Mitä tulee lapsen ruumiilliseen kurittamiseen, niin oletko puolesta vai vastaan? Vai jotain siltä väliltä? Perusteluja mukaan, mielellään.
Onko kantasi sama, jos kysessä olisi ongelmalapsi?
Lapsen ruumiillinen kurittaminen
16
332
Vastaukset
- viimeisenä keinona.
Tosin täytyy olla todella tyhmä, jos ei muuta ratkaisua keksi.
pilata lapsensa mielenterveyttä ja mahdollisesti tämän raiskaavan lapsiaan, niin kannattaa koittaa yrittää.
Molempiin suuntiin viittaava palaute on oiva keino saada asioita päähän.
En kannata ruumiillista kurittamista kuin vasta äärimmäisenä keinona. Pikaistuksissaan sen käyttäminen on väärin, mutta jos asia ei muutoin mene perille ja on jo uhattu kurittaa ruumiillisesti ja silti lapsi ei tottele niin vaihtoehdot jää vähiin.
Ite suosin positiivista vahvistusta sekä suoraa palautetta ja asioiden läpikäymistä. Ryhmiä ohjatessa, myös ylimääräiset punnerruttamiset ja urheilusuoritukset ajavat asian.
Itse tosin oon saanu piettyä kurin ilman fyysistä kurittamista, edes ilman sen uhkaa. Välitön palaute ja ohjeet oikeasta toiminnasta on riittäny...Ruumiillinen vai henkinen kurittaminen?
Miksi vain ruumiillinen on kielletty?- uk-ko
vastaan. Mielestäni on oikein hyvä, että asia on kielletty oikein lain voimalla. Se on selvästi tarpeen, laki, kun lueskelee joitakin mielipiteitä: edelleen osa banhemmista on sitä mieltä, että ainoa oikea kurinpidon muoto on ruummiilinen kuritus. Asian kriminalisointi on saanut kasvatuskulttuurissa muutoksen aikaan, vaikka kaikki vanhemmat eivät vielä olekaan sisäistäneet asiaa.
Sitten kun asiasta keskustellaan, nousee esiin muutamia seikkoja:
Henkinen vs. ruumiillinen kuritus, kumpi pahempaa?
Entä jos on ongelmalapsi?
Entä jos muut keinot ei tepsi?
Eli puhutaan niistä rajatapauksista.
Lailla on haluttu estää lasten pahoinpitelyä. Joskus joutuu miettimään sellaista, että kun hetkellisesti tehokas fyysinen puuttuminen on kiellettyä, niin vanhempi joutuu tilanteeseen, jossa sanalliset keinot eivät myöskään tepsi. Joudutaan tilanteeseen, jossa lapsi käyttäytyy jatkuvasti huonosti, vanhempi rähjää rahjäämistään, eikä mikään muutu. Kasvatusilmapiiri, perheen ilmapiiri, muuttuu huonoksi, lapsen ja vanhemman suhteet vääristyvät, eikä mikään ole hyvin. Kokonaisuutena se voi olla lapselle vahingollisempaa, kuin pari läimäystä.
Ongelmalapsia on kahdenlaisia: niitä, jotka ovat ongelmia jonkun sairauden takia: adhd, fas, tms. Silloin ruumiillinen kurittaminen on tietysti täysin hyödytöntä ja yksiselitteisesti vahingollista. Sitten on niitä ongelmalapsia, joilla ei ole mitään diagnoosia, mutta ovat ongelmia silti. Silloin vika on yleensä kasvatuksessa, eli varsinainen ongelma on se vanhempi. Asia korjaantuu kun aikuisen käytöstä muutetaan. Ruumiillinen kurittaminen on taas hyödytöntä.
Kun mikään muu ei tepsi? On yleensä merkki vanhemman epäonnistumisesta - mutta ei ihan aina.
Itse olen kokenut, että JOSKUS lievä fyysinen puuttuminen on tehokasta. En tarkoita rankaisemista. Tarkoitan sellaista tilannetta, että lapsi ei kykene sisäisesti "pysähtymään" niin että ottaisi sanallisia ohjeita vastaan. Silloin hetkellinen korvasta kiinni nappaisu voi katkaista lapsen henkisen kohkaamisen niin että hän henkisesti pysähtyy. Kun sen jälkeen rauhoittaa tilanteen muuten, voi päästä tilanteeseen jossa sanallinen ohjaus menee läpi.
Tämäkin on kiellettyä ruumiillista kurittamista.
