Työpaikkakiusaaja

häirikkökö

Tämä on minimutkainen tarina. Meille tuli töihin hyvä sijainen jota kehuimme ja lopulta hänet sitten palkattiinkin meille töihin toiselle osastolle. Tällä uudella osastolla kaikki ei mennytkään niin kun olisi voinut. Tämä uusi työntekijä sitten avautui minulle ja kertoi ettei oikein viihdy kun tuntee että hänelle jätetään kaikki raskaimmat työt ja erään vakituisen työntekijän puolelta saa jatkuvasti ristiriitaisia ohjeita. Hän koki että teki hän työn miten vaan niin annetaan negatiivista palautetta tai hän tekee väärin vaikka on korjannut edellisestä kerrasta toimintansa niin kun on pyydetty. Kehoitin häntä juttelemaan ensin osastolla tai sitten esimiehelle. Hän ei kuitenkaan uskaltanut näin tehdä koska tiesi esimiehen ja tämän kyseisen työntekijän olevan "hyvää pataa" keskenään.

Minä sitten menin vihjaamaan asiasta varajohtajalle koska esimiehemme oli lomalla. Toivoin että josko hänelle olisi helpompi puhua. Olin myös uusia osastojakoja kyseltäessä tehnyt sen synnin että sanoin etten mielelläni tee tämän kyseisen vaki-ihmisen kanssa töitä, koska epäilen että yhteistyö voisi olla hankalaa ja sanonut toiveeksi toisen osaston, mikäli osastoa pitää vaihtaa.

Eilen olin sitten tämän uudentyöntekijän kanssa puhuttelussa siitä että me olemme työpaikkakiusaajia, ja levitämme ihmeellistä huhua tästä vakituisesta työntekijästä! Siinä oli sitten esimies, varajohtaja tämä sn. kiusattu joka oli siis vaki-ihminen, ja tämä uusi oikeasti kiusattu työntekijä (itku kurkussa). Että näin. Minä kun koitin vaan saada tämän uuden työntekijän pysymään meillä töissä kun hoitajia ei kovin helpolla saa töihin. Ei pitäisi auttaa tai kuunnella koskaan ketään.

4

1390

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • helposti

Mielestäni leimauduitte melko helposti, mutta pelkän sinun kuvauksesi perustella on vaikea arvioida, leimauduitteko täysin turhaan.

Kyllä sijaisen olisi kannattanut nostaa asia itse esille ko. vakityöntekijän kanssa. Usein käy niin, että uudelle tapahtuu paljon virheitä ja toki niistä on jotain sanottava. Onko se sitten koettava negatiiviseksi palautteeksi vai toteamukseksi siitä, mitä on tapahtunut, riippuu esim. äänen sävystä jne.

Kertomuksesi perusteella vaikuttaa siltä, että tapahtumat ovat sattuneet melko lyhyen ajan kuluessa. Samoin vaikuttaa siltä, että olet kertonut näkemyksesi tästä vakityöntekijästä vain kertaalleen (varajohtajalle ja uusia osastojakoja käsiteltäessä), mikäli oikein ymmärsin. Vaikka olenkin työpaikkakiusaamisen vastustaja henkeen ja vereen, tämä sinun käyttäytymisesi (ja vielä vähemmän tuon sijaisen käyttäytyminen) viittaa työpaikkakiusaamiseen. Se mitä pidän positiivisena on, että asia on otettu puheeksi, mutta puhuttelussa käytetty terminologia on väärä. Johtajat olisivat myös voineet käyttää asemaansa tilanteen selvittelyyn syyttelyn sijaan.

Sinulla oli varmaankin ihan hyvät tarkoitusperät, mutta ehkä keinovalikoimassa oli vielä hiomisen varaa.

• häirikkökö

Yleensä olen tottunut olemaan työ yhteisössä se joka on porukkaa toppuutellut ja rauhoitellut. Usein minut on sijoitettu hankaliin paikkoihin koska tulen hyvin toimeen kaikkien kanssa. Mielestäni en ollut ketään loukannut, taikka mitenkään kiusannut! Esimiehen käytös tilanteessa minua todellakin ihmetytti. Hänen olisi pitänyt mielestäni kuulla kaikkia osapuolia erikseen ja sen jälkeen pitää yhteinen neuvottelu. Nythän kävi niin että tämä uusi työntekijä ei uskaltanut sanoa mitään, koska häntä "simputtanut" työntekijä oli keskustelussa läsnä ja erittäin hyökkäävä. Häntä kun kerran oli muka kiusattu. Kaiken lisäksi tämä "simputtaja" on meidän työyhteisön yhteistyövastaava? En oikeen nukkunut viimeyönä kun mietin että mistä minua oikeen syytetään. mihinkä voi tämmöisessä tapauksessa sitten kääntyä apua pyytämään? Työterveyshuoltoon vai liiton louttamusmieheen? Lähimmät työtoverit olivat aivan järkyttyneitä kun kerroin että minusta on sitten tullut tämän työ-yhteisön työpaikkakiusaaja. Oikeen en voi vaan lakaista asiaa maton alle.

