tehokas ehkäisy?

m.r.s.

Olen parikymppinen nainen ja vasta aloittamassa seksielämääni. Olen tavannut mukavan miehen, jossa olisi ainesta poikaystäväksi. Emme ole vielä olleet sängyssä ja nyt olen pohtinut ehkäisyasioita.

Miten suuri todennäköisyys on että kortsu hajoaa käytössä? Olen kuullut kauhutarinoita siitä miten homman lopuksi onkin paljastunut että kortsu on revennyt tms. Miten voisi minimoida (siis varovaisen ja huolellisen käsittelyn lisäksi) hajoamisen riskin? Kannattaisiko hommata liukkaria jo valmiiksi kun se ainakin vähentäisi kitkaa (ettei kortsu repeäisi)?

En ole kovinkaan innoissani pillereiden syömisen aloittamisesta. Luultavasti unohtaisin koko nappien syömisen... Onko kellään kokemuksia ehkäisylaastarista?

6

488

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Nimetön

Kondomi on oikein käytettynä yhtä hyvä kuin e-pillerit. Hajoamiset ovat harvinaisia, mutta niistä nousee aina iso juttu. Kun kondomi toimii niinkuin pitääkin, kukaan ei tule kuuluttelemaan.

Kondomi on uudessa suhteessa aina hyvä, koska se on ainoa, joka suojaa sukupuolitaudeilta. Osa sukupuolitaudeista voi olla oireettomiakin.

Kun kondomin kestävyys epäilyttää, niin kannattaa muistaa jälkiehkäisy. Sen saa apteekista ilman reseptiä, kun on yli 15-vuotias. Jälkiehkäisyssä nopeus on hyväksi, mutta riittävä teho sillä on, jos illalla kondomi hajoaa ja aamulla menee apteekkiin.

• Nimetön

En usko, että ikäisesi nuori nainen tarvitsee liukkaria. Jos kostut itsetyydytyksessä, niin kyllä se mahla nousee miehenkin seurassa, jos mies on oikea.

• siinäpä...
        Nimetön kirjoitti:

En usko, että ikäisesi nuori nainen tarvitsee liukkaria. Jos kostut itsetyydytyksessä, niin kyllä se mahla nousee miehenkin seurassa, jos mies on oikea.

hyvä yhdistelmä, eli Patentex Oval kondomi....

• on ainakin...

...suhteen alussa ainoa hyvä ehkäisykeino. Kondomia käytettäessä on tietenkin se riski, että se kaikesta huolellisuudesta huolimatta hajoaa. Jos käyttää kondomia ainoana ehkäisykeinona, niin kannattaa hankkia jälkiehkäisy jo varmuuden vuoksi valmiiksi, ettei tarvitse sitten vahingon mahdollisesti tapahduttua alkaa kiireellä etsiä lähintä auki olevaa apteekkia.

Liukkarin käyttöä ei tarvitse hävetä, kuten tuolla joku nimetön valopää yritti esittää. Kaikki eivät kostu samalla tavalla vaikka mikä olisi, ja liukkari auttaa huomattavasti siihen, ettei kondomi hajoa. Sitä kannattaa siis ehdottomasti hankkia, ja nykyään se on helppoakin, kun sitä alkaa olla saatavilla lähes joka marketissakin.

Kondomin lisäksi voi tietenkin hankkia hormonaalisen ehkäisyn, jos siltä tuntuu. Monille se sopii oikein hyvin, vaikka usein kuuleekin kauhutarinoita sivuvaikutuksista. (Sivuvaikutuksiinkin kannattaa tosi tietenkin henkisesti valmistautua.)

