Minulla on ollut nyt vuoden Mirena-hormonikierukka. Jatkuvaa tiputteluvuotoa, iho-oireita(akne), kärsimättömyyttä, haluttomuutta... en ole kovin tyytyväinen. Onko vastaavia kokemuksia muilla? Aiheuttavatko minipillerit samat oireet? Yhdistelmäpillerit eivät minulle sovi, kondomia ei viitsi parisuhteessa...
HORMONIKIERUKASTA KOKEMUKSIA
14
3009
Vastaukset
- tämä tyttä
Minulla ollut 5v Mirena. Ikää 39v. Aluksi olin tyyytyväinen. Pari vuotta oli tiputtelua, mutta sitten ei ollenkaan kuukautisia. Olin tilannut vaihtoon ajan, kunnes aloin miettimään toistuvia pissatulehduksia, yhdyntäkipuja ( ja varsinkin seuraavana päivänä), haluttomuutta sekä hurjaa painonnousua ( 27 kg), että voisiko mirenalla olla vaikutusta. Lääkärit tyrmäsivät asian täysin. Keskustelupalstoilta vaan kyllä löytyy monia joilla samoja ongelmia. Päätin luottaa omaan tuntemukseeni ja poistatin sen tänään. Aion jatkaa satunnaisesti Mercilon-yhdistelmä pillereillä (mm. matkojen yhteydessä voi siirtää kuukautisia). Muutoin mies menossa vasektomiaan. Olen itse hoitoalan ihmisiä ja uskon vahvasti, että kyllä jokainen itse tietää mikä sopii. Olemme yksilöitä. Joillekin mirena sopii loistavasti ja toisille ei ollenkaan. Ei varmasti muukaan keltarauhashormoni sovi sinulle jos ei mirenakaan. Entäs ehkäisyrengas?
- mie vuan
En tod. voi suositella omien kokemusten perusteella!!
Mulla oli reilun vuoden. Ennen kierukan laittoa olin aina ollut tosi hoikka. Kun kierukka laitettiin, aloin välittömästi paisua. Vuoden aikana lihoin 15kg! Mieliala laski, mikään ei enää kiinnostanut...paitsi ruoka. Hillitön nälkä koko ajan. Hermot kireällä, sain tajuttomia kilareita pienistäkin jutuista ja olin tosi pahalla päällä koko ajan.
Hiuksen lähtivät tukottain. Selkä- ja päänsärkyjä.
Libido hävisi täysin. En enää edes juuri tuntenut itseäni naiseksi. Oma mies ja hänen lähentelynsä ällötti...seksi kuvotti.
Hikoilin öisin niin, että aamulla oli yöpuku ja lakanat hiestä märkiä.
Olin vain vähän yli 30 vuotias, mutta tunsin itseni jo ikivanhaksi mummeliksi. Sitä mietinkin nyt kapistuksesta eroon päästyäni, että mitähän se on lopulta saanut aikaiseksi....ennenaikaiset vaihdevuodet kenties?
Kaikkein käsittämättömintä oli, että kun menin lääkärille valittamaan oireita, hän ei millään meinannut edes gynelle antaa lähetettä. Hormonikierukasta EI hänen mielestään voi tulla noin vahvoja/paljon oireita, koska se on niin matalahormonista.
Minulla ainakin kaikki oireet ovat hävinneet kun kävin puoli vuotta sitten kierukan poistamassa.
Vasta nyt jälkikäteen lopulta tajuan -saatuani oman itseni takaisin- miten pahoja oireeni olivatkaan. Kierukka lähes tuhosi liittonikin, niin paljon se vaikutti mielialaani ja seksihaluihini. - sunny
Olen ajatellut poistattaa kierukan sopimattomuuden takia. Onko poistaminen helppo toimenpide? Onko jälkeen kovia vuotoja? Minulla on matka tulossa ja ajattelin että täytyy siirtää poistaminen matkan jälkeen, runsaat vuodot eivät kuulu matkaseurueeseeni!
- no niin
Mulla on ollut mirena vajaa 1,5 vuotta. Alku oli tosi hankalaa,olin hermoromahduksen partaalla, jatkuvaa vuotoa ja alavatsakipuja kun kohtu supisteli rajusti, selkä täynnä valtavia finnejä,kilojakin tuli(tosin niitä saattoi tulla muutenkin),mielialaan vaikutti tuo jatkuva vuoto ja tiputtelu.Minua lohduteltiin että kaikki on ihan normaalia kehon sopeutumista kierukkaan.
Tilanne on ollut muutamia kuukausia helpompi, mutta niukkaa vuotoa on vieläkin, kierto vain 25pv, vatsakipuja viikkoa ennen kuukautisia,painon olen saanut laskemaan lisäämällä liikuntaa ja tarkkailemalla syömisiäni.
