Painin painoni kanssa

"Painija"

Heissan kaikille! Minulla on ongelma, jonka ainakin itse koen itselleni vakavaksi:

Olen 20v nuori nainen, 160/65. Painoindeksini mukaan olen siis lievästi ylipainoinen. Netistä löytämäni ravitsemusindeksin mukaan minun pitäisi syödä 1320 Kcal päivässä, jotta painoni lähtisi putoamaan.

Ongelmani onkin lähinnä siinä, että päivittäinen ravionnonsaantini on n. 500-700Kcal päivässä, mikä on huomattavasti alle toivotun. Tiedän elimistöni olevan ns. "säästöliekillä", mutten pysty käynnistämäänkään aineenvaihduntaani/ moottoriani, sillä en yksinkertaisesti kykene syömään kyseisiä määriä.

Viimeisen neljän kuukauden aikana olen ollut liikuntakiellossa, sillä olen ollut erinäisistä syistä sairas, ja painoni on noussut kohisten sairaslomani aikana. Viimeisen 6kk aikana painoni on lisääntynyt 5kg:llä.

Miten saan pudotettua painoni, ennen kuin lukema ehtii nousta vielä korkeammalle? Olen entinen syömishäirikkö, ja tiedän sen helpoimman ja nopeimman reitin, mutten halua valita sitä enää, kun olen viimein saanut itseni ns. "kuiville".

Tavoitteeksi asettaisin itselleni ensin 60kg, ja jos siihen pääsen, niin 56 olisi hyvä, sellainen painoni oli joskus kauan sitten, kun vielä olin terve.

Auttakaa poloista!

14

807

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Nimetön

olen melkein samassa tilanteessa(ikä,pituus,paino ja ongelma)...apuja tosiaan kaipaisin kanssa...

• Jurppis68

Mie olen laihduttamista harrastanut jo kohta kymmenen vuotta ja läpikäynyt melkein jokaisen tyylin. Mitään poppakonsti litku, pilleri, ihmemies diettejä en ole edes harkinnut.

Nyt meneillään olevaa systeemiä voin kyllä suositella, toimii ainakin mun kohdalla halvatun hyvin ja vointi on parempi kuin koskaan.

Eli, vähähiilihydraattinen ruokavalio. Tutustu netissä asiaan, googleta vaikka sanalla karppaus ja tutustu asiaan. Itse ainakin nyt olen tullut siihen tulokseen et kaiken pahan alku on hiilarit, niitä ihminen ei tarvitse.

Jos päädyt tälläistä syysteemia koittamaan niin aluksi kannattaa rajoittaa hiilarit mahdollisimman lähelle nollaa, myöhemmin sit hiilari määrää voi vähän nostaa.

• huoh

aina kaikki tyrkyttää tuota vhh-ruokavalioa mut miksi kukaan ei koskaan kerro sen haitta puolista..
        puhun nyt kokemuksen kans niin että turha alkaa inttään vastaan..
        eli kokeili tuota mutta mulle se ei todellakaan toiminut kun olen aktiivinen liikkuja..
        alotin sen ja väsymys oli ihan järkyttävä, ei jaksanu edes käydä lenkillä saati sitten hiihtämässä..mun mielipide on se että liikkuu tarpeeksi niin ei tartte mitään diettejä tai ruokavalioita noudattaa.
        hiihdän päivittäin 7-15 km ja harrastan lihaskuntotreenejä 3-4 kertaa viikossa ja paino pysyy 58 kokoajan vaikka välillä syönki karkkia tai muita herkkuja..

• Jurppis68
        huoh kirjoitti:

aina kaikki tyrkyttää tuota vhh-ruokavalioa mut miksi kukaan ei koskaan kerro sen haitta puolista..
        puhun nyt kokemuksen kans niin että turha alkaa inttään vastaan..
        eli kokeili tuota mutta mulle se ei todellakaan toiminut kun olen aktiivinen liikkuja..
        alotin sen ja väsymys oli ihan järkyttävä, ei jaksanu edes käydä lenkillä saati sitten hiihtämässä..mun mielipide on se että liikkuu tarpeeksi niin ei tartte mitään diettejä tai ruokavalioita noudattaa.
        hiihdän päivittäin 7-15 km ja harrastan lihaskuntotreenejä 3-4 kertaa viikossa ja paino pysyy 58 kokoajan vaikka välillä syönki karkkia tai muita herkkuja..

Mut minä harrastan aktiivisesti uintia, sisäsoutua ja lenkkeilyä sekä teen työkseni todella raskasta työtä eikä mulla ole ollut vastaavia kokemuksia. Jaksan touhuta paremmin kuin koskaan sekä olen huomattavasti energisempi.

Tässä täytyy muistaa se seikka et jokainen meistä on yksilöitä ja täten erillaisia, toisella toimii toinen kuin toisella.

Sinunkin kohdalla jos noin kerran kävi niin todennäköisesti jotain oli pielessä, joko et saanut kaikkia tarvittavia ravinteita syömästäsi ruuasta tai sitten söit vaan liian vähän. Toinen ratkaiseva tekijä tässä on myöskin kilpirauhasen toiminta sekä sen aktiivisuus.

