Okei... Elikkä kun mitä olenkaan aina sattunut huomaamaan monilla foorumeilla ja muutenkin ihan arkielämässäkin ärsytystä ihmettelyä suurilla kysymysmerkeillä aina siitä, miksi ihmiset pitää aina luokitella joksikin, niinkuin just vaikka hevariksi ja että kuinka sana hevarikin on niin typerän kuuloinen sana. Noh, ihmisethän muutenkin luokitellaan aina joksikin. No ihan samalla tavalla jos joku hopparin näköinen tyyppi tulee teille jossain kadulla uhoo ja haastaa riitaa, niin kyllähän tekin ihan samalla tavalla jo heti valmiiksi luokittelette sen heti hoppariksi, sanotte tyyliin et yksi hoppari kävi mulle haastaa riitaa kun olin odottamassa siellä kaveriani. Niin helppoa se on.
Mutta, mennäänpä sitten jo asiaan. Eli miksi just luokitella hevariksi? Tai ylipäätänsä joksikin? No minäpä vastaan tähän että ylipäätänsäkkin luokitellaanko sut sitten punkkariksi, hevariksi, hipiksi, gootiksi, hoppariksi tai vaikkapa rockabillyksi, niin ei pelkästään kato sen mukaan millainen musamaku tai pukeutumistyyli sulla on, vaan myös kokonaisuus, eli että onko sun aatteilla/ajatusmaailmalla ja/tai millään sun luonteenpiirteillä mitään yhteensopivaa tämän musiikin ja tyylin kanssa? Eli omaatko mitään kyseisen tyyli-ihmisen stereotypioita? Onko tässä kyseisessä genressä paljon sellaisia juttuja, mitkä jollain tavalla liityy suhun???
C'mon! Olettehan te nähneet lissuillakin stereotypioita ja hoppareillakin(minä ainakin olen) tai joillain muillakin alakulttuuri-ihmisillä. Yksi hyvä esimerkki on ainakin se että kun huomasin kerran FrozenCorpsen kirjoittaneen oliko se nyt Ihannenainen vai Ihannemies-palstalla kuinka hän ei niin voisi kuvitella seurustelevansa hyppyritukkaisen trenditaviksen kanssa yleensä, syystä että pitää olla samankaltaiset elämänarvot. Ja mitä hän siis selitti seuraavassa viestissä vähän tarkemmin siitä, kun yksi ihmetteli että Metalliko on vai hänen elämänarvonsa? Vai mitä häh? Niin hän selitti sit jotain näin tyyliin että ajatustapa ja elämänarvot ovat yleensä olleet erillaisemmat hevarin ja taviksen välillä. Parisuhdeasioita metalli-ihmiset ajatelleet usein vähän vanhanaikaisemmalla tavalla.
No mitäs muuta sitten? Tässäpä on ainakin muutamia stereotypioita:
-Vihaa massanmukana kulkijoita.
-Ei tykkää kulkea trendien perässä.
-Viihtyy aikalailla välillä omissakin oloissaan.
-Suvaitsevainen luonne
-Ajattelee monia asioita eri tavalla, kun mitä ainakin joku perus yökerhobilettäjä
Noh, sitten taas sellainen ihminen, joka ei niin taas koe omaavansa mitään mahdollisia hevarin stereotypioita, niin silloin sä taas olet ihan vaan metallisti. Okei, ehkä toi sana "hevari" kuulostaakin hieman hassulta ja yksi mikä siitä on kanssa tehnyt aika hassun, on se että siitä sanasta on nykyään tullut aika kaupallinen.
Hevarin määritelmä!
7
701
Vastaukset
- Veteranfan
Luolaihmiset kivikaudella olivat todellisia hevareita pitkine tukkineen ja karvoineen.Samanlaista ilmentymää löytyy myös hevimuusiikin tiimoiltakin,eli se hevimeininki on meillä geeneissä ollut jo iätajat.Nykyään tuo örinämetalli on todellista luolamies musiikkia epäselvine lauluineen ja soitontoineen.
