Hei. Mitkähän masennuslääkkeet nostavat eniten ruokahalua, hidastavat aineenvaihduntaa tai muuten edesauttavat painon nousua? Kokemuksia tälläisista lääkkeistä ja kuinka paljon painoa tuli lisää? Onko mahdollista että kun lääkityksen lopettaa niin paino putoaa vai onko paino pysyvää? Voiko tuollaisen lihottavan lääkkeen aikana laihduttaa?
olen masentunut / ahdistunut. Lääkäri on ehdottanut masennuslääkettä parantamaan oloa. Tarkoituksena olisi välttää lääkkeestä johtuva lihominen.
Lihottavimmat masennuslääkkeet?
26
11832
Vastaukset
- Sri SSRI
...mirtatsapiini (Remeron) olisi pahin lihottaja.
http://www.samianttila.net/tyo/opas_masennuslaakkeista/
Sitalopraami (Sepram) tai essitalopraami (Cipralex) eivät taida juurikaan lihottaa, en ole ikinä kuullut sellaisista painon nousuista noiden yhteydessä etteivätkö ne nousut menisi luonnollisen vaihtelun raameihin.- on ehdottomasti
pahin kokemani lääke joka nostaa ruokahalun pilviin.Lihoin sen lääkkeen aloittamisen jälkeen 20 kg.Kun sitä illalla ottaa tulee ihan kammottava ahmimistunne ja syö vaikka mitä.Sen lääkkeen käyttäjillä pitää olla illalla jääkaappi tyhjä.
- masennuslääke
on ehdottomasti kirjoitti:
pahin kokemani lääke joka nostaa ruokahalun pilviin.Lihoin sen lääkkeen aloittamisen jälkeen 20 kg.Kun sitä illalla ottaa tulee ihan kammottava ahmimistunne ja syö vaikka mitä.Sen lääkkeen käyttäjillä pitää olla illalla jääkaappi tyhjä.
vaan antipsykootti!
- .....................
masennuslääke kirjoitti:
vaan antipsykootti!
Määräävät nykyään sitä ahdistukseen, tuntuu olevan muotilääke vallan siihen vaivaan.
- käytetään
masennuslääke kirjoitti:
vaan antipsykootti!
myös masennuksen hoitoon, jos pelkillä masennuslääkkeillä ei saada tulosta aikaan. Varsinkin Seroquelia käytetään unilääkkeenä näissä tapauksissa. Minua ko. lääke lihotti 30 kg ja oli muutenkin ihan hirveää tavaraa...
- pehttpk
on ehdottomasti kirjoitti:
olen laihtunut 10kg vaikka syön seroqueliä 900mg päivässä.....!?
- .
pehttpk kirjoitti:
olen laihtunut 10kg vaikka syön seroqueliä 900mg päivässä.....!?
ketiapiini, Seroquel ei ole masennuslääke, aloittaja kaipaili mas.lääk.kokemuksia
- Anonyymi
Luonnon masennuslääke - https://tonzes.com/deprfi.htm Olen ollut uniongelmainen ja ajoittain masentunut jo esiteinistä asti. Ystäväni suosituksesta päätin kokeilla Restilen-valmistetta ja olen ollut todella tyytyväinen. Unenlaatu on parantunut enkä ahdistu enää yhtä herkästi. Käytän tuotetta ensisijaisesti masennuksen ennaltaehkäisyyn.
- lääkkeet----
minulla lyrica lihotti melkein 10kg,,,,toinen lääke on cymbalta mikä on lihottanut,ja sit mirtzapiini....nämä ainakin,nyt vähän aikaa ollut käytössä citalopraami ja noritren,nämä ei näytä lihottavan,triptyliä olen käyttänyt monta vuotta(ei lihota) riippuu kai ihmisestä,toiset lihoo ja toiset laihtuu.
- Remeron
turvotti mun siskoa pahoin. Minä en kerinnyt lihomaan, kun lääke teki minusta kireän kuin viulun jousen (henkisesti) ja jouduin lopettamaan.
- kaikki on
Hei. Minua ei Remeron, siis mirtatsapiini, ole lihottanut. Olen käyttänyt sitä jo pian 6 vuotta. Turvotusta on alamahassa, siinä kaikki. Lisäksi minulla on toinen "lihottaja"lääke eli Lyrica ollut 2 vuotta yöuniin käytössä, eikä sekään ole lihottanut ollenkaan. Näiden aikana olen onnistunut myös laihduttamaan, jos olen halunnut. Nytkin olen pari viikkoa jättänyt herkut pois ja paino on tippunut. Kaikki on kiinni siitä, miten ja mitä syö ja kuinka paljon, ja liikkuuko aktiivisesti.
