Ruotsalaiset näreissään: Kruunun kolikossa muistellaan Suomea

ruotsalaiset näreissään

80

23649

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Jos ei kelpaa

lyödään rahapaja kokonaan kiinni... Saa ruotsi ostella oravan-nahoilla!

• JEES MAN

• kolikot

täytyy käytellä vain seteleitä.

• orjan merkki

ja suomessa palvotaan entisiä massoja opettamlla yhä entisten isäntien kieltä

mutta suomalaist ovatkin kurjaa orjakansaa

• että....

suurin osa tavallisista Ruotsalaisista eivät edes tiedä Suomen olevan kaksikielinen maa. Yllätyin itsekin, kun olen kysellyt asiaa monilta heikäläisiltä.

• on ainakin
        että.... kirjoitti:

suurin osa tavallisista Ruotsalaisista eivät edes tiedä Suomen olevan kaksikielinen maa. Yllätyin itsekin, kun olen kysellyt asiaa monilta heikäläisiltä.

12-kielinen mamula,joten hoppua pittää. pitänee hankkia kohta uusi kieli ja toinen varalle, että suomessa edes pärjää ja voi asiansa jotenkin hoitaa.
        mielestäni ruotsi on ainakin ollut tosi hyvä maa kaikin puolin...ennen.

• aina ollut
        että.... kirjoitti:

vähintään kaksikielinen maa.Pohjoisruotsissa
        on Suomenkili ollut valtakieli jota puhutaan vielläkin hyvin paljon Norrbottenissa.Suomea täällä on puhuttu ennen kuin Ruotsia.

• daatusti
        että.... kirjoitti:

Että päivitetäänpä ne tiedot siellä ajantasalle. Asun ympäristössä jossa on eri kansalaisia. Tänäänkin koirankusetuksella kuulin ainakin kymmentä kieltä. Mustat kyllä väistää mun vaaleaa Mustia.

• suomalainen erkki perkele
        aina ollut kirjoitti:

vähintään kaksikielinen maa.Pohjoisruotsissa
        on Suomenkili ollut valtakieli jota puhutaan vielläkin hyvin paljon Norrbottenissa.Suomea täällä on puhuttu ennen kuin Ruotsia.

suomen kielihän kehitettiin paljon myöhemmin ennekuin suomi edes itsenästyi ja sillä ymmärrän varsinkin vanhojen ihmisten (kuten minun mummot) ruotsin kielen kunnioituksen, mutta en ymmärrä että nyt kun suomi on itsenäinen ja vapaa ruotsin ikeen alta niin miksi meidän pitää opetella myös ruotsia, ainoa missä ruotsia ehkä tarvitsee tyyliin päivittäin on Helsinki, sitten suomi-ruotsi raja kaupungeissa, mutta itse asun kuopiossa eikä täällä ruotsia puhuta paskaakaan, en esim ole töissä ollessani koskaan kuullut puhuttavan ruotsia. Johtopäätökseni tästä on että ruotsin tulisi olla vapaaehtoista jo peruskoulussa, ja vähintään sen jälkeisissä oppilaitoksissa.

• ei todellakaan
        suomalainen erkki perkele kirjoitti:

suomen kielihän kehitettiin paljon myöhemmin ennekuin suomi edes itsenästyi ja sillä ymmärrän varsinkin vanhojen ihmisten (kuten minun mummot) ruotsin kielen kunnioituksen, mutta en ymmärrä että nyt kun suomi on itsenäinen ja vapaa ruotsin ikeen alta niin miksi meidän pitää opetella myös ruotsia, ainoa missä ruotsia ehkä tarvitsee tyyliin päivittäin on Helsinki, sitten suomi-ruotsi raja kaupungeissa, mutta itse asun kuopiossa eikä täällä ruotsia puhuta paskaakaan, en esim ole töissä ollessani koskaan kuullut puhuttavan ruotsia. Johtopäätökseni tästä on että ruotsin tulisi olla vapaaehtoista jo peruskoulussa, ja vähintään sen jälkeisissä oppilaitoksissa.

ruotsi on ihan turha kieli suomessa.

ruotsissa varmaan tarpeellinen.

• eiväkä tiedä
        että.... kirjoitti:

suomesta mitään,monet luulevat että tämä on köyhä ja karu maa.kaikki vielä alkeellista jossa vain ryypätään ja rällästetään alkeellisissa olosuhteissa.jotka olivat käyneet suomessa matkalla,kertoivat etteivät tienneetkään miten ihania paikkoja ja kuin paljon kaikenlaisia kauppoja ja ostoskeskuksia ja nähtävyyksiä täällä oli.Siellä kun katsellaan suomalaisia elokuvia ,joissa viina virtaa ja muutenkin ihmiset pöljiä juntteja.Saisi elokuvien taso parantua ja mainostaa suomea maailmalla muutenkin kuin suomalaisilla juoppo-turisteilla.

