Nalkuttaa vai korjailla hiljaa?

KoppavaHoro

Kumpi on mielestäsi parempi tapa toimia, korjata toisen väärin tekemät asiat hiljaa jälkikäteen vai huomauttaa asiasta (eli nalkuttaa)?

Esimerkkinä nyt vaikka kotityöt: toinen täyttää tiskiksen ihan väärin (mm. kupit suu ylöspäin), petaa sängyn vain puolittain, jättää märän pyyhkeen myttyyn sängyn päälle, imuroi vain keskeltä lattiaa jne.

Itseäni nyppii sanomattomuus enemmän ts. en koe nalkuttamisena, jos minun toimintaani korjataan. Minusta on enemmän nalkuttamista se, että korjaa asiat hiljaa jälkikäteen, vaikka itse kuulunkin tähän joukkoon.

28

665

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • virheesi :

Tiskikonetta ei voi täyttää väärin, on vain useita erilaisia tapoja toimia. Ei saa olla noin ennakkoluuloinen ja kapeakatseinen. Suvaitsevaisuutta peliin!

• KoppavaHoro

että astioiden halutaan puhdistuvan.

• olla se :
        KoppavaHoro kirjoitti:

että astioiden halutaan puhdistuvan.

joka pesi autonsa pari kertaa viikossa. Ehkä käsität puhtaan vähän eri tavalla kuin normaali ihminen?

• KoppavaHoro
        olla se : kirjoitti:

joka pesi autonsa pari kertaa viikossa. Ehkä käsität puhtaan vähän eri tavalla kuin normaali ihminen?

sivuikkunoista ei näe ulos eikä rekkarista saa selvää, mutta meinasin vielä viikon ajella.

Neuroosi tai ei, mutta minusta on kiva nähdä sivupeilit. Ja minusta on mukava syödä astioista, joissa ei ole senttiä lipeää pohjalla, mutta kuten sanoit, niin makunsa kullakin.

• *nauraa*
        KoppavaHoro kirjoitti:

sivuikkunoista ei näe ulos eikä rekkarista saa selvää, mutta meinasin vielä viikon ajella.

Neuroosi tai ei, mutta minusta on kiva nähdä sivupeilit. Ja minusta on mukava syödä astioista, joissa ei ole senttiä lipeää pohjalla, mutta kuten sanoit, niin makunsa kullakin.

..joka ei osaa kuppia nurin kääntää?

• suhteellista :
        KoppavaHoro kirjoitti:

Onhan monen naisen persekin talon kokoinen.

• KoppavaHoro
        *nauraa* kirjoitti:

..joka ei osaa kuppia nurin kääntää?

pokaamaan yhden. :)

• KoppavaHoro
        suhteellista : kirjoitti:

Onhan monen naisen persekin talon kokoinen.

ja haluaisin pyytää anteeksi siltä volvokuskilta, jonka ajokin puskuriin peruutin tässä taannoin, kun en nähnyt autosta ulos.

Pääasia, ettei kukaan luule neuroottiseksi.

• *nauraa*
        KoppavaHoro kirjoitti:

pokaamaan yhden. :)

hän lienee jostain köyhistä oloista eikä tottunut käyttämään kodinkoneita. Ymmärrettäväähän se on.

• ikkunoista :
        KoppavaHoro kirjoitti:

ja haluaisin pyytää anteeksi siltä volvokuskilta, jonka ajokin puskuriin peruutin tässä taannoin, kun en nähnyt autosta ulos.

Pääasia, ettei kukaan luule neuroottiseksi.

yleensä syynä on puutteellinen avaruudellinen hahmottamiskyky

• KoppavaHoro
        *nauraa* kirjoitti:

hän lienee jostain köyhistä oloista eikä tottunut käyttämään kodinkoneita. Ymmärrettäväähän se on.

on tiskikone, mutta tiskaa mieluummin käsin. Koska se on "helpompaa". :0

• KoppavaHoro
        ikkunoista : kirjoitti:

yleensä syynä on puutteellinen avaruudellinen hahmottamiskyky

avaruudellinen hahmotuskyky puuttuu, kun ei ole näkyvyyttä. Mä en ole delfiini eikä mulla ole kaikuluotainta.

Mutta pääasia ettei luulla neurootiseksi. Meinaan nyt ajaa 3000 kilsaa pesemättä, tässä on parissa viikossa tullut 1200 eli aika kauan pitää vielä sietää... Mutta eihän niillä kilsoilla niin väliä ole, kunhan ei pese kerran viikkoon tai useammin.

• ole kiinni :
        KoppavaHoro kirjoitti:

avaruudellinen hahmotuskyky puuttuu, kun ei ole näkyvyyttä. Mä en ole delfiini eikä mulla ole kaikuluotainta.

Mutta pääasia ettei luulla neurootiseksi. Meinaan nyt ajaa 3000 kilsaa pesemättä, tässä on parissa viikossa tullut 1200 eli aika kauan pitää vielä sietää... Mutta eihän niillä kilsoilla niin väliä ole, kunhan ei pese kerran viikkoon tai useammin.

sinun kohdallasi.

