Mikä karppaus kelpaa?

xboxi

South beach ja Atkins ovat täysin erilaisia filosofialtaan ja toteutukseltaan. Mikä kelpaa? Kelpaako huonojen hh eliminointi vai määrä jonnekin 30g? Mistä puhutaan, kun vhh-palstalla ollaan.

59

1691

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • sivun yläreunassa

"Keskustele laihdutuksesta Atkinsin, Motignacin ja South Beach Dietin oppien mukaan."

• riittää minulle.

Hiilarit nykyään reilu 100g, ennen oli vähemmän, mutta kun olen päässyt tavoitteeseeni, niin nostin tarkoituksella hiilareita ja olen huomannut myös, että kun liikun nykyään melko paljon niin tarvitsen hiilareita enemmän.

• VHH:lla ollessani

nykyisin kaksinverroin enemmän kuin ennen mutta en katso tarvitsevani lisääntyneeseen liikuntaan mitään hiilihydraattien lisäämistä enkä edes kaipaa niitä varsinkaan viljatuotteita, ne ei edes maistu hyvältä.

• 70 grammaa
        VHH:lla ollessani kirjoitti:

nykyisin kaksinverroin enemmän kuin ennen mutta en katso tarvitsevani lisääntyneeseen liikuntaan mitään hiilihydraattien lisäämistä enkä edes kaipaa niitä varsinkaan viljatuotteita, ne ei edes maistu hyvältä.

hiilareita on aika lailla yläraja karppauksessa ja liikunta ei kaipaa todellakaan mitään hiilaritankkausta. Kroppa on tottunut polttamaan rasvaa jo niin hyvin että kaikki liikunta onnistuu.

• Siksi olenkin
        70 grammaa kirjoitti:

hiilareita on aika lailla yläraja karppauksessa ja liikunta ei kaipaa todellakaan mitään hiilaritankkausta. Kroppa on tottunut polttamaan rasvaa jo niin hyvin että kaikki liikunta onnistuu.

tosiaan huomannut, ettei minulle riitä aikaisemmat hiilaritasot, eilenkin hiihdin 30 km ja muutenkin teen pitkäkestoisia suorituksia 4-5 krt viikossa, joten tämä taso on minulle hyvä.

• läppäris
        Siksi olenkin kirjoitti:

tosiaan huomannut, ettei minulle riitä aikaisemmat hiilaritasot, eilenkin hiihdin 30 km ja muutenkin teen pitkäkestoisia suorituksia 4-5 krt viikossa, joten tämä taso on minulle hyvä.

mukana? :D

• karppi

Karppauksesta ei taida olla mitään yhtä ja ainoaa virallista määritelmää. Varmaan yleisin suuntaus on juurikin Atkins tai ruotsissa jalansijaa saava LCHF. Agatston itse painottaa kirjansa alkusivuilla, että kyseessä ei ole VHH vaan GI-dieetti, enkä väitä vastaan.

• xboxi

Minusta lähes poikkeuksetta hyväkarppaajat miten se sitten käsitetäänkin ovat psyykkisesti monipuolisia ihmisiä tekstiensä perusteella. Sen sijaan selvä fanaatikkojen keskittymä on tiukalla VHH:lla. Osa tekee hieman yksinkertaisen vaikutelman, kun taas hyväkarppaajat ovat jotenkin monipuolisia. Mikä on? Ei ole nälvintä, vaan tämän pystyy helposti totetamaan. Nimittelyä kuulee harvoin hyväkarpin suusta.

• en ole kertaakaan
        xboxi kirjoitti:

Minusta lähes poikkeuksetta hyväkarppaajat miten se sitten käsitetäänkin ovat psyykkisesti monipuolisia ihmisiä tekstiensä perusteella. Sen sijaan selvä fanaatikkojen keskittymä on tiukalla VHH:lla. Osa tekee hieman yksinkertaisen vaikutelman, kun taas hyväkarppaajat ovat jotenkin monipuolisia. Mikä on? Ei ole nälvintä, vaan tämän pystyy helposti totetamaan. Nimittelyä kuulee harvoin hyväkarpin suusta.

käytänyt huonoa kieltä täällä, en Sinua enkä muitakaan kohtaan. karppaan kuitenkin tiukasti.

Suusta ei mene yhtään viipaletta leipää, ei riisin jyvää eiä perunaa pastasta puhumattakaan.

Tuo oli vähän hepponen väittämä, että tiukasti karppaajat olisivat fanaatikkoja ja myös yksinkertaisia.

Ajatteleppa ensin esimerkiksi mensan jäsentä joka ryhtyy tiukalle VHH:lle. Laskeeko hänen älykkyysosamääränsä vai ei tästä johtuen. Miten toteat tämän.

Muista, että emme ole ihan idiootteja vielä!

• xboxi
        en ole kertaakaan kirjoitti:

käytänyt huonoa kieltä täällä, en Sinua enkä muitakaan kohtaan. karppaan kuitenkin tiukasti.

Suusta ei mene yhtään viipaletta leipää, ei riisin jyvää eiä perunaa pastasta puhumattakaan.

Tuo oli vähän hepponen väittämä, että tiukasti karppaajat olisivat fanaatikkoja ja myös yksinkertaisia.

Ajatteleppa ensin esimerkiksi mensan jäsentä joka ryhtyy tiukalle VHH:lle. Laskeeko hänen älykkyysosamääränsä vai ei tästä johtuen. Miten toteat tämän.

Muista, että emme ole ihan idiootteja vielä!

Täällä on ollut yksi fiksu tiukkiskarppaaja ennen sinua. Hän puhui ihan asiaa ja oli ystävällinen. Hyväkarpit ovat poikkeuksetta asiallisia. Mistä tuo nimittely sitten tulee? Kaameaa kieltä. Ei nykyajan työpaikoilla voisi kuvitellakaan. "Emme ole idiootteja" ei ole myöskään ihan parhaasta päästä, mitä olen toisilta kuullut, mutta tiukkiskarppaajalta aivan kelpo suoritus. Ei nimittelyä kuitenkaan. Yksi on lisäksesi ollut. Ihan tyhmää ja uhoavaa haukkumista mm. Puskaa ja DM:liittoa kohtaan sekä lautasmallin mukaan syöviä kohtaan.
        Mattila toivotti kerran toivotukseeni hyvää joulua ja se oli hyvä suoritus.
        Olen ihan tosissani: joku ongelma tai ero siinä on näiden ryhmien välillä.
        Mensan jäsen surmasi pienen kirjakauppaan tulleen pojan kotikaupungissani. Mensan jäsenyys ei kerro mitään.

