pikku

äitiongelma

Minulla ja äidilläni on aina ollut tosi hyvät välit. Voimme kertoa toisillemme kaikesta ja hän kuuntelee minua, mäkättämättä. Nyt on alannut kuitenkin tuntumaan vähän siltä, ettei äitimuori enää hoksaa että tytär onkin jo aikuinen nainen. Olen 25.

Tein teininä sen virheen, että menin kihloihin. 17-vuotiaana. Suhde kesti useita vuosia, vielä kihlauksenkin jälkeen 3 vuotta. Mies kuitenkin muuttui jatkuvasti "vääremmäksi" minulle eikä meillä lopulta ollut mitään yhteistä, lähinnä nälvimme toisiamme ja mies haukkui minua huoraksi ym. koska oli niin sairaan mustasukkainen. Kärsin todella siitä suhteesta ja olin ikionnellinen kun erosimme lopulta. Sain lopulta elää omaa elämääni pelkäämättä miehen käyvän suutuspäissään käsiksi, jos viivyin koulussa liian kauans tms. Äiti oli eroon tyytyväinen, koska näki että minun oli ollut paha olla.

Erotessani olin 20. Aloitin melko pian uuden seurustelusuhteen miehen kanssa, jonka nyt todella tiedän olevan minulle se oikea. Menimme hiljattain kihloihin ja nyt suunnittelemme häitä, jotka on tarkoitus viettää n. vuoden päästä. Lapsi on myös lähitulevaisuuden suunnitelmissa. Meillä on myös yhteinen hieno omistusasunto, mutta suuri osa minun sukulaisistamme luulee, että olemme vain vuokralla (äiti ei tahdo mainostaa asiaa).

Nyt olen huomannut äidissä, että hän tuntuu yhtäkkiä epäilevän kaikkea minussa. Ennen olin hänelle se "järkevä ja fiksu" sisaruksista. Hän ei usko, että menimme nykyisen mieheni kanssa kihloihin tarkoituksenamme mennä naimisiin, vaan paasaa minulle "silloin isäs kanssa kun kihlauduttiin, oli tarkoitus OIKEASTI mennä naimisiin, toisin kun nämä nykynuorien leikkikihlaukset, tekin eroatte vielä". Ja "Älkää hyvät ihmiset tehkö lapsia, ethän sä voi vielä ollenkaan olla varma että haluat lapsia juuri tuon miehen kanssa kun ootte niin nuoria". Hän ei ole kertonut kihlauksestamme eteenpäin sukulaisille, koska häpeää sitä, että olen ollut jo kerran aikaisemmin kihloissa. Hän tuntuu väheksyvän nykyistä minääni ja päätöksiäni myös muissa asioissa. Nykyään minä tiedän mitä haluan.

Keskustelumme ovat nykyisin jatkuvasti sitä, että minä yritän vakuuttaa äidilleni olevani aikuinen ihminen, onnellinen ja tosissani, haluavani lapsia, olevani tyytyväinen koulutukseeni (korkeakoulututkinto) ym. ja tahtovani isot häät ja oman talon. Näihin asioihin hän viittaa kaikkiin kintaalla ja tuhahtaa "mielesi muuttuu vielä monta kertaa" ja ikäänkuin kauhistuu, kun kerron hänelle miten rakastan miestäni ja suunnittelemme talon rakentamista ja lapsia. "Älä hyvä lapsi sitoudu liikaa kun ihan varmasti vielä muutat mielesi".

Turhauttavaa, koska äiti on minulle rakas, enkä tahtoisi häntä loukata. Kohta kuitenkin on pakko, jos ei hän ala suhtautua minuun kuin aikuiseen ihmiseen. Pikkusiskoni on ailahtelevainen ja varsinainen miestennielijä, voisiko johtua nyt jotenkin hänestä.. Äiti ei tahdokaan päästää irti ja rinnastaa nyt minut pikkusiskoon. Olen kyllä asunut omillani, ilman vanhempien rahallista tukea 18-vuotiaasta asti ja muutenkin itsenäinen ihminen.

