summat tahansa, tarkoituksena vain selventää jakamistapaa.)"

No mielestäni meille on toiminut hyvin se että kaikki on yhteistä, olemmehan naimisissakin. Toinen hyvä idea on se että moelmmat maksaa menot suhteessa omiin tloihin (kohta b).

• ............

Meillä on omat tilit, ja kumpikin maksaa omat menonsa. Yhteisiä maksellaan yhdessä, se maksaa enemmän, jolla on enemmän rahaa käytössään. Asuntolainaa tosin maksamme tasan puoliksi, koska se on ainoa suurempi omaisuutemme ja sen omistus on jakautuu meille tasan.

Olemme rahankäyttötavoiltamme hyvin samanlaisia, harkitsevaisia, molemmat säästävät mielellään pahan päivän varalle ja ovat sitä mieltä, että laskut maksetaan ajallaan. Teemme molemmat pätkätöitä, joten rahan kanssa pitääkin olla tarkkana. Tulot vaihtelevat, samoin se, kummalla on milloinkin suuremmat tulot.

Olemme toimineet näin koko seurustelumme ajan, kymmenisen vuotta, eikä rahasta ole koskaan tarvinnut riidellä. Meillä tämä toimii, ja syy on varmasti juuri siinä, että meillä on samat käsitykset siitä, miten rahaa käytetään.

• Marjo27

Meillä mies maksaa kaiken, koska miulla ei oo mitään tuloja. Näin on menty melkee vuosi.

Opiskelija kun olin, ni mie maksoin ruoat ja omat laskut, mies hoiti loput.

• teeyy

Me maksamme asuntolainan lyhennyksen tasan puoliksi, kumpikin maksaa omat henk.koht puhelinlaskut ja muut ihan omat hankinnat. Muuten maksellaan päivittäisiä menoja miten sattuu. Käytännössä mies ehkä enemmän, koska käy useammin kaupassa kuin minä. Vuositasolla meidän tuloissa ei valtavaa eroa ole (ehkä vähän enemmän miehellä), mutta minun tuloni ovat epäsäännölliset. Välillä tienaan enemmän, välillä vähemmän.

• nyt eronnut nainen

Meillä ei ollut ongelmaa raha-asioissa siinä mielessä että molemmat maksoimme asiat varmaan suht. tasapuolisesti. Mies luonteeltaan tuhlailevaisempi, mutta parempituloinen, minä taas säästäväisempi.

Ongelma oli siinä, mihin rahaa käytetään ja ennen kaikkea miten vapaa-aikaa vietetään.
        Mies tykkäsi veneillä ja ostaa veneitä ja minä taas olisin halunnut tehdä muitakin asioita.
        Lähinnä tämäntyyppistä keskustelua käytiin.
        Mies olisi halunnut että minäkin vietän kaiken vapaa-ajan veneilemässä.

Päivittäisissä raha-asioissa ei siis ongelmia.

• vaimo vastaa

En tiedä mikä olisi reilua, mutta meillä näin:

Olemme aviossa.
      Mies tienaa 3 kertaa enemmän kuin minä.
      Rahasta ei koskaan riitaa.
      Rahat on yhteisiä, vaikka lepäävätkin omilla tileillä.
      Näistä maksamista ei ole erikseen sovittu, asiat ovat vain menneet tähän suuntaan:

Minä maksan:
      -omat laskut (kännykkä, lääkäri, hieronta jne)
      -omat menot ja tavarat (vaatteet, meikit jne)
      -ruuat ma-pe

Mies maksaa:
      -omat laskut
      -yhteiset laskut (jäte, vesi ja sähkö jne)
      -omat tavarat, omat menot ja yhteiset menot
      -ruuat la-su

yhdessä maksetaan:
      -asuntolaina (suhteutettuna tuloihin)

• näin..

Olen nainen ja meistä pienempituloisempi, olen vielä opiskelija, mutta käyn töissä.

Meillä molemmat maksaa omat autokulut, lainat, vakuutukset ja muut omat menot. Koska talo on miehen ja hän lyhentää sen lainaa, minä maksan yhteiset laskut (vesi, sähkö, yhtiövastike, netti). Ruoat maksetaan yhdessä, molemmat laittaa lähes saman summan aina tilille (mies vähän enemmän vielä ainakin siihen asti että valmistun) ja siltä tililtä maksetaan kauppareissut.