Kerran vuoteen kun pesee niin pitäisi riittää. Käytin oman koslan helmikuun lopussa pesussa ennen katsastusta, mutta niin huonot harjat niillä on, ettei katolta pinttynyt lepän siitepöly lähtenyt, vaan jouduin ne rapsuttamaan lastalla pois jälkikäteen.

• Minusta kun taas asiasta sanominen ei ole nalkuttamista laisinkaan. Eri asia onkin, kun purkaa vittumaisen pomon tekoset kumppaniinsa esimerkiksi saamalla itkuraivarit tiskipöydälle jääneestä lasista. "Kun se jää siihen aina.", vaikka edellisestä kerrasta olisi kuukausi.

• KoppavaHoro

mulle väittää, mutta silti mulla on kauhea kynnys sanoa eli "nalkuttaa"...

• KoppavaHoro kirjoitti:

mulle väittää, mutta silti mulla on kauhea kynnys sanoa eli "nalkuttaa"...

Ainakin jos jonain päivänä päädytte pysyvästi saman katon alle. Harva jaksaa leikkiä äidin korviketta kovin pitkään alkuhuuman haihduttua. Ja pointtihan oli siis se, miten asian sanoo, ettei se kuulosta nalkuttamiselta.

Jos jopa minä olen oppinut jälkiäni siivoamaan, se ei voi olla aivan ylivoimaista. Tosin sitten on asioita, joihin ei ole vain yhtä ja ainoaa oikeaa tapaa tehdä, joten ei auta kuin sietää erilaisuutta. Mutta luova lasien asettelu tiskikoneeseen ei kuulu niihin. ;-)

• KoppavaHoro
        Ratikkakuski kirjoitti:

Ainakin jos jonain päivänä päädytte pysyvästi saman katon alle. Harva jaksaa leikkiä äidin korviketta kovin pitkään alkuhuuman haihduttua. Ja pointtihan oli siis se, miten asian sanoo, ettei se kuulosta nalkuttamiselta.

Jos jopa minä olen oppinut jälkiäni siivoamaan, se ei voi olla aivan ylivoimaista. Tosin sitten on asioita, joihin ei ole vain yhtä ja ainoaa oikeaa tapaa tehdä, joten ei auta kuin sietää erilaisuutta. Mutta luova lasien asettelu tiskikoneeseen ei kuulu niihin. ;-)

vähitellen... Ja alkaa se oppia. Imurointi on nyt hallussa, samoin tiskis. Pyyhkeetkin ripustuvat. Petaaminen ja imurointi opetellaan vissiin toukokuussa. :D

• KoppavaHoro kirjoitti:

vähitellen... Ja alkaa se oppia. Imurointi on nyt hallussa, samoin tiskis. Pyyhkeetkin ripustuvat. Petaaminen ja imurointi opetellaan vissiin toukokuussa. :D

Eikö Immussa ole enää tarpeeksi haastetta? ;-)

• KoppavaHoro
        Ratikkakuski kirjoitti:

Eikö Immussa ole enää tarpeeksi haastetta? ;-)

Ei vissiin, se kun on jo oppinut tavoille! ;)

• sininen_sitruuna

Kyllä mä sanoisin ääneen, että "Noi kupit pitäs laittaa tonne tiskariin toisinpäin, kun muuten niihin jää sitä pesuaine vettä lillumaan."

"Ois hirmusen kiva, jos viittisit pedata koko sängyn."

Toi imurointijuttu on sellanen, että siitä mä en kyllä sano. :D Se ei auta.

Voihan sitä tietysti sitten vitutuspäissään sanoa vähän rumemminkin. Asiasta voi sanoa, todellakin.

Kun ei siitä periaatteessa ole mitään hyötyä jos toinen teke asian ja meet ja teet perässä saman uudestaan. Tai sitten toinen saa jättää kokonaan tekemättä ja teet itse. :)

• KoppavaHoro

olen! ...siis periaatteessa. :)

Fiksu kannanotto, kiitos siitä!

• sininen_sitruuna
        KoppavaHoro kirjoitti:

olen! ...siis periaatteessa. :)

Fiksu kannanotto, kiitos siitä!

.. jos asian ilmaisee kauniisti. :)

Useimmiten se jopa toimiikin, ainakin paremmin kuin pään aukominen.

• Minulla oli harvinaisen tuppisuu exMartta-
      Ostin katsastamattoman auton, eikä ollut vielä vakuutustakaan, joten välttelin poliisia siksi.
      Auton valot ei toiminut ja olisi herättänyt poliisin huomion.
      Juhannusaikoihin huomasin itse sen ja kysyin Martalta, etkö sinä huomannut?
      Martta oli jo viikon tiennyt,muttei sanonut sitä?

