Tyhjä olo...mikä vikana?

Tunteeton(ko)

Sain kuulla sukulaiseni kuolemasta... Kyseessä oli iso isoäitini, ikä 79-vuotta. Sairastanut jo noin parin vuoden ajan Alzheimerin tautia. Viimeisimmässä sukutapaamisessa ei minua enää muistanut. Ei tainnut hän pahemmin muitakaan muistaa. Äidin tullessa kotiin ja ilmoittaessa asian kyyneleet silmissä ensimmäinen reaktio oli shokki. Sen jälkeen ei mitään... Sain muutaman kyyneleen väkisin aikaiseksi, lohduttaessani äitiä. Huono omatunto kalvasi mieltä. Myöhemmin tästä syystä itkin katkerana. Miksen tunne mitään? Iso isoäitini oli kuitenkin niin ihana ihminen. Olen yrittänyt vakuuttaa itselleni, että kyse on vain siitä, että mamman ollessa niin huonossa kunnossa olisin jo valmistautunut pahimpaan.

Sairaalassa kun kävimme perheen kanssa viimeisen kerran häntä katsomassa olo oli myös tyhä, vaikka kyyneleitä vastaan sainkin tapella. Hän vain makasi siinä, puhe oli sekavaa, lähes vaikeaa ymmärtää. Hänen hengityksensä oli raskasta ja vaikutti muutenkin vaikealta. Minulla oli huono omatunto vain seisoessani siinä sängyn jalkopäässä. En puhunut sanaakaan. En tiennyt mitä sanoa.

Hän on ensimmäinen läheinen jonka olen koskaan menettänyt. En tiedä miten tässä tilanteessa pitäisi tuntea? Onko väärin olla tuntematta mitään ja jatkaa normaalisti? Olen vain iloinen, että jos hänen oli pakko kuolla hän kuoli nukkuessaan. Kuvittelisin sen kuitenkin olevan paras tapa lähteä... Miksi en tunne mitään..?

En muista milloin viimeksi olisin tuntenut mitään suuria tunteita. Tuntuu kuin en välittäisi mistään. En ole koskaan ollut rakastunut. Jokainen ihastus kun minulla on ollut katoaa heti kun saan hänen huomion. Joten olen jättänyt seurustelun kokonaan. Enemmän kuin mitään haluiaisin tuntea edes jotain. En käsitä miksi pystyn itkemään ja nauramaan, kun luen kirjoista erilaisten päähenkilöiden tuskia ja onnen hetkiä. Mutta kaikki mikä koskee omaa elämää ei tunnu miltään. Monta kertaa on käynyt myös mielessä, että jos kuolisin huomenna, minua ei haittaisi ollenkaan kunhan se kävisi niin nopeasti, etten tuntisi kipua. Silti itsemurhaa en koskaan tekisi, mutta se välinpitämättömyys...

En kirjoita tätä kerjätäkseni huomiota. En tiedä odotanko saavani edes vastausta. Ehkä minun oli vain pakko saada tunteeni sanotuksi.

4

961

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Ei se välttämättä tule ihan heti.
      Minun mieheni lähti pelaamaan lätkää taivaalliseen sarjaan hyvin äkillisesti, reilu pari vuotta sitten, käytännöllisesti katsoen luistimet jalassa. Olin rinnalla ihan loppuun
      asti, jotenkin pää vain humisi tyhjää.
      Kun pääsin kotiin, iski shokki.
      Vaikka siitä päivästä muistan sekunnin tarkkudella kaiken niin seuraavasta kahdesta viikosta tuskin mitään. Sain hoidettua hautajaiset ja lapset, sitten tuli se putoaminen kuiluun. Kaikki tuntui epätodelliselta ja epäaidolta, tuuppasin tunteita taka-alalle että
      jaksan hoitaa käytännön asiat joita oli noin miljoona.
      Itsensä oli vaan pakko kovettaa että jaksaa.
      Ylimenovuosi oli tosi vaikea, joka ikinen juhlapäivä muistutti ja muistuttaa yhä asiasta.

Nyt kun pikkuisen reilu 2 vuotta on tapahtuneesta niin suru tulee enää aaltoina;
      välillä on ihan ok olo, mutta sitten joku pieni asia muistuttaa ja taas on kyyneleet silmissä.
      Paljon auttoi se kun sain vietyä vaatteita ja tavaroita pois.

Mutta jokainen reagoi omalla tavallaan; iäkkään ihmisen lähdön jotenkin "ymmärtää", en minäkään surrut kun dementoitunut mummoni pääsi lopulta täältä pois. Päinvastoin, olin iloinen kun tiesin hänen haluavan sitä itsekkin.

Älä kanna huolta omista tunteistasi; kyllä ne vielä sieltä jostain löytyvät.
      Anna lupa itsellesi olla välillä myös kyyninen.
      Minä suurinpiirtein käyn välillä potkimassa kiviä
      ja käpyjä ja kiroilen ettäs kehtasit jätää meidät tänne....

• ...

En minäkään isovanhempieni kuoltua tuntenut sen kummempaa surua, ainot kyyneleet tuli tirautettua hautajaisissa. Kaikki heistä olivat pitkän elämän eläneitä ja huonossa kunnossa pois päästessään.
      Kirjoitin "päästessään" ja sitä nimenomaan tarkoitin. Mieheni isoäiti makasi kahdeksan vuotta sairaalassa ilman toivoa parantumisesta ja toivoen pian kuolevansa, sitä kohtaloa en toivoisi kenellekään.