• xboxi
        xboxi kirjoitti:

Täällä on ollut yksi fiksu tiukkiskarppaaja ennen sinua. Hän puhui ihan asiaa ja oli ystävällinen. Hyväkarpit ovat poikkeuksetta asiallisia. Mistä tuo nimittely sitten tulee? Kaameaa kieltä. Ei nykyajan työpaikoilla voisi kuvitellakaan. "Emme ole idiootteja" ei ole myöskään ihan parhaasta päästä, mitä olen toisilta kuullut, mutta tiukkiskarppaajalta aivan kelpo suoritus. Ei nimittelyä kuitenkaan. Yksi on lisäksesi ollut. Ihan tyhmää ja uhoavaa haukkumista mm. Puskaa ja DM:liittoa kohtaan sekä lautasmallin mukaan syöviä kohtaan.
        Mensan jäsen surmasi pienen kirjakauppaan tulleen pojan kotikaupungissani. Mensan jäsenyys ei kerro mitään.

Tätä tarkoitan: olen toisessa ketjussa nyt nimitetty siivoojaksi hullujenhuoneella. Antakee armoo!! Säälikää siivoojia yms. edes! Kunnon ihmisiä! Juuri juttelin kahvihuoneessa yhden kivan kanssa Paavo Haavikosta.
        Minulla on älykkäitä kivoja ihmisiä koko ajan ympärillä vertailukohteena ja tällaiset tekstit vaan vievät koko tiukkisvhh:n hommalta uskottavuutta.

• Chentzu
        xboxi kirjoitti:

samalla linjalla.

Lue täältä niin saat tutkittua tietoa mitkä tekijät alentaa henkistä suoritustasoa:

http://keskustelu.suomi24.fi/terveys_show.fcgi?category=97&conference=4500000000000654&posting=22000000042556321

Tiukka karppaus ei sitä tee koska isopartikkelinen LDL sekä HDL tasot nousevat karppaamalla.

Ehkä me olemme hiukan kriittisempiä nyt kun aivot vihdoin ovat alkaneet toimia kunnolla riittävän rasvansaannin ansiosta. Ja kun ymmärrys lisäänty siitä kuinka meitä on virallisilla suosituksilla viilattu linssin niin siitä on vitsit ehkäpä hiukkasen kaukana.

Vastaisitko vielä yhteen kysymykseen?

Kuinka paljon tavallinen lääketieteen lisenssiaatti saa ravinto-opin koulutusta lääkiksessä. Montako opintoviikkoa?

• xboxi
        Chentzu kirjoitti:

samalla linjalla.

Lue täältä niin saat tutkittua tietoa mitkä tekijät alentaa henkistä suoritustasoa:

http://keskustelu.suomi24.fi/terveys_show.fcgi?category=97&conference=4500000000000654&posting=22000000042556321

Tiukka karppaus ei sitä tee koska isopartikkelinen LDL sekä HDL tasot nousevat karppaamalla.

Ehkä me olemme hiukan kriittisempiä nyt kun aivot vihdoin ovat alkaneet toimia kunnolla riittävän rasvansaannin ansiosta. Ja kun ymmärrys lisäänty siitä kuinka meitä on virallisilla suosituksilla viilattu linssin niin siitä on vitsit ehkäpä hiukkasen kaukana.

Vastaisitko vielä yhteen kysymykseen?

Kuinka paljon tavallinen lääketieteen lisenssiaatti saa ravinto-opin koulutusta lääkiksessä. Montako opintoviikkoa?

Ihmisen perusfysiologiaa puurretaan noin 2 vuotta. Siinä samassa on lääkekemiana kulkeva aine, jossa selvitellään kehon toiminnot kemian kielellä. Endokrinologiaa on vuoden kestävien sisätautien osana ja siinä selvitellään tietty sokerien kliinistä patofysiologiaa. Sitten on kardiologiassa koronaaritaudin ehkäisemiseen liittyvät asiat uudelleen ja uudelleen. Lisäksi on ravitsemustiede.
        On aivan kuin kysyisit atk:ta opiskelevalta, että kuinka monta opintoviikkoa teillä on hiiren käyttön opettelua. Jatkuvasti se siinä roikkuu.
        Ihmisen fysiologia- myös ravitsemuksen- on ns. läpäisyaine eikä siitä eroon pääse.
        On ihan lapsellinen luulo, että lääkärit eivät keskustelisi esim. rasvan osuudesta dieetissä. Välimeren dieetin kannattajia on useita ja silloin rasvaa on paljon ja se on laadukasta. Kovat rasvat ovat kyllä puolustuskannalla. Uusin Harvardin tutkimus juuri huononsi taas niiden mainetta, mutta paransi esim. öljyjen mainetta.
        Mene itse lääkikseen tai lähetä joku vakoilemaan: on paljon laajempaa touhua kuin mitä uskot. Kulttuuriimme kuuluu väittely ja eri mieltä oleminen. Eihän mikään mene eteenpäin ilman sitä.
        Erikoislääkärin opinnot kestävät 12 v ja lopuksi on massiivinen koko päivän tentti. Kyllä siinä ihmistä tulee vatkattua.

• Chentzu
        xboxi kirjoitti:

Ihmisen perusfysiologiaa puurretaan noin 2 vuotta. Siinä samassa on lääkekemiana kulkeva aine, jossa selvitellään kehon toiminnot kemian kielellä. Endokrinologiaa on vuoden kestävien sisätautien osana ja siinä selvitellään tietty sokerien kliinistä patofysiologiaa. Sitten on kardiologiassa koronaaritaudin ehkäisemiseen liittyvät asiat uudelleen ja uudelleen. Lisäksi on ravitsemustiede.
        On aivan kuin kysyisit atk:ta opiskelevalta, että kuinka monta opintoviikkoa teillä on hiiren käyttön opettelua. Jatkuvasti se siinä roikkuu.
        Ihmisen fysiologia- myös ravitsemuksen- on ns. läpäisyaine eikä siitä eroon pääse.
        On ihan lapsellinen luulo, että lääkärit eivät keskustelisi esim. rasvan osuudesta dieetissä. Välimeren dieetin kannattajia on useita ja silloin rasvaa on paljon ja se on laadukasta. Kovat rasvat ovat kyllä puolustuskannalla. Uusin Harvardin tutkimus juuri huononsi taas niiden mainetta, mutta paransi esim. öljyjen mainetta.
        Mene itse lääkikseen tai lähetä joku vakoilemaan: on paljon laajempaa touhua kuin mitä uskot. Kulttuuriimme kuuluu väittely ja eri mieltä oleminen. Eihän mikään mene eteenpäin ilman sitä.
        Erikoislääkärin opinnot kestävät 12 v ja lopuksi on massiivinen koko päivän tentti. Kyllä siinä ihmistä tulee vatkattua.

