No nyt Priusiin

jotain järkeä!

Strassbourhissa aloitetaan tänä vuonna koe, jossa käytetään Toyota Priuksia. Tuotantomalleista poiketen näissä 100 autossa on töpseli --- sen pystyy lataamaan verkkovirralla.

Sitä minä olen kyllä ihmetellyt, miten tyhmiä nykyhybridit ovat: kaikki tarvittava sähkö tuotetaan verollisella polttoaineella, koska minkäänlaista ulkopuolosta latausjärjestelmää ei ole. Siis aivan raakile tuotantoversio!

Ihmiset rupeavat ostamaan hybridejä, kun ne saa ladattua omassa pihassa. Ja kojetauluun nappula, jolla saa auton kulkemaan pelkällä sähkömoottorilla.
Suurin osa meidänkin perheen ajosta on 10-20 km pyrähdyksiä, jotka tekisin ihan mieluusti sähköllä. Sehän tulisi energian puolesta maksamaan vain 1/3 verollisella polttoaineella ajettuun reissuun verrattuna.

Uskon löytyvän runsaasti ostajia, jotka ovat kiinnostuneita pudottamaan bensalaskunsa kolmasosaan.

Taidan siirtää muutaman vuoden autonhankintaa. Vanha auto toimii vielä mainiosti, mutta josko oikea töpseli-hybridi saataisiin piankin kauppoihin!

10

641

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ranskalaisen
    • rahansa ottaa

Kun kerran Suomessa asutaan niin on edes turha kuvitella että ajelet puoli ilmaiseksi omalla sähköllä. Heti jos semmoioset autot tulevat massatutantoon tulee siihen välittömästi joku veronkaltainen rasite, miten se lasketaan sitä en tiedä mutta Suomessa ilmaisia lounaita ei autoalalla tule koskaan olemaan.

• reksa

Sähköautoista maksetaan jo nykyisin käyttövoimavero eli "dieselvero".

• syynä tohon

Ameriikassa on gaso ollut halpaa, mutta sähkö kallista.

Siksi sitä sähköä on vissiin kannattanut tuolla tavalla omalla generaattorilla autoonkin jauhaa.

Meinaavat Priukseen nyt NiMH-akkua. Ettei vaan kävis niin kuin puhelimien akuille, jotka kuumeni. Voi parkkipaikalla olla aamulla Toyotan paikalla vaan muovilätäkkö.

• Rellu5L

Kivihiilisähköllä toimivan sähköauton hiilidioksipäästö on 100 g/km, missä se järki on?

• aloittaja

Kivihiili on vihoviimeinen tapa tuottaa sähköä ja onneksi sen osuus Suomessa on kovin pieni.

Vesivoimalla tuotetun sähkön päästöt ovat aika lähellä nollaa. Pitääkö asiat aina nähdä mahdollisimman nurjasti?

Sähköauto on sikälikin ympäristöystävällinen auto, että rajoitettu toimintasäde pakottaa ajattelemaan auton käyttöä: etsitään lyhintä reittiä sekä nivotaan kauppareissuja ja postissa käyntejä yhteen.

• minjakai
        aloittaja kirjoitti:

Kivihiili on vihoviimeinen tapa tuottaa sähköä ja onneksi sen osuus Suomessa on kovin pieni.

Vesivoimalla tuotetun sähkön päästöt ovat aika lähellä nollaa. Pitääkö asiat aina nähdä mahdollisimman nurjasti?

Sähköauto on sikälikin ympäristöystävällinen auto, että rajoitettu toimintasäde pakottaa ajattelemaan auton käyttöä: etsitään lyhintä reittiä sekä nivotaan kauppareissuja ja postissa käyntejä yhteen.

siis ekan kerran olen täällä ja etsin tuosta Priuksesta tietoja.. Hybridi ja vähäinen saastutus olisi se tarkoitukseni..
        Esimerkiksi tuulienergian ja aurinkoenergian avulla voi tuottaa sähköä itsekin, jos vaan on alussa laittaa sitä rahaa investointina. Uskon kyllä, että tulee yleistymään, koska sähkön hinta nousee.. mm. windsiden mallin turbiini tuottaa vähäisissäkin tuulissa energiaa, lisäksi tuo auton liike-energian hyväksikäyttö alamäissä lataa akkuja... olen aika vasta-alkaja tällä alueella, mutta kiinnostusa löytyisi.. ehdottakaa mistä saa lisätietoa sähköauton kulutuksesta...?

• fckin idito

Luuletko ettei sähkössä ole veroa?

• odotuksesi menee

hukkaan. Jos tuollainen käytäntö yleistyy,(että töpselistä) niin luuletko ettei tule myös pari sopivaa veroa tuohonkin puuhaan.

• ihmeessä?

Hallitus on jo pudottanut perintöveroa ja suurituloisten tuloveroa, niin ei kai se nyt tommosta sähköautoveroa tavalliselle ihmiselle laittais!

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Räppäri kuoli vankilassa

Ei kuulemma ole tapahtunut rikosta. Sama vahinkohan kävi Epsteinille. https://www.hs.fi/suomi/art-2000011840869.html "
      Maailman menoa
      113
      4892
    2. Välillä kyllä tuntuu, että jaat vihjeitä

Mutta miten niistä voi olla ollenkaan varma? Ja minä saan niistä kimmokkeen luulemaan yhtä sun toista. Eli mitä ajatella
      Ikävä
      29
      3543
    3. No kyllä te luuserit voitte tehdä mitä vaan keskenänne, sitä en ymmärrä miksi pelaat,nainen

Pisteesi silmissäni, edes ystävätasolla tippui jo tuhannella, kun sain selville pelailusi, olet toisen kanssa, vaikka ol
      Ikävä
      45
      2430
    4. Missä näitte viimeksi?

Missä näit kaivattua viimeksi ja oliko sähköä ilmassa?
      Ikävä
      50
      1558
    5. Harmittaako sinua yhtään?

Tuntuuko pahalta ollenkaan?
      Ikävä
      41
      1480
    6. Jätä minut rauhaan

En pidä sinusta. Lopeta seuraaminen. Älä tulkitse keskustelutaitoa tai ystävällisyyttä miksikään sellaiseksi mitä ne eiv
      Ikävä
      24
      1334
    7. Puukotus yöllä

Oli kaveri hermostunut ja antanut puukosta.
      Sotkamo
      14
      1222
    8. On varmaan turn off

Mutta olen tosi kokematon.
      Ikävä
      27
      1128
    9. 165
      1089
    10. Olen oikeasti aika mukava

Vaikka itse sanonkin. Tunnemyrsky sekoitti mieltä silloin ja annoin aika kahjon kuvan itsestäni.
      Ikävä
      22
      1057
    Aihe