Vasta nyt syyllisyyden tunteet ovat tulleet vahvasti pintaan. Toivon rehellisiä kommentteja, laidasta laitaan.
Olen 50 nainen ja minä siis halusin eron. Aviossa oltiin oltu parikymmentä vuotta, mentiin naimisiin hyvin lyhyen seurustelun jälkeen ja välittömästi lapsia. Yhteistä, romanttista aikaa ei oikein koskaan ollut. Ihan avioliiton alusta asti olin onneton. Itkin joka viikko, koska mieheni tuntui pysyttelevän etäisenä. Seksielämässä tuntui, että olin vain hänen tarpeidensa tyydyttäjä, seksuaalinen esine. Ympäristön takia oli avioero oli mahdoton ajatus, mutta päiväkirjaani kirjoitin että pelkään, että tämä päättyy eroon. Tässä alussa jo tuli tunne, että hän häpeää minua ja sitä jatkui loppuun asti.
Vuodet vierivät. Saimme monta lasta. Pyysin, itkin ja rukoilin että satsaisimme parisuhteeseen. Miehellä oli projekti toisensa perään plus työ jonka ohessa opiskeli ... no, ainakin 9 vuotta. Ei puhettakaan että olisi ollut aikaa minulle tai lapsille. Tai ehkä lapsille, mutta ei ainakaan minulle. Paitsi seksiä, joka alkoi ahdistaa minua yhä enemmän. Enkö ollut muuta kuin piika ja seksilelu! Minulle tärkein asia olisi ollut läheinen suhde avioliitossa, ja tietysti lapset. Satsasin parisuhteeseen varmasti 150 %.
Kun lapset lähtivät, tuntui että meidän välillämme ei ole mitään. Työni vei kestokyvyn rajoille. Oli kasapäin luottamustehtäviä. Ja epätyydyttävä parisuhde. Sairastuin masennukseen, psykoosilääkitykselle, sairaalaan. Elämänhalua ei ollut, vaan outo imu, pakkomielle lopettaa elämänsä ja päästä siitä kaikesta.
Yritettiin vuoden, pari terapiaakin. Neuroleptien takia olin ihan apaattinen.
Sattumalta tutustuin ihmiseen, joka antoi minun puhua, puhua ja puhua. Hän nosti minut sohvan pohjalta. Ei se helppoa ollut, mutta hän saneli, että nyt mennään sinne tai tänne. Siis paljon toimintaa, sinänsä viatonta. Kunnes se johti lyhyeen seksisuhteeseen. Tunnen syyllisyyttä siitä, että kerroin avioliiton ongelmista hänelle, ja siitä että seksisuhde alkoi 1-2 kk ennen avioeropäätöstä. Totesimme tämän uuden kanssa että olen ilmeisesti kuitenkin aseksuaalinen - eli minulla ei ole normaaleja haluja. Hän ei etsinyt tunnesuhdetta, vaan ns. panemista. Suhde kesti kaiken kaikkiaan 4-5 kk.
Tästä on vuosia. Käyn terapiassa. En ole enää niin vahvalla lääkityksellä. Monettakohan vuotta syön unilääkkeitä... ja masennuslääkkeitä... ja vähän rauhoittavia. Pääsin sairaseläkkeelle 2005. En tapaa miehiä, ei minkäänlaisia treffejä edes kahvilla 4-5 vuoteen. Nyt olen alkanut käsittää, että uskottomuus oli hirveä teko, ja se että puhuin perheen asioista. Ok, arvostelukykyni oli alentunut, olin ihan muiden vietävissä, itsemurha-ajatuksia 2-3 vuotta.
Olen edelleen sitä mieltä että ero oli oikea päätös, mutta tekoni hirveä. En aio tunnustaa exälle. Se ehkä helpottaisi minua, mutta ei häntä. Mitä ajattelette. Voinko antaa joskus itselleni anteeksi? Voiko kukaan teistä... Jumalaan en usko enkä siis voi hakea sieltä armoa. Onko kukaan teistä tehnyt joskus jotain hirveää ja miten pystytte elämään itsenne kanssa?
syyllisyyden tunteet
12
2351
Vastaukset
- Samassa veneessä
Tiivis ja looginen elämäkerta! Tekstistäsi välittyivät ymmärrys ja syy-seuraus-suhteet; vaikutat joka tapauksessa järki-ihmiseltä.