11 tutkimuksen ryppääseen jonka Aamulehti näyttävästi uutisoi.

Näiden tutkimuksien yhteenveto ei kovin vakuuta etenkin kun siinä ei ollut riippumatonta ainesta mukana. Kenen leipää syöt sen lauluja laulelet, eikö se näin mennyt?

Moni uudempi tutkimus on yrittänyt todistaa virallisterveellisen ruoan paremmuutta kovan rasvan diettiä vastaan ja on siinä epäonnistunut niin, että ovat joutuneet vetämään päinvastaiset johtopäätökset. Listasin juuri eile 33 tällaista tutkimusta, mutta näistähän Sinä ystävä kallis et halua tietää mitään. Miksiköhän?

• Ambtenar

jokainen itse maarittelee oman HH-tasonsa vointinsa ja tavoitteidensa mukaan.
      Minun kasitykseni on se, etta VHH:lla ollaan kun pidetaan hiilarit alle 100g. Mieluummin siina 50-70 g pintaan. Jos on paljon laihdutettavaa, kannattaa aluksi jaada sinne 20-30 g tietamille.
      Siita sitten asteittain nostella.

Mina en oikein usko naihin huonoihin ja hyviin hiilareihin. Hiilari on hiilari vaikka sita minkalaisilla laatusanoilla tituleeraisi. Eli, minusta hiilareitten maara on se ratkaiseva tekija kun maaritellaan VHH.

• VHH:lla vaikka

hiilarini ovatkin yli 100g. Silti olen hiilaritietoinen, en syö perunaa, riisiä enkä valkoista jauhoa sisältäviä tuotteita. En käytä margariinia, silti olen mielestäni VHH:lla.

• että on olemassa jotain hyviä hiilareita. Kyllä se kokonaismäärä ratkaisee ja sen kanssa tulee elää. Varsinkin viljatuotteissa ei niissä ole eroa oli sitten kyseessä ruis tai vehnä niin kun on korkea hiilaripitoisuus niin sitten on. Täysjyväkään ei pelasta asiaa. Siellä sisällä on se "paha" puhdistettu jauho jota monet pyrkivät välttämään.

• hyväkarppaus....
        VHH:lla vaikka kirjoitti:

hiilarini ovatkin yli 100g. Silti olen hiilaritietoinen, en syö perunaa, riisiä enkä valkoista jauhoa sisältäviä tuotteita. En käytä margariinia, silti olen mielestäni VHH:lla.

Minä olen karsinut vain nopsat hiilarit ja eläinrasvat pois ja korvannut nämä kasviksilla ja hedelmillä. Kasvirasvaa toki syön reilusti (lähinnä kylmäpuristettua rypsiöljyä) sekä täysjyvätuotteita.

• hyväkarppaus.... kirjoitti:

Minä olen karsinut vain nopsat hiilarit ja eläinrasvat pois ja korvannut nämä kasviksilla ja hedelmillä. Kasvirasvaa toki syön reilusti (lähinnä kylmäpuristettua rypsiöljyä) sekä täysjyvätuotteita.

hiilihydraatit ovat täysjyvänkin joukossa. Ei sokeri miksikään muutu vaikka sen söisi salaatinlehteen käärittynä.

• mun mielestäni...
        kj.mattila kirjoitti:

että on olemassa jotain hyviä hiilareita. Kyllä se kokonaismäärä ratkaisee ja sen kanssa tulee elää. Varsinkin viljatuotteissa ei niissä ole eroa oli sitten kyseessä ruis tai vehnä niin kun on korkea hiilaripitoisuus niin sitten on. Täysjyväkään ei pelasta asiaa. Siellä sisällä on se "paha" puhdistettu jauho jota monet pyrkivät välttämään.

... on hyviä ja huonoja hiilareita aivan samoin kuin hyviä ja huonoja rasvoja.

Täysjyväruisleipä on todellinen terveystuote jota ei ole mitään syytä vältellä. Siitä saa kuituja, vitamiineja, kivennäis- ja hivenaineita sekä energiaa! Täysjyvärukiissa ei ole mitään salaperäistä "pahaa" sisällä, se on täyttä tavaraa!

• vaan :-))
        kj.mattila kirjoitti:

hiilihydraatit ovat täysjyvänkin joukossa. Ei sokeri miksikään muutu vaikka sen söisi salaatinlehteen käärittynä.

Ei täysjyvähiilareiden sokerin pidä miksikään muuttuakaan, siitähän juuri saa sitä välttämätöntä energiaa ja puhtia päivään!

Ihminen tarvitsee glukoosia ja ennen kaikkea energiaa - varsinkin jos tekee raskaampaa työtä tai liikkuu paljon.

• vaan :-)) kirjoitti:

Ei täysjyvähiilareiden sokerin pidä miksikään muuttuakaan, siitähän juuri saa sitä välttämätöntä energiaa ja puhtia päivään!

Ihminen tarvitsee glukoosia ja ennen kaikkea energiaa - varsinkin jos tekee raskaampaa työtä tai liikkuu paljon.

tarvitse kyllä maksa tuottaa sen glukoosin mitä aivot tarvitsee. Näin on elimistö rakennettu ja energiaa kun tarvitaan niin se otetaan rasvasta ei hiilihydraateista. Näin mahdollistuu niin liikunta kuin raskaampikin työ. Kun aamulla syöt kananmunaa ja vaikkapa siankylkeä niin saat hyvää rasvaa proteiinneja ja puhtia päivään. Glukoosi vain pistää ihmiset lihomaan ja samalla altistuu lukuisille sairauksille. Syöpäsolutkin elävät glukoosista, ei rasvasta.

• mun mielestäni... kirjoitti:

... on hyviä ja huonoja hiilareita aivan samoin kuin hyviä ja huonoja rasvoja.