Nolottaa sanoa, mutta melkein pelkään kertoa äidille tulevista häistä, joiden päivämäärä on jo päätetty, koska tiedän hänen kauhistelevan asiaa. Uskon myös, että mitään kihlajaiskahveja emme voi nyt minun puoleni sukulaisille pitää, koska äitini häpeilee minun kakkoskihlaustani ja tahtoo pitää asian salassa. "Sinuahan on jo kerran muistettu, ei ole oikeutta enää olettaa että ihmiset katsoisivat hyvällä, luulevat vielä lahjojen kerjäämiseksi" sanoo äiti. Luultavasti pidämmekin pienet kihlakahvit ainoastaan mieheni puolen sukulaisille ja kutsumme lopun poppoon vasta häihin. Minua harmittaa ihan mielettömästi, sillä nykyinen mieheni on mitä kultaisin, romanttinen, hellä ja rakastava, ja hänellä on erittäin hyvät välit minun vanhempiini. Joskus äitinikin oikein innostuu kehumaan häntä sukulaisille asti, miten hyvä mies hän on.

Tulipa pitkä vuodatus. Toivottavasti joku jaksaa lukea. Onko vastaavia kokemuksia?

5

891

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tätä

Oletko ajatellut asiaa niin, että ehkä äitisi huomattuaan että olet nyt todella löytänyt SEN oikean, pelkää vain että menettää sinut lopullisesti.
      Etenkin jos olette olleet aina vielä todella läheisiä, voi jättämisen pelko olla hyvinkin realistinen. Äitisi ei välttämättä itsekään tunnista tunnetta vielä. Nuo tunteet kun voi kummuta todella syvältä.

Yritä puhua äitisi kanssa rauhallisesti vain teille kahdelle aikaa varaten. Luulen, että ne aidot tunteet tulee pintaan viimeistään häiden lähestyessä.

On mukavaa, että haluat lapsen noin nuorella iällä. Omassa lähipiirissäni on nykyään vain vanhoja väsyneitä äitejä. Olet onnekas kun voit aloittaa yhteiselon noin varhain ja vankalta pohjalta.

Hyvää kevättä ja
      Onnea suhdekiemuroissa eteenpäin!

• tätsykkä***

Äitisi on vain huolissaan! Hän purkaa sen ulos, miten osaa ja joskus on vaikeaa päästä asian ytimeen keskustelemallakaan. Voit toki koettaa nostaa kissan pöydälle ja koettaa vakuuttaa äitiäsi, mutta joskus voi olla parempi vain hyväksyä toisen käytös = antaa mennä toisesta korvasta ulos.

Tyttärenä ilmeisesti haluat varoa loukkaamasta äitiäsi, minkä vuoksi sinun on vaikea toimia hänen seurassaan tai sukuanne kohtaan päättäväisesti, mutta koska äitisi ei mihinkään muutu voisit kokeilla kepillä jäätä eli esim. järjestää kihjalaiskahvit myös sukulaisillesi. Hyvässä lykyssä äitisi muistaa taas roolinsa/tehtävänsä suvussanne ja ryhtyy topakasti hoitamaan omaa osuuttaan häistänne yms.

Mielestäni liika miettiminen tämän kaltaisissa tilanteissa ei välttämättä auta ketään, koska jos sinä olet päätöksesi tehnyt sinun on kasvettava vielä sen verran aikuiseksi että osaat myös toimia käytännössä muista välittämättä (et ole tekemässä mitään väärää). Eli puhu vähemmän äidillesi ja toimi enemmän.

