Kokemukset yläluomileikkauksesta

isoluomi

Sinä joka olet käynyt yläluomileikkauksessa, kertoisitko toimpumisesta. Minulla olisi 3päivää aikaa, näyttää suhtkoht normaalilta, tai siis että pystyisi hieman peittelemään jälkiä. Onko mahdollista?!? Työ on tosiaan sellainen että ei voi tuota kauempaa olla pois. Mutta en voi enään siirtää hamaaseen tulevaisuuteen.. Ovatko mustelat lähteneet valumaan poskiapitkin alaspäin, ja ovatko mustelmat todella näkyvät. Ovatko silmät ihan turvoksissa heti operaation jälkeen? Antakaa nyt kallisarvoisia kokemuksianne :) kiitos, ja hyvää keväänjatkoa!

9

1631

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ex lurppaluomi

seuraavana aamuna luomet olivat todella turvoksissa mutta heti kylmällä hautomisen jälkeen laskeutuivat. mustelmaa tuli sekä luomen yläosaan että alaosaan ja jännityksellä odotin miten hyvin kehittyvät (näytti että lähtee laskeutumaan silmäkulmasta silmän alle)mutta jäivät todella vähäiseksi ja varsinkin alapuolelta hävisi jo kolmantena päivänä. Luomet leikkaushaavan yläpuolella tällä hetkellä, 5 pvä leikkauksesta, kellertävät hyvin vähän.
      Leikkauksen jälkeinen turvotus laskeutui kolmantena päivänä poskipäille ja niissä oli kuin pienet "vesipussit". Omatoimisella lymfalla ja ahkeralla kylmähoidolla nekin hävisivät.
      Tällä hetkellä silmäni näyttäisivät melko hyvälle ilman teippejä. Teipit on laitettu topakasti kiinni ja suojaavat haavaa hyvin ja sehän niiden tarkoitus onkin. Leikkaushaavoistani tihkui verta joten sitä kertyi/kuivui teippien alle. Siksi teipit näkyvät "tosi hyvin" ja ovat huomiota herättävät.
      Ulkonäöllisesti niistä on haittaa enkä voisi mennä asiakaspalvelutyöhöni edes näin viidentenä päivänä leikkauksesta. Mustelmat pystyisin peittämään meikeillä mutta en teippejä, voisi olla aika toivoton yritys :))

• Jojo

Minulta leikattiin sekä ylä- että alaluomet. Tikkien ja teippien poiston jälkeen ei mitään ongelmaa, kun voi meikata, mitta ennen sitä teipit kirkuu kaikille mitä sulle on tehty. Ja ennen aikojaan teippejä ei kannata ottaa pois ettei paraneminen viivästy ja arvet tule pahemmiksi. Minulla otti vajaan viikon olla täysin ihmisten ilmoilla ja silloinkin käytin silmälaseja (ilman vahvuuksia) sotkemassa liian tarkkojen ihmisten zoomailuja. Mutta tulos on hyvä!!! Kannatti tehdä!

• nopeasti!

Muutkin kuin minä on kokenut radiotaajuusveitsellä leikkaamisen säästävämmäksi, eikä mustelmia ole tullut niin paljon kuin perinteisellä leikkaustavalla. Minulle ei tullut lainkaan mustelmia. Turvotus oli alussa voimakasta, mutta väheni nopeasti muutamassa päivässä säännöllisesti kylmällä hautomalla. Mutta kyllä vielä kolmen päivän jälkeenkin oli jonkin verran turvotusta. Haavateippejä ei huomannut kovin hyvin silmälaseja käyttäessä, joten kävin kaupassa ym. jo muutaman päivän kuluttua, vaikka tikit ja teipit oli vielä silmissä.

En tiedä käyttääkö muut kuin KL-sairaala (Helsingissä ja Jyväskylässä) tätä radiotaajuusveitsileikkausta. Ehkäpä laserleikkaus on yhtä säästävä, mutta siitä ei minulla ole kokemusta, eikä kovin useita kommentteja ole näkynyt.

• lomaa mutta

se ei riittänyt mihinkään, jouduin ottamaan toisen viikon sairaslomaa ja kun menin töihin, työkaverit kysyivät olinko ollut jossain onnettomuudessa, mustelmaa ja turvotusta oli vieläkin niin paljon. Kolme viikkoa meni siis ennen kuin tilannne alkoi näyttää normaalilta. Etukäteen et voi ikinä tietää oletko viikossa kunnossa vai kahdessa tai jopa kolmessa. Ellei se haittaa työssäsi että näytät ihan zombielta niin muuten suosittelen ko tmp:ttä, nopea, kivuton ja iso vaikutus virkeämpään ilmeeseen.

• ylä - ja alaluomet

Ainakin kaksi viikkoa menee. Hyvät aurinkolasit auttaa. Niitähän voi hyvällä syyllä käyttää näin keväällä:).

Olen tyytyväinen.

• leikkauksessa

enkä todentotta voisi kuvitella meneväni töihin maanantaina, en edes ulos. Yläluomeni punoittavat vielä reilusti ja alaluomet kellertävät ja pullottavat nestettä. Turvotusta on vielä sekä ylä- että alaluomilla ja mustelmat valuvat alas. Minkäänlaisilla meikeillä en vielä pystyisi naamioimaan itseäni. Olen sananmukaisesti kuin turpaani saanut ja kunnolla. Mutta joka päivä näkyy selvästi parempaan päin menoa. Parasta on että luomet eivät tule enää näkökentän eteen vaikka yrittäisi!! Haluan uskoa että olen lopputulokseen todella tyytyväinen enkä usko katuvani leikkausta, kunhan nämä jäljet tästä häipyvät. Kolme päivää ei missään tapauksessa riitä - ei ainakaan jos on leikattu tavallisella kirurgin veitsellä. Muusta ei minulla ole kokemusta.