Tätä keinoa olen muutaman kerran käyttänyt ilman pahaa mieltä. Olen kokenut niin, että se on lain kirjaimen vaan ei lain hengen vastaista. Kyse ei ole ruummillisesta kurittamisesta kasvatuskeinona, vaan ruumiillisesta pysäyttämisestä, johon ei sisälly varsinaista rangaistusfunktiota. Olen myös pyytänyt lapselta anteeksi tätä korvasta kiinni -kohtaa. Tähtäin on ollut pysähtymistä seuranneessa puheessa.
Tämä on toki myös sellainen rajatapaus, jonka voi laskea minun epäonnistumiseksi kasvatustilanteessa. Kiinnostaisi kuulla vaihtoehtoisia malleja. Kiinnostaisi myös tietää, onko vahtoehdon esittäjällä itsellään minkälaista kokemusta lasten kasvattamisesta.- .....
"Sitten on niitä ongelmalapsia, joilla ei ole mitään diagnoosia, mutta ovat ongelmia silti. Silloin vika on yleensä kasvatuksessa, eli varsinainen ongelma on se vanhempi."
Tai lapselle on tullut vaikean lapsuuden, perheväkivallan ja vanhempien alkoholismin myötä erinäisiä traumoja. Näin yhtenä esimerkkinä. Ketä sitten syytetään?
"Kokonaisuutena se voi olla lapselle vahingollisempaa, kuin pari läimäystä."
"Silloin hetkellinen korvasta kiinni nappaisu" voi
"lievä fyysinen puuttuminen on tehokasta"
---
Joo, no tuossa mainitsit lievästä kurittamisesta, mutta entäs jos se kurittaminen on enemmän kuin lievää? Lapsi oppii pelkäämään. - uk-ko
..... kirjoitti:
"Sitten on niitä ongelmalapsia, joilla ei ole mitään diagnoosia, mutta ovat ongelmia silti. Silloin vika on yleensä kasvatuksessa, eli varsinainen ongelma on se vanhempi."
Tai lapselle on tullut vaikean lapsuuden, perheväkivallan ja vanhempien alkoholismin myötä erinäisiä traumoja. Näin yhtenä esimerkkinä. Ketä sitten syytetään?
"Kokonaisuutena se voi olla lapselle vahingollisempaa, kuin pari läimäystä."
"Silloin hetkellinen korvasta kiinni nappaisu" voi
"lievä fyysinen puuttuminen on tehokasta"
---
Joo, no tuossa mainitsit lievästä kurittamisesta, mutta entäs jos se kurittaminen on enemmän kuin lievää? Lapsi oppii pelkäämään.Kysyt:
"Tai lapselle on tullut vaikean lapsuuden, perheväkivallan ja vanhempien alkoholismin myötä erinäisiä traumoja. Näin yhtenä esimerkkinä. Ketä sitten syytetään?"
Jos lapselle on syntynyt traumoja, niin silloin tietysti syytetään trauman aiheuttajaa, ei lasta. Jos on joku diagnosoitava ongelma, niin samahan se on, mistä ongelmasta on kyse? Ei siihen mikään rankaiseminen tehoa, ei fyysinen, ei psyykkinen.
Otit poimintoja tekstistäni ja kysyt, entä jos kurittaminen on enemmän kuin lievää. No olen ihan samaa mieltä, että lapsi oppi pelkäämään ja se on paha.
Yritin pohtia sitä rajaa, kmissä on kyse ruumiillisesta kurittamisesta ja missä on kyse ylimalkaan fyysisestä puuttumisesta lapseen kasvatuksen merkeissä.
Lastahan saa helliä mielin määrin, kunhan se ei ole seksuaalista. Mutta saako lasta koskettaa ylimalkaan muuten kuin "hellyys- tai hoitotarkoituksessa? Onko tuollainen äkillinen pysäyttäminen ruumiillista kurittamista, pahoinpitelyä?
Itse vedän rajan niin, että tukkapölly rangaistuskeinona on pahoinpitelyä: jos se toimii niin, että lapsi tekee pahaa ja seuraus on tukkapölly. Ja oletus on että lapsi siitä oppii käyttäytymään oikein. Ja seuraavalla kerralla sama toistuu. Silloin tukkapölly on rangaistusluoteinen fyysinen kuritus ja perustana on pelolla kasvattaminen. Ja rikkoo lakia.
Tuollainen fyysinen pysäyttäminen taas ei ole kuritusta, eikä siten pahoinpitelyä. Tarkoitus ei ole saada lasta pelkäämään, eikä tarkoitus ole sillä muuttaa lapsen käytöstä, ainoastaan pysäyttää lapsi kuuntelemaan tosissaan, mitä hänelle puhutaan. Se pysäyttäminen voi tietty tehdä kipeää siinä kuin tukkapöllykin. Ja tämä ei rikkoisi lakia...
