Väärennöksissään ja Brooklynin trakstiitti ja kirjapainoseura uskonnollisissa "aku ankoissaan" kertoivat. Pyhissä kirjoituksissa ei ole kertaakaan sanaa Jehova; siis koko raamatussa vokaalien kanssa.
Väärennetyissä kirjoituksissa se toki esiintyyn jopa vastoin alkutekstejä: UT:ssa 237 kertaa omavaltaisesti lisättynä vaikka sitä ei alkuteksteissä ole lainkaan!!!
Raamattu eli pyhät kirjoitukset eivät tunne sellaista Jehovaa
15
337
Vastaukset
- kyllä.
Mitenköhän se virolaisten VT:ssa sitten voi olla muodossa Jehova.
- Baltasar ei kirjautuneena
Ja ei sen alkutekstien mukaista nimen käyttöä. Eli jos yritetään perustella esim. virolaisten Raamatulla että Israelin Jumalan alkuperäinen nimi on Jehova ollaan kyllä perusteluissa pahasti hakoteillä.
Virolaisen Raamatun kääntäjät tuskin opettavat Jumalan erisnimellä olevan mitään Häntä itseään suurempaa merkitystä. Arvelen heidän käyttäneen heprealaissa kirjoituksissa tetragrammin paikalla systemaattisesti nimeä "Jehova", mutta ei vartiotorniseuran tavoin arvottomasti ja kirjoitusten vastaisesti muualla. Olenko oikeassa? Tällaisia käännöksiä on monia.
- -.........-
Baltasar ei kirjautuneena kirjoitti:
Ja ei sen alkutekstien mukaista nimen käyttöä. Eli jos yritetään perustella esim. virolaisten Raamatulla että Israelin Jumalan alkuperäinen nimi on Jehova ollaan kyllä perusteluissa pahasti hakoteillä.
No sehän ei ole tokikaan ainoa käännös joka niin tekee.
- Baltasar ei kirjautuneena
Rintti kirjoitti:
Virolaisen Raamatun kääntäjät tuskin opettavat Jumalan erisnimellä olevan mitään Häntä itseään suurempaa merkitystä. Arvelen heidän käyttäneen heprealaissa kirjoituksissa tetragrammin paikalla systemaattisesti nimeä "Jehova", mutta ei vartiotorniseuran tavoin arvottomasti ja kirjoitusten vastaisesti muualla. Olenko oikeassa? Tällaisia käännöksiä on monia.
Tosin käyttäen muotoa "Jahve", - vokalisoiden tetragrammin tekstissä.
- Vastatkaa
Maailman eri kielissä lausutaan sanat eri tavoin, vaikka ne olisikin kirjoitettu kirjain kirjaimelta samalla tavalla.
Jos sanotte mielestänne oikealla tavalla jumalanne nimen jollakin muulla kielialueella, ymmärtävätkö sikäläiset uskonveljet sanaanne?
Miksi asiasta keskustellaan näin kiivaasti? Eikö jumalanne tunnista teitä, vaikka ette häntä nimeltä kutsuisi, sillä olettehan hänen seurakuntaansa vai kuinka?
Mitä kieltä sääntöjenne mukaan tulisi käyttää rukouksissa? Englantiako?- Se että rukoilee
Hengessä ja totuudessa, eikä vilpissä ja petoksessa.
- minä vaan
Se että rukoilee kirjoitti:
Hengessä ja totuudessa, eikä vilpissä ja petoksessa.
Hengessä ja totuudessa ?
Esitäkö rukouksen Herralla ? Herroja on hirveesti jo siellä suomessa.
Esitätkö sen Jumalalle ? jumalia on hirveesti, kuka tekee mistäkin jumalan itselleen. - Rukoiletko?
minä vaan kirjoitti:
Hengessä ja totuudessa ?
Esitäkö rukouksen Herralla ? Herroja on hirveesti jo siellä suomessa.
Esitätkö sen Jumalalle ? jumalia on hirveesti, kuka tekee mistäkin jumalan itselleen.Jumalaa kutsuen Häntä Isäksesi (Abba)? Vain Jumalan lapset voivat siis rukoilla: "Isämme joka olet taivaassa"... Oletko sinä syntynyt Jumalasta, ja saanut uskomalla Jeesukseen ja vastaanottamalla hänet sydämeesi saaden näin lahjaksi Jumalan lapseuden; lapsioikeuden? (Joh.1:12,13.)
