Yösyöppö

syöppösyöppö

Olen yrittänyt hillitä yö syömistä, mutta ei siitä minulla mitään tule. Söin eilen illalla viimeisen aterian klo 20 ja päätin, oikein päättämällä päätin, että en sitten ensi yönä syö. Illalla siis klo 20 söin pari ruisleipäsiivua, sen päällä margariinia sipaus ja ohut kalkkunasiivu ja lasillisen join rasvatonta maitoa. NOo sitten klo 23 menin nukkuun ja valvoin kello kolmeen, kun yritin nukahtaa. Minulla on ollut tapana haukata parikin kertaa yöllä jotain. Yleensä sitä ruisleipää ajattelen ottaa palasen ja sitten otan toisen ja kolmanen ja jopa neljännen, niin kylläpä uni tulee kun on maha täynnä.... tiedän, tiedän se on opeteltu tapa, mutta miten pääsisin eroon yösyöpöttelystä... en siis saa unta jos en syö yöllä jotain hiilihydraatti pitoista... minulla on nukahtamislääke, mutta en pääse enää senkään avulla uneen, jos en syö...tätä yösyöpöttöttelyä on jatkunut jo varmaan 5 vuotta ja paino on sen takia noussut...Viime yönä oli sitten pakko ottaa se pari-kolme ruisleipä siivua margariinin ja rasvattoman maidon kera.. kun oli 4 tuntia valvonut ja odottanut unta... niin sitten nukahdinkin aivan heti.. sen nukahtamislääkken otin silloin klo 23 , mutta en saanut siltikään unta... löytysikö kellään keinoa, miten tään kierteen sais loppuun..

10

838

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ei leipää

Suosittelen että vaihdat leivän johonkin muuhun ruoka-aineeseen.

Vaikka ruisleipä sinällään on terveellistä sen sisältämän kuidun ja ravintoaineiden takia, se on siltikin ns. nopeaa tai keskinopeaa hiilihydraattia eikä se pidä nälkää loitolla kovin pitkään.

Suosittelisin siksi että illalla söisit kunnon iltapalan, joka ei olisi pelkkää leipää vaan jossa olisi kasviksia ja proteiinia. Proteiini pitää kylläisenä pitkään. Johan noista leivänpäällismargariineista tulee aika paljon kaloreita. Suosittelen sulle iltapalaksi leivän sijaan vaikka proteiinipirtelöä (jäisiä marjoja, maitoa, proteiinijauhetta, tehosekoittimeen ja nautitaan heti) , tai maustamatonta jogurttia marjojen tai hedelmien kera tai rahkaa tai raejuustoa tms.

• Vanha Jojo

Ensimmäinen kysymys, joka tulee mieleen jutustasi on: mitä syöt päivällä? Jos syöt päivän aikana tarpeeksi, ei sinulle voi tulla nälkä yöllä.

Vai onko kyse sittenkin siitä, että koska et saa unta, syöt muun tekemisen puutteessa tai unettomuudesta johtuvaan yleiseen ahdistukseen? Voisitko ajatella, että vaikka lukisit tai tekisit jotain muuta rauhoittavaa syömisen sijaan?

Toisaalta, jos puoli yötä valvoo, johan siinä pian tuleekin nälkä. Eihän päivälläkään olla 4-5 tuntia syömättä, tai ei ainakaan pitäisi olla.

Suurempi ongelma kuin syöminen on minusta unettomuus, yösyöminen loppuu, kun rupeat nukkumaan kokonaisia öitä. Valvominen syö terveyttä monin tavoin, siihen sinun nyt pitäisi hakea asiantuntija-apua.

• syöppösyöppö

Kai tää on mulla vain opittu tapa. Syön aivan normaalisti päivällä .. ammupala, päivällä lämmi ateria, ja iltapala ja välipalat siinä välissä. Olen myös yrittänyt syödä illalla ja yöllä proteiinipitoista ruokaa, leikkeleitä tai tonnikalaa yms. mutta nämä eivät tuo minulle unta. Se on tää leipä joka minut saa nukkumaan, ei tosin ilman nukahtamislääkettä, mutta leipä ja lääke yhdessä ja tiedän, että tämä määrä mitä minä syön ruisleipää lihottaa. Ei minulla yöllä oikeesti ole nälkä, mutta kun se uni ei tule ilman tuota leipää, mutta kun en voikkaan sitten hillitä sitä yösyöntiä. Ei onnistu yhden leipäsiivun syöminen, vaan kun otan sen yhden haluan toisen ja kolmannen jne.. Jo ekaa leipäpalaa haukatessani suunittelen jo toisen voileivän tekemistä jne.. taidan olla vaan pöljä.