Kannamme mukanamme koko elämäämme. Lapsuuden kokemukset, nuoruuden muistot, parisuhde alusta alkaen.
Kokonaisuus taisi muodostua sinulle liian raskaaksi taakaksi. Suurperhe (?) plus kaikki puolison ja omaan työelämään liittyvä on monille ylipääsemätön yhdistelmä. Ja jos vielä jouduit taistelemaan tunnetasolla itsellesi tilaa, jota ei kuitenkaan löytynyt...
Seksuaalinen uskottomuus on totta kai merkityksellinen asia, mutta yleensä kuitenkin vain yksi todiste siitä, että parisuhde on suistunut raiteiltaan jo aikaisemmin. Voisiko viimeistä pisaraa todellakin syyttää siitä, että astia tulvii yli?
Toivotko aikaa myöten pääseväsi kokonaan eroon psyykenlääkkeistä? Sitä tuskin kannattaa pitää päätavoitteena, mutta se voisi avata uuden, puhtaamman maailman.- kohti parempaa
Voisitko ehkä rajata menneisyyden ja siinä esiinty-
neiden pettymysten käsittelyn terapiaan,ja muutamaan
tuntiin päivässä.Uskon että menneessä oli myös iloa,
mutta ehkä masennus siivittää nyt ajatuksiasi.Myös
tuo ikäsi tuo meille naisille hormonaalisia muutok-
sia.Oiskohan lääkäristä apua.Kuten kirjoititkin elä-
mä on rankka juttu,mutta paljosta olet selvinnyt.On
ehkä nyt aika hellittää syyllistämästä itseään kaik-
keen,silloin oli silloin ja nyt on nyt.Kaikkihan me
tekisimme asioita toisin nyt.Lähde puhtaalta pöydäl-
tä itseäsi lempeästi kohdellen uuteen aamuun.
- Adieana
käytöksi kumpuaa? Tarvitset vain rakkautta, rakkautta ja vain rakkautta. Itsehyväksyntää. Älä ole niin rankka itsellesi. Ensin olet miehellesi vuosi kausia esine ja kun päätät hieman irrotella ja löytää itsellesi todellisia tunteita, tulee kamala tuska ja musertaa sinut kuoliaaksi. Vaikka suhde oli, mitä oli - älä ole niin ankara itsellesi. Muuten näännytät itsesi kuoliaaksi.
- ella*
kohtele itseäsi noin julmasti. Aivan varmasti voit antaa itsellesi anteeksi. Samoin voisit antaa anteeksi sen, että pakottauduit olemaan pitkään naimisissa, vaikka olit onneton suhteessa alusta asti. Minusta kertomassasi oli hirveintä juuri se, että rääkkäsit itseäsi yli sietokykysi rajojen - jonka jälkeen romahdit. Uskottomuus siinä rinnalla on kuin hyttysen pissa erämaassa. Vai ettei olisi vähän niinkin, että kärsit syyllisyydentunteista itseäsi kohtaan: Mietit sisimmässäsi miksi ihmeessä kitkuttelit epätyydyttävässä suhteessa, kertonut exällesi rajojasi, miksi myönnyit piikana olemiseen ja seksileluna toimimiseen? Kuinka saatoitkaan olla niin hölmö, että panostit 150% suhteeseen, vaikka kumppani ei panostanut ollenkaan?
Voisit myös kiittää tuota miestä, joka nosti sinut sohvan pohjalta, jolle voit puhua ja kertoa avio-ongelmistasi. Elämäsi olisi varmasti todella paljon kurjempaa, jos olisit sinne sohvan pohjalle jäänyt. - Nimetön
Ihan ensiksi, lopeta itsesí rääkkääminen, et vois ketään toistakaan kohdella noin huonosti.
Toiseksi hanki lähellesi ihminen joka ymmärtää sinua ja jolle voit puhua.
Lääkitykset voit sen jälkeen unohtaa.
Joka tapauksessa tärkeintä on katkaista tuo itsensä morkkaaminen ja itsensä kanssa painiminen. - heitä vesilintua pillereillä
Toivottavasti et käytä neuroleptejä enää.Ne on vihoviimeinen ratkaisu - kaikille.
- vuosien jälk...
En voi kuin itkien lukea teidän viestejänne. Olen lukenut paljon täältä, miten jätetty ja petetty kärsii ja tunnen sympatiaa heitä kohtaan.