Täysjyväruisleipä on todellinen terveystuote jota ei ole mitään syytä vältellä. Siitä saa kuituja, vitamiineja, kivennäis- ja hivenaineita sekä energiaa! Täysjyvärukiissa ei ole mitään salaperäistä "pahaa" sisällä, se on täyttä tavaraa!

Täysjyvärukiin hiilihydraattipitoisuus on korkea siinä missä vehnäleivänkin ja jos kuituja haluaa niin niitä saa kasviksista yllin kyllin. En vaihtaisi kasviksia ruisleipään. Viljojen kuitu on pääasiallisesti liukenematonta selluloosaa kun taas kasviksista saa sitä terveellistä luikenevaa kuitua.

Totta puhut. Täysjyväruis on täyttä tavaraa, eli täyttä hiilihydraattia. Turha pettää itseään että se olisi jotenkin parempaa hiilihydraattia. Toki ruisleipää voi joskus syödä palan tai kaksi mutta ei se ole jokapäiväistä ravintoa. Kas kun maailmalla ei ole huomattu ruisleivän terveysvaikutuksia? Eihän sitä syödä kuin Suomessa ja jonkin verran Saksassa ja Puolassa. Ruotsalaisetkin laittavat jo ruisleipäänsä sokeria että se edes maistuisi joltakin.

• Yksi asia vain
        kj.mattila kirjoitti:

tarvitse kyllä maksa tuottaa sen glukoosin mitä aivot tarvitsee. Näin on elimistö rakennettu ja energiaa kun tarvitaan niin se otetaan rasvasta ei hiilihydraateista. Näin mahdollistuu niin liikunta kuin raskaampikin työ. Kun aamulla syöt kananmunaa ja vaikkapa siankylkeä niin saat hyvää rasvaa proteiinneja ja puhtia päivään. Glukoosi vain pistää ihmiset lihomaan ja samalla altistuu lukuisille sairauksille. Syöpäsolutkin elävät glukoosista, ei rasvasta.

Tupakoitko?

• kertoo siitä
        kj.mattila kirjoitti:

että glukoosia on liian vähän. Glukoosin puute vanhentaa soluja (ne tarvitsevat sitä energiana) ja tappaa aivosoluja (nekin elävät glukoosia).

Kaikki solut tarvitsevat sokeria ja myös syöpäsolujen rakennusaine on rasva.

VHH:laisilla se tosin lienee paska.

• vaikka sinua jo varoitettiin
        kertoo siitä kirjoitti:

että glukoosia on liian vähän. Glukoosin puute vanhentaa soluja (ne tarvitsevat sitä energiana) ja tappaa aivosoluja (nekin elävät glukoosia).

Kaikki solut tarvitsevat sokeria ja myös syöpäsolujen rakennusaine on rasva.

VHH:laisilla se tosin lienee paska.

Olet taas ja taas kerran päässyt panikoimaan nettiin. Nettiin pääsyhän on sinulle tarkasti rajattua keskustelujen aiheuttamien paniikkikohtausten takia. Tulemme tiukentamaan valvontaasi. Samalla pyydämme keskustelupalstalaisilta anteeksi tapahtunutta.

• Kiik_Rousberg
        vaan :-)) kirjoitti:

1.5 vuotta VHH:lla on osoittanut, että ihminen ei tarvitse hiilihydraattia mihinkään. Toki itse syön sitä jonkin verran, mutta suurin osa tulee kasviksista, maitotuotteista, hedelmistä (käytännössä vain omena) ja tummasta suklaasta ja kokonaismäärä jää alle 50 g/vrk. Hyvin jaksan vetää reippaasti yli tunnin punttitreenejä, pyöräillä ja lenkkeillä.

• mutta ei...
        Kiik_Rousberg kirjoitti:

1.5 vuotta VHH:lla on osoittanut, että ihminen ei tarvitse hiilihydraattia mihinkään. Toki itse syön sitä jonkin verran, mutta suurin osa tulee kasviksista, maitotuotteista, hedelmistä (käytännössä vain omena) ja tummasta suklaasta ja kokonaismäärä jää alle 50 g/vrk. Hyvin jaksan vetää reippaasti yli tunnin punttitreenejä, pyöräillä ja lenkkeillä.

... ihminen tarvitse rasvaakaan kuin muutaman kymmenen grammaa. Kaikki ylimääräinen on turhaa, jos näin kerran halutaan sanoa.

Energiaa ihminen tarvitsee kuitenkin ihan välttämättä, siitä emme pääse yli eikä ympäri. Ja se energia kannattaa ottaa monipuolisesti hyvistä hiilihydraateista ja hyvistä rasvoista proteiineja unohtamatta.

Ilman hiilihydraatteja jaksaa kyllä tuollaisia tunnin treenejä, mutta kun aletaan puhua oikeasta pitkäkestoisesta liikunnasta ei ilman hiilihydraatteja pärjää. Eli aktiiviliikkujalle hiilihydraatit ovat välttämättömiä energialähteitä.

• terveystuote
        kj.mattila kirjoitti:

Täysjyvärukiin hiilihydraattipitoisuus on korkea siinä missä vehnäleivänkin ja jos kuituja haluaa niin niitä saa kasviksista yllin kyllin. En vaihtaisi kasviksia ruisleipään. Viljojen kuitu on pääasiallisesti liukenematonta selluloosaa kun taas kasviksista saa sitä terveellistä luikenevaa kuitua.

Totta puhut. Täysjyväruis on täyttä tavaraa, eli täyttä hiilihydraattia. Turha pettää itseään että se olisi jotenkin parempaa hiilihydraattia. Toki ruisleipää voi joskus syödä palan tai kaksi mutta ei se ole jokapäiväistä ravintoa. Kas kun maailmalla ei ole huomattu ruisleivän terveysvaikutuksia? Eihän sitä syödä kuin Suomessa ja jonkin verran Saksassa ja Puolassa. Ruotsalaisetkin laittavat jo ruisleipäänsä sokeria että se edes maistuisi joltakin.

"En vaihtaisi kasviksia ruisleipään. Viljojen kuitu on pääasiallisesti liukenematonta selluloosaa kun taas kasviksista saa sitä terveellistä luikenevaa kuitua"

=> En minäkään vaihtaisi kasviksia ruisleipään, minä syön niitä molempia. Kaura on oikea hyperterveystuote, siinä on juuri sitä kaipaamaasi liukenevaa kuitua :-)

"Kas kun maailmalla ei ole huomattu ruisleivän terveysvaikutuksia? Eihän sitä syödä kuin Suomessa ja jonkin verran Saksassa ja Puolassa"

=> Ehkä maailmalla on huomattu seuraavat tuotteet "terveystuotteiksi" kun ne ovat levinneet joka kolkkaan:

Coca Cola, McDonalds, Arnolds....