• Nyt hiljaa
        eiväkä tiedä kirjoitti:

suomesta mitään,monet luulevat että tämä on köyhä ja karu maa.kaikki vielä alkeellista jossa vain ryypätään ja rällästetään alkeellisissa olosuhteissa.jotka olivat käyneet suomessa matkalla,kertoivat etteivät tienneetkään miten ihania paikkoja ja kuin paljon kaikenlaisia kauppoja ja ostoskeskuksia ja nähtävyyksiä täällä oli.Siellä kun katsellaan suomalaisia elokuvia ,joissa viina virtaa ja muutenkin ihmiset pöljiä juntteja.Saisi elokuvien taso parantua ja mainostaa suomea maailmalla muutenkin kuin suomalaisilla juoppo-turisteilla.

Antaa vaan sen elokuvien luoman kuvan olla mitä on, tännehän saattaisi vaikka tulla ulkomaanelävien massaryntäys, jos tietäisivät tuon oikean asianlaidan... ;)

• xcvbnm,.
        on ainakin kirjoitti:

12-kielinen mamula,joten hoppua pittää. pitänee hankkia kohta uusi kieli ja toinen varalle, että suomessa edes pärjää ja voi asiansa jotenkin hoitaa.
        mielestäni ruotsi on ainakin ollut tosi hyvä maa kaikin puolin...ennen.

Virallisia kieliä Suomessa on vain 2.

• vaan....
        suomalainen erkki perkele kirjoitti:

Eikö se ole hienoa että suomalais-lapset osaavat kolmea eri kieltä?? Ollaan ylpeitä siitä mitä me osataan mutta ruotsalaiset ei osaa.

• Kielet on rikkautta
        ei todellakaan kirjoitti:

ruotsi on ihan turha kieli suomessa.

ruotsissa varmaan tarpeellinen.

koska se on meille helpompaa, kuin ruotsalaisille suomi. Ei ole monta syntyperäistä ruotsinkielistä -edes Suomessa- joka olis oppinut suomenkielen. Sen takia suomalaisten lasten pitää opiskella, ovat lahjakkaampia.

• Moderaattorinna
        että.... kirjoitti:

Tiesimme sen.
        Jossain vaiheessa ruotsalaiset kyllä luulivat, että Suomi on kaksikielinen maa. Tavattuaan sitten tarpeeksi useita suomalaisia, jotka eivät käytännössä osaa yhtään Ruotsia, on heidän ollut pakko luopua tästä uskomuksesta. Se on aivan järkeen käypää. Kaunis ele tuo rahan painattaminen ruotsalaisilta taas kuitenkin on. Luulisi tosi suomalaisenkin mielummin muistelevan Suomen kuulumista Ruotsin valtakuntaan kuin kuulumista Venäjän valtakuntaan. Koko länsimaalaisuus tuli ja tulee paljolti edelleenkin Ruotsin kautta. Venäjältä ei ole tullut muuta kuin jatkuvaa uhittelua sekä sopivasti kurjuuden vaikertelua, niin että suomalaiset avustusjärjestötöt taas lähettäisivät humanitaarista apua sinne ja sinne (ydin)saaste- tai sotatila-alueelle.

• Pikku-Kinttu

Minusta olisi kiva jos oltaisiin taas Ruotsia

• nimi olisi

Finden. Vähän enemmän kotiinpäinvetoa, kiitos. Ollaan sentään Suomessa ja suomalaisia.

• koiranpää

Joo kyllä se olisi niin vitun mukavaa olla osa ruotsia, jossa on noin miljoona maahanmuuttajaa!

Ruotsi on todellisuudessa menetetty yhteiskunta. Suomessa on yllättävän paljon mulkkuja, jotka haluavat suomelle saman kohtalon. Sairasta.

• Pikku-Kinttu
        koiranpää kirjoitti:

Joo kyllä se olisi niin vitun mukavaa olla osa ruotsia, jossa on noin miljoona maahanmuuttajaa!

Ruotsi on todellisuudessa menetetty yhteiskunta. Suomessa on yllättävän paljon mulkkuja, jotka haluavat suomelle saman kohtalon. Sairasta.

Vaikuttaisi myös vähän siltä, että joku ottaa jotkin ehdotukset hieman liian tosissaan...

• ruottintappaja

tilalle eli vaihdetaan päittäin. Vai onko 5 centtiä liian arvokas raha ruotsalaisille? Jos ne ei osaa käyttää niin isoa rahaa.

• Raaka Arsaka

Hei hyökätään sinne ja vallataan koko svedulandia.
      Ei niistä mitään vastusta olis.Ei taitas jäädä
      kun ruotsinsuomalaiset maahan, kun muut pötkis karkuun norjaan ja tanskaan. Helvetin hienostelijat.

• aitoääliö

Ja kun olivat huolissaan sikäläisillä keskustelufoorumeilla lipustaan. Että kohta ne tehdään Suomessa ja käytetään sinivalkoisia värejä. Tosin: Ruotsin sinikeltainen (oikeasti kultainen) lippu on peräisin Varsinais-Suomen vaakunasta. Olikohan se Wasan suvun tunnus se lippu, joka tuli Varsinais-Suomen vaakunaan. Joka tapauksessa se on ollut vaakunassa ennen kuin siitä tuli Ruotsin valtion lippu. Oikaiskaa, jos olen väärässä. Tämä on muistuma - ei tieto.

