Missä menee raja

KoppavaHoro

siis hyvän itsetunnon ja ylimielisyyden välillä?

Tuli mieleeni tästä: http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=1000000000000005&conference=3500000000000010&posting=22000000042545168
josta siis olen täysin samaa mieltä, mutta aloin ajatella vieläkin pitemmälle. Ihmisen ei siis kuulu olla tyytymätön itseensä ja elämäänsä vain mainostajien maailmassa vaan myös oikeassa elämässä.

Aika harvoin täällä Suomessa, ja varsinkaan täällä keskustelupalstalla, saa olla itseensä tyytyväinen leimaantumatta itserakkaaksi ja ylimieliseksi.

Missä siis menee raja?

38

1316

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Näin.

Jos noin on, niin sehän kertoo vain siitä, että sinä tarvitset ulkopuolista asettamaan itsellesi rajat.

• KoppavaHoro

sä aloitukseni ja ymmärsitkö sen?

Jos näin on niin kuulisin mieluusti perusteluita.

• Näin.
        KoppavaHoro kirjoitti:

sä aloitukseni ja ymmärsitkö sen?

Jos näin on niin kuulisin mieluusti perusteluita.

"...varsinkaan täällä keskustelupalstalla, saa olla itseensä tyytyväinen leimaantumatta itserakkaaksi ja ylimieliseksi."

Olet tyytyväinen, koska tiedät itsekin kärsiväsi rajojen puutteesta. Tämä palsta tyydyttää tarpeitasi siltä osin. Häpi?

• tulkitsen,,

ylimielisyyden sellaiseksi pöyhkeileväksi tavaksi ilmaista itseään, johon hyväitsetuntoisella ei ole tarvetta

• ...

menee? Jaa. Omassa päässä?

• Joko peittelet huonon itsetuntosi tai sinulla vain on huono itsetunto. Näin olemme selvinneet rajanvedon ongelmasta.

Eli kel onni on se onnen kätkeköön.

• krhmh

naistenvonkaaja!

• krhmh kirjoitti:

naistenvonkaaja!

Samaista titteliä on tarjottu usseemmassa duunipaikassa. Jotenkin kaikissa saunailloissa satuin aina valumaan naisten pöytäkeskusteluihin. Ehkä sisäinen homppelini koki aiheet mielenkiintoisimmiksi.

Mut joo - niin mistäs sää moiseen päädyit.

• krhmh
        ttuplai kirjoitti:

Samaista titteliä on tarjottu usseemmassa duunipaikassa. Jotenkin kaikissa saunailloissa satuin aina valumaan naisten pöytäkeskusteluihin. Ehkä sisäinen homppelini koki aiheet mielenkiintoisimmiksi.

Mut joo - niin mistäs sää moiseen päädyit.

vaan tuosta sun pehmeästä sanankäytöstä.

• krhmh kirjoitti:

vaan tuosta sun pehmeästä sanankäytöstä.

eikä sattunut aiheita joissa olis kieli terävöitynyt.

• Va-Nil-La

sen takia, että jos kaunis nainen sanoo olevansa kaunis, niin sehän on ihan totta. Jos taas ruma sanoo olevansa kaunis, niin silloin hän on ylimielinen.

Ihan sama niinpäin, että jos sanoo olevansa ruma, niin kaikki on heti sanomassa, että sulla on huono itsetunto, vaikka jos se kerran on totta, niin silloinhan se on realismia!

• ...

Mutta...

Kukaan ei siedä sitä että kaunis nainen sanoo olevansa kaunis. Sitä pidetään ylimielisyytenä. Kun ruma sanoo olevansa kaunis, sitä pidetään joko hyvänä itsetuntona tai narsismina(tai muuten hulluutena).

Tuosta viimeisestä olen samaa mieltä.

• Joistain kirjoituksista tulee mielikuva, että kirjoittaja on varmaankin sievä ja tyytyväinen itseensä sekä ulkonäköönsä. Sitten on se toinen puoli, joiden kirjoituksista huokuu todistelun tarve, mikä ei oikein vakuuta. Ylimielisyyttä olen havainnut harvemmin, mutta ylensä se ilmenee muiden vähättelyllä tai suoranaisena haukkumisena.