- !!!
Ei pidä paikkaansa, toisilla nämä lääkkeet vaikuttavat hormonitasapainohin ja sitä kautta lihoamiseen...ei se tarkoita että jos sinä et saa jotain sivuoiretta etteikö se voisi jollekin toiselle tulla.. jos ihan järjellä ajattelet niin eikös asia vain olekin näin ;)
- ainakaan
efexor depot ole lihottanut. mutta yksiköllistä kuten jo mainittu.
- alunperin
laihdutuslääkkeeksi, jota se suurilla annoksilla onkin. Minulta putosi paino 16 kg kolmessa kuukaudessa sen kanssa. Valitettavasti on vain liian kallis lääke minun budjettiini...
- pillerityty
alunperin kirjoitti:
laihdutuslääkkeeksi, jota se suurilla annoksilla onkin. Minulta putosi paino 16 kg kolmessa kuukaudessa sen kanssa. Valitettavasti on vain liian kallis lääke minun budjettiini...
Mua lihotti / turvotti 8kiloa.:(((Käytin pari vuotta.Kun lopetin efexorin käytön laihduin saman tien ne 8kiloa.
- Remeron
Masennuslääkkeistä (SSRI ja SNRI) vain mirtatsapiini eli Remeron lihottaa. Psykoosilääkkeet ja manialääkkeet on asia erikseen ja niissä on monta paisuttavaa lääkettä.
- Remeron/Mirtat.
kuulu kumpaankaan, se EI ole SSRI-lääke eikä SNRI-lääke. Se on NAssa=)
- lääkkeestä:
Tirptyl, sen vaikutuksista, voiko käyttää pitkään, lihottaako, maksa-arvot ym.
Olen vasta aloittanut lääkkeen käytön.- ¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨
olen käyttänyt triptyliä n.6v,eikä mitään sivuvaikutuksia ole ollut,ei lihota.
- tribtyl
¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨ kirjoitti:
vaikuttaa ruokahaluun. Otin taas kokeiluun, kun kivut olivat niin kovia.
Olin tyhjentää jääkaapin viimeyönäkin, kun heräsin.
Edellisellä kerralla söin parikuukautta ja paino nousi 4kg, kivut ei kyllä hävinny.
Tämä vaikutus alkaa heti, kun olen lääkkeen aloittanut. En ymmärrä, kummassa on vika, minussa, vai lääkkeessä. - muistin
¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨ kirjoitti:
mun siskolta, joka käytti sitä säännöllisesti pitkään. Muisti palautui, kun jätti lääkkeen pois. En muista, että olisi lihonnut tuona aikana.
Minä käytin aikoinaan hermosärkyyn, johon auttoi, mutta minä sitten nukuin koko ajan. Painoon ei vaikuttanut lisäävästi, päinvastoin; kun nukuin koko ajan ei tullut syötyä ja paino jopa vähän tippui.
- kunhan mietin
Hei. Lääkäri ehdotti kyseistä lääkettä, aluksi aloitus 15mg ja sitten nosto 30mg. Määrättiin masennuksen ja ahdistuksen hoitoon. Mikähän annos mahtaa lihottaa eniten ja nostaa ruokahalua? Voinko tehdä mitään jos paino alkaa nousemaan?
- sinulle aiemmin
Hei, vastasin sinulle jo tuosta aiheesta aiemmin ketjussa. Olen käyttänyt pian 6 vuotta Remeronia, ensin 15 mg monta vuotta ja pari vuotta 22,5 mg. Naiselle sopiva annos ei ole aina se 30 mg, vaan tepsii 15 mg:kin masennukseen. Se ei ole minua lihottanut, kuin alamahassa on vähän turvotusta. Sen aikana pystyy laihduttamaankin. Vaikka se voi lisätä ruokahalua, ei tarvitse ruveta syömään liikaa, vaan voi mennä lenkille tai juoda teetä tai jauhaa purkkaa tms. Keinoja löytyy!
Remerenonissa ei ole SSRI-lääkkeiden kamalia sivuvaikutuksia. Ei tule pahoinvointia, ei vapinaa, ei seksisivuvaikutuksia, ei unettomuutta jne. Se on hyvin lempeä lääke. Suosittelen!