• suomalainen2

Vanhan legendan mukaan piispa Henrik ja kumpp. näkivät Suomen taivaalla Pyhän Yrjön ristin. Joten keltainen risti kuvaa Suomen taivaalla näkyvää P.Yrjön ristiä. Siitä voisi vettä sen johtopäätöksen, että itse asiassa oikeus käyttää lippua kuuluisi Suomelle.
        Olisiko vaatimuksen esitäminen niin outoa? Ei vältämätä, sillä Ruotsin kolmen kruunun vaakunta oli aluperin Tanskan tunnus, jonka Ruotsi vaati 1800-luvulla itselleen, joten siinä mielessä valtiollisten tunnusten vaatiminen taiselta itselle ei olisi niin yllättävä kuin ensikuulemalta tuntuu.
        Odotetaan kuitenkin ensin, että Venäjä esittää itselleen samanlaisen oikeuden käyttää Suomen siniristilippua. Onhan Suomen lippuvärit aluperin venäläistä lainaa...

• parempi...

saisivat ruotsalaisetkin nauttia naiskauneudesta

• asun Ruotsissa enkä

millään suostu siihen että Halosen naama olis aina esillä kun otan lompsan käteeni.Mutta minulle sopis kyllä vaikkapa Elisabet Rhen siihen
        häntä voisin katella kyllä.

• tunnetusti
        asun Ruotsissa enkä kirjoitti:

millään suostu siihen että Halosen naama olis aina esillä kun otan lompsan käteeni.Mutta minulle sopis kyllä vaikkapa Elisabet Rhen siihen
        häntä voisin katella kyllä.

katsojan silmissä!

• suomi nyt jostain

Muistetaan.Kohta ei mistään.
      Ruuassakaan ei saa kohta ilmetä kotimaisuus/suomalaisuus.
      Se kuulemma väristää kilpailua.
      Hyvä ruotti.

• pahimpia

yrittävät usein olla ruotsalaisempia kuin ruotsalaiset itse mikä kohottaa heikkoa itsetuntoa.

Suomessa ei tietenkään nähdä mitään hyvää.

Neuvostoliitolle täysin antautuneet taistolaiset oli samanlaista porukkaa.

Yrittivät olla venäläisempiä kuin venäläiset itse.

• esim

on niin ruotsalaista olevinaan ja aina sormi pystyssä neuvomassa hölmöjä suomalaisia.

• juu...

Reporadion taistolaiset toimittajat ihastelivat neuvostokolhoosin paratiisillisia elinoloja.

Tosin unohtivat kertoa että jutut oli etukäteen venäläisten sensuroimia.

• - OOTKAAN

FANTASTISTA

• siinä juju
        juu... kirjoitti:

Reporadion taistolaiset toimittajat ihastelivat neuvostokolhoosin paratiisillisia elinoloja.

Tosin unohtivat kertoa että jutut oli etukäteen venäläisten sensuroimia.

Näin naapurissa ohjelmat Neuvostoliiton kolhooseilta tehtiin kuin niissä kuultaisiin venäläisten sensuroimattomia spontaaneja mielipiteitä.

Kyllähän venäläiset itse tiesivät, että kaikki olojen spontaani arvostelu sensuroitaisiin pois ja siitä voisi olla ikäviä jälkiseurauksia arvostelijalle.

Suomalaiset kuuntelijat ei sitä aina tiennneet ja todella uskoivat kuulemaansa.

• paskapuhetta

Me jotka asumme ruotsissa, olemme saaneet aikaan sen että Suomessa asuvat tajuavat mitä svekot heistä kertovat ruotsinkielellä!Itse olen tulkannut ruotsalaisten ja suomensvekojen kirjoituksia Suomessa jo 25 vuotta!Tulosta on saatu aikaan!

• Utelias Iita

Siellähän on tuhansittain suomalaismiehiäkin, jotka parempina aikoina tulivat sillä kuuluisalla Volvolla sukuloimaan köyhien luo Suomeen. Miksei he muka yritä olla ruotslaista?

• pekka valkoinen

On se kumma että YLE ja RKP ei julkaise tällaisia uutisia ollenkaan vaan joudumme lukemaan ne muualta??????

• fiksumpi.

kuin Suomi,ovat sentään pitäneet oman rahan. Me suomalaiset voidaan tiirailla euronkolikoista koko eurooppaa,onko siinä sitten joitain niin hienoa ja isänmaallista?

• Eihän tämä

kotimaamme ole yhtään sen kylmempi ja karumpi kuin Ruotsikaan. Luuleeko se poloinen kirjoittaja, että itä tarkoittaa heistäpäin pohjoista ;)

• sadfsagvfdfb

kyseessä oli skånelainen.

• luule mitään

vaan ruotsalaiset jotka eivät tiedä mitään suomesta.vertaavat kai siperiaan...

• "itärikollinen"

tarkoittaa suomalaista rikollista.