Hyvin on toiminut ainakin tähän asti..

• höh......

Täälläpä näyttää monilla menevän hyvin raha-asioiden suhteen. Meillä siis niin, että mies tosiaan tienaa noin 2700 kuussa ja minä 1500. Molemmat maksetaan asumisesta saman verran. Mies maksaa autosta koska se on hänen (itse en aja koskaan, enkä muutenkaan käytä kun ei tarvitse jos pitemmälle lähdetään yhdessä maksetaan bensat) ja siis ruoan ym. maksan minä yksin =( mikä sinänsä mielestäni epäreilua kun miehellä paljon parempi palkka. Mutta hänellä edellisestä suhteesta lapsi, johon meneekin sitten rahaa paljon. Eli en ole tyytyväinen meidän raha-asioihin, enkä oikein tiedä mitä pitäisi asian suhteen tehdä.

• ...

niin, ei vaikuta reilulta. Otappa asia puheeksi ihan vakavalla mielellä. Mielestäni te voisitte tehdä niin, että molemmat maksavat yhtä paljon suhteessa tuloon. Ehdota sitä. Otat laskukoneen käteen ja selvität kuinka paljon kummankin pitää maksaa. Tietän paljon miehiä joilla on todella hyvät tulot, mutta he maksattavat naisilla kaiken, ja ovat todella saitoja ja nuukia.

• puoliksi

Olen nainen, naimisissa, lähes samanlaiset tulot kummallakin. Vaihtelee, yrittäjiä kun ollaan. Tilejä on sekä yhteisiä että omia.

Meillä mies hoitaa talolainan ja bensat, minä maksan ruuat ja muita ostoksia. Se kummalla on milloinkin enemmän aikaa/rahaa, maksaa laskuja. Suurinpiirtein puoliksi menee, ei olla koskaan laskettu sentin päälle. Ja omilla rahoilla maksellaan omia menojamme.

Varmaan tuo kohta B on eniten meidän tyyliämme.

• jups...

Molemmilla omat henkilökohtaiset palkkatilit ja yksi yhteinen tili. Yhteiselle tilille laitetaan molemmat 1000 e/kk, josta menee asuntolaina, sähkömaksut, kotivakuutus, tv-lupamaksu, ruokaostokset, kodin yleisostokset yms. kodin hoitoon ja ylläpitoon kuuluvat menot (omakotitalo).

Mies tienaa yli kolme kertaa enemmän kuin minä, mutta vastapainona maksaa kahden automme hoitamisen, vakuutukset ja on myös ostanut kyseiset autot omilla rahoillaan. Minä en osallistu autokuluihin muuten kuin vain tankkaan auton jolla käyn töissä ja maksan keskustan parkin kuukausimaksun. Mieheni haluaa myös maksaa illan kun/jos käymme ulkona syömässä ja juhlimassa (ehkä n. kerran kuussa). Sen takia pidän ihan reiluna, että maksan yhteiselle tilille saman verran kuin mieheni, vaikka hän tienaakin huomattavasti enemmän.

Rahat, jotka ovat omilla tileillä käytetään itse parhaaksi katsomallamme tavalla.. itse olen menossa mm. silmäleikkaukseen tänä keväänä ja olen säästänyt siihen rahat viimeisen vuoden aikana.

• meidän ratkaisuun

aviopari ollaan ja molemmilla omat yritykset.
      Tulot kutakuin niin ,että mies tienaa kaksinkertaisesti minuun verrattuna.

Miehellä as lainaa,minulla aikoinani jo maksettu asunto, joten yhteiseen asuntoon minä laitoin rahaa pelkästään hän otti myös lainaa.

Meillä on omat tilit ja s-kaupan tili jonne mies laittaa 800e joka kuu ruokarahaa,laskuja varten tili josta maksetaan yhteiset laskut ja mä laitan sinne saman 800e.Jos jompaan kumpaan jää ne on yhteisiä säästöjä.

Minusta on ihanaa että molemmilla on oma tili ja loput rahat saa käyttää miten haluaa.