No leikkileikkinä,80.luvun hevimusiikki luokitellaan nykyään hardrockiksi,esim.Whitesnake on nykyään melko kesyäkamaa nykyajan mittapuulla,Def Leppardkin luokitellaan nykyään jo popiksi.Erilaiset musiikkityylit nykyaikana sekoittavat tai laajentavat käsitystä tietystä genrestä,ei siinä sen kummempaa ole käynyt.- Demon of Power
Def Leppard nyt on tainnut aina olla aika poppia, mulle ainakin yksi oli kertonut ettei niillä nyt ikinä ole ollut niin rehellistä se niitten meininki. Yksi vuosikin ne oli esiintynyt puhdas elämä lapselle konsertissakin(ennen metallibuumia).
- FrozenCorpse
Olenpas mä suosittu.
Mutta idea onkin, että kaksi täysin vastakkaista maailmaa edustavaa eivät voi olla kovin samanhenkisiä, sillä kiinnostuksen kohteet ja yleisetkin elämänarvot ovat niin erilaiset, siitä musiikista sitten puhumattakaan.
Sitten itse viestin sisältöön.
Itse olen melkoisen antisosiaalinen ja inhoan trendejä ja muotia yleensäkin.
Olen romanttinen ja melankolinen (ei ole sama asia kuin angsti.)
Mutta tota alinta kappaletta mä en tajua. Siis jossei allekirjoita mitää stereotypiaa "hevareista" ni on metallisti?
Onkohan nää jutut sulla vähä hukassa, koska hevari ja metallisti on 2 eri asiaa eikä niitä erottelee toisistaa mitkää virheelliset käsitykset.- Demon of Power
"Mutta tota alinta kappaletta mä en tajua. Siis jossei allekirjoita mitää stereotypiaa "hevareista" ni on metallisti?
Onkohan nää jutut sulla vähä hukassa, koska hevari ja metallisti on 2 eri asiaa eikä niitä erottelee toisistaa mitkää virheelliset käsitykset."
No niin onkin ja metallisti sii on mun mielestä sellainen jolle metalli on ihan vain lähinnä hyvää musiikkia ja ei ole kyseiselle niin mikää elämäntapa ja ei yleensä pukeudu niin kuin "hevari", et jotain mustaa vaan saattaa olla. Hevari sitten taas oli hevimusiikin harrastaja ja fanittaja, joka vielä näyttääkin itseltään ja omaa juuri ne stereotypiat. Eikös se mun mielestä ole näin?
Mitä sit taas sun muuhun tekstiin, nii aivan, niin niin ja nuo samat puolet löytyy juuri minustakin :)
- kauraa
Vihaa massanmukana kulkijoita=suvaitsevainen luonne.... Joo-o................
- SweetRelief
Nyt on kyllä aivan pakko vastata! Vähän pohjustusta: Olen itse metallimusiikin ystävä ja "heavyn" ystävä, juuri sen Uriah heep, black sabbath, led zeppelin iron maden -tyyppisen musan ystävä ollut jo ihan ipanasta lähtien.
Kaikki alkoi kauniina kesäpäivänä, kun aloin miettimään oikeasti, että mikä on hevari? En ole vieläkään sitä ymmärtänyt, joskus ajattelin itseni hevariksi, käytän bändipaitoja, tykkään keikoista, rakastan musiikkia, omaan pitkän letin ja kaikenlisäksi TYKKÄÄN YÖSTÄ, PIMEYDESTÄ, KALJASTA, VIHAAN TEINEJÄ jne. Olen siis stereotypia, aikoinaan olin.
Mutta ihan oikeasti, mikä se hevari on? Mikä sen "hevarin" filosofia on, mikä se aate on? tälläisiin kysymyksiin en ole saanut koskaan vastausta, vain lsää kysymyksiä. Olen yleensä mieltänyt itseni hevariksi kuten sanoinkin, aatteena ja "hevarin" filosofiana olen pitänyt musiikillista vuorovaikutusta, rakkautta musiikkiin ja suurta suurta uskoa ja kunnioitusta niitä bändejä kohtaan, jotka oiekasti ovat kuin jumalia. Karismaattisia keulahahmoja jne.
