Anarkismi ja punk?

GDP

Miten on, kuuluvatko punk ja anarkismi yhteen? Jos ovat kuuluneet, niin vieläkö on sama homma? Sex Pistols ainakin lauloi anarkiasta ja teki sen tiimoilta vieläpä "kohtalaisen" tunnetun laulunkin.

Tuli nimittäin mieleen, kun katselin Kuokkavieras-mielenosoituksen kuvia ja siellä porukka kantoi punamustia lippuja, ja ainakin Espanjan sisällissodassa anarkisteilla oli punamustat liput. Aktivistien joukossa näkyi muutama räikeä ja korkea irokeesi (jos se nyt on oikea nimi?).

Jos täällä on punkkareita, jotka ovat sisäistäneet anarkismin, niin olisi ihan mukava lukea jotain sekalaisia ajatuksia. Ja etenkin: jos täällä on ihmisiä, jotka ovat olleet mukana mielenosoituksissa tai muuten "aktivistisia" niin eikun vain tekstiä tänne. Itse en ole punkkari, mutta olisi vain mukava tietää edes vähän tästäkin kulttuurista.

13

1905

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Jarppa

En ole anarkisti mutta käykö "aktiiviset ay-aktiivit??

• Raised fists

Itse en ole anarkisti, silla en usko tahan k.o "filosofiaan" jos sita siksi voi kutsua. Anarkismin perus ajatushan on taysi kaaos (jos olen vaarassa niin korjatkaa ihmeessa) mutta toisaalta nykypaivan yhteiskunnassa tama kaaos ja epajarjestys ei toimisi kuten jo kommunismin kanssa tuli todettua, etta se ei oikein pelannut.

mutta joo... en jaksa nyt hirveeta tarinaa kirjottaa tasta kun kuume painaa paalle ja pitas bilettaan lahtee viela

• Y.B

Kaaos ei kuulu anarkismin filosofiaan. Lukemaan, poika.

• jasu

"Anarkismi ei ole pommeja, epäjärjestystä tai kaaosta.
      Anarkismi ei ole jokaisen sotaa kaikkia vastaan.
      Anarkismi ei ole paluuta barbarismiin.
      Anarkismi on kaiken tämän vastakohta.
      Anarkismi tarkoittaa, että sinun tulisi olla vapaa. Anarkismi tarkoittaa, että sinulla tulisi olla mahdollisuus valita. Anarkismi tarkoittaa, että jokaisella olisi samat vapaudet ja oikeudet. Anarkismi tarkoittaa, että kaikki ihmiset ovat veljiä ja heidän tulisi elää rauhassa ja harmoniassa.
      Anarkismi tarkoittaa, ettei enää olisi sotia, ei väkivaltaa erilaisten ihmisten välillä, ei monopoleja, ei köyhyyttä, ei alistamista"

Alexander Berkman

• Raised fists

kuvausta verrata myos ehka utopiaan?

• >B-)

anarkismi on hyvä aate, kunhan se ei mene yli. kommunismikin on fiksu aate, mutta sekään ei toimi.

• Che Guevara

Hyvä aate, mutta hankala toteuttaa, sillä se kaatuu jo omaan mahdottomuuteensa.

Samoin kävi kommunismille, eli ihmiset pilasivat sen ahneudellaan ym. turmeliaisuudellaan ja alistamisellaan. En ole kommunismin kannattaja tai edes äänestä vaaleissa.

Tämä on vähän kuin John Lennon laulussa Imagine, eli hienoja asioita, jos ne totuetuisivat joskus, eli kumpa me "ihmiset" joskus oppisimme virheistämme...........

• ex-punk

anarkia ja punk ei liity mitenkään yhteen, sattuu vaan olemaan niin että punkkarit ovat ns.anarkisteja. Anarkia on totaalista kaaosta, jota ainakaan suomen tapaisessa "hyvinvointivaltiossa" ei tulla näkemään.
      Punkkarit eli keesipäät, niittirotsiset jne. miten nyt ite käsität ja mitä media on antanut ymmärtää eivät ole ainoita, joille kommunismi yms. ovat lähellä sydäntä, vaatteet eivät ole aatteita. Ja mitä linnanjuhliin tulee, niin suurin osa ihmisistä oli aivan rauhallisia ja siellä oli TAAS sellaisia idiootteja, jotka pilas kuokkavierasjuhlien maineen, tarkoitus ei ole hakata kepeillä ihmisiä... Nooh... Ihmiset ovat ihmisiä ja tyhmiäkin löytyy.
      Itse vielä kannatan kommunismia, jossain määrin, mutta en enää kulje keesi päässä tuolla ulkona...

• GDP

Anarkistithan itse eivät usko siihen, että mikäli ihminen palaisi ns. luonnontilaan siitä seuraisi kaaos, vaan se nimen omaan johtaisi ihmisen vapauteen. Tästähän voidaan olla montaa mieltä, mutta ei voida sanoa että kapitalismi tarkoittaisi rikkaimman yliotetta tai että kommunismi tarkoittaisi Neuvosto-mallista diktatuuria. Ehkä hiukan hämärä ajatus, myönnän, mutta siis pääpointti on: anarkismi EI tavoittele kaaosta vaan vapautta ja tasa-arvoa.

Sitten on myös tällaista "pehmeämmän" linjan anarkismia. Sen mukaan yhteiskunta voidaan säilyttää, mutta jokaiselle valtakoneistolle ja hierarkialle pitää löytää perustelu, jonka mukaan siitä on hyötyä nimenomaan yksilölle. Veikkaan että suurin osa nykyisistä anarkisteista kannattaa nimen omaan tällaista suuntausta.