Niinpä. Markkinavoimat takaavat sen, että maailmalle leviää ihan toisenlaisia tuotteita kuin terveystuotteita, kuten hyvin tiedät.

Kauran ja rukiin terveysvaikutuksista on niin tolkuttomasti näyttöjä, että ne ovat täysin kiistattomia.

• aktiiviliikkuja
        mutta ei... kirjoitti:

... ihminen tarvitse rasvaakaan kuin muutaman kymmenen grammaa. Kaikki ylimääräinen on turhaa, jos näin kerran halutaan sanoa.

Energiaa ihminen tarvitsee kuitenkin ihan välttämättä, siitä emme pääse yli eikä ympäri. Ja se energia kannattaa ottaa monipuolisesti hyvistä hiilihydraateista ja hyvistä rasvoista proteiineja unohtamatta.

Ilman hiilihydraatteja jaksaa kyllä tuollaisia tunnin treenejä, mutta kun aletaan puhua oikeasta pitkäkestoisesta liikunnasta ei ilman hiilihydraatteja pärjää. Eli aktiiviliikkujalle hiilihydraatit ovat välttämättömiä energialähteitä.

tarvitsee rasvaa ja sitä terveellistä eläinrasvaa. Energiaa tarvitsevat kaikki ja vain hullu ottaa sitä hiilihydraateista kun valittavvissa on muitakin energian lähteitä.

• xboxi
        kj.mattila kirjoitti:

Elimistö pystyy tietty tekemään hh, koska se ei selviä ilman niitä. Nälänhädässä ihminen kuolisi kaamean nopeaan ilman elimistön kykyä tehdä hh. Hätätilassa esim. teholla ne annetaan suoraan suoneen kropan touhua odottelematta.
        Verenvuotosokissa elimistö pystyy lopettamaan virtsantulon nestettä säästääkseen, lopettamaan suuren osan verenkiertoa raajoihin säästääkseen verta keskiosassa ja pystyy nostamaan pulssia jotta vähäinen veri saataisiin nopeasti käyttöön. Kroppa pystyy moniin asioihin, jotka eivät silti ole tarkoitetut arkitoiminnoiksi.
        Ihan samalla logiikalla voisi sanoa, että kyllä auton rengas ihan hyvin voi tyhjentyä hiljalleen 100km välein. Sen vaihtaminen ei ole konsti eikä mikään ja ajaja pystyy siihen ihan hyvin. Niin pystyykin, mutta ei se mikään toivottava tilanne ole. Tai voi kakkia olohuoneen lattialle: ihminen voi sen ihan hyvin ottaa rikkalapioon ja viedä oikeaan paikkaan ja siivota ja desinfioida jälkensä. Onnistuu kaikilta eikä ole vaarallista.
        Eli ei se ole olennaista mihin kroppa pystyy vaan onko se hyödyllistä ja fysiologista.

• Chentzu
        xboxi kirjoitti:

Elimistö pystyy tietty tekemään hh, koska se ei selviä ilman niitä. Nälänhädässä ihminen kuolisi kaamean nopeaan ilman elimistön kykyä tehdä hh. Hätätilassa esim. teholla ne annetaan suoraan suoneen kropan touhua odottelematta.
        Verenvuotosokissa elimistö pystyy lopettamaan virtsantulon nestettä säästääkseen, lopettamaan suuren osan verenkiertoa raajoihin säästääkseen verta keskiosassa ja pystyy nostamaan pulssia jotta vähäinen veri saataisiin nopeasti käyttöön. Kroppa pystyy moniin asioihin, jotka eivät silti ole tarkoitetut arkitoiminnoiksi.
        Ihan samalla logiikalla voisi sanoa, että kyllä auton rengas ihan hyvin voi tyhjentyä hiljalleen 100km välein. Sen vaihtaminen ei ole konsti eikä mikään ja ajaja pystyy siihen ihan hyvin. Niin pystyykin, mutta ei se mikään toivottava tilanne ole. Tai voi kakkia olohuoneen lattialle: ihminen voi sen ihan hyvin ottaa rikkalapioon ja viedä oikeaan paikkaan ja siivota ja desinfioida jälkensä. Onnistuu kaikilta eikä ole vaarallista.
        Eli ei se ole olennaista mihin kroppa pystyy vaan onko se hyödyllistä ja fysiologista.

Mitä teholla annetaan suoraan suoneen odottelematta kehoa lainkaan.

Olisikohan ne nämä aineet:

ENERGIATARPEEN TYYDYTTÄMINEN
        - n. puolet potilaan tarvitsemasta energiasta annetaan hiilihydraattina ( glukoosiannoksen
        yläraja on 5g/kg/vrk ), samalla seurataan verensokeriarvoja ja annetaan insuliinia tarpeen
        mukaan
        - toinen puoli energiasta annetaan pitkässä nestehoidossa rasvoina, jos vain potilas tätä
        sietää ( rasvan annon enimmäismäärä on 1g/ kg/ vrk ), samalla seurataan triglyseridiarvoja
        ja esim. kuumeen tai kolestaasin kehittymistä.

Eli sokeria insuliinia "RASVAA SUORAAN SUONEEN"!

Eli teholla annetaan rasvaa surutta suoneen ja sitten valitellaan viralliselta taholta, että rasva on vaarallista.

Jokseenkin ristiriitaista mutta valistanet meitä taas tästäkin ristiriidasta.

PS nyt ei kelpaa ylimalkainen toteamus lääketieteen ristiriidoista.

• xboxi
        Chentzu kirjoitti:

Mitä teholla annetaan suoraan suoneen odottelematta kehoa lainkaan.

Olisikohan ne nämä aineet:

- n. puolet potilaan tarvitsemasta energiasta annetaan hiilihydraattina ( glukoosiannoksen
        yläraja on 5g/kg/vrk ), samalla seurataan verensokeriarvoja ja annetaan insuliinia tarpeen
        mukaan
        - toinen puoli energiasta annetaan pitkässä nestehoidossa rasvoina, jos vain potilas tätä
        sietää ( rasvan annon enimmäismäärä on 1g/ kg/ vrk ), samalla seurataan triglyseridiarvoja
        ja esim. kuumeen tai kolestaasin kehittymistä.

