Muistan

Erityisesti lämmöllä

Miksi niin usein miniät haukkuvat anoppiaan tai appiukkoaan? Minulla on vaan hyviä kokemuksia anopista ja appiukosta.

Minun anoppini ja appiukkoni eivät olleet tyrkyttäjiä. He olivat kyllä aina henkisesti läsnä ja auttoivat, jos apua pyydettiin. Koskaan he eivät tuppautuneet ja tarjonneet palveluitaan, vaikka eläkkeellä olivatkin. He ajattelivat korrektisti, että pojalla on nyt oma elämä ja he auttavat, mikäli sitä apua pyydetään.

Muistan ikuisesti sen hetken, kun toinen lapsemme syntyi ja koitti kotiutuksen aika laitokselta. Siitä on aikaa jo yli 20 vuotta, mutta muistan sen kuin eilispäivän. Hämmästyin, kun mieheni tuli isänsä kanssa hakemaan meitä. Olin toki huomannut, että pappa (appiukko) oli erityisen innokas sairaalavierailija synnytysosastolla luonani. Joka päivä hän kävi vieraisilla osastolla ja ihaili lastamme.

Kun lapsi ja minä oltiin puettu siviilivaatteet päällemme, niin lähdettiin kotia kohti. Matka tosin venyi, koska papan piti näyttää vauvaa kaikille vastaantulijoille. Hän esitteli vauvaa hoitajille, kahvilan pitäjille ja ylipäätään kaikille, jotka vaan käveli vastaan. Hänestä suorastaan virtasi tarmoa ja hän säteili. Moni varmaankin luuli, että siinä on onnellinen isä. Hän kaivoi lapsen makuupussista ja esitteli kaikki näppylät ja kertoi jopa kakkaamisaikataulunkin kiinnostuneille. Hän kertakaikkiaan vaan oli niin ylpeydestä tokkuroissaan, että ei tullut mieleenkään hoputtaa, vaikka minulla takapuoli synnytyksen jälkeen huusi kivusta.

Pääsimme vihdoin ja viimein kotiin. Papppa oli pitänyt vauvaa sylissään koko kotimatkan (n. 25 km). Vauva oli hänelle, kuin aarre. Hän esitteli vauvaa viellä samassa kerrostalossa asuville asukkaillekin ennenkuin päästiin kotiin. Olin melkoisen poikki, kun päästiin kotiin. Pappa sanoi, että nyt äiti menee sänkyyn lepäämään ja hän hoitaa vauvaa. Pappa vaihto vauvan vaipat ja toi sen sitten syömään. Hienotunteisesti hän laittoi makkarin oven kiinni ja kopputti n. 20 min. päästä oveen ja kysyi, jotta miten sujuu. Onko vauva jo kyllänen, jotta voi röyhtäyttää.

Siis kertakaikkiaan sellaista rakkautta ja huolenpitoa, mitä minä vauvani kanssa sain, ei voi edes sanoin kuvata. Tuo huolenpito ja välittäminen jatkui aina siihen asti, kunnes pappa kuoli. Voi jospa minäkin voisin olla yhtä hyvä ja hieno isovanhempi, kun sen aika on.

5

635

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • lämmin syli

Tulinpa hyvälle tuulelle luettuani tarinasi.Laitan-
      kin kahvin tippumaan.Aina ei ihmissuhteissa tarvitse
      olla kitkaa.Varmaan purammekin osan ahdistuksestam-
      me läheisiimme.Tuollainen papan ylpeys lapsenlapses-
      ta ja suojelun halu herkistää mielen.Kyllä tässä
      maailmassa tarvitaan rakkautta joka on ilmaista.Aina
      peräänkuulutetaan lapsen varhaisia ihmissuhteita tun
      ne-elämän kehityksen kannalta.Tuollainen lämminhenki
      nen pappa tulisi olla jokaisella lapsella tässä
      maailmassa,niin säästyttäisiin monelta tragenialta.
      Suuri kiitos lämpimästä kertomuksestasi!