• KoppavaHoro

riippuu paljon, ainakin täällä.

Mä uskon, että mua pidetään niin rumana kuin kauniinakin sekä erityisen hyvän ja erityisen huonon itsetunnon omaavana henkilönä.

Mulle itselleni on jostain syystä tosi vaikea vetää mitään johtopäätöksiä kenenkään itsetunnosta, ehkä johtuen siitäkin, etten osaa oikeasti edes arvioida asiaa.

• KoppavaHoro kirjoitti:

riippuu paljon, ainakin täällä.

Mä uskon, että mua pidetään niin rumana kuin kauniinakin sekä erityisen hyvän ja erityisen huonon itsetunnon omaavana henkilönä.

Mulle itselleni on jostain syystä tosi vaikea vetää mitään johtopäätöksiä kenenkään itsetunnosta, ehkä johtuen siitäkin, etten osaa oikeasti edes arvioida asiaa.

Tottahan jokainen tulkitsee toisten kirjoituksia omista lähtökohdistaan. Aivan kuin tulkitsee itseäänkin, eivätkä ihmiset tunnut olevan kovin armollisia itselleen. Valitettavasti.

• persona-non-grata

määrittelevät sen, miten omaan kehoosi ja muiden kehoon suhtaudut. Valitettavasti.

Toisaalta myös oma kokemus mm. kehostaan on aina oikea, sitä ei voi kukaan kiistää. Toisaalta taas on eri asia, onko sillä todellisuuden kanssa jotain tekemistä ... siis sen oman kokemuksesi kanssa. Myös oma kasvu ja kehitys ja oman identiteetin muokkautuminen suhteessa omaan keholliseen kokemukseen ovat myös merkittäviä.

Olipa itsekästä muiden mielestä tahi ei, niin itse olen tyytyväinen omaan kehooni. Mitään en haluaisi muuttaa.

• KoppavaHoro

olen.

Mulla ei ole ikinä ollut erityisen hyvä itsetunto, mutta on se ollut paljon huonompikin kuin nyt. Ja kuvaavaa on juuri se, että silloin kun olin fitness-kunnossa (oli sixpackit ja kaikki) oli itsetuntoni kaikkien aikojen alimmalla tasolla.

Koko ajan olen tiennyt millä tasolla olen, mutta siihen, miten itse tunnen vaikuttaa paljon se, että koenko itseni rakastetuksi ja hyväksytyksi.

Koskaan en ole tuntenut itseäni niin haluttavaksi ja seksikkääksi kuin nyt eikä koskaan ole rasvaprosenttini ollut suurempi.

Olen siis samaa mieltä siitä, että se oma kokemus määrää, muta että omaan kokemukseen vaikuttaa suuresti se, mitä heijastuksia saa. Niitä luulee helposti omiksi ajatuksikseen, mutta minä ainakin olen huomannut sen, että heijastuksista se oma kuva muodostuu. Ja kun ympäristö on terve, on itsetuntokin terveempi.

• persona-non-grata
        KoppavaHoro kirjoitti:

olen.

Mulla ei ole ikinä ollut erityisen hyvä itsetunto, mutta on se ollut paljon huonompikin kuin nyt. Ja kuvaavaa on juuri se, että silloin kun olin fitness-kunnossa (oli sixpackit ja kaikki) oli itsetuntoni kaikkien aikojen alimmalla tasolla.

Koko ajan olen tiennyt millä tasolla olen, mutta siihen, miten itse tunnen vaikuttaa paljon se, että koenko itseni rakastetuksi ja hyväksytyksi.

Koskaan en ole tuntenut itseäni niin haluttavaksi ja seksikkääksi kuin nyt eikä koskaan ole rasvaprosenttini ollut suurempi.

Olen siis samaa mieltä siitä, että se oma kokemus määrää, muta että omaan kokemukseen vaikuttaa suuresti se, mitä heijastuksia saa. Niitä luulee helposti omiksi ajatuksikseen, mutta minä ainakin olen huomannut sen, että heijastuksista se oma kuva muodostuu. Ja kun ympäristö on terve, on itsetuntokin terveempi.