Rock elämäntapa lienee kaikille tuttu. Onko se osa hevarin elämää ja "hevaria"? En tiedä, mutta eikös hevari ole raskaampi kuin rokkari? On. Joten hevarin elämäntapojenkin pitäisi olla raskaampia, eix jeh? Mutta silti, harvemmin hevarit käyttää enemmän kokaiinia, heroiinia jne. muita päihdyttäviä aineita tai huumausaineita paljon enemmän kuin rokkaritkaan.
Jokapauksessa jutun pointti ja paskan puhumisen ja sekavuuden pointti oli se, että miksi lokeroida ihmisiä, jos se on niin SAATANAN vaikeata.
En itse lokeroi itseäni tai ketään, paitsi teinit ja teini-ikäiset. Hevarina en ole itseäni pitänyt pariin kolmeen vuoteen, määritelmän olemattomuuden takia. Enkä ketään muutakaan, koska hevarin määritelmä muuttuu kun menee rajan yli johonkin eri maahan. Suomessa hevari on kaljalta ja paskalta haiseva kaljaa juova bändipaitainen pitkä tukka ojassa. Amerikassa se onkin lökäpöksyinen Death metal-musiikkilajia kuunteleva nuori kapinallinen. Ruotsissa se on hetero. Venäjällä, noh.. turha sanoa, sehän on putin. vitsi vitsinä.
Julkisuudessa hevarit ovat kovin erilaisia, viitaten äsköiseen kappaleeseen, randy blythe, mynni luukkainen, timo häkkinen, george kollias, jopa FrozenCorpse!!!!!!
thanks, i'm out-> - paha jätkä
Kiitoksia, nyt olen varma et oon Hevari. Vittu Rokkia Ja Metallia Hautaan Asti !!!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Epäily: Räppäri yritti tappaa vauvansa.
https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/epaily-mies-yritti-tappaa-vauvansa/9300728 Tämä on erittäin järkyttävä teko täysin p455130Onko Sanna menossa Ukrainaan viettämään vuosipäivää?
Kun on bongattu Varsovan lentokentältä?1161618Välillä kyllä tuntuu, että jaat vihjeitä
Mutta miten niistä voi olla ollenkaan varma? Ja minä saan niistä kimmokkeen luulemaan yhtä sun toista. Eli mitä ajatella151449Räppäri kuoli vankilassa
Ei kuulemma ole tapahtunut rikosta. Sama vahinkohan kävi Epsteinille. https://www.hs.fi/suomi/art-2000011840869.html "481349- 131173
Kulukusuunnat
Eikö kuhmolaiset iha oikiasti tiiä kumpi o vasen ja kumpi oikia? Tuolla ku liikennemerkissä näkyy nuolet ylös ja alas, v4106081-vuotias Frederik avoimena - Ei omasta mielestä kelpaa tästä syystä realityihin: "Veemäinen..."
Junttidiscon kuninkaana tunnettu Frederik, 81, on esiintymislavoilla suvereeni tekijä. Mies on viihdyttänyt ympäri Suome171037Muusikko yritti tappaa kaksiviikkoisen vauvan
Karu epäily: Muusikko, 32, yritti tappaa kaksiviikkoisen vauvan Oulussa. IS:n selvityksen perusteella miestä ei ole syy76999Tynkä Eläintarha ei ole enää visiitin väärti
Ähtärin MesiZoo on vajonnut alas. Näytillä olevien eläinten määrä on romahtanut lähemmäs -40%. Paikat ovat päässeet pah60807Junan alle
Kuka päätti tai yritti päättää päivänsä jäämällä junan alle ja aiheutti sen takia veturikuskille ja muille traumat..?27793