Keino on tietysti harkitusti käyettävä, niissä tapauksissa että lasta ei tosiaan saa järkevästi rauhoittumaan puheella.
Mulla ei ole tähänkään totuutta, mutta on kiinnostavaa kuulla kommentteja väitteeseeni.
Tuo pysäyttäminen. Konkreettinen esimerkki, omasta elämästä:
Kome poikaa, iältään 10 - 12 vuotta, leikkivät pihalla sotaa. Huomaan ikkunasta, että yksi seisoo auton konepellillä kuraisilla saappailla ja laukoo sarrrjoja kohti vihollista. Huudan ikkunasta, että heti alas, auton päälle ei saa kiivetä - kolmas huuto tehoaa ja poika laskeutuu pihaan. Vartin kuluttua huomaan että toinen poika on auton päällä. Menen pihalle ja vihaisena moitin ja vetoan siihen että he tietävät hyvin ettei moista saa tehdä.
10 minuutin kuluttua auton konepellillä seisoo poika... Painelen pihalle ja keskeytän leikin, komennan pojat eteeni nuhteita varten. Siinä edessänikin tönivät toisiaan, leikki jatkuu, kukaan ei keskity.
Nappaan jokaista äkillisesti korvasta, kauluksesta, tukasta. Pelästyvät kukin. Leikki menee poikki poikien mielessä ja he kuuntelevat. Pidän nuhdesaarnan, kertaan säännöt ja luettelen sanktiot, jos sana ei mene perille. Päästän pojat jatkamaan leikkiä, mutta se meni jo poikki, siirtyvät tekemään jotain muuta.
Kysymys: rikoinko lakia, pahoinpitelinkö lapsia? - ......
uk-ko kirjoitti:
Kysyt:
"Tai lapselle on tullut vaikean lapsuuden, perheväkivallan ja vanhempien alkoholismin myötä erinäisiä traumoja. Näin yhtenä esimerkkinä. Ketä sitten syytetään?"
Jos lapselle on syntynyt traumoja, niin silloin tietysti syytetään trauman aiheuttajaa, ei lasta. Jos on joku diagnosoitava ongelma, niin samahan se on, mistä ongelmasta on kyse? Ei siihen mikään rankaiseminen tehoa, ei fyysinen, ei psyykkinen.
Otit poimintoja tekstistäni ja kysyt, entä jos kurittaminen on enemmän kuin lievää. No olen ihan samaa mieltä, että lapsi oppi pelkäämään ja se on paha.
Yritin pohtia sitä rajaa, kmissä on kyse ruumiillisesta kurittamisesta ja missä on kyse ylimalkaan fyysisestä puuttumisesta lapseen kasvatuksen merkeissä.
Lastahan saa helliä mielin määrin, kunhan se ei ole seksuaalista. Mutta saako lasta koskettaa ylimalkaan muuten kuin "hellyys- tai hoitotarkoituksessa? Onko tuollainen äkillinen pysäyttäminen ruumiillista kurittamista, pahoinpitelyä?
Itse vedän rajan niin, että tukkapölly rangaistuskeinona on pahoinpitelyä: jos se toimii niin, että lapsi tekee pahaa ja seuraus on tukkapölly. Ja oletus on että lapsi siitä oppii käyttäytymään oikein. Ja seuraavalla kerralla sama toistuu. Silloin tukkapölly on rangaistusluoteinen fyysinen kuritus ja perustana on pelolla kasvattaminen. Ja rikkoo lakia.
Tuollainen fyysinen pysäyttäminen taas ei ole kuritusta, eikä siten pahoinpitelyä. Tarkoitus ei ole saada lasta pelkäämään, eikä tarkoitus ole sillä muuttaa lapsen käytöstä, ainoastaan pysäyttää lapsi kuuntelemaan tosissaan, mitä hänelle puhutaan. Se pysäyttäminen voi tietty tehdä kipeää siinä kuin tukkapöllykin. Ja tämä ei rikkoisi lakia...
Keino on tietysti harkitusti käyettävä, niissä tapauksissa että lasta ei tosiaan saa järkevästi rauhoittumaan puheella.
Mulla ei ole tähänkään totuutta, mutta on kiinnostavaa kuulla kommentteja väitteeseeni.