Kun kierukka oli ollut tasan vuoden huomasin itselläni pälvikaljun, nyt kaljuja kohtia on kolme. Kierukkahan voi aiheuttaa hiustenlähtöä, pälvikaljuus voi liittyä muuhun, ei välttämättä kierukkaan, mutta kierukan toimimattomuuden aiheuttama stressi on voinut olla yksi tekijä alopecian puhkeamisessa.
Viime keväänä kävin papa-kokeessa, ja silloin oli kaikki hyvin. Eilen kävin gynellä tarkistuksessa niin.... eipäs sitä kierukkaa löytynyt mistään! Ultraa ei valitettavasti ollut saatavilla joten asia jäi nyt selvittämättä. Päättelimme että kierukka ei olisi tullut omia aikojaan pois koska vuodot ovat pysyneet niukkina ja melko säännöllisinä. Viikon päästä pääsen ultraan, toivottavasti asia selviää! Ehkäisy hoituu kierukan kanssa loistavasti, näin alkuhankaluuksista päästyäni ajattelin että kierukan vaihtaminen ei aiheuttaisi valtavia sivuoireita, mutta viikon päästä voin olla asiasta eri mieltä. Huh-huh! - tämä!!!!
Tänne vastaavat enimmäkseen ne ihmiset,joilla on paskoja kokemuksia asiasta. Mä en o huomannu koko härvelin olemassaoloa ja se on ollut mulla nyt pari kuukautta.Kuukautisetkin tuli ajallaan ja olivat jo nyt niukemmat.En ole lihonut enkä täynnä finnejä.Meitä tyytyväisiä käyttäjiä on paljon! Kokeile siis itse.
- Isoiita
Mulle laitettiin n. kuukausi sitten Mirena. Viikko sen jälkeen alkoi kuukautiset jotka kesti 8 pvää (ennen 5pvää). Siitä sitten tiputteluvuotoa tähän päivää asti. Ymmärsin että tämä alku on hankalaa.
Mitään muutoksia en ole huomannut itsessäni - eräkorpi
Minullakin ehtinyt Mirena olla 1,5v. Ensimmäisen vuoden vuodin lähes koko ajan. Kun vuodot loppuivat aloin huomaamaan ohimoilla tukanrajan nousseen kuin miehillä. Hiuksia lähti runsaasti alusta asti. Parin kk:n päästä huomasin tulitikkuaskin kokoisen kaljun kohdan päässä. Lääkäri -sekä terveys että erikois diagnosoivat Alopecian eli pälvikaljun. Kumpikaan ei myöskään gynekologi myöntänyt kierukalla olevan asiaan vaikutusta.
Naamani on myös kuin traanilaivan laita. Isoja kipeitä näppypaiseita tulee säännöllisesti milloin minnekin kopa kainaloon ja kaulaan. Olen kyllästynyt. Taidan poistattaa tuon "hiirenloukun." Johan tämä on nähty. Pahalla päällä olen muutenkin koko ajan ollut ja raivostun hetkessä ihan pikku asioista. Hyvä että ei kaikilla ole tämmöistä. Hyvä ehkäisykeino olisi muuten. Ei passaa kai kaikille.- tarkkailkaapa
Kasvojen piirteet usein muuttuvat hormonaalisen ehkäisyn myötä. Puhutaan ns hevoskasvoista, joista herkät naiselliset piirteet ovat kadonneet. Tarkkailkaapa, huomaatte kyllä.
Lääkärit eivät juuri koskaan huomaa mitään negatiivisia muutoksia hormonihoidoissa. Terveysalan ammatinvalintaa tulisi miettiä tarkemmin, sillä alalle eksyy varsin paljon huomiokyvyttömiä.
- tyyt.Mirenaan
Höpön höpön, vai hevoskasvot horm.ehkäisyn takia....
- eräkorpi
"tarkkailkaapa" sekoitatkohan tämän keskustelun nyt niihin vanhansaksan aikaisiin huippu naisurheilijoihin jotka doupattiin mieshormooneilla ja muilla myrkyillä..
Olisi muutenkin mahdotonta tarkkailla maallikkona kenenkään naaman venymistä (luonnollisestikin ikäkin tekee tehtävänsä ja leuka alkaa valahtamaan maanvatovoimaa kohti). Harva mainostaa käyttämiään ehkäisymenetelmiä julkisesti. Monet eivät käytä mitään.
En minäkään halunnut täällä pelotella ketään. Ihan vertaistukea kanssasisarille, joilla nämä kokemukset ei ole olleet niitä mieltä ylentävimpiä. Siitähän tämä keskustelu oli aloitettu!
