Olen parikymppinen nainen, alkuperäiseltä koulutukseltani kokki, mutta en voi toimia ammatissa pahoiksi puhjenneiden allergioiden takia. Kouluttauduin sittemmin tietojenkäsittelyn merkonomiksi ja suoritettuna on myös AV-viestinnän ammattitutkinto. AMK:ssakin opiskelin muutaman vuoden, mutta se paikka ei ollut minua varten.
Olen allerginen monelle asialle: pölylle, ruoka-aineille, hajusteille, eläimille jne. Ihottumat vaivaavat, samoin astma. En siis oikein voi siivota työkseni, toimia kassalla tai muutakaan vastaavaa (mm.kolikot aiheuttavat ihottumaa). Jostain pitäisi elanto kuitenkin saada ja vuokra maksettua.... Olenkin miettinyt pääni puhki, olisiko edes jotain, mitä voisin työkseni tehdä?
Töitä olen hakenut monesta paikasta, yleensä toimisto/atk-töitä (jota ei ole tarjolla), työkkärissäkin olen listoilla, mutten saa tukia, koska puolisoni tulot ylittävät juuri ja juuri tuen saamiselle asetetut rajat. Lisäksi asun uudella paikkakunnalla, joten suhteita yrityksiin/suosittelijoita minulla ei ole. Työkokemustakaan ei ole muuta kuin satunnaisia työharjoitteluja koulutusteni puitteissa.
Mistä ihmeestä löytäisin töitä? Mitä te muut pahasti allergiset ihmiset teette työksenne?
Mistä töitä allergiselle?
4
410
Vastaukset
- Atoopikko-allergikko
Harmillisen kuuloinen tuo sinun "tarinasi".
Monet ammatit on minultakin poissuljettu atooppisen ihottuman ja monien eri allergioiden takia. Itse olen toimistotyössä ja suht hyvin on mennyt vaikka pölyallergiasta joskus onkin haittaa (paperipöly). Läheisessä kaupassa (valintatalo) käydessäni olen huomannut, että joillakin kassatyöntekijöistä on hanskat (tod. näk. muoviset) kädessään. Voisitkohan siten tehdä kassatyötä sinäkin? Kannattaisiko sinun mahdollisesti kysyä tätä samaa kysymystä mitä täällä kysyit myös tuolta "terveys"palstan puolelta? Muuta järkevää mieleeni ei tällä hetkellä tule. Toivottavasti joku osaa sinulle kuitenkin hieman järkevämpiä vastailla! Eipä sitten muuta kuin koitetaan kestää näiden allergioiden kanssa ja toivottavasti löydät sinulle sopivaa työtä. Oikein hyvää jatkoa!- Sinni
Tosin luultavasti en pystyisi tekemään töitä hanskat jatkuvasti kädessä... Käsissäni on niin paha ihottuma, että taitaisivat hautoa liikaa muovi/tms-hanskat.
Mutta pitääpä vielä kysyä tuolta terveyspalstalta samaa asiaa. Ehkä se ura urkenee vielä minullekin joskus... Oikein hyvää jatkoa myös sinulle!
- juhani
moni on siitä löytänyt apua allergioihin,itse käytän myös, vaikka en ole allerginen,mutta siinä on niin paljon hyvää suoja aineistoa elimistölle että suosittelen.
- Vallu
Kun luin tekstisi, havaitsin etten voi luokitella itseäni kovinkaan allergiseksi.
Paras varmasti olisi jos saisit oman alasi töitä tai apua urasuunnitteluun.
Entä paikkakuntasi kansalais- ja työväenopistot? Voisitko ajatella vetäväsi kursseja siellä iltaisin tai viikonloppuisin?
Jos et asu ihan pienellä paikkakunnalla, voi sieltä löytyä päiväkoti allergia- ja astmalapsille, jossa työympäristö varmasti on hyvä. Tiedä sitten millainen työtilanne on sillä saralla ja otetaanko nykyään väliaikaisiin töihinkään ilman alan koulutusta.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1017443
Siekkilässä ajettu ihmisten yli- mitä tapahtui? Länsi-Savo ei ole uutisoinut asiata
Manneja, vaiko matuja?805028- 794859
- 1324258
Alavuden sairaala
Säästääkö Alavuden sairaala sähkössä. Kävin Sunnuntaina vast. otolla. Odotushuone ja käytävä jolla lääkäri otti vastaan103048- 522689
- 402586
- 502237
Törkeää toimintaa
Todella törkeitä kaheleita niitä on Ylivieskassakin. https://www.ess.fi/uutissuomalainen/8570818102211Suudeltiin unessa viime yönä
Oltiin jossain rannalla jonkun avolava auton lavalla, jossa oli patja ja peitto. Uni päättyi, kun kömmit viereeni tähtit211840