Itsetuntoon vaikuttaa tietysti ensisijaisesti se millainen on oman itsesi tuntemus ja toisekseen se, koetko olevasi ympäristösi taholta rakastettu ja hyväksytty.

• siinä kohtaa, kun alkaa miettimään miten solvata toista.

Myös siinä kohdassa katkeaa hyvä itsetunto, kun tulee solvatuksi ja ei mieti kahta kertaa kannattaako alentua solvaajansa tasolle.

Toisin sanoen, hyvä itsetunto katkeaa siinä kohtaa, kun unohtaa hyvät käytöstavat.

• ...

Ylimielinen alentaa muita. Hyvän itsetunnon omaava ei sitä tee, vaikka muut sitä tekisivätkin.

• raja...

Siis yritätkö väittää, että hyvän itsetunnon omaava ihminen olisi täydellinen ihminen?;)

Mä henkilökohtaisesti uskon, ettei ole ketään, joka ei joskus sortuisi alentamaan toista. Ainakin jollakin tavalla ja jollakin tasolla. Oli ihmisen itsetunto sitten ihan millä tasolla olikaan... Kyllä ainakin itse olen saattanut, jos joku usemmankin kerran perusteetta omahyväisesti on muhun suhtautunut omasta häneen kohdistamastani käytöksestä riippumatta, sortua ajattelemaan sellaisesta aika negatiivisesti.

Esimerkiksi tällä palstalla: jos joku jaksaa esimerkiksi roikkua mun puskakirjoittajan kimpussa jatkuvasti viikosta ja kuukaudesta toiseen aiheetta solvaillen mua esimerkiksi "trolliksi" ( mitä pidän aika vakavana alentamisena, etenkin kun on perusteetonta), niin kyllä sellaiseen jossakin vaiheessa palaa käämi... Huolimatta siitä, että itsetuntoni on mielestäni kohtuullisen hyvällä tasolla.:) Typeryyttä siedän harvinaisen huonosti...Jos joku esimerkiksi uskoo kaikki puskakirjoittajista kirjoitetut paskapuheet ja kehtaa vielä niiden asenteidensa/luulojensa perusteella ihmiseen röyhkeästi suhtautua, niin kyllä katson, etten alenna sellaista ihmistä yhtään tarpeetonta enempää, jos jossakin vaiheessa ja pari kertaa vaikka älähdänkin siitä, ettei järkipuhetta kuunnella.

• olla kiire :
        raja... kirjoitti:

Siis yritätkö väittää, että hyvän itsetunnon omaava ihminen olisi täydellinen ihminen?;)

Mä henkilökohtaisesti uskon, ettei ole ketään, joka ei joskus sortuisi alentamaan toista. Ainakin jollakin tavalla ja jollakin tasolla. Oli ihmisen itsetunto sitten ihan millä tasolla olikaan... Kyllä ainakin itse olen saattanut, jos joku usemmankin kerran perusteetta omahyväisesti on muhun suhtautunut omasta häneen kohdistamastani käytöksestä riippumatta, sortua ajattelemaan sellaisesta aika negatiivisesti.

Esimerkiksi tällä palstalla: jos joku jaksaa esimerkiksi roikkua mun puskakirjoittajan kimpussa jatkuvasti viikosta ja kuukaudesta toiseen aiheetta solvaillen mua esimerkiksi "trolliksi" ( mitä pidän aika vakavana alentamisena, etenkin kun on perusteetonta), niin kyllä sellaiseen jossakin vaiheessa palaa käämi... Huolimatta siitä, että itsetuntoni on mielestäni kohtuullisen hyvällä tasolla.:) Typeryyttä siedän harvinaisen huonosti...Jos joku esimerkiksi uskoo kaikki puskakirjoittajista kirjoitetut paskapuheet ja kehtaa vielä niiden asenteidensa/luulojensa perusteella ihmiseen röyhkeästi suhtautua, niin kyllä katson, etten alenna sellaista ihmistä yhtään tarpeetonta enempää, jos jossakin vaiheessa ja pari kertaa vaikka älähdänkin siitä, ettei järkipuhetta kuunnella.

reissuviikko ja kaikkee, pöydät notkuu tekemättömistä töistä!!!11!