• Ajat muuttuvat

Se oli kait -70 ja -80 luvut kun suomalaiset rikolliset rällästivät Ruotsissa ja kansoittivat vankilat. Nyt ei varmaan yhtä suuressa määrin, tosin en tiedä.

Kun Neuvostoliitto hajosi ja Baltian maat itsenäistyivät sekä Puola avautui länteen niin rikollisvirta lähti sieltä tännepäin. Koska niistä maista tulee paljon jopa järjestäynyttä rikollisuutta, niin luulen ruotslaisilla oleva oikean ajankohtainen käsitys "itarikollisista".

• BK-

Toi tekee sveduille vaan hyvää :)

• pitäis siihen heikkoon

kruunuun sitten laittaa.. siis jos halutaan jotain ruåttalaista.???

• Olavi Oriatsalo

"- Kuvaus ei sovi Suomeen: kylmään, karuun, vodkanhajuiseen itämaahan."

Onkohan tämä pelle käynyt koskaan tässä vihaamassaan maassa :(

• rfe42fffffffffre

Se ei ole käynyt Suomessa vaan Venäjällä. ;)

• tittttttttttttå

että miksi suomalaiset ei tykkää ruottalaisista, mutta ruotsalaiset e vasta suomalaisiaa inhoaa.
      Mie saan täällä joka päivä kärsiä ruotsiksi kylttejä suomessa, niin ei se nyt kai paljoa paina jos kolikossa saa suomea muistella. hohoho.

• niilläkin

ongelmat...

• ...

voisivat yrittää miettiä esim. sitä että ruotsalaisten ei sentään tarvitse opiskella suomea toisena virallisena kielenään, minulle on aivan se ja sama miltä ruotsin kruunut näyttävät, jos ei miellytä niin tehkää asian hyväksi jotain älkääkä vaan valittako.

• ande0463

Nyt, kun jo kaksisataa vuotta on kulunut siitä, kun jouduimme eroon Ruotsin kuningaskunnasta, olisi vallan hyvä aika aloittaa neuvottelut Suomen liittämisestä takaisin Ruotsin valtakuntaan.
      Katsokaamme taakse päin, katsokaamme eteen päin: Ruotsin osana olisimme paljosta pahasta välttyneet.
      Tulevaisuus ruotsalaisina taas olisi paljon valoisampi ilman Vanhasia, Kataisia jne.

• vittuillen

Osana ruottia olisimme onnelliset? Huomaatko itse, ei Suomalaiset olekaan niin kateellista kansaa kuin ruottalaiset. Suomen liittäminen ruottiin olisi Isänmaanpetturuutta, ja saunan takaa löytyy vielä tilaa ideologiallesi. Mistä moinen edes sikisi mieleesi?

• jos liityttäisiin

ruotsiin ja kuningaskuntaan,saisi Halonen potkut ja nekin menot säästyis mitä siihen uppoaa presidenttinä ollessa.

• vittuillen

Vittuilenpa sitten takaisin ruottille. Miksi ruottin kruunuun ei paineta tekstiä: Det ligger in! Tulee mieleen vaan eräs " varma maailmanmestaruus " jonka voitti ruotsi, vaikka Suomi voitti, aika selkeesti jopa.

Rakkaat njaapurimme ruottalaiset kaikessa ihanuudessaan osaavat tuottaa hyvää musiikkia, ovat melkein kelpo viikinkejä ja vaikka mitä, mutta kateudessaan aina muistavat mollata Suomalaisia. vaikka muut Skandinaavit nauravat heille.

Eräs ruottalainen luuli minua yhdeksi heistä, tuli kertomaan Suomalaisvitsiä ( olin rekalla menossa Stockholmiin ) laivalla. Naureskeli, kuinka Suomalaiset käyvät kuseela, kun hänen mersunsa käy bensalla! Hänestä se oli hauskaa, siihen saakka kunnes tokaisin: Jag är finne, jag bor i Finland, perkele you know? Sitten hän punastuen katosi jonnekin takavasempaan.

Totuushan on, että Suomalaiset kertovat hokaneista tietynlaisia vitsejä, ja samaa tekevät myös Norjalaiset ja Tanskalaiset. Tuo tulee tutuksi, kun ryyppää muiden Scandinaavien kanssa naapurimaissamme.

Jotain perää on siis siinä, miksi ruottalaisia miehiä pidetään vähän homppeleina. Miksi ruottin kruunuun ei siis paineta kuva-arvoitusta: Miten ruotsalainen mies poista kondomin? Pieraisemalla.

Rakkailla njaapureilla on jotain meitä vastaan, muutakin kuin että ajelin hiukan kovaa mennessäni laivalle... reilut 60 km/h enkä vaivautunut pysähtymään suojateidensä eteen, eikä Keke Rosberg ollutkaan ruottalinen kuten he koettivat aikanaan väittää, ja jokainen Suomalainen vastaa ainakin tusinaa svedua vaikka pikku huppelissa, joten rúottalaiset taitavat olla aika kateellista kansaa, joten oikein olisikin jos joku Suomalainen kävin naimassa sen kuninkaan nuoremman tyttären, ihan vaan kiusallaan.