Iloista häävalmistelua ja nauti elämästäsi. On hienoa, että tiedät mitä haluat :)

• näinpä meillä

meillä oli äidin kanssa joskus aikoinaan hyvät välit, pystyimme juttelemaan melkein kaikesta ja viihdyimme toistemme seurassa. meillä kuitenkin ongelmat alkoivat kun muutin poikaystäväni luo 4 vuotta sitten. siitä asti äitini on arvostellut minua, sitä kuinka kuljen kotona verkkareissa, enkä meikkaa vkonloppuisin. sanoo aina että kyllä vielä puolisoni löytää jonkun toisen kun en jaksa häntä varten koko ajan laittautua. kuitenkaan puoliani ei tämä kiusaa ollenkaan, sanoo ettei ole mitään väliä minkä näköisenä ja missä vaatteissa kuljen, aina olen kuulemma ihan yhtä ihana.
      poulisostani hän puhuu muille aina selkäni takana pahaa, ja puolisoni ollessa paikalla äiti piikittelee häntä koko ajan. siitä olen äidille monta kertaa sanonut, ja saanut myös pystyyn mitä suurempia riitoja. mielestäni tuo kaikki johtuu siitä että äiti yrittää vaan epätoivoisesti roikkua minussa, ei haluaisi tunnustaa että omasta pikku tytöstä on tullut aikuinen. jotenkin tyhmästi varmaan luulee, että jos jaksaa tarpeeksi pahaa kylvää puolisostani, meille tulisi ero jossain vaiheessa.
      ongelmaksi äiti on myös ottanut meidän koiran, joka on vieraille vihanen, muttei omalle perheelle ole kertaakaan edes murahtanut. äidin mielestä koira pitäisi lopettaa, koska äitiäni hävettää käydä koiran kanssa lenkillä, kun se haukkuu. myös viime aikoina on kuulemma pitänyt koiraa irti, vaikka se on häneltä kielletty. en voi ottaa sitä riskiä että koira puree jotain lenkkeilijää sen takia että äitini haluaa jostain syystä kiukutella. niinpä äidilläni ei ole enää koiran kanssa lenkille asiaa.
      ensimmäinen raskauteni oli äidilleni kova paikka, ja kun poika syntyi, jouduin ottamaan välimatkaa äitiini vähäksi aikaa. en jaksanut sitä piikittelyä minua ja puolisoani kohtaan, kun ei kuulemma osattu lasta hoitaa ollenkaan. nykyäänkin äiti jaksaa joka kerta meillä käydessään jostain valittaa, kun mikään ei tunnu olevan hyvin..
      olen nyt alkanut laskemaan kaikki äidin sanomiset toisesta korvasta sisään ja toisesta ulos, ja sanonut että tämä on nyt minun elämäni, ja jos hän haluaa olla siihen osallisena, hän hyväksyy minut, puolisoni, koiran ja lapseni sellaisena kun me olemme. olen myös harmitellut äidilleni sitä, miten olisi kiva jos välimme voisi olla yhtä hyvät kun ennenkin. olen yrittänyt selittää, että yhtä tärkeä äiti on minulle kun on aina ennenkin ollut, vaikka minulla nyt oma perhe onkin. olisi vaan niin kiva että äiti voisi myöntää, että lapsista irti laskemminen on hänelle vaikeaa, ja että voitaisiin puhua näistä asioista ilman kauheaa riitaa. mutta ei niin ei... nyt olen rv 21, enkä ole tämän raskauteni aikana äitiä juuri nähnyt, koska en jaksa enää kuunnella sitä valitusta siitä kun emme ole naimisissa, ja kun kuitenkin eroamme jne.
      olen myös huomannut sen, että veljeni muutettua viime keväänä tyttöystävänsä kanssa yhteen, äiti haukkuu tätä tyttöä minulle koko ajan ja puuttuu veljeni elämään samalla tavalla kuin minunkin.
      kannattaa vetää selvät rajat heti saman tien äidillesi, ja olla välittämättä hänen mielipiteistään. minä nimittäin olen joutunut oppimaan etten vaan voi äitiäni miillään tapaa miellyttää vaikka niin haluaisinkin... jaksamisia sinulle, tiedän millaisia äidit voivat olla :)

• äitiongelma

Kiitos rohkaisevista vastauksista kaikille.
        Kyllähän se niin on, että pakko tässä on elää omaa elämää, eikä liikaa välittää äidin vastahankaisuudesta.