Varmasti me oireilijat ollaan vähemmistönä. Siksi onkin hyvä, että tästäkin keskustellaan. Kehukeskusteluun en voi oikein osallistua. Onneksi nämä oireilukaudetkin laantuvat välillä, jolloin pinnistelyä voi taas jatkaa. Ei nämä ehkäisyvaihtoehdot vieläkään ole niin raposia, vaikka eletään 2000- lukua.- eräkorpi
Korjaan tuota äskeistä sen verran, että kun kirjoitin tuossa edellisessä, että "monet eivät käytä mitään ehkäisyä" niin tarkoitin siis: eivät käytä hormonaalisia ehkäisykeinoja.
Kuminkäytön en ole kuulut kenenkään naamaa venyttäneen. Riippuu tietysti asianhaaroista, miten tätä tulkitsee :)
- Nainen ja Mirena
Varmaan on yksilöllistä ja iästä kiinni. Olen 40 ja kierukka ollut vajaa 2 v. Lääkäri joutui toden teolla suostuttelemaan kierukan laittoon, koska olin lukenut näitä negatiivisia kommentteja. Lopuksi suostuin runsaiden vuotojen takia. Alkuun supistelun kaltaista menkkakipua. Runsaat vuodot vähenivät heti. Seksihalut ennallaan. Iho hyvässä kunnossa, vaikka murros- ja varhaisaikuisuudessa aknea. Hiukset paksut kuten aiemmin.
Tiputteluvuotoa alussa ja "menkkojen" tulemisen tiedän kuten aiemmin munasarjan kipuilusta. Menkat selvitään pikkuhousunsuojalla. Eli olen oikein tyytyväinen, vaikka alkuun olikin skeptinen, enkä suostunut Mirenaa sisälleni laitattamaan.
Jotenkin epäilyttää, että ei välttämättä sovi kovin nuorille?- :O
Liityn epäilijöiden joukkoon. Minulle laitettiin kierukka nukutuksessa n. puoli vuotta sitten. Vuotoja oli joka päivä, päivin öin, kolmisen kuukautta. Tamponia ei voi käyttää.
Otsa kiiltää nykyisin rasvasta ja hiukset muuttuivat suoraksi, ennen kivat kiharat. Kasvoja saisi pestä parin tunnin välein, ettei kiillä. Hikoilu on lisääntynyt, samoin paino on noussut. Alavatsassa on kramppeja, supistuksia harva se päivä. Vatsaa turvottaa.
Pelkkä ajatus lähikontaktista, vaikka halauksesta,miehen kanssa ällöttää suunnattomasti, saati sitten muut kontaktit. Tuli pitkä selibaatti.
En kyllä näe mitään hyvää tässä ehkäisyssä. Enkä ole vielä edes "tarvinnut" ehkäisyä :)
- Mirena`
Mirena vastaa ehkäisyteholtaan sterilisaatiota, koska se vie kaikki halut pois :) Kun kohtu supistelee harva se päivä niin voit olla varma ettei seksi enää kiinnosta.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Vasemmistohallitus palauttaa hintasääntelyn, esim. bensalitra vain 1e.
Tuleva vasemmistolaisista koostuva hallitus ottaa käyttöön vanhat hyvät keinot pitää hinnat kurissa. Tähän tarkoitukse764558Vasemmistolainen valehteli jälleen - Purra tai persut eivät luvanneet "euron bensaa"
Väite "euron bensasta" on ensisijaisesti poliittisten vastustajien käyttämä puhdas vale. Persut kyllä kampanjoivat näky1093803Arman Alizadin viesti puna-aktivisteille: "Pitäkää lärvinne nytkin kiinni"
Arman Alizad kritisoi vasemmiston kaksinaismoralismia. Iranissa syntynyt suosikkijuontaja Arman Alizad pakeni perheensä1493531Minja Koskela nostanut vasemmistoliiton kannatuksen ennätykseen
Koskela valittiin puolueen johtoon lokakuussa 2024, ja silloin Ylen kysely antoi puolueelle 9,3 prosentin kannatuksen.442004Antti johtaa Petteriä jo 7,1 prosenttiyksiköllä
Tällä menolla sdp menee kokoomuksesta kierroksella ohi jo tällä vaalikaudella. https://yle.fi/a/74-20213575711928Mitä on tullut
Entisen abcn rakennuksen tilalle se oli tyhjillään monta vuotta siellä oli jo nyt valot onko huoltoasema? 5:30.891239- 1281078
Palosta selvinnyt 18 vuotias munira tarvitsi tulkin kun puhui Iltalehdelle
Suomessa asuva 18 vuotias tarvii tulkin !!! Tää Suomea puhumaton on palossa kuolleen naisen veli ja asui perheen kanssa.1371003- 57943
Mikä homma?
https://share.google/NvruSS4P4EzjTWPov Poliisilla oli keskiviikkona 4. maaliskuuta yksityisasunnossa Saarijärvellä tehtä25857