Eli sokeria insuliinia "RASVAA SUORAAN SUONEEN"!

Eli teholla annetaan rasvaa surutta suoneen ja sitten valitellaan viralliselta taholta, että rasva on vaarallista.

Jokseenkin ristiriitaista mutta valistanet meitä taas tästäkin ristiriidasta.

PS nyt ei kelpaa ylimalkainen toteamus lääketieteen ristiriidoista.

Päivän glukoositarve annetaan mielellään iv alusta lähtien. Muut ravintoaineet liitetään mukaan sen jälkeen. Glukoosin tarpeen kompensointi pidetään ensisijaisena.

• Chentzu
        xboxi kirjoitti:

Päivän glukoositarve annetaan mielellään iv alusta lähtien. Muut ravintoaineet liitetään mukaan sen jälkeen. Glukoosin tarpeen kompensointi pidetään ensisijaisena.

rasvaa suoraan suoneen?

Onhan meidän annettu ymmärtää, että se on NIIIIN vaarallista, se rasva meinaan.

Teholla, suoraan suoneen!

• Ensiksi
        Chentzu kirjoitti:

rasvaa suoraan suoneen?

luojan kiitos etten ole lääkäri, toiseksi jos olisin lääkäri, niin en ikinä kyllä toivoisi potilaaksi ketään VHH:lla olevaa itseoppinutta kaikentietävää besserwisseriä.

• Chentzu
        Ensiksi kirjoitti:

luojan kiitos etten ole lääkäri, toiseksi jos olisin lääkäri, niin en ikinä kyllä toivoisi potilaaksi ketään VHH:lla olevaa itseoppinutta kaikentietävää besserwisseriä.

Enhän minä yritäkkään olla besserwisser. Minua vaan häritsee se, että virallinen taho syytää soopaa ylimielisesti ikäänkuin kukaan muu ei ymmärtäisi mitään.

Ne lääkärit joiden vastaanotolla olen ollut omaa hieman samoja taipumuksia. He harvoin perustelevat sanomisaan. Voihan se olla niinkin etteivät he pysty perustelemaan.

Tilanne on kuitenkin nyt se, että olen kohta 54 v. eikä minua pysty enää hirveesti pelottelutaktiikalla saamaan kilttiä poikaa. Jos tämä elämäntapa tuo ennenaikaisen kuoleman niin sitten se tuo.

Tuo virallisterveellinen tuo sen varmemmin ja nopeammin. Sen voit itsekkin lukea tilastoista.

Virallisterveellinen aiheuttaa D2:den ja katso mitä Tohtori Tolonen sanoo asiasta:

"Sydän- ja verisuonitauteihin kuolleista 65 %:lla oli aikaisemmin tai äskettäin todettu diabetes tai kohonnut paastoverensokeri taikka insuliiniresistenssi tutkimuksen alkaessa."

Eikö tämä ole riittävä syy yrittää välttää Diabetes 2. Vhh:lla sen pitäisi onnistua. Siitä on tutkittua tietoa.

• xboxi
        Chentzu kirjoitti:

rasvaa suoraan suoneen?

Ensin huolehditaan glukoosista. Jos tila pitkittyy, huolehditaan proteiineista ja rasvoista. Reitit tajuttomalla ovat iv ja nenämahaletku. Lisäksi huolehditaan hivenaineista ja vitamiineista (on eri valmisteita joko lisänä tai osana ravitsemusliuoksia). Mikä tämä rasva suoneen ongelma on?
        Ei rasvaa kukaan pahana pidä. Laatu ratkaisee. Kreikkalaiset melkein juovat öljyä eikä ongelmia ole. IV-tuotteet ovat erittäin hyvin tutkittuja, koska reitti on niin suoraviivainen: suoraan suoneen.
        En ymmärrä yhtään mitä tarkoitat. Juttele jonkun tehon hoitajan kanssa jos sattuu tuttavapiiriisi kuulumaan. Tulee asia selvemmäksi.

• Chentzun
        xboxi kirjoitti:

Ensin huolehditaan glukoosista. Jos tila pitkittyy, huolehditaan proteiineista ja rasvoista. Reitit tajuttomalla ovat iv ja nenämahaletku. Lisäksi huolehditaan hivenaineista ja vitamiineista (on eri valmisteita joko lisänä tai osana ravitsemusliuoksia). Mikä tämä rasva suoneen ongelma on?
        Ei rasvaa kukaan pahana pidä. Laatu ratkaisee. Kreikkalaiset melkein juovat öljyä eikä ongelmia ole. IV-tuotteet ovat erittäin hyvin tutkittuja, koska reitti on niin suoraviivainen: suoraan suoneen.
        En ymmärrä yhtään mitä tarkoitat. Juttele jonkun tehon hoitajan kanssa jos sattuu tuttavapiiriisi kuulumaan. Tulee asia selvemmäksi.

juttuja, vaahtoaa sen kuin ehtii ja nyt VHH jopa parantaa diabeteksen....hohhoijaa taas....

• Chentzu
        xboxi kirjoitti:

Lue täältä jos et tajua. Minä tajua kyllä.
        http://www.satshp.fi/pls/wportal/docs/PAGE/KOULUTUKSET2/MATSKU2006/IV-KOULUTUS_SJ%D6VALL.PDF

Anestesiaylilääkäri Sari Sjövall / Satakunnan sairaanhoitopiiristä kertoo tiputukseesta seuraavasti:

mukaan
        ja esim. kuumeen tai kolestaasin kehittymistä

Eli puolet hiilareina ja puolet rasvana suoraan suoneen!

Mitä et ymmärtänyt?

Minusta tämä on aivan selvästi sanottu. Kaikella ystävyydellä tarkista asia nyt ihmeessä.

• xboxi
        Chentzu kirjoitti:

Lue täältä jos et tajua. Minä tajua kyllä.
        http://www.satshp.fi/pls/wportal/docs/PAGE/KOULUTUKSET2/MATSKU2006/IV-KOULUTUS_SJ%D6VALL.PDF

Anestesiaylilääkäri Sari Sjövall / Satakunnan sairaanhoitopiiristä kertoo tiputukseesta seuraavasti:

mukaan
        ja esim. kuumeen tai kolestaasin kehittymistä

Eli puolet hiilareina ja puolet rasvana suoraan suoneen!

