Muilla vastaavaa cerazetten kanssa?

marianna

Olen siis käyttänyt ehkäisynä carezettea ja ensimmäisen kolme vuotta menkat pysyi poissa eikä ollut tiputteluvuotoa ym, mutta nyt tässä 2kk ajan on mennyt niin, että noin parin viikon välein tulee vuotoa 2-3päivää ihan niin kun olisi menkat. Onkohan ihan normaalia? Tai voisko johtua siitä kun tietyistä syistä viime kuukausina en ole ehtinyt ottaa lääkettä ihan samaan aikaan, on saattanut viivästyä 2-5tuntia ja pari oksennustautiakin ollut ja sillon olen saattanut oksentaa pillerin poiskin.

7

291

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • yhtä mahdollista

On mahdollista, että tuo on ihan ns. normaali sivuoire, joka menee tai on menemättä ohi. Samoin on ihan yhtä mahdollista, että tuo johtuu epäsäännöllisestä syömisestä ja siitä, että joku pilleri on saattanut jäädä kokonaan imeytymättä.

Koitahan syödä niitä nyt säännöllisesti ja katso toistuuko tuo vielä. Sitten voitkin harkita pillereiden tai ehkäisymenetelmän vaihtoa, koska ihan noin tiuhaan ei tarvitsisi vuotaa.

• ehkäpä...

kun tuon ceran aloittaa niin menkat loppuu jollain kokonaan ja jollain muuttuu hyvinkin epäsäännöllisiksi..

ja muuttuuhan keho muutenkin vuosien mittaan.. voihan se olla että nyt on vaan joku muutos menossa joka aiheuttaa vuodon. mutta jos alkaa tuntua omituiselta niin kannattaa varmaan olla lääkäriin yhteydessä.

• mitkä tahansa

e-pillerit, niin menkat loppuvat, KAIKILLA e-pillereiden syöjillä loppuu menkat, oma hormonitoiminta on paussilla, eli ei tule mitään menkkoja.
        Sen sijaan TYHJENNYSVUOTOA tulee tai sitten ei tule, riippuu ihmisestä ja pillerimerkistä

• __Tyttönen__

Heippa!

Menee hieman asian vierestä, mutta tällainen kokemus minulla.

Aloitin Cerazettet aikoinaan puoleksi vuodeksi testinä ennen ehkäisykapselin aloitusta. Lääkärin mukaan hormoni samanlainen, joten näillä pillereillä pystyi testaamaan sopivuuden kapselille.

Cerazetten kapseleiden ajan 2.5 vuotta menkat olivat kokonaan pois ja sitten alkoivat vuotohäiriöt. Tämän vuoksi kapseli päädyttiin poistamaan. Lääkäri ihmetteli, kuinka tilanne muuttui, kun reilu pari vuotta oli tilanne ollut aivan erilainen.

En tiedä voisiko tätä verrata pelkkään cerazetten käyttöön. Omien kokemusten perusteella suosittelisin kuitenkin gynellä käyntiä, mitä mieltä hän on tilanteen muuttumisesta.

Pahimmillaan tilanne voi olla se, että kyseiset pillerit eivät sinulle enää sovi (ellet tahdo elää jatkuvien tiputtelujen kanssa, itselle tämä ei ainakaan ollut vaihtoehto), joten pillerimerkkiä voi joutua vaihtamaan.

• marianna

Kiitokset kaikille vastauksista. Nyt oon sitten ihan säännöllisesti, siis samaan kellon aikaan jne syönyt noita pillereitä, mutta yhä nuo vuodot jatkuu, joten täytynee käydä gynellä. Ei jaksa enää tätä, että parin viikon välein vuotaa ja on menkkamaista kipua. En tiedä sitten mikä ehkäisy seuraavaksi kun itselleni sopii vaan nämä minipillerit (onko olemassa muita kun cerazette merkkisiä?), koska minulla on aurallinen migreeni ja yhdistelmäpillerit altistaa tämän takia aivohalvaukselle. Hormonikierukkaa olen myös testannut, mutta se aiheutti jatkuvaa mahakipua koko sen 6kk, jonka oli paikassa ja toiste en halua enää testata. Ainoa vaihtoehto taitaa olla enää kumi ja niistäkin käy vaan ne, joissa ei lateksia ym, kalliiksi tulee...