Tuo pysäyttäminen. Konkreettinen esimerkki, omasta elämästä:
Kome poikaa, iältään 10 - 12 vuotta, leikkivät pihalla sotaa. Huomaan ikkunasta, että yksi seisoo auton konepellillä kuraisilla saappailla ja laukoo sarrrjoja kohti vihollista. Huudan ikkunasta, että heti alas, auton päälle ei saa kiivetä - kolmas huuto tehoaa ja poika laskeutuu pihaan. Vartin kuluttua huomaan että toinen poika on auton päällä. Menen pihalle ja vihaisena moitin ja vetoan siihen että he tietävät hyvin ettei moista saa tehdä.
10 minuutin kuluttua auton konepellillä seisoo poika... Painelen pihalle ja keskeytän leikin, komennan pojat eteeni nuhteita varten. Siinä edessänikin tönivät toisiaan, leikki jatkuu, kukaan ei keskity.
Nappaan jokaista äkillisesti korvasta, kauluksesta, tukasta. Pelästyvät kukin. Leikki menee poikki poikien mielessä ja he kuuntelevat. Pidän nuhdesaarnan, kertaan säännöt ja luettelen sanktiot, jos sana ei mene perille. Päästän pojat jatkamaan leikkiä, mutta se meni jo poikki, siirtyvät tekemään jotain muuta.
Kysymys: rikoinko lakia, pahoinpitelinkö lapsia?tuossa mainitsemassasi esimerkissä olet ilmeisesti vain tarttunut korvasta nimenmomaan pysäyttääksesi lapsen kuuntelemaan, "herätät" lapsen.
Eri asia on, jos olisit saanut raivarit ja antanut niin pahaa tukkapöllyä kuin nyt ylipäätään voit, monta monta kertaa ja lapsi itkisi pelosta ja kivusta, ja hänellä olisi muutama päivä sen jälkeen päänahka kipeänä. Entäs jos tällaisessa tapauksessa lapsen äiti olisi ollut paikalla näkemässä, muttei olisi tehnyt mitään (mitäpä olisi miehelle voinutkaan)? Jos äiti, joka on itse alkoholisti ja jossain määrin mielenterveydeltään heikko, pitäisi sitä tavallaan kurituskeinona lapselleen kun ei itse saa kuria aikaiseksi? Ja lapsen oikea isä ei ole enää perheessä. Mitäpä ajatuksia tällainen herättää? Kukaan paikalla olleista ei yritäkään estää tapahtumaa, vaikka lapsi miten huutaa ja itkee ja pelästyy niin että laskee alleen. Tämä esimerkki on elävästä elämästä. - uk-ko
...... kirjoitti:
tuossa mainitsemassasi esimerkissä olet ilmeisesti vain tarttunut korvasta nimenmomaan pysäyttääksesi lapsen kuuntelemaan, "herätät" lapsen.
Eri asia on, jos olisit saanut raivarit ja antanut niin pahaa tukkapöllyä kuin nyt ylipäätään voit, monta monta kertaa ja lapsi itkisi pelosta ja kivusta, ja hänellä olisi muutama päivä sen jälkeen päänahka kipeänä. Entäs jos tällaisessa tapauksessa lapsen äiti olisi ollut paikalla näkemässä, muttei olisi tehnyt mitään (mitäpä olisi miehelle voinutkaan)? Jos äiti, joka on itse alkoholisti ja jossain määrin mielenterveydeltään heikko, pitäisi sitä tavallaan kurituskeinona lapselleen kun ei itse saa kuria aikaiseksi? Ja lapsen oikea isä ei ole enää perheessä. Mitäpä ajatuksia tällainen herättää? Kukaan paikalla olleista ei yritäkään estää tapahtumaa, vaikka lapsi miten huutaa ja itkee ja pelästyy niin että laskee alleen. Tämä esimerkki on elävästä elämästä.siitä että esimerkkisi täyttää pahoinpitelyn tunnusmerkit. Juuri tuollaista toimintaa estämään se laki on kirjoitettu.
Mutta ei epäilystäkään, etteikö tuo olisi edelleen tavallista ja etteikö se tyydyttäsi joidenkin ihmisten käsitystä kasvatuksesta.
Ongelma on, niin kuin aina, se että kukaan ei ole puolustamassa sen etua, joka ei itse sitä kykene puolustamaan.
Palaan sen verran omaan esimerkkiini pysäyttämisestä että luulen syyllistyneeni lapsen pahoinpitelyyn lain kirjaimen mukaan. Jos olisi tullut syyte, olisin saanut jonkun tuomion.