Lisäksi naisena ehdottomasti haluan että olemme tasavertaisia ja laitamme saman summan rahaa elämiseen.En voisi kuvitella että mieheni laittaisi enemmän,sillä silloin tekisin itsestäni pikkurahasta elätettävän ja tietyllä tavalla riippakiven,vaikka hän enemmän tienaakin,hän siitä nauttikoonkin.
      Ja totuuden nimissä hän silloin tällöin ostaa minulle lahjaksi etelän matkan,se on eriasia,hellittely lahja jonka hän antaa,ei joudu maksamaan!

Tämä on tietysti ihan asenne kysymys ja jokaisen oma asia mitä haluaa puolisolleen olla,Elätettäviä muitakin on kuitenkin baarit täynnä.

• tällai

minä olen tällähetkellä äitiyslomalla, ja meillä kolme lasta. Minun (brutto)tuloni ovat äitiyspäiväraha: 1500 euroa ja lapsilisät 350 euroa. Mieheni (brutto)tulot ovat n. 2000 euroa kk.
      Molemmat maksavat talolainaa 600 euroa kuukaudessa. Minä maksan opintolainaa 100 e kk. ja ruokalaskun 600 e kk. Lisäksi ostan lapsille vaatteet ja myös itselleni vaatteet ja meikit ja kampaajan ym.(harvoin).
      Mieheni maksaa talolainan lisäksi 400 e autolainaa, ja kaikki laskut ( autokulut, vakuutukset, sähkö, vesi, puhelin, netti jne.)
      Mielestäni meillä tilanne aika tasapuolinen, molemmat yhtä perseaukisia. Minä säästäväisempi, minun säästöillä ostetaan huonekaluja ja maksetaan muuta yllättävää menoa koska mulla säästössä aina rahaa. Mieheni ostaa paljon taloon liittyvää ja huoltaa kotiamme ja myös esim. viimeviikolla osti minulle puhelimen kun en olisi itse raaskinnu. Kaikki menee mikä tulee. Kumpikaan ei oikeastaan käytä rahaa itseensä paljon, kotiin ja lapsiin vain.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Riikan kukkaronnyöri on umpisolmussa

Kulutus ei lähde liikkeelle, koska kansalaiset eivät usko, että: – työpaikka säilyy – tulot eivät romahda – talous ei h
      Maailman menoa
      5
      2752
    2. Jos vedetään mutkat suoraksi?

Niin kumpaan ryhmään kuulut? A) Niihin, jotka menevät edellä ja tekevät? Vai B) Niihin, jotka kulkevat perässä ja ar
      Sinkut
      106
      2581
    3. Tanskan malli perustuu korkeaan ansioturvaan

Ja vahvoihin työllisyys- ja kotoutumispalveluihin. Suomessa Riikka on leikannut juuri näitä: palkkatukea, työttömyysturv
      Maailman menoa
      18
      2297
    4. Vain vasemmistolaiset ovat aitoja suomalaisia

Esimerkiksi persut ovat ulkomaalaisen pääomasijoittajan edunvalvojia, eivät auta köyhiä suomalaisia.
      Maailman menoa
      46
      1875
    5. Anteeksipyyntöni

Jätän tähän anteeksipyyntöni sinulle, koska en voi sanoa sitä missään muuallakaan. Pyydän anteeksi, jos purkamani tuska
      Järki ja tunteet
      14
      1453
    6. Miten must tuntuu

et sä ajattelet mua just nyt
      Ikävä
      32
      1453
    7. Kun et vain tajua että

sua lähestytään feikkiprofiililla :D Hanki aivot :D m-n
      Ikävä
      177
      1163
    8. Sydämeni valtiaalle

En täältä aio asioita kysellä. Haluan tuoda tiedoksesi, että pohjimmiltani en ihmisiä tahdo satuttaa ja ajattelen muiden
      Ikävä
      101
      1144
    9. Persu ajoi autoa

Ajoi lapsen yli https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/597a7468-3d1d-455e-bed2-21c1efc31ac1
      Perussuomalaiset
      20
      1063
    10. Oletko tyytyväinen

Tämän hetkiseen tilanteeseenne? Odotatko, että lähennytte vai yritätkö päästä yli ja eteenpäin?
      Ikävä
      81
      948
    Aihe