- minä vaan
Rukoiletko? kirjoitti:
Jumalaa kutsuen Häntä Isäksesi (Abba)? Vain Jumalan lapset voivat siis rukoilla: "Isämme joka olet taivaassa"... Oletko sinä syntynyt Jumalasta, ja saanut uskomalla Jeesukseen ja vastaanottamalla hänet sydämeesi saaden näin lahjaksi Jumalan lapseuden; lapsioikeuden? (Joh.1:12,13.)
Minä rukoilen taivaallista isää Jehova Jumalaa.
Mutta mitä tulee nyt tästä sanasta Abba on mielenkiintoista, koska sinä sitä käytät.
Abba on arameaa ja tarkoittaa kirjaimellisesti jotakin tiettyä isää, tai ilmausta ;oi isä.
Se oli lasten isistään käyttämä läheisyyttä osoittava nimitys, johon liittyy sekä isi sanan läheisyys että isä sanan arvokkuus, joten se on sekä epävirallinen että kunnioittava.
Se on pikemminkin kiintymystä ilmaiseva kuin arvonimi. Ensimmäisiä sanoja joita lapsi oppi sanomaan.
Sana Abba esiintyy 3 kertaa Raamatussa.
Se on aina kreikkalaisissa teksteissä translitteroidussa muodossa ja tavallisesti se translitteroidaan suomalaisissa käännöksissä myös.
Tätä sanaa seuraa AINA heti kreikkalainen käännös ho pa-ter, joka kirjaimellisesti tarkoittaa määräistä muotoa sanasta isä tai puhuttelumuotona käytettäessä oi isä. Se viittaa AINA taivaalliseen Isään, Jehovaan !
Muuten ajanlaskumme ensimmäisinä vuosisatoina sanaa Ab-ba ryhdyttiin käyttämään kunnianimityksenä juutalaisista rabbeista ja tässä merkityksessä sitä on käytetty Babylonian Talmudissa.
Sana apotti ( munkki) on myös peräisin aramean sanasta Ab-ba.
Uudestisyntymisestä, sitä ilmeisesti haluat kysyä, haluaisin kysyä mitä sinä ymmärrät uudesti syntymällä, sillä olen huomannut että ihmiset eivät aina tarkoita uudestisyntymisellä samaa asiaa ?
Voin vakuuttaa Sinulle että olen ottanut Jeesuksen pelastaja vastaan ja se pitää paikkansa kyllä kaikista todistajista. - Ja vain syntymällä
minä vaan kirjoitti:
Mutta mitä tulee nyt tästä sanasta Abba on mielenkiintoista, koska sinä sitä käytät.
Abba on arameaa ja tarkoittaa kirjaimellisesti jotakin tiettyä isää, tai ilmausta ;oi isä.
Se oli lasten isistään käyttämä läheisyyttä osoittava nimitys, johon liittyy sekä isi sanan läheisyys että isä sanan arvokkuus, joten se on sekä epävirallinen että kunnioittava.
Se on pikemminkin kiintymystä ilmaiseva kuin arvonimi. Ensimmäisiä sanoja joita lapsi oppi sanomaan.
Se on aina kreikkalaisissa teksteissä translitteroidussa muodossa ja tavallisesti se translitteroidaan suomalaisissa käännöksissä myös.
Tätä sanaa seuraa AINA heti kreikkalainen käännös ho pa-ter, joka kirjaimellisesti tarkoittaa määräistä muotoa sanasta isä tai puhuttelumuotona käytettäessä oi isä. Se viittaa AINA taivaalliseen Isään, Jehovaan !
Muuten ajanlaskumme ensimmäisinä vuosisatoina sanaa Ab-ba ryhdyttiin käyttämään kunnianimityksenä juutalaisista rabbeista ja tässä merkityksessä sitä on käytetty Babylonian Talmudissa.
Uudestisyntymisestä, sitä ilmeisesti haluat kysyä, haluaisin kysyä mitä sinä ymmärrät uudesti syntymällä, sillä olen huomannut että ihmiset eivät aina tarkoita uudestisyntymisellä samaa asiaa ?