• Erityisesti lämmöllä

Kyllä tuntuu haikealta, kun muistelee aikoja lasten elämästä. Molemmat lapsemme ovat jo aikuisia. He opiskelevat molemmat tahoillaan (kaukana kotoa) ja nään heitä aina silloin tällöin loma-aikoina.

Uskon, että sillä isovanhempien välittämisella ja rakkaudella on ollut paljon vaikutusta siihen, että lapsemme ovat tasapainoisia ja toisen ihmisen huomioon ottavia veijareita. Kun he tulevat lomillaan kotio käymään, niin koskaan he eivät ohita mummolaa matkallaan käymättä moikkaamassa mummoa. Aina he käyvät siellä ja kysyvät, jotta voivatko he tehdä mummolle jotakin, esim. käyttää mummoa kyläilemässä, kaupassa, mattojen puistelua tms. siivousta tai muuten vaan seurustelemassa.

• tuli ..

hyvä ja lämmin olo.

• tuli minullekkin

Toivoisin voivani olla (sitten jos aika joskus on sellainen)joskus huomaavainen anoppi, hienotunteinen, mutta lämpimästi huomioiva.

• mirame81

sitä ei ehkä osata ajatella etttä miehistäkin on huolehtimaan lapsista.Henkilö kohtaisesti olen saanut lapseni hoito apua vain isältä/ ukilta.Luotan häneen 100%.Kun taasen äiti/mummi ei koskaan aikaa tai haluakaan auttaa.Vaikka meillä ollut vaikea 2v,tyttäreni on sy´nnynnäisesti sairas.Anopista minulla ei ole pahaa kommenttia ,koska hän on jo aika iäkäskin ja appi-ukkoa ei ole.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kuka paiskasi vauvan betoniin Oulussa?

Nimi esiin.....
      Oulu
      169
      12833
    2. Riikan kukkaronnyöri on umpisolmussa

Kulutus ei lähde liikkeelle, koska kansalaiset eivät usko, että: – työpaikka säilyy – tulot eivät romahda – talous ei h
      Maailman menoa
      154
      5458
    3. Epäily: Räppäri yritti tappaa vauvansa.

https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/epaily-mies-yritti-tappaa-vauvansa/9300728 Tämä on erittäin järkyttävä teko täysin p
      Maailman menoa
      45
      4780
    4. Tanskan malli perustuu korkeaan ansioturvaan

Ja vahvoihin työllisyys- ja kotoutumispalveluihin. Suomessa Riikka on leikannut juuri näitä: palkkatukea, työttömyysturv
      Maailman menoa
      149
      3689
    5. Anteeksipyyntöni

Jätän tähän anteeksipyyntöni sinulle, koska en voi sanoa sitä missään muuallakaan. Pyydän anteeksi, jos purkamani tuska
      Järki ja tunteet
      39
      2788
    6. Sydämeni valtiaalle

En täältä aio asioita kysellä. Haluan tuoda tiedoksesi, että pohjimmiltani en ihmisiä tahdo satuttaa ja ajattelen muiden
      Ikävä
      120
      1955
    7. Oletko tyytyväinen

Tämän hetkiseen tilanteeseenne? Odotatko, että lähennytte vai yritätkö päästä yli ja eteenpäin?
      Ikävä
      111
      1706
    8. Mikseivät suomalaiset kuluta? istutaan vaan säästötilirahojen päällä..

...Ihan haluamalla halutaan että maa menee konkurssiin? Ihan käsittämätöntä, ennätymäärät säästöjä sekä konkursseja sam
      Maailman menoa
      366
      1638
    9. Onko Sanna menossa Ukrainaan viettämään vuosipäivää?

Kun on bongattu Varsovan lentokentältä?
      Maailman menoa
      108
      1538
    10. Jos oikeasti haluat vielä

Tee mitä miehen täytyy tehdä ja lähesty rohkeasti 📞 laita vaikka viestiä vielä kerran 😚
      Ikävä
      136
      1471
    Aihe