Joten älä todellakaan tunne huonoa omatuntoa asiasta, isoäitisi eli täyden elämän, ja nyt hänellä on varmastikin parempi olla.

• luonnolllisena

asiana hänen kuolemansa. Minusta niin sinun pitikin ottaa. Olihan hän ollut jo pidempään ikäänkuin ulottumattomissasi ja varsin hyvin tiesit, että aika pian näin tulee tapahtumaan. Mielestäni sinussa ei ole mitään vialla, jollet tämän kummemin asiaa 'ottanut'. Itse olin miltei samanlainen vanhojen vanhempieni sitten kumpikin ajallaan kuoltua. Jotenkin käsitin, että jaaha, nyt todentui se, minkä tiesin ja mitä varten jo olin vuosiakin ollut kännykkä ojennuksessa, että milloin mitäkin tietoa tulee. En pelossa elänyt, mutta osasin odottaa. Kaikki meni sisarusten kanssa sitten hyvin ja kauniisti. Hautajaiset muistan kummankin tapauksessa lähes ihanana tilanteena. Tiedän kummankin tahollaan lähteneen Taivaan Kotiin ja se on minusta aivan ihana ja suuri asia. Menen perässä, kunhan kerkiän. - Olen kuullutkin, ettei se ole 'viallista' jollei niin kummallisesti tunne mitään lähisukulaisen kuoltua. Olemme vissiin jo omala tavalla surreet asian ja jo aikoja sitten muutenkin päästäneet irti.

Minuakin kummankin vanhempani kuolintapauksessa lohdutti ja auttoi kovasti se, että kaikki tapahtui äkisti, nätisti ja ns. helposti. Ei tapahtunut, kuten toisen kohdalla olin pelännyt, liikenneonnettomuutta yms.

Kirjoittamasi toiseksi viimeinen kappale kuvaa aivan kuin minuakin. Tuollainen minäkin olen ja olen ollut. Myöskään en ole kyennyt rakastumaan, en sillai riittävästi. Siitä seuraten olen jäänyt yksin. Kai siinä syvimmiltään jotkin pelkotekijät, esim. luottaa toiseen ja elämään, ovat olleet takana. Olen välinpitämätön, turta. Itsekin ajattelen, että ihan sama vaikka kuolisin. Kuitenkaan mitään itsariajatuksia ei ole. En osaa pelata pahoja sairauksia, joihin ehkäpä kuolisin, kun en välitä vaikka kolisin jo. Olen mielestäni ihan riittävästi täällä jo 'katsellut', ihan kunnioitettavaan keski-ikään asti ja työsarkakin tehty. Nyt kun mitään ei tunnu miltaan, en myöskään tekisi mitään, mikään ei oikeasti huvita. Jokainen tehtävä ja jopa tapaaminen on kuin pakkopulla, suoritus vain.

En osaa yleensäkään itkeä, se vaan ei tule. Ystävistäni tiedän miten sen pitäisi tulla, mutta en osaa. Missä se on? Tuollaista minulla ei ole, että itkisin itseni ulkopuolellakaan olevia asioita, kohtaloita. Olen kyllä utelias, haluan tietaa paljon, mitä tapahtuu ja suren ehkä tätä maailmaa, mutta en itkuun asti.

Kun seuraan, miten ihmiset tekevät ja harrastavat kaikenlaista, tapaavat toisiaan ryhminä ja visiiteillä, niin en tajua, mitä kivaa siinä on! Sivusta ajattelen, että ei ole aitoa nauttimista. Kuvittelen, että he vain luulevat että tämmöst ja tämmöstä pitää hössöttää, mutta tykkäävätkö he aidosti. Olen paljon yksin ja kuin odottaisin koko ajan. Mitä? Noh, ajan kulumista vain. Ihan turta olen. - Terkuin sielunsisko.

• kovasti outsideriks

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Räppäri kuoli vankilassa

Ei kuulemma ole tapahtunut rikosta. Sama vahinkohan kävi Epsteinille. https://www.hs.fi/suomi/art-2000011840869.html "
      Maailman menoa
      87
      3998
    2. Välillä kyllä tuntuu, että jaat vihjeitä

Mutta miten niistä voi olla ollenkaan varma? Ja minä saan niistä kimmokkeen luulemaan yhtä sun toista. Eli mitä ajatella
      Ikävä
      24
      2881
    3. No kyllä te luuserit voitte tehdä mitä vaan keskenänne, sitä en ymmärrä miksi pelaat,nainen

Pisteesi silmissäni, edes ystävätasolla tippui jo tuhannella, kun sain selville pelailusi, olet toisen kanssa, vaikka ol
      Ikävä
      45
      2302
    4. Missä näitte viimeksi?

Missä näit kaivattua viimeksi ja oliko sähköä ilmassa?
      Ikävä
      34
      1311
    5. Puukotus yöllä

Oli kaveri hermostunut ja antanut puukosta.
      Sotkamo
      10
      899
    6. 131
      875
    7. rakas J siellä jossain

Niin ikävä sua. -P. Nainen
      Ikävä
      6
      834
    8. Masan touhut etenee

Punatiilitalon tietotoimiston mukaan Masa on saanut viimein myytyä kämppänsä ja kaavoittaa uudelle lukaalille tonttia pa
      Äänekoski
      12
      811
    9. Naisten ja miesten tasoeroista

Oletteko huomanneet, että naisissa ylemmän tason naiset ovat sinkkuja, ja miehissä alemman tason incelit? Toimivat paris
      Ikävä
      124
      746
    10. You've been running and

so has your mind, I'm thinking of you all the time... 💘
      Ikävä
      11
      740
    Aihe