Mutta totta, että yritin ihan kestokykyni rajoille, kunnes psyyke ei kestänyt. Niin hyvin sanottu: Voiko viimestä pisaraa syyttää siitä, että astia tulvii yli. Kiitos Sinulle kirjoituksestasi. Kiitos kaikille teille vastauksistanne.
Niinpä, kaikkihan me tekisimme jotain toisin... Ihan totta. Taakse päin katsottuna näemme niin paljon enemmän. Isojakin ratkaisuja tehdessä voi vain aavistaa, mitä on edessä.
"Kuin hyttysen pissa erämaassa" sai jopa hymyilemään. Ajattelin kuivaa erämaata ja yhtä hyttystä pissalla siellä. Eipä paljon pohjavesi siitä nouse.
Luin ahneesti jokaisen vastauksen ja ne olivat lohduttavia ja auttavat katsomaan tilannetta realistisemmin. Totta sanoitte lääkityksestä, etenkin ne kauheat neuroleptit. Juttelen psykiatrini kanssa. Ei tämä haava päivässä parane, mutta toivun tästä pikku hiljaa. - älä syyllisty
tai siis helpommin sanottu kuin tehty..mutta koska tekoja ei saa tekemättömäksi niin parempi mennä eteenpäin.
Jos on masennusta niin siihenhän liittyy epätavallisen voimakkaina syylisyyden tunteet.
Oletko varma ettei miehesi ollut narsisti ja sai sinut tuntemaan itsesi mitättömäksi?
Oletko koskaan kysynyt vaikka terapiaa ja joku jonka kanssa päästä puhumaan?
Se on auttanut minua paljon. - Petetty
Kirjoituksesi oli melkein kuin olisin lukenut omaa elämäntarinaani. Olen ollut yli 25 vuotta naimisissa, enkä ole pyynnöstä ja anelemisista huolimatta saanut tuntea oikein kunnolla yhteenkuuluvaisuuden tunnetta, sellaista mitä avioliitossa pitäisi mielestäni olla. Seksi meilläkin on sujunut ihan hyvin, ehkä mieheni ei osaa antaa hellyyttä kuin seksin kautta. Se ei minulle riitä. Olen kärsinyt jo pitkään ja nyt kaiken kukkuraksi mieheni on ollut uskoton, tiedän sen varmasti vaikka hän kiistää kaiken. On pitänyt minua itsestäänselvyytenä, olenhan minä antanut kaikkeni perheelleni. Meillä kaksi aikuista lasta ja pieni lapsenlapsikin. Lapsille mieheni osaa olla ihme kyllä aika hellä.
Nyt olen jättämässä tämän suhteen taakseni, vaikka kyllä on vaikeata näin pitkän ajan jälkeen. Olen itkenyt 4 viikkoa, ollut kauheissa itsesäälin kohtauksissa ym. En ainakaan vielä ole hakenut lääkettä tähän, vaikka se olisi varmasti auttanut. Ajattelin päästä tästä paskasta ilman lääkitystä, unilääkkeet varmaan pitäisi hakea.
Tiedän täysin mitä olet joutunut kokemaan. Sellainen kun jatkuu vuosia ja vuosia niin se nakertaa ihmisen aivan loppuun.
Itsellänikään ei ole paljon vanhoja kavereita joille voisi asiasta puhua, olenhan hoitanut vain kotia (työni ohella tietysti) vuosikymmenet.
Koetetaan kestää ja joteskin purskuttaa eteenpäin..- Samassa veneessä
Kirjoitin johonkin toiseenkin ketjuun tämän, jonka nyt sinulle.
Lääkitys on totta kai kaksipiippuinen juttu; kukapa tahtoisi psyykeen vaikuttavien lääkkeiden pitkäaikaiskäyttäjäksi.
Mutta jos nukkuminen jää vähäiseksi, ja tilanne jatkuu viikkoja tai kuukausia, ei ihmisen elimistö kestä. Sydän joutuu liian lujille, jos yöuni on vain pari tuntia katkonaista torkkumista. Olet fiksu harkitessasi nukahtamislääkkeitä, ja tiedän että resepti tulee kun kerrot lääkärille elämäntilanteestasi.
Ero ei todellakaan ole helppo juttu, koska pitkä liitto on mukauttanut osapuolet juuri siihen liittoon, sen jäseniksi. Ero on kuin amputaatio, jonka jälkeen on vain totuttava. Älä ota elämänmittaisia tavoitteita tässä tilanteessa. Ajattele lapsiasi ja lapsenlastasi voimavaroina - huomaat että he ovat siihen tarpeeseen erinomaisia.
