Totaalinen elämäntapamuutos

Entinen laihduttaja

Olen noin 170 cm pitkä ja pahimmillani olen painanut lähes 120 kg. Kilot hiipineet hiljalleen viimeisen 10 v aikana ja yhden raskauden myötä.

Vielä vuosi sitten olin todella huonossa kunnossa niin fyysisesti kuin henkisestikin. Sitten vaihdoin istumatyön fyysisesti täysin erilaiseen työhön... sanoinkin ottavani työn laihdutuskuurin kannalta =) ensimmäinen 10 kg lähti kuukaudessa ilman sen kummempia kikkoja kuin vain syömällä normaalia kotiruokaa, pienempiä annoksia ja välipaloja myös usein.

Pikkuhiljaa aloin lisäämään myös liikuntaa vapaa-ajalla. Ensin kävelyä, nyt mukaan on tullut myös uinti ja kuntonyrkkeily, molempia kerran viikossa vähintään.

Mitäs tästä kaikesta on seurannut... Suhtautumiseni ruokaan on muuttunut täysin. Olen aina ollut lohtusyöjä ja hakenut helpotusta ruoasta ja herkkujen ahmimisesta. Nyt en enää tunne tarvetta siihen. Pystyn työmaan kahvipöydässäkin jättämään herkut 99 % syömättä ilman sen suurempia tuskia, runebergin torttu ja laskiaipullan sentään soin itselleni =) En ole tuntenut nälkää pitkään aikaan... syön 2 krt päivässä lämpimän aterian ja 4 välipalaa, omenaa, ananasta, pari täysjyväleipää teen kanssa... Vesipullo minulla on töissä koko ajan lähettyvillä, kokonaisuudessaan juon varmaan 2-3 l päivässä vettä tai vishyä.

Liikuntaan on tullut himo, selkeästi lääkitsen sillä ajoittain matalaa mielialaa ja haen hyvänolon tunnetta sen kautta. Nykyään on vaikeuksia pitää sitä yhtä pakollista lepopäivää viikossa =) Varsinkin uinnissa olen huomannut kunnon kohoamisen, ensin pääsin vain pari altaan mittaa ilman taukoa, nyt menee 2 km tuntiin. Altaassa olen käynyt ehkä n 20 krt, vähintään 1krt/vko.

Niin... paino on tippunut 27 kiloa viimeisen 8 kk aikana. Vaatekoko pienentynyt 50-52 koosta 42. Kaikki vain totaalisella elämäntapamuutoksella, en ole laihduttanut sen ensimmäisen kuukauden jälkeen kun vaihdoin työpaikkaa. Vielä olisi tiputettavaa n 20 kg mutta luulenpa että se oma ihannepainoni löytyy jo ennemmin, en halua olla mikään luuviulu... Olen löytänyt 32 vuoden jälkeen itsekurin ja liikunnan himon. Ruoka ei ole enää mikään mörkö vaan paremminkin välillä se välttämätön paha mitä on syötävä, ettei nälkä pääse yllättämään.

Että näin kävi minulle... en aio enää koskaan laihduttaa. Ja minä jos kuka olen kokeillut kaikki mahdolliset dietit sun muut hömpät...

Tsemppiä kaikille kilojensa kanssa taisteleville! Oikeasti kannattaa unohtaa kaikki dietit ja pitää vaikka ruoka- ja liikuntapäiväkirjaa vähän aikaa. Sen jälkeen kun sinnikkäästi lähtee useamman kerran viikossa esim lenkille muutaman viikon ajan niin kohta huomaa, että ei voi elää enää ilman liikuntaa.

Iloista kesänodotusta kaikille!

4

615

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • qqqqqqqqqqqqqqqqqqq

Upea elämäntaparemontti! Tsemppiä jatkoon.

• Zorro

Heipä hei!Onnittelut sinulle suorituksesta ja että sait elämäntapasi kuntoon.Mahtavaa sekä hyvää kesän odotusta myös sinulle!!