• ...
        raja... kirjoitti:

Kukaan ei ole täydellinen.

Hyvän itsetunnon omaavalla ei ole tarvetta muiden alentamiseen, mutta joskus sellaistakin voi tapahtua, ihmisiähän me vain olemme.

• raja....
        olla kiire : kirjoitti:

reissuviikko ja kaikkee, pöydät notkuu tekemättömistä töistä!!!11!

Kärsitkö kenties sokeudesta? Nimimerkkikentässäni ei lue e.W...

Olet kylläkin ihan oikeassa siinä, että mulla on kiire...Arvasinkin, että vähintään joku sun tyyppisesi taas uskollisesti muistaisi eilispäivän sanomisia ( olivat sitten mun, tai luullusti mun, joskin tällä erää olet oikeassa: minä puhuin eilen kiireistäni).

Valitettavasti minulla on liiankin kiire, mutta olen taas hieman flunssassa ja puolikuntoinen.:( Tänään piti ostaa esimerkiksi vaatekappale tulevaa reissua varten, keksiä kaksi yllätystä kavereille, yrittää edes vilkaista yhteen paperipinoon ja siivota kämppä villakoirista, mutta onnistuin vain puolittaisesti...

'Miellyttävää', että et anna minun unohtaa kiireitäni edes keskustelupalstalla.

• Minä kerron sulle
        raja... kirjoitti:

salaisuuden. Ei voi alentaa sellaista, joka on jo valmiiksi alentanut itsensä.

• raja....
        ... kirjoitti:

Kukaan ei ole täydellinen.

Hyvän itsetunnon omaavalla ei ole tarvetta muiden alentamiseen, mutta joskus sellaistakin voi tapahtua, ihmisiähän me vain olemme.

Kiitos selvennyksestä.:)

Periaatteesi on varmasti totuudenmukainen. Erityistä sisäsyntyistä alentamisen tarvetta ei yleensä sellaisella ihmisellä toista ihmistä kohtaan ole, joka ns. "viihtyy" itsessään ja on sinut itsensä kanssa. Kuten suuntaansa suurinpiirtein viittasitkin.

• raja....
        Minä kerron sulle kirjoitti:

salaisuuden. Ei voi alentaa sellaista, joka on jo valmiiksi alentanut itsensä.

Olipas sulla salaisuudet.;) Miten myönteistä.:)
        Hyvään saumaan huidoit. Kuulit varmasti Finlandia-hymniä mielessäsi, kun kirjoitit aatostasi.;)

• tätä:

• raja....
        tätä: kirjoitti:

http://www.youtube.com/watch?v=V92OBNsQgxU

Ei se ajatuksesi NOIN hyvä sentään ollut.:D *naur*

Hienon laitoit kieltämättä kyllä. Wagneria on sanottu kolkkotempoiseksi ja nyansseiltaan sisäänpäinkääntyneeksikin, mutta ei se pidä paikkaansa.

• ei koskaan
        raja.... kirjoitti:

Ei se ajatuksesi NOIN hyvä sentään ollut.:D *naur*

Hienon laitoit kieltämättä kyllä. Wagneria on sanottu kolkkotempoiseksi ja nyansseiltaan sisäänpäinkääntyneeksikin, mutta ei se pidä paikkaansa.

ole hyvä ajatus, koska moni sen niin mielellään kieltää.

• raja....
        ei koskaan kirjoitti:

ole hyvä ajatus, koska moni sen niin mielellään kieltää.

Aivan, mutta yksi totuus on kuitenkin aina vain yksi totuus.

Hyvää yötä.:)

• on minun totuus
        raja.... kirjoitti:

Aivan, mutta yksi totuus on kuitenkin aina vain yksi totuus.

Hyvää yötä.:)

ja sitten on totuus.

Öitä.

• raja...