• sattuu oikeasti....
        häirikkökö kirjoitti:

Yleensä olen tottunut olemaan työ yhteisössä se joka on porukkaa toppuutellut ja rauhoitellut. Usein minut on sijoitettu hankaliin paikkoihin koska tulen hyvin toimeen kaikkien kanssa. Mielestäni en ollut ketään loukannut, taikka mitenkään kiusannut! Esimiehen käytös tilanteessa minua todellakin ihmetytti. Hänen olisi pitänyt mielestäni kuulla kaikkia osapuolia erikseen ja sen jälkeen pitää yhteinen neuvottelu. Nythän kävi niin että tämä uusi työntekijä ei uskaltanut sanoa mitään, koska häntä "simputtanut" työntekijä oli keskustelussa läsnä ja erittäin hyökkäävä. Häntä kun kerran oli muka kiusattu. Kaiken lisäksi tämä "simputtaja" on meidän työyhteisön yhteistyövastaava? En oikeen nukkunut viimeyönä kun mietin että mistä minua oikeen syytetään. mihinkä voi tämmöisessä tapauksessa sitten kääntyä apua pyytämään? Työterveyshuoltoon vai liiton louttamusmieheen? Lähimmät työtoverit olivat aivan järkyttyneitä kun kerroin että minusta on sitten tullut tämän työ-yhteisön työpaikkakiusaaja. Oikeen en voi vaan lakaista asiaa maton alle.

muuallakin.....että väärästä ihmisestä tehdään syntipukki tai että asiat käännetään väärinpäin..ja vielä ymmärretään väärin...

• häirikkökö
        sattuu oikeasti.... kirjoitti:

muuallakin.....että väärästä ihmisestä tehdään syntipukki tai että asiat käännetään väärinpäin..ja vielä ymmärretään väärin...

Tilanne ratkesi nyt sitten niin että se uusi työntekijä sanoi itsensä irti. Todella harmi, hän kun oli hyvä työntekijä. Ainakin meidän yksikössä hän oli oma-aloitteinen ja osasi tarttua tehtäviin. Hänellä oli myös työkokemusta ja tietoa takana joten mikään aloittelija hän ei ollut. Tilanteen olisi voinut ratakista toisinkin vaikka sisäisellä siirrolla. Mutta jos esimieheltä ei saa tukea tämmöisessä tilanteessa on jokaiselle edullisinta lähteä. Hommia hoitajille kyllä löytyy. Keskustelin kahden tänään esimieheni kanssa ja toivoin että seuraavalla kerralla, (jota toivottavasti ei tule) asiat käsitellään jotenkin toisin. Ainakin hän kuunteli ja ymmärsi mitä tarkoitin.

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Riikan kukkaronnyöri on umpisolmussa

Kulutus ei lähde liikkeelle, koska kansalaiset eivät usko, että: – työpaikka säilyy – tulot eivät romahda – talous ei h
      Maailman menoa
      3
      2711
    2. Jos vedetään mutkat suoraksi?

Niin kumpaan ryhmään kuulut? A) Niihin, jotka menevät edellä ja tekevät? Vai B) Niihin, jotka kulkevat perässä ja ar
      Sinkut
      106
      2491
    3. Tanskan malli perustuu korkeaan ansioturvaan

Ja vahvoihin työllisyys- ja kotoutumispalveluihin. Suomessa Riikka on leikannut juuri näitä: palkkatukea, työttömyysturv
      Maailman menoa
      4
      2229
    4. Vain vasemmistolaiset ovat aitoja suomalaisia

Esimerkiksi persut ovat ulkomaalaisen pääomasijoittajan edunvalvojia, eivät auta köyhiä suomalaisia.
      Maailman menoa
      44
      1855
    5. Miten must tuntuu

et sä ajattelet mua just nyt
      Ikävä
      32
      1433
    6. Anteeksipyyntöni

Jätän tähän anteeksipyyntöni sinulle, koska en voi sanoa sitä missään muuallakaan. Pyydän anteeksi, jos purkamani tuska
      Järki ja tunteet
      14
      1413
    7. Kun et vain tajua että

sua lähestytään feikkiprofiililla :D Hanki aivot :D m-n
      Ikävä
      176
      1145
    8. Sydämeni valtiaalle

En täältä aio asioita kysellä. Haluan tuoda tiedoksesi, että pohjimmiltani en ihmisiä tahdo satuttaa ja ajattelen muiden
      Ikävä
      101
      1124
    9. Persu ajoi autoa

Ajoi lapsen yli https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/597a7468-3d1d-455e-bed2-21c1efc31ac1
      Perussuomalaiset
      20
      1043
    10. Oletko tyytyväinen

Tämän hetkiseen tilanteeseenne? Odotatko, että lähennytte vai yritätkö päästä yli ja eteenpäin?
      Ikävä
      81
      928
    Aihe