Kiva kun ruottalaiset on meille kateet, kohta ne varmaan huomaa että Suomenlippu muistuttaa ruottin lippua ja takuuvat ehkä joskus, ilman Hakkapeliittoja ruotsi taitais puhuu nykyään vaan saksaa.

Kiva kun ruottalaisia potuttaa, se ilostuttaa tätäkin päivää : )

• Talvisodan henkeä

ruotsalaiset puhuisivat venäjää. Joo totta on myös se että ruotsalaiset ovat käsitämättömän kateellisia. Korostan sanan käsittämättömän.

Niin kakkihan on varmaan kuulluut sen tarinan ruotsalais turistista lapissa. Hän kohtasi erikoisen näyn. Lampaalla oli pää juuttunut poroaitaan ja Aslakki oli duunaamassa lammasta takaapäin. Kun Aslakki huomasi ruotsalaisen katselevan hän kysyi Nilssiltä että haluaisiko tämäkin? Ruotsalainen oli heti valmis kuin lukkari sotaan, tiputti housut nilkkoihin ja työnsi pään poroaidan rakoon.

• Olenko oikeessa

venäläistynyt. Ajat autookin kun venäläiset. Aina pienessä sievässä.

• Tukholma.

minun pääkaupunkini on edelleeen tukholma
      800 vuotta on enemmän kuin 91

• sinä elänyt

vanhaksi. Minulle Kekkonen on edelleen presidentti.

• aina Suomalainen

800 vuotta on helpompi kuin 91 vuotta. Suomi on sentään joutunut taistelemaan itsenäisyytenstä puolesta? Mitä ruotsalaiset ovat ikinä joutuneet tekemään? Turha verrata Suomea ja ruotsia keskenään kun toinen on joutunut taistelemaa koko lyhyen ikänsä ajan!

• Kalli on hauska

Suomen etu olisi varmasti liittyä Ruotsiin. Nykyinen poliittinen eliitti Suomessa esim. Katainen, Vanhanen, Halonen sekä muut perässähiihtäjät ovat lähinnä koomisia. Koomisuus on sinänsä hauskaa, mutta näytelmän tuloksena on syntynyt ja syntyy jatkossakin karmeeta kärsimystä.

• kulkumies52

muistelevat vanhoja hyviä aikoja
      kun suomi oli tosi köyhä naapuri.
      mutta nyt kruunu on melko arvotonta kamaa,
      kitiskööt aikasa kuluks

• 40 vuotta ja on

mielissäänn uudesta kruunun rahasta

• takaisin en tule, ennenkuin...
        40 vuotta ja on kirjoitti:

mielissäänn uudesta kruunun rahasta

asuvana suomalaisena minua kauhistuttaa suomen suomalaisten viha ja katkeruus ruotsalaisia kohtaan, jotenkin tuntuu kamalan pahalta, kun kaiken luin,
        Yleensä ruotsalaiset kiittelevät suomalaisia, ja ovat muutenkin erittäin ystävällistä kansaa jonka kerron 40v kokemuksella
        Kelle ruotsalainen on jotain halventavaa sanonut, on sen varmaan ansainnutkin
        koittakaas nyt olla ihmisiksi naapureillenne sitä toivoo yksi Tukholmalainen suomalainen

• Perusteet
        takaisin en tule, ennenkuin... kirjoitti:

asuvana suomalaisena minua kauhistuttaa suomen suomalaisten viha ja katkeruus ruotsalaisia kohtaan, jotenkin tuntuu kamalan pahalta, kun kaiken luin,
        Yleensä ruotsalaiset kiittelevät suomalaisia, ja ovat muutenkin erittäin ystävällistä kansaa jonka kerron 40v kokemuksella
        koittakaas nyt olla ihmisiksi naapureillenne sitä toivoo yksi Tukholmalainen suomalainen

Mehän suomalaisina olemme rakentaneet kansallisen identiteetin 1900-luvun alussa. Suomi oli ensin Ruotsin ja sitten myöhemmin Venäjän alusmaa.

Ruotsalaiset tuskin olisivat meille itsenäisyyttä antaneet. Onneksi Lenin ja kommunistit sen tekivät. Suomalaisuus kyllä rakennettiin tietoisesti Venäjän vallan alla jo. 1900-luvun maailman näyttely Pariisissa oli jo "suomalaisuuden" esittely. Edelfeltin johtamana suomalaiset käden taitajat ja taiteilijat loivat suomalaisuuden käsitteen. Tsaari kielsi taiteen esittämisen Suomen paviljongissa (koska hän tiedosti suomalaisuuteen liittyvät riskit) Tätä kieltoa kierrettiin mm. Gallen-Kallelan kankaille maalaamilla "sisustuskuvilla", kuten Joukahainen kyntää kyisen pellon- maalauksilla. Katsokaa vaikka netistä tai käykää Kansallismuseossa tsiigaamassa kopio alkuperäisestä. Käärmeillä on tsaarin kruunut päässään!