Tieteellinen fakta on kuitenkin se ettei ihminen tarvitse hiilareita vaan elimistö tuottaa itse tarvittavan hiilari määrän.

• huoh
        Jurppis68 kirjoitti:

Mut minä harrastan aktiivisesti uintia, sisäsoutua ja lenkkeilyä sekä teen työkseni todella raskasta työtä eikä mulla ole ollut vastaavia kokemuksia. Jaksan touhuta paremmin kuin koskaan sekä olen huomattavasti energisempi.

Tässä täytyy muistaa se seikka et jokainen meistä on yksilöitä ja täten erillaisia, toisella toimii toinen kuin toisella.

Sinunkin kohdalla jos noin kerran kävi niin todennäköisesti jotain oli pielessä, joko et saanut kaikkia tarvittavia ravinteita syömästäsi ruuasta tai sitten söit vaan liian vähän. Toinen ratkaiseva tekijä tässä on myöskin kilpirauhasen toiminta sekä sen aktiivisuus.

Tieteellinen fakta on kuitenkin se ettei ihminen tarvitse hiilareita vaan elimistö tuottaa itse tarvittavan hiilari määrän.

tuskin oli ruokavaliossa mitään vikaa tai määrässä ko ravitsemusterapeutin kanssa tein uuden ruokavalion silloin..ja se on faktaa että jos haluaa pitkiä urheilusuorituksia tehdä niin on syötävä hiilihydraattipitoista ruokaa että jaksaa..no asia on kuitenkin niin että mulle se ei sopinu ja pärjään tällä ruokavaliolla mainiosti eikä ongelmia ole painon kanssa ollut enää..laihdutin liikkumalla 20kg aikoinani ja nyt tuon 8 kg...

• urheilijatkin
        Jurppis68 kirjoitti:

elää sitten ilman hiilareita kun se on niin terveellistä?

• Jurppis68
        urheilijatkin kirjoitti:

elää sitten ilman hiilareita kun se on niin terveellistä?

Tätät vääntä mistä ja kääntämistä, asioiden yleistämistä. Nyt keskusteltiin laihduttamisesta eikä urheilijoiden ruokavalioista!

• Jurppis68
        huoh kirjoitti:

tuskin oli ruokavaliossa mitään vikaa tai määrässä ko ravitsemusterapeutin kanssa tein uuden ruokavalion silloin..ja se on faktaa että jos haluaa pitkiä urheilusuorituksia tehdä niin on syötävä hiilihydraattipitoista ruokaa että jaksaa..no asia on kuitenkin niin että mulle se ei sopinu ja pärjään tällä ruokavaliolla mainiosti eikä ongelmia ole painon kanssa ollut enää..laihdutin liikkumalla 20kg aikoinani ja nyt tuon 8 kg...

Kuten jo kirjoitin et jokainen meistä on yksilö ja jokaisen kroppa toimii eritavalla.

Aikaisemmin kun laihdutin useamman kymmenen kiloa tein sen jättämällä rasvat ja herkut pois sekä lisäsin liikuntaa ihan halvatusti. Toimi hyvin ja jakso touhuta.

Nyt sitten kun minulle tehtiin leikkaus ja kilpirauhanen poistettiin niin enpäs enää tullutkaan toimeen hiilari pitoisella ruualla vaan kroppa tarvi rutosti lisää proteiineja. Tämän seurauksena paino putoo kohtuu hiljaa mut senttejä on lähtenyt kropasta ihan halvatusti sekä virtaa on ku pienessä kylässä.

Tämä muutos tuli pelkästään aineenvaihdunnan muutoksen myötä ja se on meillä jokaisella ihan omansa joten mitään yleistä poppakonstia laihduttamiseen ei ole.

• cnoöayuöofauwenpepäau
        Jurppis68 kirjoitti:

Kuten jo kirjoitin et jokainen meistä on yksilö ja jokaisen kroppa toimii eritavalla.

Aikaisemmin kun laihdutin useamman kymmenen kiloa tein sen jättämällä rasvat ja herkut pois sekä lisäsin liikuntaa ihan halvatusti. Toimi hyvin ja jakso touhuta.

Nyt sitten kun minulle tehtiin leikkaus ja kilpirauhanen poistettiin niin enpäs enää tullutkaan toimeen hiilari pitoisella ruualla vaan kroppa tarvi rutosti lisää proteiineja. Tämän seurauksena paino putoo kohtuu hiljaa mut senttejä on lähtenyt kropasta ihan halvatusti sekä virtaa on ku pienessä kylässä.

Tämä muutos tuli pelkästään aineenvaihdunnan muutoksen myötä ja se on meillä jokaisella ihan omansa joten mitään yleistä poppakonstia laihduttamiseen ei ole.

että ihminen ei tarvitse hiilihydraatteja koska elimistö tuottaa niitä? FAKTOJA KIITOS.