• kohta minipillerit aloittava
        marianna kirjoitti:

Kiitokset kaikille vastauksista. Nyt oon sitten ihan säännöllisesti, siis samaan kellon aikaan jne syönyt noita pillereitä, mutta yhä nuo vuodot jatkuu, joten täytynee käydä gynellä. Ei jaksa enää tätä, että parin viikon välein vuotaa ja on menkkamaista kipua. En tiedä sitten mikä ehkäisy seuraavaksi kun itselleni sopii vaan nämä minipillerit (onko olemassa muita kun cerazette merkkisiä?), koska minulla on aurallinen migreeni ja yhdistelmäpillerit altistaa tämän takia aivohalvaukselle. Hormonikierukkaa olen myös testannut, mutta se aiheutti jatkuvaa mahakipua koko sen 6kk, jonka oli paikassa ja toiste en halua enää testata. Ainoa vaihtoehto taitaa olla enää kumi ja niistäkin käy vaan ne, joissa ei lateksia ym, kalliiksi tulee...

Suomessa on saatavilla kaksi muutakin minipillerimerkkiä: Mini-pill ja Microluton. Niiden toimintamekanismi on kai vähän erilainen kuin Cerazetella, joten ne täytyy ottaa sitä tarkemmin samaan aikaan joka päivä. (Vissiin jokin kolmen tunnin heitto on maksimi.) Kannattaa googlata lisää ja kysellä lääkäriltä.

• marianna
        kohta minipillerit aloittava kirjoitti:

Suomessa on saatavilla kaksi muutakin minipillerimerkkiä: Mini-pill ja Microluton. Niiden toimintamekanismi on kai vähän erilainen kuin Cerazetella, joten ne täytyy ottaa sitä tarkemmin samaan aikaan joka päivä. (Vissiin jokin kolmen tunnin heitto on maksimi.) Kannattaa googlata lisää ja kysellä lääkäriltä.

Lääkärille olen menossa parin viikon päästä, aikaa ei saanut aiemmin. Mie kyllä muistelen, että lääkäri ois miulle tuosta serazettestakin sanonut, että heitto ottovälillä saisi olla vaan n. 1,5tuntia, mutta nyt kun sen tuoteselostetta luin niin siellä luki, että unohtuneen tabletin voi ottaa vielä 36tunnin päästäkin siitä kun edellinen otettu. Nyt oon ottanut lähes minuutilleen 24tunnin välein ja vuoto jatkuu. Harmittaa toisaalta kun tähän astii ei oo cerazetten kanssa ollu mitään vuotoja ja nyt sit todennäkösesti vaihto edessä.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Vasemmistohallitus palauttaa hintasääntelyn, esim. bensalitra vain 1e.

Tuleva vasemmistolaisista koostuva hallitus ottaa käyttöön vanhat hyvät keinot pitää hinnat kurissa. Tähän tarkoitukse
      Maailman menoa
      81
      4620
    2. Vasemmistolainen valehteli jälleen - Purra tai persut eivät luvanneet "euron bensaa"

Väite "euron bensasta" on ensisijaisesti poliittisten vastustajien käyttämä puhdas vale. Persut kyllä kampanjoivat näky
      Maailman menoa
      109
      3837
    3. Arman Alizadin viesti puna-aktivisteille: "Pitäkää lärvinne nytkin kiinni"

Arman Alizad kritisoi vasemmiston kaksinaismoralismia. Iranissa syntynyt suosikkijuontaja Arman Alizad pakeni perheensä
      Maailman menoa
      176
      3627
    4. Minja Koskela nostanut vasemmistoliiton kannatuksen ennätykseen

Koskela valittiin puolueen johtoon lokakuussa 2024, ja silloin Ylen kysely antoi puolueelle 9,3 prosentin kannatuksen.
      Maailman menoa
      63
      2062
    5. Antti johtaa Petteriä jo 7,1 prosenttiyksiköllä

Tällä menolla sdp menee kokoomuksesta kierroksella ohi jo tällä vaalikaudella. https://yle.fi/a/74-20213575
      Maailman menoa
      71
      1928
    6. Mitä on tullut

Entisen abcn rakennuksen tilalle se oli tyhjillään monta vuotta siellä oli jo nyt valot onko huoltoasema? 5:30.
      Haapavesi
      78
      1268
    7. Harmi nainen kun

olet niin elähtäneen näköinen. Miestä et koskaan löydä itelles. j
      Ikävä
      128
      1125
    8. Palosta selvinnyt 18 vuotias munira tarvitsi tulkin kun puhui Iltalehdelle

Suomessa asuva 18 vuotias tarvii tulkin !!! Tää Suomea puhumaton on palossa kuolleen naisen veli ja asui perheen kanssa.
      Vantaa
      140
      1050
    9. Minne pyydän sut?

Jotta saan nähdä 🤨
      Ikävä
      49
      979
    10. Mikä homma?

https://share.google/NvruSS4P4EzjTWPov Poliisilla oli keskiviikkona 4. maaliskuuta yksityisasunnossa Saarijärvellä tehtä
      Saarijärvi
      26
      891
    Aihe