Ruotsille olimme vain itäinen suojavyöhyke. Venäjälle läntinen sellainen. Onneksi Lenin aikoinansa sai suomalaisilta hyvän kohtelun. Itsenäisyytemme on sen ansiota.

• suominennn

"..kylmään, karuun, vodkanhajuiseen itämaahan."
        Kuule tämä kertoo ihan kaiken teidän svedujen mielipiteestä Suomea kohtaan.

• ansainnut

se ruotsalainen jolle on pahasti sanottu. Eiks vain? Itse pidän Tukholmasta (ihan kiva kaupunki), mut jos joku naljaillu mulle, olen antanut takasin. Hyvä hyvään jne.

• että suomalaiset

halveksuvat suomenruotsalaisia, jotka eivät halua kuulua Suomeen vaan edelleen toivoisivat olevansa ruotsalaisia ja haluavat Suomen liittyvän Ruotsin alusmaaksi.

• hyväkin arvostelija

" Typerintä mitä olen ikinä kuullut, kommentoi nimimerkki Johnboy uutista.

- Kuvaus ei sovi Suomeen: kylmään, karuun, vodkanhajuiseen itämaahan."

olisi parempi ruottalaisten hinttien olla hiljaa ja ottaa hanuriin.

• lueppa täältä
    • oma historiansa

joka pönkkää ruotsalaisuutta. Siinä ei puhuta mitään siitä että suomi oliis ollut osa ruotsia.

Siitä ilkkui kerran ruotsissa historiansa opiskellut toimittaj joka on nykyisin suomessa. Väitti että suomen historia on kirjoitettu väärin. Taitaa svenskojen historia sittenkin olla väärin kirjoitettu.

• Antti Hirvonen

Ei kai siitä nyt tarvitse täällä pillastua, jos joku yks johnyboy (icke svensk?) on näreissään. Kyllä tässä threadissä on kirjoitettu kovasti paljon pahemmin.

Se kolikon lausehan on kaksipuolinen. Merelläkin on kaksi rantaa. Kyllä minusta on kiva käydä visiitillä Sveduissa. On kyllä kiva tulla takaisinkin.

Sitä vaan, että kummallakin puolella kyräily on ihan turhaa. Kannattais käyttää energia tsekkailemalla molemmin puolin mitä hyvää löytyy.

Ja miten niin ei Ruotsin vallasta olisi koskaan itsenäistytty? Itsenäistyihän se Norjakin. Sitä paitsi on tanskalaisetkin pitäneet handuissaan ohjaksia erilaisista pohjoismaista. Ja edelleenkin ovat Grönlannin keisareita.

Kyllä aina homot muistetaan, kun Ruotsista on puhe. Siellä kun on oltu suvaitsevampia kuin täällä latolandiassa, niin sinnehän on finskit hommot häipyneet...

• Olisko näin

henkeen ja vereen asti rauhaa rakastava kansa! Kuinka he nyt voisivat loukkaantua jostain parin sadan vuoden takaisesta sotatappiosta!

Joka tuntihan täällä haukutaan USA:ta jostain sodasta, viimeksi Irakin sodasta. Samoin Israelia syytetään kaikissa uutisissa ja uutisten ulkopuolellakin yksipuolisesti teoista, joita Lähi-Idässä tapahtuu. (Milloinkaan ei kyllä oteta esille Israelin näkökantaa.) Näin on jatkunut vuosikymmeniä.

Siis jos Suomen läntisessä naapurimaassa joku tykkää huonoa, niin ovat varmaan ne nykynzit jotka ihailevat Kaarle XII.

Jos ei sitten ole niin, että kaikkia suututtaa silloisen Suur-Ruotsin hajoaminen ja kateudesta räksytetään kuin rakkikoirat niitä maita kohtaan, joilla ehkä on enemmän pondusta kuin itsellä.

• Myönteistäkin

parista lausunnosta, jotka on valittu kun väestöä on n. 9 milj.

Itse työskentelen Tukholmassa erään yhtiön asiakaspalvelussa. Koska puhun ruotsia suomalaisittain, tulee usein keskustelua myös Suomesta. Poikkeuksetta ovat kannanotot hyvin myönteisiä ja ystävällisiä.

Tunnetaan suomalaista kulttuuria, kirjailijoita ja taiteilijoita. Monet ovat käyneet Suomessa ja kokeneet suomalaiset ystävällisinä. Puhumattakaan niistä joita tuntevat täällä. Heille annetaan tunnustusta.Ovat työteliäitä ja ystävällisiä. Monet vanhemmat ihailevat Suomen nousua sodan jälkeen.

Vaikka mielipiteitä Suomesta ja suomalaisista tulee usein, lähes päivittäin niin ani harvoin on tuotu esiin joku kielteinen asia. Silloin ei ole tiedetty enempää kuin ne rumat sanat joita tälläkin palstalla ikävä kyllä moni viljelee. Ja juuri se yletön juominen päihtymiseen asti. Vaikka valitettavasti ovat ruotsalaiset siitä ottaneet oppia. Nuorten viikonloput ovat samanlaisia kuin monien suomalaisten!