• huoh
        Jurppis68 kirjoitti:

Tätät vääntä mistä ja kääntämistä, asioiden yleistämistä. Nyt keskusteltiin laihduttamisesta eikä urheilijoiden ruokavalioista!

kummasti urheilijoista kukaan ei oo ylipainonen.. hiihtäjät, juoksijat, uijat ja muut..vai ootko nähny?
        ehkä niistä kannattaa kuitenki kattoa mallia

• Jurppis68
        cnoöayuöofauwenpepäau kirjoitti:

että ihminen ei tarvitse hiilihydraatteja koska elimistö tuottaa niitä? FAKTOJA KIITOS.

Iminen joka haluaa laihtua ei tarvitse hiilareita varsinkaan sokeria sekä vaaleeta viljaa missään muodossa. Jälleen kerran korostan et kyseessä on laihduttaminen.

• Jurppis68
        huoh kirjoitti:

kummasti urheilijoista kukaan ei oo ylipainonen.. hiihtäjät, juoksijat, uijat ja muut..vai ootko nähny?
        ehkä niistä kannattaa kuitenki kattoa mallia

On hyvä ottaa mut reilusti ylipainoiseen ihmiseen urheilijan metoodit eivät välttämättä toimi.

Edelleen korostan et keskustellaan laihduttamisesta eikä urheilemisesta.

• huoh
        Jurppis68 kirjoitti:

On hyvä ottaa mut reilusti ylipainoiseen ihmiseen urheilijan metoodit eivät välttämättä toimi.

Edelleen korostan et keskustellaan laihduttamisesta eikä urheilemisesta.

mutta kyseinen ihminen joka tän ketjun aloitti ei ole reilusti ylipainoinen vaan lievästi..siinä ero!edelleenki sitä mieltä että ihminen tarvitsee niin hiilihydraattipitoista ruokaa kuin proteiinipitoista, siksi ei kannata ruokavaliosta karsia tiettyjä aineita pois vaan lisätä liikuntaa ja keventää ruokavalioa, esim. lisäämällä kasviksia, vährntämällä annosten määrää ja jättämällä "ylimääräiset " herkut pois..yksinkertaista ja helppoa kun siihen tottuu..ja suurin fakta on se että kun liikut enemmän kuin syöt niin et ainakaan liho

• vajaatoimintaaa....

kuulostaa aika käsittämättömältä että et muka laihtuisi noin vähäisellä ruokamäärällä. Luulen että kyse on nyt vähän jostain muusta, suosittelen että käyt lääkärillä tutkituttamassa kilpirauhasarvot. Kilpirauhasen vajaatoiminta voi hidastaa tai estää laihtumista. On myös muita sairauksia, kasvaimia, hormonaalisia häiriöitä jotka vaikeuttavat laihdutusta.

Säästöliekki ei nimittäin estä laihtumista mitenkään ja jos oikeasti syöt vain 500-700kcal niin kyllä sinun pitäisi säästöliekistä huolimatta laihtua. Koska säästöliekistä huolimatta pätee sääntö: "ihminen laihtuu kun syö vähemmän kuin kuluttaa". Säästöliekki ei tätä asiaa mitenkään muuta.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Riikka Purra lupasi Suomen kansalle 1 euron bensaa, hinta nyt 2 euroa

Vasemmistolaisen Marinin hallituksen aikana bensa ei maksanut kuin 1,3 euroa litralta. Ministerin pitäisi perustuslain m
      Maailman menoa
      290
      5489
    2. Kohdataanko me

Enää?
      Ikävä
      70
      5056
    3. Rakkaalle miehelle

Terveiset rakas. Ikävä on edelleen. Suru valtaa sydämen, kun en saa lähestyä sinua. En saa vastauksia, en soittoa, viest
      Ikävä
      48
      4156
    4. Eräs on taas viettänyt kokoyön täällä!!

Etkö sä nuku koskaan??
      Ikävä
      51
      3850
    5. Olipa turha tämä

Rakkaustarinamme
      Ikävä
      42
      3483
    6. SDP:n kansanedustaja Nazima Radmyar uhriutuu somessa saamistaan viesteistä.

https://www.is.fi/politiikka/art-2000011854410.html Miksi Razmyar ei kestä kansan palautetta oikean kansanedustajan tavo
      Maailman menoa
      89
      3133
    7. Muistatteko kuinka Marinin hallituksen aikaan kansalaisilla oli varaa kuluttaa?

Tavallisella perheelläkin oli rahaa käydä sääännöllisesti ravintoloissa syömässä, koska vahvat ammattiliitot olivat neuv
      Maailman menoa
      72
      3006
    8. Mitä tapahtuu

Sitten keväällä ja kesällä
      Ikävä
      41
      2178
    9. Voitko sanoa jotain

Hellää?
      Ikävä
      49
      2128
    10. UMK-juontajakaksikon pari isoa "mokaa" ihmetyttää - Mitäs tykkäsit Syköstä ja Uotisesta juontajina?

Tänä vuonna UMK-lavalla nähtiin artistien lisäksi juontajakolmikko Jorma Uotinen, Sami Sykkö ja Jasmin Beloued. Juontami
      Euroviisut
      27
      2078
    Aihe