- pullanaama
cipralex lihotti mua 10 kg vuodessa!!!Vaihdoin lihomisen takia venlafaxiniin ja laihduin heti kahdessa kuukaudessa 5kg!Monella muulla myös cipralex lihottanut.Lisäksi naama näyttää pöhöttyneeltä ja turpealta ja ei muuten johdu omasta ruokailutapojen muutoksesta ym vaan täysin lääkkeestä...
- Anonyymi
Tämän takia kaikki psykke lääkkeet lihottavat eli keräävät nestettä eli se johtu sittä että psykke lääkkeet ovat myrkyllisiä tästä lääkäri tai psykiatrisen saairalan saairanhoitajat ei ikinä mainitse poitilalle.
Elimistö suojaa soluja myrkyiltä keräämällä nestettä, mikä liittyy sen kykyyn laimentaa ja eristää haitallisia aineita. Tämä mekanismi toimii seuraavilla tavoilla:
1. Myrkyn laimentaminen solujen ulkopuolella:
Kun myrkkyjä pääsee elimistöön, kudoksiin kertyy ylimääräistä nestettä. Tämä laimentaa myrkkyjen pitoisuutta solujen ulkopuolisessa nesteessä (soluvälitilassa), jolloin yksittäisiin soluihin kohdistuva myrkkyjen vaikutus vähenee.
2. Fysiologinen este soluille:
Nesteen kerääntyminen voi luoda suojaavan puskurin solujen ja myrkkyjen väliin. Tämä hidastaa myrkkyjen pääsyä soluihin ja antaa elimistölle enemmän aikaa poistaa tai neutraloida myrkyllisiä aineita.
3. Turvotus ja kudosten eristäminen:
Myrkytyksen aiheuttama tulehdusreaktio voi johtaa turvotukseen, joka auttaa eristämään vaurioituneet alueet. Näin myrkkyjen leviäminen muihin kudoksiin hidastuu, ja solut voivat säästyä niiden vaikutuksilta.
4. Imusuoniston aktivointi:
Keräämällä nestettä kudoksiin elimistö voi lisätä imusuoniston toimintaa, mikä auttaa kuljettamaan myrkkyjä pois kudoksista ja suodattamaan ne imusolmukkeissa.
5. Verenkierron ja elimistön puolustusjärjestelmän tukeminen:
Nesteen lisääntyminen kudoksissa voi parantaa valkosolujen ja muiden puolustustekijöiden liikettä alueelle. Tämä tehostaa myrkkyjen neutralointia ja vaurioituneiden solujen korjaamista.
Vaikka nesteen kerääminen on osa kehon luonnollista puolustusmekanismia, liiallinen nesteen kertyminen voi aiheuttaa ongelmia, kuten kudosten turvotusta (ödeemaa), ja vaatii joskus lääketieteellistä hoitoa. Tämä reaktio auttaa kuitenkin väliaikaisesti vähentämään solujen altistumista myrkyille.- Anonyymi
Itse ajattelisin, että lihominen lääkkeiden käytön takia johtuu enemmänkin aineenvaihdunnan hidastumisesta, ruokahalun lisääntymisestä, sekä lääkkeiden lamaava vaikutus voi vaikuttaa liikuntatottumuksiin ja ihminen saattaa liikkua vähemmän kuin ennen lääkityksiä.
Jos lihominen johtuisi nesteen kertymisestä, sehän olisi helppoa estää ottamalla nesteenpoistolääkitys käyttöön. Sellaista ei kuitenkaan koskaan aloiteta lihomisen takia, jos lihomisen syy on psyyken lääkitys.
Nesteen kertyminen yleensä turvottaa, ei lihota. Nesteturvotus näyttää kehossa erilaiselta kuin lihominen, eli ns. läskin kertyminen.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1048686
- 936660
Minua nainen harmittaa, että en pääse sun rahoihin käsiksi
En pysty myöskään pilaamaan elämääsi niin kauan kun sulla on fuck off pääomaa. Harmittaa myös etten tiedä kuinka paljon636449Sydän karrella
Jos yritän olla niin rehellinen kuin pystyn paljastamatta mitään tärkeää. Ensiksi mä huomasin sun tuijottavan mua. Ihme345201Olet taitava
monessa asiassa. Myös siinä, miten veit sydämeni. Äkkiarvaamatta, pikkuhiljaa. Yhtäkkiä huomasin että minusta puuttuu jo634337- 553481
- 503345
- 513062
- 562902
Sinällään hauska miten jostakin
jaksetaan juoruta vaikka mitä. Jakorasia yms. Raukkamaista toimintaa. Annetaan jokaisen elää rauhassa eikä levitellä per512876