• fffeeded

Hei ihmiset hyvät käyttäkkää aivojanne! Tämä artikkeli oli lööppilehdessä, eli varmasti jutulle annettu negatiivista sointua myynnin edistämiseksi.
        Nämä pari valikoitua kommenttia on varmasti pahimmasta päästä, jos tarina olisi ollut suomessa, veikkaan että itsetunnottomat suomalaiset olisivat regoineet paaaaaaljon vihamielisemmin.

Mun kokemusken mukaan tätä koko suomi-rutosi juttua kiinnostaa enimmäkseen suomalaiset, monet jaksaa joka asiassa aina mollata ruotsia ja väittää että olemme heitä parempia,ja vetää hirveet herneet nenään, ruotsalaisilla on muutakin ajateltavaa, ja he eivät ota asiaa ollenkaan yhtä vakavasti kun suomalaiset.

Verrataanmpa kunpi maa on päässyt pidemmälle esim. tieteessä, kulttuurissa ja on tunnetumpi ulkomailla? RUOTSI! Oottete tyhmiä ku jaksatte jauhaa meidän paremmuuden puolesta, noloa suorastaan. Tehkää jotain hyvää mistä suomi muistetaan niin asiaan on jotain sanottavaakin!

Ja ihan muistutuksena niille jotka ovat historiantunnit nukkuneet suomi voitti venäjää vastaan nipin napin koska suurin osa venäjäläisistä kävi silloin sotaa toista suurvaltaa vastaan (en muista mitä, oliskohan saksa), eli suomen itsenäistyminen oli loppupeleissä monen hyvän sattuman summa.

Ja sitten vielä siitä pakkoruotsista ja tienkylteistä ruotsiksi. Ellette sattuneet tietämään niin suomessa asuu noin 6 % ruotsia puhuva vähemmistö, jotka ei todellakaan ole mitään maahanmuuttajia, vaan olleet täällä yhtä kauan kuin kaikki muutkin. Ja onko se niin outoa kun olemme kuuluneet ruotsille niin pitkäänettä "alueellamme, joka ei edes ollut maa, asuu toista kieltä puhuvia.

• menestyneempi!!
        fffeeded kirjoitti:

Hei ihmiset hyvät käyttäkkää aivojanne! Tämä artikkeli oli lööppilehdessä, eli varmasti jutulle annettu negatiivista sointua myynnin edistämiseksi.
        Nämä pari valikoitua kommenttia on varmasti pahimmasta päästä, jos tarina olisi ollut suomessa, veikkaan että itsetunnottomat suomalaiset olisivat regoineet paaaaaaljon vihamielisemmin.

Mun kokemusken mukaan tätä koko suomi-rutosi juttua kiinnostaa enimmäkseen suomalaiset, monet jaksaa joka asiassa aina mollata ruotsia ja väittää että olemme heitä parempia,ja vetää hirveet herneet nenään, ruotsalaisilla on muutakin ajateltavaa, ja he eivät ota asiaa ollenkaan yhtä vakavasti kun suomalaiset.

Verrataanmpa kunpi maa on päässyt pidemmälle esim. tieteessä, kulttuurissa ja on tunnetumpi ulkomailla? RUOTSI! Oottete tyhmiä ku jaksatte jauhaa meidän paremmuuden puolesta, noloa suorastaan. Tehkää jotain hyvää mistä suomi muistetaan niin asiaan on jotain sanottavaakin!

Ja ihan muistutuksena niille jotka ovat historiantunnit nukkuneet suomi voitti venäjää vastaan nipin napin koska suurin osa venäjäläisistä kävi silloin sotaa toista suurvaltaa vastaan (en muista mitä, oliskohan saksa), eli suomen itsenäistyminen oli loppupeleissä monen hyvän sattuman summa.

Ja sitten vielä siitä pakkoruotsista ja tienkylteistä ruotsiksi. Ellette sattuneet tietämään niin suomessa asuu noin 6 % ruotsia puhuva vähemmistö, jotka ei todellakaan ole mitään maahanmuuttajia, vaan olleet täällä yhtä kauan kuin kaikki muutkin. Ja onko se niin outoa kun olemme kuuluneet ruotsille niin pitkäänettä "alueellamme, joka ei edes ollut maa, asuu toista kieltä puhuvia.

Mukavaa, että sinäkin arvostat kotimaatasi, Suomea.
        Tuohon tiede, kulttuuri yms. juttuun sanoisin sen verran, että Ruotsi on n. 800 vuotta vanhempi kuin Suomi joten onhan se nyt itsestään selvyys, että Ruotsilla on kaikkea vähän enemmän kuin Suomella. Puhumattakaan kaikesta siitä mitä Suomi on joutunut kokemaan ja menettämään. Jos tällä asteikolla mitataan niin Suomi on jopa "parempi" kuin Ruotsi. Sitten Nokia..asia johon Ruotsi ei todennäköisesti ikinä pysty.

