Jos saa sairaslomaa lääkäriltä, onko sairauden syy kerrottava esimiehelle ? Lääkärintodistuksestahan se näkyy, mutta sen voi kai toimittaa suoraan henkilöstöosastolle eikä tarvitse näyttää esimiehelle.
En haluaisi, että sairaslomani syy paljastuisi yhtään useammalle kuin on pakko. Olen nimittäin todennut, että jonkun henkilön sairastumisia käsitellään työpaikallani helposti kaikenlaisessa jutustelussa. Sairauteni ei pitäisi kai kuulua muille kuin minulle ja lääkärille.
Miksi muuten työnantajalle toimitettavaan lääkärintodistukseen yleensä kirjoitetaan mitään sairauden syytä ? En luota oman työnantajani henkilöstöosastoonkaan siinä, että syy ei sieltä leviäisi. Tiedän, että tälläiset tiedot on luottamuksellisia, mutta näyttääpä vain asiat helposti leviävän yleiseen tietoisuuteen ainakin minun työpaikassani.
Sairaudesta kertominen
3
786
Vastaukset
- ...koska...
Oletko sinä sama henkilö, joka juuri muutama päivä sitten kyseli aivan juuri näitä samoja asioita täällä? Otetaanpa uusiksi: sairauden syy, joko koodina ja/tai latinankielisellä nimellään, kirjoitetaan lääkärintodistukseen siksi, että työnantaja ei suinkaan ole velvollinen maksamaan sairausloman ajalta palkkaa ihan mistä syystä ikinä tahansa. Esim. plastiikkakirurgiset toimenpiteet ovat sellaisia, joista aiheutuvista sairauslomista työnantajan ei tarvitse maksaa palkkaa, vaikka lääkärintodistus itsessään voikin olla hyväksyttävä syy itse poissaoloon työpaikalta. Palkanmaksuun se ei kuitenkaan velvoita. Tällaisiin asioihin vastaa juuri se sairauden syy -koodi/selitys. Jollei työpaikallasi vaitiolo toimi, ei oikein voi sanoa muuta kuin että "sue them" - paitsi että ensin pitäisi tietää, kuka tietoja on vuotanut ennen kuin voi ruveta oikeuteen haastamaan.
Näitä samoja, omituisia kuvitelmia työnantajan oletetuista velvollisuuksista ja työntekijän oletetuista oikeuksista tuntuu olevan liikkeellä vaikka jos mihin työsuhteeseen liittyviin asioihin koskien: kuvitellaan, että kaikesta työnantaja maksaa palkan kun vain lääkäri vetää nimen paperiin; kuvitellaan, että työntekijä saa määritellä vuosilomansa ajankohdan (saa esittää toiveen, mutta työnantajalla on oikeus päättää lomien ajankohdat), jne. jne. jne.
Sivuhuomautuksena: edelleen olen sitä mieltä, että joka ikiselle 9.luokkalaiselle kakaralle pitäisi pitää koulussa yhteiskuntaopin tunnilla työoikeuden jakso, jossa selvennättäisiin vähän edes ihan perusasioita, jotteivat mukulat tule silmät ummessa työelämään ja kuvittele, että työnantaja kiittää polvillaan kun nämä tulevaisuuden toivot saapuvat pelastamaan firmoja. Ei, ei. Siinä on karu todellisuus edessä, kun työnantajalla onkin työnjohto-oikeus ja -velvollisuus, eikä mukulat ensimmäistä kertaa elämässään, jäätyään vaille koti- ja koulukuria, sanelekaan miten hommat hoidetaan, vaan kengän kuva on persauksessa ennen kuin ehtii äitiä apuun huutaa.- mie...
Varmasti voit lähettää sairaslomalapun suoraan sairaskassaan. Pomo voi ihan kaikessa rauhassa ruikuttaa kun on vaan uteliaisuuttaan halunnut loman syyn tietää mutta eipäs vaan saakkaan jos työntekijä niin haluaa. Sairaskassa päättää mistä sairasloma rahaa maksetaan, ei pomo!!
- Uupunut Ulpukka
sama henkilö, en ole näitä keskusteluja aiemmin mitenkään seurannut. Eli näin ensikertalaisena kiitos vaan tiukasta tekstistä, ei nyt pitäisi noin summassa yleistää ja syyllistää ihmistä, josta ei tiedä mitään, vaikka olisi itse esim. turhautunut työnantaja.
Sairaustietojen vuotamisesta tuskin ketään saadaan vastuuseen millään työpaikalla, joten juorukellojen armoilla ollaan.
Työnantajan on työnjohto-oikeuden ja -velvollisuuden täyttämisessä ainakin meikäläisen työpaikassa olisi kyllä kirveellä töitä, sitä tässä innolla kaaoksen keskellä odotetaan...
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Räppäri kuoli vankilassa
Ei kuulemma ole tapahtunut rikosta. Sama vahinkohan kävi Epsteinille. https://www.hs.fi/suomi/art-2000011840869.html "1235173Välillä kyllä tuntuu, että jaat vihjeitä
Mutta miten niistä voi olla ollenkaan varma? Ja minä saan niistä kimmokkeen luulemaan yhtä sun toista. Eli mitä ajatella303688No kyllä te luuserit voitte tehdä mitä vaan keskenänne, sitä en ymmärrä miksi pelaat,nainen
Pisteesi silmissäni, edes ystävätasolla tippui jo tuhannella, kun sain selville pelailusi, olet toisen kanssa, vaikka ol452460- 501578
Jätä minut rauhaan
En pidä sinusta. Lopeta seuraaminen. Älä tulkitse keskustelutaitoa tai ystävällisyyttä miksikään sellaiseksi mitä ne eiv241564- 411560
- 231451
- 141312
Eipä tunnu se "pedofilia" huuto kiinnostavan
Lähinnä se sekohäirikkö ressukka joutuu itse vastaileen itselleen, mitään näkyvyyttä ei saa, palstalla ylipäätään on hyv301299- 281251