Pitkäkestoinen liikunta lisää sydämen tilavuutta. Siis syke hidastuu koska sama verimäärä saadaan liikkeelle vähemmillä sykäyksillä.
Punttitreeni paksuntaa sydänlihasta. Kysymys on ns. painetyöstä, jossa pumpattu verimäärä ei ole pääasia, vaan se voimakkuus jolla veri purskautetaan valtimoihin.
Syke 120-130 lyöntiä minuutissa on optimaalinen tilanne sydemen kehittämisessä. Siinä alueella on syke jolla sydän ehtii paisumaan maksimitilavuuteensa ja supistumaan täysin.
Tämä on myös ns. rasvanpolttosyke ja samalla paras yleiskunnon kehittäjä. Hapenottokyky paranee parhaiten tällä sykkeellä, siinä koko fyysinen kombinaatio toimii optimialuella, ei pelkästään sydän. Tätä sykettä jaksaa pitää yllä tolkuttoman pitkään.
Pari juttua sydämestä
4
200
Vastaukset
- tapa lisätä
sydämen hapenottokykyä ja siten vahvistaa sitä on aerobinen liikunta, joihin punttitreenaus ei lukeudu.
Sydämen laajentuminen on yleinen huippu-urheilijoilla, puhutaan juoksijan sydämestä. Terveyden kannalta ei ole syytä tavoitella tällaista sydämenlaajentumaa, sillä vaikka se parantaakin hapenottokykyä, se myös aiheuttaa sivuääniä sydämeen, eli lisää infarktin riskiä.
Tehokkaaseen rasvanpolttoon riittää mikä tahnasa liikunta, joka kestää yhtäjaksoisesti vähintään 1-1½ tuntia ja nostaa pienen hien pintaan. Se, millä sykelukemalla tämä tapahtuu on hyvin yksilöllistä ja riippuvainen monesta tekijästä. Mittarit kotiin ja liikkumaan!- vähän vaan
olivat nyrkkisääntöjä nuo.
Kun aktiiivisesti liikuu ja ainakin jos harrastaa liikunnallisia lajeja jotka toistuva samantapaisina kerta toisensa jälkeen, löytää yllätyksiä joita ei löydä kirjoitettuna.
En yksilöi miten sen olen kokenut, mutta sanon vaan että kerran hankittu kunto säilyy pidempään kuin luulisi. Palautuminen ehkä kavaltaa luulot parhaiten, mutta jos ei ennen huomaa muutosta niin tilanne on hyvä.
Ehkä kymys on lihasmuistista mutta silti. - linjoilla ollaan
vähän vaan kirjoitti:
olivat nyrkkisääntöjä nuo.
Kun aktiiivisesti liikuu ja ainakin jos harrastaa liikunnallisia lajeja jotka toistuva samantapaisina kerta toisensa jälkeen, löytää yllätyksiä joita ei löydä kirjoitettuna.
En yksilöi miten sen olen kokenut, mutta sanon vaan että kerran hankittu kunto säilyy pidempään kuin luulisi. Palautuminen ehkä kavaltaa luulot parhaiten, mutta jos ei ennen huomaa muutosta niin tilanne on hyvä.
Ehkä kymys on lihasmuistista mutta silti.tässä.
Kerran hankittu peruskunto säilyy, vaikka välissä olisi pitkiäkin passiivisia kausia. Näin etenkin, jos pohjakunto on hankittu kasvuiässä.
Sen vuoksi lasten ja nuorten kasvattaminen liikunnalliseen elämäntapaan onkin jo kansantaloudellisesti korvaamattoman arvokasta, inhimillistä elämänkaarta unohtamatta.
- xboxi
Riippuu sydämestä. Puhut varmaan terveestä nuoresta sydämestä. Muuten riippuu täysin tilanteesta ja lääkityksestä yms.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Natomaa hyökkäsi Iraniin
Näemme nyt tällä hetkellä Natomaan nimeltä Yhdysvallat, joka toimii aika pitkälti perinteisen kansainvälisen lain ulkopu7163345Trump aloitti III maailmansodan tänään.
Narsisti ja mielipuoli Trump pitäisi saada pois, miten se onnistuisi parhaiten?3713069Suvi Lindenillä 5 366 päivän putki
Täytyy kyllä myöntää vaikka olen itsekin innokas, niin en ole tuollaiseen yli kymmenen vuoden putkeen kyennyt. Välillä o772908Mistä se kertoo
Näin miehen pitkästä aikaa. Samantien iski sellainen paineen tunne rintaan, sitä ei ole ollut vuosiin. Ja nyt olen siitä362759Rakas tiedät, että toivoisin
Kuulevani sinusta. Tiedät, että viestisi tekisi minut ihan onnelliseksi. Että äänesi kuuleminen saisi minut leijumaan ja582268- 491899
- 861816
Viesti miehelle
Nyt vastaa oikea taa´app. Ainoastaan puhelimitse voidaan selvittää asioita, mutta tuskin sitä haluat kaiken halveeramise141799Nyt on sanottava että sattuu kipeästi
Jos, sinä aikana kun olen kaivannut ja odottanut sinua ja olet tiennyt sen, niin jos valitsit toisen miehen. Katsot minu181779- 571669