• liikuntaa illansuussa
        syöppösyöppö kirjoitti:

Kai tää on mulla vain opittu tapa. Syön aivan normaalisti päivällä .. ammupala, päivällä lämmi ateria, ja iltapala ja välipalat siinä välissä. Olen myös yrittänyt syödä illalla ja yöllä proteiinipitoista ruokaa, leikkeleitä tai tonnikalaa yms. mutta nämä eivät tuo minulle unta. Se on tää leipä joka minut saa nukkumaan, ei tosin ilman nukahtamislääkettä, mutta leipä ja lääke yhdessä ja tiedän, että tämä määrä mitä minä syön ruisleipää lihottaa. Ei minulla yöllä oikeesti ole nälkä, mutta kun se uni ei tule ilman tuota leipää, mutta kun en voikkaan sitten hillitä sitä yösyöntiä. Ei onnistu yhden leipäsiivun syöminen, vaan kun otan sen yhden haluan toisen ja kolmannen jne.. Jo ekaa leipäpalaa haukatessani suunittelen jo toisen voileivän tekemistä jne.. taidan olla vaan pöljä.

siis mun mielestä kuulostaa että se sun todellinen ongelma on toi nukkuminen, tai unensaanti. Ootko kokeillut reipasta liikuntaa muutama tunti ennen nukkumaanmenoa? Varmasti oletkin tätä jo kokeillut, mutta muutakaan neuvoa en osaa antaa unihäiriöistä kärsivälle.

• diabetes
        liikuntaa illansuussa kirjoitti:

siis mun mielestä kuulostaa että se sun todellinen ongelma on toi nukkuminen, tai unensaanti. Ootko kokeillut reipasta liikuntaa muutama tunti ennen nukkumaanmenoa? Varmasti oletkin tätä jo kokeillut, mutta muutakaan neuvoa en osaa antaa unihäiriöistä kärsivälle.

ootko käynyt lääkärissä. jos sulla on diabetes ?
        Janottaako, kusettaako... noo ei sulla varmaan oo diabetes, jos kerta lihot, mutta kantsii silti tarkistuttaa verensokerit varmuudenvuoksi !

• -13kg saavutettu
        syöppösyöppö kirjoitti:

Heipsis! Kirjoituksesi oli kuin omasta elämästäni kolmisen kuukautta sitte. Ainut ero mikä meil oli, on toi nukahtamislääke. Mulla kyllä lähti taju sen kans aika äkkiä. Mutta mä en vaan tykänny syödä niitä, koska pelkäsin koko ajan tulevani riippuvaiseksi niihin ja et keho alkaa joka ilta oottaa annostaan. Mä oon myös kunnon yökuppari, en koulun jälkeen jaksanu tehä mitään, joten hommat jäi sit yömyöhään. Kun tuli aika mennä nukkumaan olin jo niin väsyny et turrutin itteni SILLÄ RUISLEIVÄLLÄ. 4 viipaletta tökkeineen oli hyvä määrä. Sit jos ei vieläkään uni tullu, nii sit lääkettä. Helppoa. Ja sitä se tosiaan oli, helppoa ja epäterveellistä.