No,ei se Martta ikinä nalkuttanutkaan :D

• rapiskarpalo

pahempi tuo hiljaa korjaaminen jälkikäteen, jos siihen liittyy puolen vuoden päästä "kaikki patoutunut päähän raivari"

Kyllä täytyy taas todeta kuinka helppoa on elää ilman miestä, jos muksut jättää niin senkus kiikuttaa kaiken jättäjän -> sotkijan huoneeseen.
      (tosin nuo kyllä hoitaa osuutensa kotitöistä -> koulutus mennyt nalkuttamatta ja jälkiä korjaamatta perille)

Tuosta nykyisestä ukosta tuskin pelkoa, sen verran kauan ollut yh:n, joten osaa noi kotihommat :>>

• KoppavaHoro

ajatus, että jos mulla tulee ekana standardien raja vastaan niin homma kuuluu mulle. Ja kun kyse ei kuitenkaan ole elämää suuremmista asioista, lähinnä minun tavastani elää minun kodissani.
        Mutta kuten jo totesin niin ihan hyvää edistystä on saatu aikaan. Toki kaikki esittämäni esimerkit olivat täysin fiktiivisiä..! :D

• rapiskarpalo
        KoppavaHoro kirjoitti:

ajatus, että jos mulla tulee ekana standardien raja vastaan niin homma kuuluu mulle. Ja kun kyse ei kuitenkaan ole elämää suuremmista asioista, lähinnä minun tavastani elää minun kodissani.
        Mutta kuten jo totesin niin ihan hyvää edistystä on saatu aikaan. Toki kaikki esittämäni esimerkit olivat täysin fiktiivisiä..! :D

eikö tuo kupit väärinpäin pidäkään paikkansa?

Nimimerkillä kuka lie, joku joka poltti joskus päreet ja kiikutti kupit jättäjien tyynyn alle :>>

• ei toinen voi mitään oppia ja toistaa samat virheet uudelleen ja uudelleen.

Kun teillä pestään lattioita, pesettekö tai pyyhittekö myös jalkalistat?
      Meillä jätetään lattia hieman kosteakjsi ja pyyhitään kuivaksi rätillä, samalla pyyhitään jalkalistat.

• persona-non-grata

itse kokee oleellisiksi. Ja siitä, mikä on järkevää, mikä ei. Jos toiselle kertoo perustellusti, miksi joku asia pitää tehdä juuri tietyllä tavalla, eikä toinen siitä huolimatta siitä piittaa, niin se voidaan toistaa useamman kerran, jolloin toinen ehkä voisi sen oppia ... sanon kyllä, että aika tyhmä tai välinpitämätön saa olla, jos ei kerran jälkeen tai toistettaessa asioita opi mitään. Minusta nalkuttaminenkaan ei ole aina negatiivista ... mieluummin silti sitä, kuin vain korjailla hiljaa toisen jälkiä.

Toisaalta, minun ei ole tarvinnut koskaan puolisolleni mitään nalkuttaa, eikä myöskään jälkiä korjailla ...

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Riikka Purra lupasi Suomen kansalle 1 euron bensaa, hinta nyt 2 euroa

Vasemmistolaisen Marinin hallituksen aikana bensa ei maksanut kuin 1,3 euroa litralta. Ministerin pitäisi perustuslain m
      Maailman menoa
      89
      4474
    2. Suvi Lindenillä 5 366 päivän putki

Täytyy kyllä myöntää vaikka olen itsekin innokas, niin en ole tuollaiseen yli kymmenen vuoden putkeen kyennyt. Välillä o
      Maailman menoa
      101
      3870
    3. Mistä se kertoo

Näin miehen pitkästä aikaa. Samantien iski sellainen paineen tunne rintaan, sitä ei ole ollut vuosiin. Ja nyt olen siitä
      Ikävä
      36
      3529
    4. Eräs on taas viettänyt kokoyön täällä!!

Etkö sä nuku koskaan??
      Ikävä
      51
      3210
    5. Kohdataanko me

Enää?
      Ikävä
      43
      2852
    6. Nyt on sanottava että sattuu kipeästi

Jos, sinä aikana kun olen kaivannut ja odottanut sinua ja olet tiennyt sen, niin jos valitsit toisen miehen. Katsot minu
      Ikävä
      18
      2529
    7. Rakkaalle miehelle

Terveiset rakas. Ikävä on edelleen. Suru valtaa sydämen, kun en saa lähestyä sinua. En saa vastauksia, en soittoa, viest
      Ikävä
      22
      2402
    8. Olipa turha tämä

Rakkaustarinamme
      Ikävä
      23
      2106
    9. UMK-juontajakaksikon pari isoa "mokaa" ihmetyttää - Mitäs tykkäsit Syköstä ja Uotisesta juontajina?

Tänä vuonna UMK-lavalla nähtiin artistien lisäksi juontajakolmikko Jorma Uotinen, Sami Sykkö ja Jasmin Beloued. Juontami
      Euroviisut
      16
      1781
    10. Jussi "Mestari" Halal-ahon sotilasarvo?

Minä vuonna Jussille myönnettiin sotilasansiomitali? Vai myönnettiinkö Jussille sotilasansiomitalia lainkaan?
      Maailman menoa
      35
      1725
    Aihe