Raja menee itsekritiikin harjoittamisessa. Terveen itsetunnon omaava ihminen arvioi koko ajan myös itseään kriittisesti ja silloinkin kun ei arvioi, yleensä edes jokseenkin tiedostaa, ettei arvioi. Ylimielinen taas perusteleekin lähinnä itselleen. Kyse on itsetiedostuksen eroista.

• almasty

On muuten helvetin pieni ainakin ulkopuolisten silmissä sen olen saanut itse huomata kun kolmeakymppiä lähestyessäni aloin päästä huonosta itsetunnosta eroon.Niin eräät minua alaviistoon katsoneet "kylänmiehet" rupesivat suhtautumaan tyyliin että nyt sillä on virtsa noussut päähän.Tämä oli sitä porukkaa joka ei koskaan minuun kunnolla tutustunutkaan.Todelliset kaverit kyllä tiesivät totuuden.

• siinä kohden missä tarjoaminen muuttuu tuputtamiseksi. Samassa kohdassa hyvä itsetunto muuttuu ylimielisyydeksi.

Jos sitä omaa hyvyyttään joutuu tuomalla tuomaan esille, se muuttuu ylimielisyydeksi. Mut jos vaaditaan kehumaan tai kysytään siitä, niin sit saa kyllä antaa täyslaidallisen, jonka jälkeen jatkaa sit taas niinku ei mitään.

• tässä_.-
    • vetää aina

ympäristön reaktio.

Hyvän itsetunnon omaava tietää, että hänellä on hyvä itsetunto. Tietäessään sen, hän myös tunnistaa heikon itsetunnon ja sen tähden ei voi olla samalla tasolla muiden kanssa. Voi tulla sinne missä muut on, koska muilla on hankaluuksia päästä sinnä missä hän on. Hyvällä itsetunnolla varustettu ihminen ei arvostele eikä tuomitse. Hän kyseenalaistaa tarvittaessa.

• ...

...

Ketjusta on poistettu 19 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kuka paiskasi vauvan betoniin Oulussa?

Nimi esiin.....
      Oulu
      102
      6558
    2. Riikan kukkaronnyöri on umpisolmussa

Kulutus ei lähde liikkeelle, koska kansalaiset eivät usko, että: – työpaikka säilyy – tulot eivät romahda – talous ei h
      Maailman menoa
      87
      4987
    3. Tanskan malli perustuu korkeaan ansioturvaan

Ja vahvoihin työllisyys- ja kotoutumispalveluihin. Suomessa Riikka on leikannut juuri näitä: palkkatukea, työttömyysturv
      Maailman menoa
      107
      3238
    4. Epäily: Räppäri yritti tappaa vauvansa.

https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/epaily-mies-yritti-tappaa-vauvansa/9300728 Tämä on erittäin järkyttävä teko täysin p
      Maailman menoa
      31
      3098
    5. Anteeksipyyntöni

Jätän tähän anteeksipyyntöni sinulle, koska en voi sanoa sitä missään muuallakaan. Pyydän anteeksi, jos purkamani tuska
      Järki ja tunteet
      26
      2285
    6. Sydämeni valtiaalle

En täältä aio asioita kysellä. Haluan tuoda tiedoksesi, että pohjimmiltani en ihmisiä tahdo satuttaa ja ajattelen muiden
      Ikävä
      119
      1656
    7. Oletko tyytyväinen

Tämän hetkiseen tilanteeseenne? Odotatko, että lähennytte vai yritätkö päästä yli ja eteenpäin?
      Ikävä
      96
      1281
    8. Mikseivät suomalaiset kuluta? istutaan vaan säästötilirahojen päällä..

...Ihan haluamalla halutaan että maa menee konkurssiin? Ihan käsittämätöntä, ennätymäärät säästöjä sekä konkursseja sam
      Maailman menoa
      339
      1242
    9. Jos oikeasti haluat vielä

Tee mitä miehen täytyy tehdä ja lähesty rohkeasti 📞 laita vaikka viestiä vielä kerran 😚
      Ikävä
      131
      1146
    10. Eihän se tietysti minulle kuulu

Mies, mutta missä olet? 🤨 😠
      Ikävä
      48
      924
    Aihe