- xboxi
Sinulla lienee kaksi vaihtoehtoa:_
Uskonnollinen ratkaisu: pyydät syntisi anteeksi ja saat myös. Ole armollinen itsellesi.
Ei-uskonnollinen ratkaisu: keskustelet asiasta ammattiauttajan kanssa, kunnes helpottaa ja löydät ratkaisun. Ole tällöinkin armollinen itseäsi kohtaan.
Itse kuulun uskonnolliseen mallistoon ja kieltämättä se on paljon helpompi tapa, mutta jos se ei tunnu istuvan, niin sitten vaan keskustelemaan. Eiköhän se sitenkin. Voimaa! - jotainkin
Ihmisellä on aina oikeus keskustella toisten kanssa, mieltään painavista asioista, se on perusoikeutemme ja siihen pohjautuu oikeastaan koko yhteisöllisyyden käsite. Suomessa on hyvin erikoinen tapa suhtautua perheen sisäisten asioiden käsittelyyn, sitä pidetään jostakin syystä vääränä toimintana -aivan turhaan.
Mikäli emme ole vuorovaikutuksessa toisten ihmisten kanssa todellisuudentaju hämärtyy ja muutumme helposti manipuloitaviksi, siksi ulkopuolisten ihmissuhteiden rajoittaminen on tehokas vallankäytön muoto.
Ei ole yhtään moraalijärjestelmää joka kieltäisi ihmisten välisen vuorovaikutuksen, päinvastoin, siihen kehotetaan jopa Raamatussakin, muista yhteisöllisimmistä uskonnoista puhumattakaan. Suomessa perheasioiden levittelyä ei olla pidetty suotavana, syynä tähän on luultavammin kulttuurilliset syyt, joiden alkuperän voisi veikata alkaneen sisällissodan jälkimainingeista. Joka tapauksessa aika lyhyt aikainen tapa on kyseessä.
Seksuaalinen uskottomuus ei ole kovinkaan merkityksellinen, mikäli päätös avioerosta on jo tehty. Kysehän on oikeastaan puhtaasti ajoituksesta. Mikäli mitään yhteistä rakennettavaa ei enää ole, mitään ei oikeastaan voi rikkoakaan.
Tunnustaminen on aika turhaa, koska sillä ei voi enää mitään muuttaa. Itselleen tulee kuitenkin olla armollinen aina ja hyväksyä myös se, että kaikki me olemme virheellisiä ja toistemme tukea tarvitsevia.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1057361
Riikan kukkaronnyöri on umpisolmussa
Kulutus ei lähde liikkeelle, koska kansalaiset eivät usko, että: – työpaikka säilyy – tulot eivät romahda – talous ei h985243Tanskan malli perustuu korkeaan ansioturvaan
Ja vahvoihin työllisyys- ja kotoutumispalveluihin. Suomessa Riikka on leikannut juuri näitä: palkkatukea, työttömyysturv1163506Epäily: Räppäri yritti tappaa vauvansa.
https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/epaily-mies-yritti-tappaa-vauvansa/9300728 Tämä on erittäin järkyttävä teko täysin p253441Anteeksipyyntöni
Jätän tähän anteeksipyyntöni sinulle, koska en voi sanoa sitä missään muuallakaan. Pyydän anteeksi, jos purkamani tuska352534Sydämeni valtiaalle
En täältä aio asioita kysellä. Haluan tuoda tiedoksesi, että pohjimmiltani en ihmisiä tahdo satuttaa ja ajattelen muiden1191856Oletko tyytyväinen
Tämän hetkiseen tilanteeseenne? Odotatko, että lähennytte vai yritätkö päästä yli ja eteenpäin?961511Mikseivät suomalaiset kuluta? istutaan vaan säästötilirahojen päällä..
...Ihan haluamalla halutaan että maa menee konkurssiin? Ihan käsittämätöntä, ennätymäärät säästöjä sekä konkursseja sam3421472Jos oikeasti haluat vielä
Tee mitä miehen täytyy tehdä ja lähesty rohkeasti 📞 laita vaikka viestiä vielä kerran 😚1311356Onko Sanna menossa Ukrainaan viettämään vuosipäivää?
Kun on bongattu Varsovan lentokentältä?541314