Mä oon kaksvitonen iältäni ja leimannu itteni ikuiseksi läskiksi. Viimeisten vuosien aikana oon ruvennu arvostamaan itseäni siten, että itseluottamukseni on varmaan terveemmällä pohjalla kuin monella muulla. Toki itsevarmuus pelkän ulkonäön kohdalla on aika alhainen, mut kokoinaisuutena se ei ole kovinkaan suuri osa. Tänä keväänä päätin, et nyt kun on pää kunnossa, niin seuraavaksi laitetaan kroppa kuntoon. Ja lähti kuule paino rytisten tippuu, oon joutunu sitä vähä toppuutteleekin. Aluksi minullakin oli tosi paljon sitä alkupalelua niinku monet näillä palstoilla kertoo, mut hammasta purren vedin vaan vaatekerroksia lisää päälle ja kämpässä taisi olla viikon ajan jotain 39 astetta lämmintä ;) Sekä näinä iltoina otin nukahtamislääkettä apuna, ettei koulu kärsi. Leipää syön edelleenki mut yritän pitää sen 4 palassa per päivä. Pikkasen muokkasin ruokavaliota enemmän proteiinipitoisemmaksi, muutapa en sit tehnykkään kuin lakkasin syömästä ku syöttöpossu. Nälkä ja ruuanhimo välillä iskee pahasti, mutta nyt mieli päihittää kehon. Uskomaton fiilis, tämä oli mulla niin pään sisällä koko homma ja kun lakkasin säälimästä itseäni, kaikki tapahtuu puoliksi itsestään. Tämä ei nyt ole mitään kauneinta tekstiä, enkä tarkoita loukata sinua, en tiedä tilannettasi/taustojasi ja puhunkin nyt vain itsestäni. Kannattaa seurata täällä näitä juttuja, ainakin mulle on ollu iso apu jo pelkästään lukea näitä juttuja vaikken oo aiemmin täällä isommin ite kirjoitellutkaan. Nyt vain osu niin silmään toi leipä lääke-yhtälö, että haluan toivottaa kovasti onnea tuosta eroon pääsemiseen!! Älä oo malttamaton, mullakin kesti pari viikkoa ennen ku kilokaan liikahti. Taisin alussa saada vähä lisäpainoakin jopa. Oo ittelles rehellinen ja mieti asioita kunnolla. Hankalia hetkiä tulee varmasti, mut hankaluuksia sulla alkaa olla jo nykyisessä eämäntilanteessasikin, kun et nukahda välttämättä lääkkeilläkään. Ja niitäkään kun ei ole tarkoitettu kuin hetkelliseksi avuksi. En voi sanoa muuta ku et tsemppiä älyttömästi ja pidä huoli itsestäsi! Käy jossain vaiheessa kirjoittaa vaikka tähän viestiketjuun, et mitä sulle kuuluu ja että ootko saanu homman käyntiin :)

Niin joo ja lääkkeitä en oo syöny viimeisen kolmen kuukauden aikana kuin 3 tabua yhden levyn sijaan. Sekä hemmottelen itseäni nykyään ihan muilla keinoilla kuin ruualla.

• syöppösyöppö
        -13kg saavutettu kirjoitti:

Heipsis! Kirjoituksesi oli kuin omasta elämästäni kolmisen kuukautta sitte. Ainut ero mikä meil oli, on toi nukahtamislääke. Mulla kyllä lähti taju sen kans aika äkkiä. Mutta mä en vaan tykänny syödä niitä, koska pelkäsin koko ajan tulevani riippuvaiseksi niihin ja et keho alkaa joka ilta oottaa annostaan. Mä oon myös kunnon yökuppari, en koulun jälkeen jaksanu tehä mitään, joten hommat jäi sit yömyöhään. Kun tuli aika mennä nukkumaan olin jo niin väsyny et turrutin itteni SILLÄ RUISLEIVÄLLÄ. 4 viipaletta tökkeineen oli hyvä määrä. Sit jos ei vieläkään uni tullu, nii sit lääkettä. Helppoa. Ja sitä se tosiaan oli, helppoa ja epäterveellistä.

Mä oon kaksvitonen iältäni ja leimannu itteni ikuiseksi läskiksi. Viimeisten vuosien aikana oon ruvennu arvostamaan itseäni siten, että itseluottamukseni on varmaan terveemmällä pohjalla kuin monella muulla. Toki itsevarmuus pelkän ulkonäön kohdalla on aika alhainen, mut kokoinaisuutena se ei ole kovinkaan suuri osa. Tänä keväänä päätin, et nyt kun on pää kunnossa, niin seuraavaksi laitetaan kroppa kuntoon. Ja lähti kuule paino rytisten tippuu, oon joutunu sitä vähä toppuutteleekin. Aluksi minullakin oli tosi paljon sitä alkupalelua niinku monet näillä palstoilla kertoo, mut hammasta purren vedin vaan vaatekerroksia lisää päälle ja kämpässä taisi olla viikon ajan jotain 39 astetta lämmintä ;) Sekä näinä iltoina otin nukahtamislääkettä apuna, ettei koulu kärsi. Leipää syön edelleenki mut yritän pitää sen 4 palassa per päivä. Pikkasen muokkasin ruokavaliota enemmän proteiinipitoisemmaksi, muutapa en sit tehnykkään kuin lakkasin syömästä ku syöttöpossu. Nälkä ja ruuanhimo välillä iskee pahasti, mutta nyt mieli päihittää kehon. Uskomaton fiilis, tämä oli mulla niin pään sisällä koko homma ja kun lakkasin säälimästä itseäni, kaikki tapahtuu puoliksi itsestään. Tämä ei nyt ole mitään kauneinta tekstiä, enkä tarkoita loukata sinua, en tiedä tilannettasi/taustojasi ja puhunkin nyt vain itsestäni. Kannattaa seurata täällä näitä juttuja, ainakin mulle on ollu iso apu jo pelkästään lukea näitä juttuja vaikken oo aiemmin täällä isommin ite kirjoitellutkaan. Nyt vain osu niin silmään toi leipä lääke-yhtälö, että haluan toivottaa kovasti onnea tuosta eroon pääsemiseen!! Älä oo malttamaton, mullakin kesti pari viikkoa ennen ku kilokaan liikahti. Taisin alussa saada vähä lisäpainoakin jopa. Oo ittelles rehellinen ja mieti asioita kunnolla. Hankalia hetkiä tulee varmasti, mut hankaluuksia sulla alkaa olla jo nykyisessä eämäntilanteessasikin, kun et nukahda välttämättä lääkkeilläkään. Ja niitäkään kun ei ole tarkoitettu kuin hetkelliseksi avuksi. En voi sanoa muuta ku et tsemppiä älyttömästi ja pidä huoli itsestäsi! Käy jossain vaiheessa kirjoittaa vaikka tähän viestiketjuun, et mitä sulle kuuluu ja että ootko saanu homman käyntiin :)