Juteltiin taas äidin kanssa vähän asioista. Äiti on oman kertomansa mukaan itse nuorena ollut aikamoinen bilehile, ja pyöritellyt miehiä miten tahtoo. Hänen oma äitinsä oli aikoinaan hänelle antanut neuvon "katsele mahdollisimman paljon ennen kun sitoudut" ja tätä hän nyt sitten tahtoo minullekin jankata, koska se omalla kohdallaan ilmeisesti oli hyvä ratkaisu. Minut, ensimmäisen lapsensa, hän on saanut vasta kolmekymppisenä, naimisiin mennyt vuotta ennen sitä. Koetin selittää hänelle että minulla on nyt näin, minä löysin sen oikean vähän aikaisemmin, eikä minun kuulu noudattaa pakonomaisesti hänen "kaavaansa". Osin hän tajusi, ehkä osin ei.

Tämä viimeisin "suuri äitiongelma" vaikuttaa kyllä pahalta verrattuna omaani, eli kiitos kun kokemuksesi tänne kirjoitit.. Tuntuu nyt että itselläni ovat asiat kuitenkin suht hyvin. Sääliksi käy tämän tarinan pikkuveljen tyttöystävää, jolle tämä äiti on anoppi. Kuulostaa juuri sellaiselta anopilta, joista tällä palstalla kirjoitetaan ei niin mukavaan sävyyn. Sinähän voisit vaikka näyttää tekstejä täältä äidillesi, jos hän havahtuisi, tajuaisi ja lakkaisi puuttumasta teidän elämiinne?

• Oinas 70

Ehdotan salahäitä. Meilläkin on suvussa näitä "oikosulkuja" että ei voi olla varma sietävätkö kaikki toisiaan häissä, joten menimme salaa naimisiin maistraatissa ja meille olivat ihan riittävät häät. Jälkikäteen toki kuului murinoita, että olisihan sitä voinut kertoa etukäteen, kirkkohäät olisivat paremmat yms. mutta "so what".

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Riikan kukkaronnyöri on umpisolmussa

Kulutus ei lähde liikkeelle, koska kansalaiset eivät usko, että: – työpaikka säilyy – tulot eivät romahda – talous ei h
      Maailman menoa
      4
      2726
    2. Jos vedetään mutkat suoraksi?

Niin kumpaan ryhmään kuulut? A) Niihin, jotka menevät edellä ja tekevät? Vai B) Niihin, jotka kulkevat perässä ja ar
      Sinkut
      106
      2551
    3. Tanskan malli perustuu korkeaan ansioturvaan

Ja vahvoihin työllisyys- ja kotoutumispalveluihin. Suomessa Riikka on leikannut juuri näitä: palkkatukea, työttömyysturv
      Maailman menoa
      4
      2239
    4. Vain vasemmistolaiset ovat aitoja suomalaisia

Esimerkiksi persut ovat ulkomaalaisen pääomasijoittajan edunvalvojia, eivät auta köyhiä suomalaisia.
      Maailman menoa
      44
      1855
    5. Miten must tuntuu

et sä ajattelet mua just nyt
      Ikävä
      32
      1443
    6. Anteeksipyyntöni

Jätän tähän anteeksipyyntöni sinulle, koska en voi sanoa sitä missään muuallakaan. Pyydän anteeksi, jos purkamani tuska
      Järki ja tunteet
      14
      1433
    7. Kun et vain tajua että

sua lähestytään feikkiprofiililla :D Hanki aivot :D m-n
      Ikävä
      176
      1155
    8. Sydämeni valtiaalle

En täältä aio asioita kysellä. Haluan tuoda tiedoksesi, että pohjimmiltani en ihmisiä tahdo satuttaa ja ajattelen muiden
      Ikävä
      101
      1144
    9. Persu ajoi autoa

Ajoi lapsen yli https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/597a7468-3d1d-455e-bed2-21c1efc31ac1
      Perussuomalaiset
      20
      1053
    10. Oletko tyytyväinen

Tämän hetkiseen tilanteeseenne? Odotatko, että lähennytte vai yritätkö päästä yli ja eteenpäin?
      Ikävä
      81
      938
    Aihe