- vänksy
kumpi on pahempi, jokunen luunappi tai tukkapöllyä silloin tällöin, vai jatkuva lapsen haukkuminen, aliarvioiminen ja muu henkinen itsetunnon lyttääminen, niin kyllä tuo henkinen väkivalta musta on pahempaa ja takuulla saa enemmän tuhoa aikaan.
- Joopa joo.
Sinä sitten vähättelet ruumiillista kuritusta, koska toteutat sitä itse omassa elämässäsi.
Puolustelet sitä sillä, että itseäsi kidutettiin henkisesti ja siirrät trauman omiin lapsiisi toisella tavalla.
Arvasinko oikein? Taidat nauttia, kun näet lasten kärsivän? - vänksy
Joopa joo. kirjoitti:
Sinä sitten vähättelet ruumiillista kuritusta, koska toteutat sitä itse omassa elämässäsi.
Puolustelet sitä sillä, että itseäsi kidutettiin henkisesti ja siirrät trauman omiin lapsiisi toisella tavalla.
Arvasinko oikein? Taidat nauttia, kun näet lasten kärsivän?tarvetta toteuttaa omassa elämässäni..
Mua on lapsena kuritettu ihan ruumiillisestikin ja tiedän kyllä miten se vaan kasvattaa lapsen uhmaa. Se on siis tavallaan karhunpalvelus.
Mua on kuritettu henkisestikin ja se on ollut pahempaa kuin yksikään selkäsauna tai lyöminen. - ed.
vänksy kirjoitti:
tarvetta toteuttaa omassa elämässäni..
Mua on lapsena kuritettu ihan ruumiillisestikin ja tiedän kyllä miten se vaan kasvattaa lapsen uhmaa. Se on siis tavallaan karhunpalvelus.
Mua on kuritettu henkisestikin ja se on ollut pahempaa kuin yksikään selkäsauna tai lyöminen.sävyyn ketjun aiheesta.. "jokunen luunappi tai tukkapöllyä silloin tällöin"..
Miten asettelet rajoja lapsille? - vänksy
ed. kirjoitti:
sävyyn ketjun aiheesta.. "jokunen luunappi tai tukkapöllyä silloin tällöin"..
Miten asettelet rajoja lapsille?kuuluuks mun asiat sulle mun mielestä? :)
Musta ei kuulu. - ed.
vänksy kirjoitti:
kuuluuks mun asiat sulle mun mielestä? :)
Musta ei kuulu.heitä.. hymyilyttääkin vielä..?
- vänksy
ed. kirjoitti:
heitä.. hymyilyttääkin vielä..?
hymyile sinäkin kun oot noin myrtsi :))))))))
http://www.greaterthings.com/Humor/Images/monkey_smile.jpg
Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Vasemmistohallitus palauttaa hintasääntelyn, esim. bensalitra vain 1e.
Tuleva vasemmistolaisista koostuva hallitus ottaa käyttöön vanhat hyvät keinot pitää hinnat kurissa. Tähän tarkoitukse964754Vasemmistolainen valehteli jälleen - Purra tai persut eivät luvanneet "euron bensaa"
Väite "euron bensasta" on ensisijaisesti poliittisten vastustajien käyttämä puhdas vale. Persut kyllä kampanjoivat näky1133912Arman Alizadin viesti puna-aktivisteille: "Pitäkää lärvinne nytkin kiinni"
Arman Alizad kritisoi vasemmiston kaksinaismoralismia. Iranissa syntynyt suosikkijuontaja Arman Alizad pakeni perheensä2073800Minja Koskela nostanut vasemmistoliiton kannatuksen ennätykseen
Koskela valittiin puolueen johtoon lokakuussa 2024, ja silloin Ylen kysely antoi puolueelle 9,3 prosentin kannatuksen.1012205Antti johtaa Petteriä jo 7,1 prosenttiyksiköllä
Tällä menolla sdp menee kokoomuksesta kierroksella ohi jo tällä vaalikaudella. https://yle.fi/a/74-20213575771964Mitä on tullut
Entisen abcn rakennuksen tilalle se oli tyhjillään monta vuotta siellä oli jo nyt valot onko huoltoasema? 5:30.801336- 1321248
Palosta selvinnyt 18 vuotias munira tarvitsi tulkin kun puhui Iltalehdelle
Suomessa asuva 18 vuotias tarvii tulkin !!! Tää Suomea puhumaton on palossa kuolleen naisen veli ja asui perheen kanssa.1621226- 531095
En ymmärrä ateisteja!
Raamattu on aitoa historiaa, jotka ovat kirjoittaneet aikalaiset! Mitä änkyröitte turhaa???4771022