Mitä et ymmärtänyt?

Minusta tämä on aivan selvästi sanottu. Kaikella ystävyydellä tarkista asia nyt ihmeessä.

Aivan? Siis mikä on ongelma??? Hyvät ohjeet. Mikä on ongelma? Rasvaa suoraan siis aivan suoraan suoneen laitetaan, kun se on oikeanlainen valmiste. So?

• xboxi
        xboxi kirjoitti:

Aivan? Siis mikä on ongelma??? Hyvät ohjeet. Mikä on ongelma? Rasvaa suoraan siis aivan suoraan suoneen laitetaan, kun se on oikeanlainen valmiste. So?

Olen ollut viisi viikkoa yliopistosairaalan teholla lääkärinä töissä, joten ei tämä ihan hepreaa minulle ole. (Olen opiskellut hepreaakin ,mutta se ei kyllä luonnistu!)
        Siis hyvät ohjeet: ensin huolehditaan sokerista, sitten tilan pitkittyessä on olennaista huolehtia myös muista ravintoaineista. Suoraan suoneen voi laittaa monta ainetta jahka ne on valmistettu niin, että ne voi laittaa. Ei suoneen mitä vain saa laittaa, on herkkä reitti kroppaan: kroppa on aika avuton kun tavaraa tulee suoraan suoneen. Suolisto voi valita oksentamalla tai ripuloimalla mitä ottaa sisäänsä, suoniyhteys on erilainen ja siksi sitä täytyy kunnioittaa.
        Osaa ravintovalmisteista voi laittaa sentraaliseen kanyliin, osaa jopa periferiseen. Tehon potilailla on kyllä lähes poikkeuksetta sentraalinen kanyyli. Vain jollain intoksikaatiolla, joka on yli yön tms. on perifeerinen.
        Mutta RASVAA VOI LAITTAA SUORAAN SUONEEN, JOS VALMISTE VAIN ON OIKEA! RASVAA VOI LAITTAA SUORAAN SUONEEN JOS VALMISTE ON OIKEA. Mikä ongelma.
        Kentsu: rauhoitu. Olemme molemmat jo 50 täyttäneet, kohkan aika on ohi. Järjen aika on tullut.

• Jurppis68

On ihan yksilökohtainen ja kannattaa aloitella mahdollisimman pienellä hiilari määrällä, sitä voi sit muokata oman olonsa mukaan.

Faktaa on kuitenkin se että ihminen ei hiilareita tarvitse ollenkaan, elimistö tuottaa itse sen hiilari määrän mitä elimistö tarvitsee.

Itse menen nyt siten et arkipäivisin hiilari määrä on kokolailla lähellä nollaa, viikonloppuisin en määrästä pahemmin perusta, kuitenkin pyrkien välttämään ns. huonoja huulareita. Tähän mennessä on toiminut ihan hyvin ku vaan liikkuu sännöllisesti.

• myös se, että...

... ihminen tarvitsee rasvaakin vain muutaman kymmenen grammaa vuorokaudessa.

Siis jos näin ajattelee.

Mutta energiaa on jostakin saatava, muuten ei jalka nouse. Ja se energia kannattaa ottaa monipuolisesti proteiineista, rasvasta ja hiilihydraateista painottaen kasvirasvoja ja täysjyvähiilihydraatteja.

• myös se, että... kirjoitti:

Siis jos näin ajattelee.

Mutta energiaa on jostakin saatava, muuten ei jalka nouse. Ja se energia kannattaa ottaa monipuolisesti proteiineista, rasvasta ja hiilihydraateista painottaen kasvirasvoja ja täysjyvähiilihydraatteja.

täysjyvähiilihydraatteja? Eikö ihminen saa riittävästi hiilihydraatteja, jos niin haluaa, kasviksista, maitotuotteista ja kotimaisista marjoista? Kyllä jalka nousee iloisesti kun ottaa energian rasvoista painottaen etenkin eläinrasvoja. Hiilihydraattejahan ihminen ei tarvitse lainkaan ei grammaakaan, sillä elimistö tuottaa kyllä ne sokerit jotka tarvitaan. Ilman rasvaa taas ihminen ei tule toimeen ollenkaan ja siksi kannattaa ottaa rasvat luonnollisina eikä teollisuusrasvoina.

• etkö sä millään opi
        myös se, että... kirjoitti:

Siis jos näin ajattelee.

Olet taas päässyt panikoimaan nettiin. Nettiin pääsyhän on sinulle tarkasti rajattua keskustelujen aiheuttamien paniikkikohtausten takia. Tulemme tiukentamaan valvontaasi. Samalla pyydämme keskustelupalstalaisilta anteeksi tapahtunutta taas kerran.

• tarvitaan
        kj.mattila kirjoitti:

täysjyvähiilihydraatteja? Eikö ihminen saa riittävästi hiilihydraatteja, jos niin haluaa, kasviksista, maitotuotteista ja kotimaisista marjoista? Kyllä jalka nousee iloisesti kun ottaa energian rasvoista painottaen etenkin eläinrasvoja. Hiilihydraattejahan ihminen ei tarvitse lainkaan ei grammaakaan, sillä elimistö tuottaa kyllä ne sokerit jotka tarvitaan. Ilman rasvaa taas ihminen ei tule toimeen ollenkaan ja siksi kannattaa ottaa rasvat luonnollisina eikä teollisuusrasvoina.

Täysjyvähiilihydraatteja tarvitaan seuraavista syistä: Ne ovat erinomaisia vitamiinien, kivennäisaineiden ja hivenaineiden lähteitä. Ne sisältävät runsaasti välttämättömiä kuituja. Ne ovat erinomaisia energianlähteitä.

Rasvaa ihminen tarvitsee vain muutaman kymmenen grammaa, kaikki ylimääräinen on tässä mielessä turhaa.

Koska ihminen tarvitsee energiaa, se kannattaa ottaa monipuolisesti eri lähteistä eikä sulkea yhtä keskeistä energialähdettä ulkopuolelle ja menettää samalla hiilihydraattien terveyshyödyt.

• saadaan hiilihydraateista
        tarvitaan kirjoitti:

Täysjyvähiilihydraatteja tarvitaan seuraavista syistä: Ne ovat erinomaisia vitamiinien, kivennäisaineiden ja hivenaineiden lähteitä. Ne sisältävät runsaasti välttämättömiä kuituja. Ne ovat erinomaisia energianlähteitä.