Ruotsin kielen kuitenkin hyväksyn, sillä olen ylpeänä 4 kieltä puhuva suomalainen nuori, onpahan jotain millä voi kehua naapurimaalle..me osaamme teidän kieltä!

• sinulle suomenruotsalainen
        fffeeded kirjoitti:

Tuo pakkoruotsi se vasta häpeä on Suomen kansalle. Jokaisen suomenkielisen on opiskeltava tuota 5% vähemmistön kieltä palvelemaan heitä tuolla murteella vaikka osaavat Suomea, mutta heille ei kelpaa maan pääkieli.
        Ei missään muualla maailmassa siedettäisi tälläistä hyväksikäyttöä ja varojen tuhlausta.
        Suomalaiset maksavat miljardeja ruotsinkielisistä kouluista, yliopistoista y.m.

• opetetaan ruotsin
        sinulle suomenruotsalainen kirjoitti:

Tuo pakkoruotsi se vasta häpeä on Suomen kansalle. Jokaisen suomenkielisen on opiskeltava tuota 5% vähemmistön kieltä palvelemaan heitä tuolla murteella vaikka osaavat Suomea, mutta heille ei kelpaa maan pääkieli.
        Ei missään muualla maailmassa siedettäisi tälläistä hyväksikäyttöä ja varojen tuhlausta.
        Suomalaiset maksavat miljardeja ruotsinkielisistä kouluista, yliopistoista y.m.

kieltä niin ettei siitä saa erkkikään selvää.Ruotsalaiset ei ymmärrä sitä siansaksaa mitä suomenruotsalaiset puhuvat,suomen-ja ruotsinkielen sanat sekaisin.

• järkevää....
        opetetaan ruotsin kirjoitti:

kieltä niin ettei siitä saa erkkikään selvää.Ruotsalaiset ei ymmärrä sitä siansaksaa mitä suomenruotsalaiset puhuvat,suomen-ja ruotsinkielen sanat sekaisin.

opetella ruotsinkieltä.
        Hyötyhän on selvää: edes ruotsalaiset itse ei sitä meidän mongerdusta tajua.....

• just joo...

"Tästä vuodesta eteenpäin joudumme ajattelemaan naapuriamme joka kerta kun ostamme maitoa tai iltapäivälehden" Yhyy. lapsuudesta lähtien jouduimme ajattelemaan naapuriamme joka kerta kun menimme kouluun ruotsintunnille. Sitä se teettää kun joudutaan olemaan kaksikielisiä ja ne valittaa kolikosta jossa lukee pienellä piei teksi jossa ei edes lausuta sanaa suomi.

• haahahahha

Ihan oikein! Täytyyhän meidänkin opiskella pakkoruotsia!

Ketjusta on poistettu 17 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Arman Alizadin viesti puna-aktivisteille: "Pitäkää lärvinne nytkin kiinni"

Arman Alizad kritisoi vasemmiston kaksinaismoralismia. Iranissa syntynyt suosikkijuontaja Arman Alizad pakeni perheensä
      Maailman menoa
      228
      3945
    2. Minja Koskela nostanut vasemmistoliiton kannatuksen ennätykseen

Koskela valittiin puolueen johtoon lokakuussa 2024, ja silloin Ylen kysely antoi puolueelle 9,3 prosentin kannatuksen.
      Maailman menoa
      120
      2275
    3. Antti johtaa Petteriä jo 7,1 prosenttiyksiköllä

Tällä menolla sdp menee kokoomuksesta kierroksella ohi jo tällä vaalikaudella. https://yle.fi/a/74-20213575
      Maailman menoa
      82
      1996
    4. Harmi nainen kun

olet niin elähtäneen näköinen. Miestä et koskaan löydä itelles. j
      Ikävä
      139
      1418
    5. Seuraavakin hallitus joutuu leikkaamaan

Sitähän tämä hallitus nyt höpöttää, kun itse on ajanut tilanteen katastrofaaliseksi. Orpon hallitus lähti suurin puhein
      Maailman menoa
      126
      925
    6. Mistä kehon osasta

Pidät minussa eniten?
      Ikävä
      77
      909
    7. Hotelli kainuu

Mietityttää, hotelli Kainuussa, se, että asiakkaat voivat valita ketä saa olla ja ketä ei, Illan aikana asiakkaina!
      Kuhmo
      37
      900
    8. Ovatko vastasyntyneet vauvat syntisiä?

Se ihmisten keksimä järjetön perisynti, jos ovat!
      Luterilaisuus
      288
      759
    9. Pitäis vaan lopettaa

Sinun kanssa yhteydenpito. Alkaa vaan haluamaan enemmän ja tuskin lopulta mikään kohtaisi. Ja ikävä vaan kasvaa ja lähei
      Ikävä
      8
      757
    10. J. Rinta-Joupilla jättimäinen veropetosvyyhti

Seinäjoen keskustan kiinteismiljonäärit olleet jo pitkään ahtaalla ja liittykö J. Rinta-Jouppikin rintamaan? https://yl
      Seinäjoki
      61
      736
    Aihe