Niin joo ja lääkkeitä en oo syöny viimeisen kolmen kuukauden aikana kuin 3 tabua yhden levyn sijaan. Sekä hemmottelen itseäni nykyään ihan muilla keinoilla kuin ruualla.

Millä keinoin sinä "-13kg saavutettu" sait sen yösyöpttelysi loppumaan. Tai eikai siinä mitään keinoa tarvii, kun ei vaan syö. Kokeilen nyt mennä ensi yön, etten syö, juon vettä jos siltä tuntuu.
        Ja sitten toisille kyselijöille vastaan, että olen liikkuntu iltaisin, siis ulkoillut ja muutenkin olen päivälläkin paljon ulkona ja diabetesta minulla tuskin on ei janota sen kummemmin ja verensokeri on tarkistettu noin vuosi sitten.
        Tää valvominen ei oo mitään mukavaa ja sitten sitä viimein yleensä lannistuu, että syökkäsempäs jotain niin uni tulee, mutta koitan nyt sinnitellä ja jospa aamuyöstä pääsisin nukkuun ja se vielä, että aamulla mua kyllä nukuttaa, mutta en anna periksi, herän aina samaan aikaan viikonloppuisinkin ja noista unilääkkeistä vielä, olen josku ottanut tupla annoksen ja sitten olen huomannut vasta aamulla, että oho, olen taas yöllä syönyt vaikka en muista siitä itse mitään. No kokeillaas taas tää yö, joskus kai se aurinko paistaa risukasaankin .. tänään paistoi...siis aurinko...

• -13kg saavutettu
        syöppösyöppö kirjoitti:

Millä keinoin sinä "-13kg saavutettu" sait sen yösyöpttelysi loppumaan. Tai eikai siinä mitään keinoa tarvii, kun ei vaan syö. Kokeilen nyt mennä ensi yön, etten syö, juon vettä jos siltä tuntuu.
        Ja sitten toisille kyselijöille vastaan, että olen liikkuntu iltaisin, siis ulkoillut ja muutenkin olen päivälläkin paljon ulkona ja diabetesta minulla tuskin on ei janota sen kummemmin ja verensokeri on tarkistettu noin vuosi sitten.
        Tää valvominen ei oo mitään mukavaa ja sitten sitä viimein yleensä lannistuu, että syökkäsempäs jotain niin uni tulee, mutta koitan nyt sinnitellä ja jospa aamuyöstä pääsisin nukkuun ja se vielä, että aamulla mua kyllä nukuttaa, mutta en anna periksi, herän aina samaan aikaan viikonloppuisinkin ja noista unilääkkeistä vielä, olen josku ottanut tupla annoksen ja sitten olen huomannut vasta aamulla, että oho, olen taas yöllä syönyt vaikka en muista siitä itse mitään. No kokeillaas taas tää yö, joskus kai se aurinko paistaa risukasaankin .. tänään paistoi...siis aurinko...

Mä en oo lopettanu sitä, enkä ees oo yrittäny. Jos mulla on illalla/yöllä nälkä, niin syön. Kun pari viikkoa olin totutellut siihen, että annoskoot ovat huomattavasti pienempiä, heijastui tämä myös yösyömiseen. Enää en siis syö neljää ruispalaa, vaan riittää yksi tai kaksi. Joinain iltoina menee jopa ilman mitään jos oon myöhemmin syöny päivällisen. Vaati kyllä hirveet pari viikkoa, et pienensi mahalaukkuaan (ilmeisesti tämä siinä tapahtui) ja silloin mulla oli just ne nukahtamislääkkeet apuna. Mut loppujen lopuksi se oli tottumiskysymys ja kun painokin alkoi sen jälkeen tippua, loppu on ollut helppoa. En rätnää kaloreita, en tosiaan jaksa niitä laskea. Joitain arvioita opettelin ulkoa alussa, mutta mun kalorimäärät elää miten sun sattuu. Ainut muutos on, et ne ei elä enää yli tarpeen. En uskalla sanoa mistään jipoista, et toimiiko ne vai ei, mutta tämä minun tapani toimii ainakin mun kohdalla.