Rasvaa ihminen tarvitsee vain muutaman kymmenen grammaa, kaikki ylimääräinen on tässä mielessä turhaa.

Koska ihminen tarvitsee energiaa, se kannattaa ottaa monipuolisesti eri lähteistä eikä sulkea yhtä keskeistä energialähdettä ulkopuolelle ja menettää samalla hiilihydraattien terveyshyödyt.

ei niin mitään paitsi diabetesta näyttää leviävän niinkuin kaikki huomaavat.

• juttuja...
        tarvitaan kirjoitti:

ei ole olemassa välttämättömiä kuituja. Ainakaan ihmismetaboliassa.

• -terveyshyödyt-
        tarvitaan kirjoitti:

viljaravinnolla ovat pienemmät kuin terveyshaitat.

• Kiik_Rousberg
        -terveyshyödyt- kirjoitti:

viljaravinnolla ovat pienemmät kuin terveyshaitat.

Mitä ne viljatuotteista saatavat hyödyt ovat? Erilaiset tulehdustilat kuten flunssa? Vatsakivut? Verensokerin jojoilu? Vai oliko vielä muutakin.

• levittää...
        saadaan hiilihydraateista kirjoitti:

ei niin mitään paitsi diabetesta näyttää leviävän niinkuin kaikki huomaavat.

... ihan muut syyt kuin hiilihydraatit:

Tässä kaksi suurinta: ylensyönti ja liian vähäinen liikunta.

• kuitenki....
        juttuja... kirjoitti:

ei ole olemassa välttämättömiä kuituja. Ainakaan ihmismetaboliassa.

liukenemattomia ja liukenevia kuituja on olemassa.

• veikko taidat olla
        Kiik_Rousberg kirjoitti:

Mitä ne viljatuotteista saatavat hyödyt ovat? Erilaiset tulehdustilat kuten flunssa? Vatsakivut? Verensokerin jojoilu? Vai oliko vielä muutakin.

Saako ruisleipää syömällä jo flunssaakin?

Tämä on todellinen huumoripalsta nykyään... :-)))

Kai se sitten läskiä imemällä lähtee pois... ;-)

• Kiik_Rousberg
        veikko taidat olla kirjoitti:

Joo, ja usko tai älä myös lähes kaikki erilaisista ihotaudeista kärsivät (akne, rosacea, seborrea, psoriasis) hyötyvät erittäin paljon terveellisten rasvojen syönnistä sekä vilja -ja sokerituotteiden poisjättämisestä. Uskomatonta, eikö olekin? Siis miten voi olla, että verensokeria jojottelevat ruoka-aineet voivat aiheuttaa erilaisia tulehduksia? Kyllä nyt on maailmankirjat sekaisin...

• Kiik_Rousberg
        veikko taidat olla kirjoitti:

Ja tiedoksesi arvon trolli, minä olen ollut kerran flunssassa tämän 1,5 vuoden aikana jolloin olen noudattanut VHH-ruokavaliota. Aikaisemmin kyllä tarttui jokaikinen flunssaepidemia ja olin monesti flunssassa jopa keskellä kesää. Tuntuu että näillä asioilla voisi olla jopa yhteys.

• jokainen voi valita

ottaako hiilihydraatteja Atkinsin aloituksen mukaan 20 grammaa vaiko enemmän. VHH on siitä ihanteellinen ruokavalio että hiilihydraattien saanti on vapaata kunhan niitä rajoitetaan alle 100 grammaan. Jos yli mennään niin silloin voidaan jo puhua runsaista hiilihydraateista ja onko se nyt enää VHH:ta kysyn minä?

• taas sekin

Ketjun luettuani on taas pakko myöntää, että porukassa on yksi sangen suvaitsematon. Mahtaa tuommoisella ihmisellä olla ihan oikeasti paha olo kokoajan.

• xboxi

Jos kerran kelpaa South Beach myös, miksi täällä kroonisesti on nälvitty GI:tä, johon South Beach isolta osalta perustuu (kuten moni muukin tervejärkinen dieetti).

• on myös

GI dieetti jossa ei ole annettu ylärajaa hiilihydraateille, oletko lukenut hänen kirjojaan.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kuka paiskasi vauvan betoniin Oulussa?

Nimi esiin.....
      Oulu
      117
      8063
    2. Riikan kukkaronnyöri on umpisolmussa

Kulutus ei lähde liikkeelle, koska kansalaiset eivät usko, että: – työpaikka säilyy – tulot eivät romahda – talous ei h
      Maailman menoa
      135
      5353
    3. Epäily: Räppäri yritti tappaa vauvansa.

https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/epaily-mies-yritti-tappaa-vauvansa/9300728 Tämä on erittäin järkyttävä teko täysin p
      Maailman menoa
      32
      3641
    4. Tanskan malli perustuu korkeaan ansioturvaan

Ja vahvoihin työllisyys- ja kotoutumispalveluihin. Suomessa Riikka on leikannut juuri näitä: palkkatukea, työttömyysturv
      Maailman menoa
      124
      3574
    5. Anteeksipyyntöni

Jätän tähän anteeksipyyntöni sinulle, koska en voi sanoa sitä missään muuallakaan. Pyydän anteeksi, jos purkamani tuska
      Järki ja tunteet
      35
      2604
    6. Sydämeni valtiaalle

En täältä aio asioita kysellä. Haluan tuoda tiedoksesi, että pohjimmiltani en ihmisiä tahdo satuttaa ja ajattelen muiden
      Ikävä
      119
      1896
    7. Mikseivät suomalaiset kuluta? istutaan vaan säästötilirahojen päällä..

...Ihan haluamalla halutaan että maa menee konkurssiin? Ihan käsittämätöntä, ennätymäärät säästöjä sekä konkursseja sam
      Maailman menoa
      357
      1544
    8. Oletko tyytyväinen

Tämän hetkiseen tilanteeseenne? Odotatko, että lähennytte vai yritätkö päästä yli ja eteenpäin?
      Ikävä
      97
      1540
    9. Onko Sanna menossa Ukrainaan viettämään vuosipäivää?

Kun on bongattu Varsovan lentokentältä?
      Maailman menoa
      70
      1406
    10. Jos oikeasti haluat vielä

Tee mitä miehen täytyy tehdä ja lähesty rohkeasti 📞 laita vaikka viestiä vielä kerran 😚
      Ikävä
      131
      1376
    Aihe