Hieman omia kokemuksiani hormonaalisesta ehkäisystä: Itselläni on ollut käytössä niin yhdistelmäehkäisypillerit, ehkäisylaastari kuin ehkäisyrengaskin. Pillerit sopivat minulle hyvin, mutta niiden muistaminen joka päivä aiheutti joskus hankaluuksia. Laastarit olivat muuten hyviä, mutta pyrkivät joskus irtoamaan itsestään ennen aikojaan. Olen kuitenkin kuullut, että monilla ovat toimineet ihan ilman mitään ongelmia. Ehkäisyrenkaassa en ole vielä havainnut mitään huonoja puolia, ja se on ainakin tällä hetkellä minulle paras vaihtoehto. Mutta nämä ovat tietenkin vain minun henkilökohtaisia kokemuksiani, ja toisille sopivat erilaiset ehkäisykeinot eri tavalla kuin minulle.

• Nimetön

Ei tarvi olla mikään valopää elääkseen ilman liukkareita. Itselläni on ikää 45 ja hyvin kostun.

• edellinen
        Nimetön kirjoitti:

Ei tarvi olla mikään valopää elääkseen ilman liukkareita. Itselläni on ikää 45 ja hyvin kostun.

...elävät varmasti ilman liukkareita, olivat sitten valopäitä tai eivät. En sitä yhtään epäile. Mielestäni kuitenkin kyseisen kirjoittajan kommentti, jossa esitettiin, ettei nuori nainen tarvitse liukkareita "jos mies on oikea" oli täysin asiaton.

Kostuminen ei ole naisen iästä eikä miehen sopivuudestakaan kiinni. Jotkut kostuvat enemmän kuin toiset, ja usein se vaihtelee jopa kierron eri vaiheissa. Jos sinä kostut aina hyvin, niin se ei tarkoita, että kaikki olisivat samanlaisia.

Liukkari ei paljoa maksa, joten ei ole kovin suuri vaiva ostaa sitä vaikka ihan varmuuden vuoksi.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Epäily: Räppäri yritti tappaa vauvansa.

https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/epaily-mies-yritti-tappaa-vauvansa/9300728 Tämä on erittäin järkyttävä teko täysin p
      Maailman menoa
      45
      5100
    2. Onko Sanna menossa Ukrainaan viettämään vuosipäivää?

Kun on bongattu Varsovan lentokentältä?
      Maailman menoa
      115
      1616
    3. Räppäri kuoli vankilassa

Ei kuulemma ole tapahtunut rikosta. Sama vahinkohan kävi Epsteinille. https://www.hs.fi/suomi/art-2000011840869.html "
      Maailman menoa
      48
      1319
    4. Välillä kyllä tuntuu, että jaat vihjeitä

Mutta miten niistä voi olla ollenkaan varma? Ja minä saan niistä kimmokkeen luulemaan yhtä sun toista. Eli mitä ajatella
      Ikävä
      12
      1314
    5. Aleksi Rytilä

Räppäri saa haluamaansa julkisuutta.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      13
      1153
    6. 81-vuotias Frederik avoimena - Ei omasta mielestä kelpaa tästä syystä realityihin: "Veemäinen..."

Junttidiscon kuninkaana tunnettu Frederik, 81, on esiintymislavoilla suvereeni tekijä. Mies on viihdyttänyt ympäri Suome
      Suomalaiset julkkikset
      17
      1027
    7. Kulukusuunnat

Eikö kuhmolaiset iha oikiasti tiiä kumpi o vasen ja kumpi oikia? Tuolla ku liikennemerkissä näkyy nuolet ylös ja alas, v
      Kuhmo
      4
      990
    8. Muusikko yritti tappaa kaksiviikkoisen vauvan

Karu epäily: Muusikko, 32, yritti tappaa kaksiviikkoisen vauvan Oulussa. IS:n selvityksen perusteella miestä ei ole syy
      Maailman menoa
      76
      989
    9. Tynkä Eläintarha ei ole enää visiitin väärti

Ähtärin MesiZoo on vajonnut alas. Näytillä olevien eläinten määrä on romahtanut lähemmäs -40%. Paikat ovat päässeet pah
      Ähtäri
      59
      795
    10. Junan alle

Kuka päätti tai yritti päättää päivänsä jäämällä junan alle ja aiheutti sen takia veturikuskille ja muille traumat..?
      Kajaani
      27
      783
    Aihe