Kävin viikonloopuna pizzallakin, otin herkkuani kebabbia ja majoneesiakin jopa, mutta söin sen puoliksi kaverini kanssa ja hirmusesti salaattia siihen kylkeen. Kokonaispudotukseni itse asiassa on jo 15kg kun aamulla kävin puntarilla. Mulla on tosin paljon pudotettavaakin, että siksi tämä osaltaan kai on ollutkin helppoa kuin heinänteko. Itsekuria en ole tarvinnut kuin päivän rytmittämisessä, joka auttoi myös tähän nukahtamisongelmaan. Minä kun en malttanut mennä iltaisin nukkumaan vaan touhuilin kaikenlaista, joten huomaamattani piristyin vaan yötä kohden. Nykyään herään aamuisin pirteämpänä ja näin ollen tunnen illalla tervettä väsymystä. Vaikka olen tietysti halunnut laihduttaa jo pitkään, enemmäkseen rupesin rytmittää päivääni ja syömisiäni juuri tuon nukahtamisongelman takia. En tiedä kuinka painonlasku on itessään siihen vaikuttanut, mutta nukun nykyään hyvin plus painokin laskee. Tämä on ihan uusi maailma suorastaan, enkä luopuisi siitä mistään hinnasta enää.

• Terveellisyys?

15 vuotta luulin minäkin, etten voi nukahtaa nälkäisenä. Kotoa poissa ollessakin suklaaley kaiken varalta petikaveriksi. 4 kuukautta sitten päätin vähentää (etenkin suklaan) syömistä. Olen huomannut, että tyhjällä vatsalla nukkuessa vähempi uni riittää. Toisaalta jos en päivällä ole ehtinyt syödä, olen syönyt pääaterian vaikka keskiyöllä. Silti painoa on lähtenyt 16 kiloa.

• syöppö edelleen

Mää vaan lihon edelleen .. taidan tappaa itseni ... osiko tänään hyvä päivä kuolla ?

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Riikan kukkaronnyöri on umpisolmussa

Kulutus ei lähde liikkeelle, koska kansalaiset eivät usko, että: – työpaikka säilyy – tulot eivät romahda – talous ei h
      Maailman menoa
      3
      2711
    2. Jos vedetään mutkat suoraksi?

Niin kumpaan ryhmään kuulut? A) Niihin, jotka menevät edellä ja tekevät? Vai B) Niihin, jotka kulkevat perässä ja ar
      Sinkut
      106
      2481
    3. Tanskan malli perustuu korkeaan ansioturvaan

Ja vahvoihin työllisyys- ja kotoutumispalveluihin. Suomessa Riikka on leikannut juuri näitä: palkkatukea, työttömyysturv
      Maailman menoa
      4
      2229
    4. Vain vasemmistolaiset ovat aitoja suomalaisia

Esimerkiksi persut ovat ulkomaalaisen pääomasijoittajan edunvalvojia, eivät auta köyhiä suomalaisia.
      Maailman menoa
      44
      1845
    5. Miten must tuntuu

et sä ajattelet mua just nyt
      Ikävä
      32
      1433
    6. Anteeksipyyntöni

Jätän tähän anteeksipyyntöni sinulle, koska en voi sanoa sitä missään muuallakaan. Pyydän anteeksi, jos purkamani tuska
      Järki ja tunteet
      14
      1413
    7. Kun et vain tajua että

sua lähestytään feikkiprofiililla :D Hanki aivot :D m-n
      Ikävä
      176
      1145
    8. Sydämeni valtiaalle

En täältä aio asioita kysellä. Haluan tuoda tiedoksesi, että pohjimmiltani en ihmisiä tahdo satuttaa ja ajattelen muiden
      Ikävä
      101
      1124
    9. Persu ajoi autoa

Ajoi lapsen yli https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/597a7468-3d1d-455e-bed2-21c1efc31ac1
      Perussuomalaiset
      20
      1043
    10. Oletko tyytyväinen

Tämän hetkiseen tilanteeseenne? Odotatko, että lähennytte vai yritätkö päästä yli ja eteenpäin?
      Ikävä
      81
      928
    Aihe