Voin vakuuttaa Sinulle että olen ottanut Jeesuksen pelastaja vastaan ja se pitää paikkansa kyllä kaikista todistajista."Lihasta ja verestä" ei saada tai saavuteta Jumalan lapsen asemaa, mikä menettiin kun ihmiskunta myytiin synnin ja kuoleman alle. Jumalan lapseuteeb ihmisen oikeuttaa vain syntyminen Jumalasta ja Jeesuksen vastaanottamisen myötä, - ja vain uudestisyntyneiden Jumalan lasten sydämissä on aito "lapseuden henki" joka huutaa: "Abba! Isi!
Room.8:15. Vain Jeesuksen vastaanottaminen henkilökotaiseksi Vapahtajaksesi, antaa sinulle: "syntien anteeksi saamisessa" ja "uudestisynnyttämisen pesossa": sen Hengen uudistuksen, joka voi tehdä sinusta todellisen Jumalan lapsen. Joh.1:12,13. - _rlx_
minä vaan kirjoitti:
Voin vakuuttaa Sinulle että olen ottanut Jeesuksen pelastaja vastaan ja se pitää paikkansa kyllä kaikista todistajista.
- pohtinut34
kyllä 2 mooseksen kirjassa mainitaan jehovan nimi muodossa "jhwh" alaviitteessä,ja alkuperäisissä kirjoituksissa oli mainittu Jehovan nimi joka tosin myöhemmin korvattiin muilla sanoilla kuten "Herra" koska sen lausumisen katsottiin olevan väärää.
Kohta johon tämä perustuu kuuluu:
"et saa lausua Jumalasi nimeä turhaan"
Tämä ei tarkoita sitä ettei sitä saisi lausua kunnioittavassa mielessä, vain sitä että esim. sanotaan "voi juma....."- Pii on 3.0
..Yksi muinaissuomalaisten jumalista; Juko oli toinen, Pekko kolmas.
" Jumal'auta, - Jukol'auta-" Siis auta Juma tai Juko; Niistä tuli Luterilaisessa maailmassa kirosanoja,koska kyseessä olivat pakanajumalat, joiden nimeä ei sopinut lausua.
Sana Jumala Viittaa Liettuaan.se on sieltä lähtöisin. Suomalaiset ovat muuten geneettisesti lähinnä Liettualaisia, joten ei kumma, että jumaluudetkin kuten Perkunas- perkele, on tullut sieltä.
- YHWH nimen
Historiallisen käytön kanssa.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Vasemmistohallitus palauttaa hintasääntelyn, esim. bensalitra vain 1e.
Tuleva vasemmistolaisista koostuva hallitus ottaa käyttöön vanhat hyvät keinot pitää hinnat kurissa. Tähän tarkoitukse1164895Vasemmistolainen valehteli jälleen - Purra tai persut eivät luvanneet "euron bensaa"
Väite "euron bensasta" on ensisijaisesti poliittisten vastustajien käyttämä puhdas vale. Persut kyllä kampanjoivat näky1153978Arman Alizadin viesti puna-aktivisteille: "Pitäkää lärvinne nytkin kiinni"
Arman Alizad kritisoi vasemmiston kaksinaismoralismia. Iranissa syntynyt suosikkijuontaja Arman Alizad pakeni perheensä2153896Minja Koskela nostanut vasemmistoliiton kannatuksen ennätykseen
Koskela valittiin puolueen johtoon lokakuussa 2024, ja silloin Ylen kysely antoi puolueelle 9,3 prosentin kannatuksen.1202275Antti johtaa Petteriä jo 7,1 prosenttiyksiköllä
Tällä menolla sdp menee kokoomuksesta kierroksella ohi jo tällä vaalikaudella. https://yle.fi/a/74-20213575821996Mitä on tullut
Entisen abcn rakennuksen tilalle se oli tyhjillään monta vuotta siellä oli jo nyt valot onko huoltoasema? 5:30.801396- 1371374
Palosta selvinnyt 18 vuotias munira tarvitsi tulkin kun puhui Iltalehdelle
Suomessa asuva 18 vuotias tarvii tulkin !!! Tää Suomea puhumaton on palossa kuolleen naisen veli ja asui perheen kanssa.1721369En ymmärrä ateisteja!
Raamattu on aitoa historiaa, jotka ovat kirjoittaneet aikalaiset! Mitä änkyröitte turhaa???5851269- 531155