• nopeasti!

Kun nyt lukee näitä rankkoja kokemuksia, täytyy onnitella itseäni että silloin kun harkitsin yläluomileikkausta, oli useampi ollut AS:n leikattavana radiotaajuusveitsellä. En ehkä olisi ymmärtänyt hakeutua hänen hoidettavakseen ilman myönteisiä kommentteja. Lisäksi hintakin oli sieltä halvimmasta päästä.

Aurinkolaseja en tarvinnut peittämään silmiäni missään vaiheessa. Leikkauksen jälkeisenä päivänä olin kiltisti kotona, siksi turvoksissa silmät olivat. Mutta taisi olla toinen tai kolmas päivä kun kävin jo kaupoissa, pitihän jouluvalmistelutkin tehdä. Aurinkolaseja en silloinkaan tarvinnut, tavalliset silmälasit peittivät sen verran ettei siistejä kapeita teippejä edes huomannut.

Mutta kyllä sitä saikkua ja muutenkin lepäämistä tarvitsee ainakin viikon tuollaisessakin tapauksessa kuin minulla oli. Olihan kaikki kumartelukin kielletty jotta silmät paranisivat hyvin. Sai rauhassa makailla kylmägeelit silmillä parin tunnin välein useamman päivän.

• sinulla on vielä

teipit arpien suojana joten et pystyisi meikkaamaan edes siitäkään syystä. Turvotus oli jokseenkin pahimmillaan juuri kolmantena tai neljäntenä päivänä leikkauksesta ja mustelmat valuivat puoliin väliin poskia (olin siis yläluomileikkauksessa). Ompeleet poistetaan yleensä noin viikon kuluttua toimenpiteestä ja vasta sen jälkeen voi edes kuvitella aloittaa meikillä peittämistä. Jos sinun on aivan pakko mennä töihin jo kolmen päivän kuluttua niin ainoa järkevä vaihtoehto on käyttää niin suuria aurinkolaseja kuin ikinä löydät ja selittää työkavereille miksi käytät noita laseja, etteivät ala pitää ihan outona.

• Silloin ennen

Leikkautin yläluomet noin 20 vuotta sitten aika nuorena. En muista enää aivan tarkkaan, mutta jotakin kuitenkin.

Luomissa oli tikit monta päivää. Kun tikit sitten poistettiin, silmien alue oli yhä aivan hirveän turvoksissa ja näytti siltä kuin silmät olisivat olleen päässä aivan vinksin vonksin. Kun katsoin peiliin, järkytyin ja luulin, että leikkaus oli mennyt totaalisesti pieleen.

Kävin lymfahieronnassa ehkä noin viisi kertaa, kuten olin käynyt jo ennen leikkausta. Lymfahoidon aikana turvotus laski. (Olisi tietysti laskenut muutenkin ajan kanssa, mutta lymfahoitoa suositeltiin.)

Loppujen lopuksi olin leikkaustulokseen aika tyytyväinen. Pieni kauneusvirhe jäi toiseen silmänurkkaan. Ihmeen hyvin leikkaustulos on kestänyt jo 20 vuotta. Ihan viime aikoina olen huomannut toisessa luomessa pientä muutosta. Luomet leikannut kirurgi lupasi tuloksen pysyvän varmasti vain viisi vuotta.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Arman Alizadin viesti puna-aktivisteille: "Pitäkää lärvinne nytkin kiinni"

Arman Alizad kritisoi vasemmiston kaksinaismoralismia. Iranissa syntynyt suosikkijuontaja Arman Alizad pakeni perheensä
      Maailman menoa
      248
      4078
    2. Minja Koskela nostanut vasemmistoliiton kannatuksen ennätykseen

Koskela valittiin puolueen johtoon lokakuussa 2024, ja silloin Ylen kysely antoi puolueelle 9,3 prosentin kannatuksen.
      Maailman menoa
      128
      2343
    3. Antti johtaa Petteriä jo 7,1 prosenttiyksiköllä

Tällä menolla sdp menee kokoomuksesta kierroksella ohi jo tällä vaalikaudella. https://yle.fi/a/74-20213575
      Maailman menoa
      82
      2006
    4. Harmi nainen kun

olet niin elähtäneen näköinen. Miestä et koskaan löydä itelles. j
      Ikävä
      141
      1491
    5. Hotelli kainuu

Mietityttää, hotelli Kainuussa, se, että asiakkaat voivat valita ketä saa olla ja ketä ei, Illan aikana asiakkaina!
      Kuhmo
      39
      968
    6. Seuraavakin hallitus joutuu leikkaamaan

Sitähän tämä hallitus nyt höpöttää, kun itse on ajanut tilanteen katastrofaaliseksi. Orpon hallitus lähti suurin puhein
      Maailman menoa
      129
      958
    7. Mistä kehon osasta

Pidät minussa eniten?
      Ikävä
      77
      949
    8. Ovatko vastasyntyneet vauvat syntisiä?

Se ihmisten keksimä järjetön perisynti, jos ovat!
      Luterilaisuus
      335
      889
    9. Pitäis vaan lopettaa

Sinun kanssa yhteydenpito. Alkaa vaan haluamaan enemmän ja tuskin lopulta mikään kohtaisi. Ja ikävä vaan kasvaa ja lähei
      Ikävä
      8
      867
    10. J. Rinta-Joupilla jättimäinen veropetosvyyhti

Seinäjoen keskustan kiinteismiljonäärit olleet jo pitkään ahtaalla ja liittykö J. Rinta-Jouppikin rintamaan? https://yl
      Seinäjoki
      62
      790
    Aihe