Tuli vain tällainen mieleen Ex-punkin viestistä. Toinen asia joka juolahti mieleen on, että eihän kommunismissa/sosialismissa aatteena mitään vikaa ole, mutta niiden toteutus ei oikein ole onnistunut. Aatteinahan ne ovat hienoja, samoin kuin anarkismissakin on hienoja ajatuksia. Ehkä ihmiset eivät vain ole tarpeeksi kypsiä elämään oikeasti tasa-arvoisessa yhteiskunnassa?

• anarchy_PuNKgirl
        GDP kirjoitti:

Anarkistithan itse eivät usko siihen, että mikäli ihminen palaisi ns. luonnontilaan siitä seuraisi kaaos, vaan se nimen omaan johtaisi ihmisen vapauteen. Tästähän voidaan olla montaa mieltä, mutta ei voida sanoa että kapitalismi tarkoittaisi rikkaimman yliotetta tai että kommunismi tarkoittaisi Neuvosto-mallista diktatuuria. Ehkä hiukan hämärä ajatus, myönnän, mutta siis pääpointti on: anarkismi EI tavoittele kaaosta vaan vapautta ja tasa-arvoa.

Sitten on myös tällaista "pehmeämmän" linjan anarkismia. Sen mukaan yhteiskunta voidaan säilyttää, mutta jokaiselle valtakoneistolle ja hierarkialle pitää löytää perustelu, jonka mukaan siitä on hyötyä nimenomaan yksilölle. Veikkaan että suurin osa nykyisistä anarkisteista kannattaa nimen omaan tällaista suuntausta.

Tuli vain tällainen mieleen Ex-punkin viestistä. Toinen asia joka juolahti mieleen on, että eihän kommunismissa/sosialismissa aatteena mitään vikaa ole, mutta niiden toteutus ei oikein ole onnistunut. Aatteinahan ne ovat hienoja, samoin kuin anarkismissakin on hienoja ajatuksia. Ehkä ihmiset eivät vain ole tarpeeksi kypsiä elämään oikeasti tasa-arvoisessa yhteiskunnassa?

Olen täysin samaa mieltä tuon anarkian suhteen

• Anna

Mun mielestä punk oli alunperin ihan sellaista rauhanomaista tai siis sodanvastaista yms. Mutta myöhemmin siitä on vääntyny kauheen väkivaltasex leimaantunu alakulttuuri. Eihän nykyään nyt ole kauheesti sellasia henkeen ja vereen punkkareita. Mä ite pukeudun punk tyylisesti, mutta em oo mikää anarkisti. Anarkismilla on musta joitain hyvii aatoksia, mutta se ei toimi ei... Kai se punk on nykyää enimmäkseen musa ja vaatteet.. Aatteet on jääny vähän taka-alalle.. Mutta sex pistols jyrää anarchy in the uk

• Soldier Of Fortune

-Meissä kaikissa asuu pieni anarkisti,ei varmasti kukaan voi sanoa,etteikö olisi joskus kapinoinut mitään vastaan :)
        -Minä kapinoin vieläkin,en mitenkään radikaalisti tai väkivaltaisesti...en ole hakemassa mitään totaalista kaaosta...Vain näitä elämän pieniä "klikkejä" vastaan...Asioita,jotka eivät minun mielestäni toimi...
        -Sekin varmaan luetaan jonkin sortin anarkiaksi nyky-yhteiskunnassa,että uskaltaa olla rohkeasti oma itsensä ja tehdä juuri niinkuin itseä huvittaa....Ja tokihan välillä tulee se fiilis:"Get pissed,destroy..." ;)
        -Kyllä kuuntelen myös punkkia....hardrokin,hevin ja glamrokin yhteydessä....Viesti,jonka haluan nyt tässä teille välittää on:Olkaa rohkeasti omia itsejänne,älkääkä antako muiden seistä sen tiellä!

• Jeee

Anarkia:
        hallituksettomuus, laittomuus(tila), sekasorto
        Anarkismi:
        Täydellistä vapautta tavoitteleva suunta

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ootko nainen noin mustis musta

Onhan se toki imartelevaa kun olet kaunis ja kaikkea muutakin, mutta ehkä vähän kummallista, kun ei varsinaisesti olla t
      Ikävä
      91
      7395
    2. Sen kerran kun siellä käyn

Voisit olla paikalla💚💛☘️
      Ikävä
      37
      3927
    3. Kumpa tietäisin. Miehelle.

Vieläkö toivot jotain viestiä, vai suutuitko taas...kun...🤔
      Ikävä
      45
      3490
    4. Joel Harkimo ja Janni Hussi eroavat

Tämä on ilon päivä 😊
      Kotimaiset julkkisjuorut
      233
      2703
    5. Kauan säkin jaksoit

Minun perässä juosta. Kunnes pahoitit mielen. Kuinka monta anteeksipyyntöä olet vailla? 🧐
      Ikävä
      40
      2632
    6. rakastan sinua!

Tule ja ota, kasvetaan yhdessä paremmiksi ❤️❤️❤️❤️ kaikki anteeksi ❤️❤️❤️
      Ikävä
      40
      2423
    7. Sä olet nainen kuuluisa..

..etkä mitenkään hyvällä tavalla.
      Suhteet
      129
      2359
    8. Miksi kaipaat

Ja olet elämässäni vielä kaiken tämän jälkeen? Eikö kaikki ole jo selvää välillämme?
      Ikävä
      29
      2249
    9. Askanmäessä Huippu esitys

Kävimme Ystävien kanssa Askanmäen kesäteatterissa. Kaikki tykättiin esityksestä aivan valtavasti. En varmaan koko vuonna
      Puolanka
      20
      2158
    10. Siis hetkonen

Rakastetaankohan me kummatkin toisiamme, ja aletaan tajuamaan se pikkuhiljaa 🤯
      Ikävä
      45
      1942
    Aihe