• Onnea!!!

Minä olen pudottanut myös painoa -25kg
      liikuntaa ja ruokailut uusiksi, ei se sen kummempaa vaadi,ei ainankaan mitään ihme diettejä eikä poppa konsteja.
      Onnea, hyvä me.

• vain ole vaihtoehto kaikille

Suurin merkitys tossa sun laihtumisessa on varmasti ollut työn vaihtuminen fyysisempään. Näin ei edes annoskokoja tarvitse hirveästi pienentää kun kroppa kuluttaa työskennellessä paljon enemmän energiaa.

Kuitenkaan kaikille tuo ei ole mahdollista. Joku on opiskellut vuosia johonkin ammattiin, josta pitää...ei sitä lähdetä vaihtamaan vain sen takia että istumatyössä ei pääse liikkumaan. Kyllähän sen pointin pitäisi olla se, että omaan kulutukseen nähden ihminen syö sopivasti. Joku kuluttaa enemmän ja syö enemmän, joku kuluttaa vähemmän ja syökin vähemmän. Niinhän sen pitäisi mennä. Mielestäni painonhallinta pitäisi toimia ihan vaikka ilman minkäänlaista liikuntaa tai fyysistä rasitusta koska voi tulla aikoja jolloin ihminen ei pääse liikkumaan. Jos silloin ruokavalio ei ole kunnossa ja painoa on ylläpidetty ainoastaan raskaalla työllä tai suurella määrällä liikuntaa, on lopputulos selvä; ihminen lihoo. Kenelle tahansa voi käydä niin, jalka menee poikki tai tulee pitkä flunssaputki tai polvet menevät sellaiseen kuntoon ettei voi liikkua. Kaikenlaista voi sattua, varsinkin kun ikääntyy.

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Takaisin ylös

Luetuimmat keskustelut

1. Riikka Purra lupasi Suomen kansalle 1 euron bensaa, hinta nyt 2 euroa

Vasemmistolaisen Marinin hallituksen aikana bensa ei maksanut kuin 1,3 euroa litralta. Ministerin pitäisi perustuslain m
      Maailman menoa
      289
      5435
    2. Kohdataanko me

Enää?
      Ikävä
      70
      5016
    3. Rakkaalle miehelle

Terveiset rakas. Ikävä on edelleen. Suru valtaa sydämen, kun en saa lähestyä sinua. En saa vastauksia, en soittoa, viest
      Ikävä
      48
      4126
    4. Eräs on taas viettänyt kokoyön täällä!!

Etkö sä nuku koskaan??
      Ikävä
      51
      3830
    5. Olipa turha tämä

Rakkaustarinamme
      Ikävä
      41
      3448
    6. SDP:n kansanedustaja Nazima Radmyar uhriutuu somessa saamistaan viesteistä.

https://www.is.fi/politiikka/art-2000011854410.html Miksi Razmyar ei kestä kansan palautetta oikean kansanedustajan tavo
      Maailman menoa
      87
      3107
    7. Muistatteko kuinka Marinin hallituksen aikaan kansalaisilla oli varaa kuluttaa?

Tavallisella perheelläkin oli rahaa käydä sääännöllisesti ravintoloissa syömässä, koska vahvat ammattiliitot olivat neuv
      Maailman menoa
      69
      2962
    8. Mitä tapahtuu

Sitten keväällä ja kesällä
      Ikävä
      38
      2120
    9. Voitko sanoa jotain

Hellää?
      Ikävä
      44
      2071
    10. UMK-juontajakaksikon pari isoa "mokaa" ihmetyttää - Mitäs tykkäsit Syköstä ja Uotisesta juontajina?

Tänä vuonna UMK-lavalla nähtiin artistien lisäksi juontajakolmikko Jorma Uotinen, Sami Sykkö ja Jasmin Beloued. Juontami
      Euroviisut
      27
      2068
    Aihe