Suomessahan on muotia "kaunistella" ja käyttää englanninkielisiä tai englannista johdettuja titteleitä. Meidänkin firmassa sihteerit ovat assistenttejä, apulaiset virkailijoita jne...
Oma lukunsa on päälliköiden tittelit. Kertokaapas joku nokkela kielinero, mitä eroa on foremanilla ja supervisorilla? Entäs sitten managerilla ja directorilla?
Ja lopuksi kysymys: Ovatko suomalaiset mielestäsi tittelinkipeää kansaa, kun raksan apumiestäkin vitsissä kutsutaan pistolapioteknikoksi?
Oma lukunsa on päälliköiden tittelit. Kertokaapas joku nokkela kielinero, mitä eroa on foremanilla ja supervisorilla? Entäs sitten managerilla ja directorilla?
Ja lopuksi kysymys: Ovatko suomalaiset mielestäsi tittelinkipeää kansaa, kun raksan apumiestäkin vitsissä kutsutaan pistolapioteknikoksi?
Vastaukset 15
Vanhimmat
erittäin hienolta. Tittelin saatuaan voi rauhassa keskittyä tittelin kantamiseen. Muuta ei enää tarvita.
Joo. Suomalaiset ovat tittelinkipeää kansaa.
titteleitä
Manager, Director, Officer ja eikös tuo ole arvojärjestyskin alemmasta ylempään...
niin paljon? Ja miksi ei vois olla selkeällä suomen kielellä olevia titteleitä, mitkä kertoo selvästi mistä siinä tittelissä on kyse? Ja miksi ei vois sanaa titteli korvata sanalla ammatti?
ehkä siksi että kuinka monen yrityksen enää omistaa suomalainen? pitää olla ulkolaisiin organisaatio malleihin sopivia nimityksiä että löydetään jokaiselle oma lokero kaavioissa
Se on nyt sitten vaihtunut Maassa Yrityksen Tavalla.
Samahan se on täällä keskustelupalstalla. Otsikko ja nimimerkki ei ole vielä se itse asia. Asia löytyy otsikon alta. Titteli ei ole se itse asia. Itse asia löytyy tittelin kantajasta. Jäin miettimään nyt sitäkin, että kumpi on ihmisille tärkeämpi? Se otsikko ja nimimerkki tai sitten se asia, mikä niiden alta löytyy?
Täälläkin käy kylässä jokin "chief technology officer". Nuo englanninkieliset nimet kuulostavat pölhöiltä, mutta minkäs teet, kun pitää olla kansainvälinen? "Assistentista" ja "sihteeristä" minulle tulee sellaiset mielikuvat, että assistentiksi voi kuka tahansa nimittää itseään, mutta sihteeri on pätevä.
Tiedä tuosta tittelinkipeydestä, mutta oli hauskaa, kun työttömäksi jäänyt kaveri nimitti itseään "vapaaherraksi". "Vapaaherratar" on muuten outo sana, vähän kuin "domina", joka on väännetty sanasta "dominus" eli herra. "Domina" ei ole klassista latinaa. Japanissa puhuttelusanoja vasta onkin runsaasti. "-san" on sellainen, joka toimii aina sukupuolesta riippumatta. Ilmeisesti "sensei"-tittelin saa melko pienelläkin auktoriteetilla.
jossain treeneissä toiset vaativat sitä.Toiset kiusaantuneena sanovat:sano vaan Petteriksi:)
hierarkiassa
Papereita minulla on markkinoinnista, oman alani paperit ja vielä mestarinkin paperit. Silti pidän taiteilijan tittelistä. Todellisuudessa kaikilla pepereilla voi pyyhkiä perseen jos ihminen ei osaa tehdä sitä hommaa mistä hänellä on paperit.
Voi voi...Sun firmaasi mitenkään tuntematta ja ammatillisessa mielessä susta hevon kukkua tietämättä sanoisin, että etukäteisostajat ja sisäänostajat, tuotantopäälliköt, tuonannonohjaajat ja myyntivastaavat ja ja ja menevät monasti aika iloisesti sekaisin, ainakin jos käteen baarissa ojennettuja käyntikortteja katsoo.;D
Titteleissä ei ole mitään vikaa, mutta se ärsyttää, jos joku käyttää itsestään titteliä, jota ei todellisuudessa omaa. Esimerkiksi tapaus, joka kutsuu itseään "maisteriksi" vuoden amerikkalaisessa (sikäläisittäin) sisäoppi(kansanopisto)laitoksessa opiskeltuaan, ärsyttää. Ja samaten ammatikorkeakoulukoulutuksen suorittaneet, jotka väittävät opiskelleensa akateemisia opintoja.
Lähinnä siten ajattelisin, että mitä hämärämpi titteli, sitä epämääräisempi tyyppikin. Tietyt firmat toki aina tunnistaa ja osin voi joskus olla omaakin tietämättömyyttä, jollei kaikista titteleistä ymmärrä, mutta silti superb-tittelit ovat joskus vähän koomisiakin.
On toki tietysti hyväkin se, että tietynlaista ammattirasismia on joillakin titteliuudistuksilla pyritty karsimaankin. Kuvitella, että tyyliin vielä jokin sata vuotta sitten saatettiin kodinhoitajaa ammatillisesti puhutella termillä "palvelija"! Nykyisin tuo ei juuri liene mahdollista tai yleistä kovin monessa paikassa muualla, paitsi royaltien keskuudessa...
Mutta sanoisin, että foreman on ns. kymppi työntekijöiden keskuudessa ja supervisor taas voisi olla työntekijäporukasta erillinen tyyppi. Hierarkisesti supervisor olisi siis korkeammalla kuin foreman.
Director on isompi kiho, manager voi olla kuka tahansa ylempi toimihenkilö. Ja siihen väliin tulee vielä helposti liuta senior managereita :)
Meillä on muuten erikseen sihteerit ja assarit.
Itse tykkään suomenkielisistä titteleistä enemmän kuin englanninkielisistä, mutta ymmärrän kyllä, että kansainvälisissä firmoissa suositaan mieluusti yhtä yhtenäistä käytäntöä, joka todennäköisesti on konsernikielen mukainen.
Mua itseäni huvittaa, kun olen mukamas "asiantuntija". Siis en titteliltäni, vaan asemaltani.
työnantajat motivoivat esim.raitsikkakuski voi olla vaikka,railweytrafik special superdriver chief:D
Foreman on työnjohtaja ja supervisor on esimies, Työnjohtaja voi olla työntekijän esimies, mutta esimiehiä voivat olla muutkin kuin vain työnjohtaja. Myös työnjohtajalla on esimiehensä.
Manager on päällikkö ja director on johtaja. Myymälän tai toimiston päällikkö voi olla "manager," mutta päällikkö ei välttämättä ole johtaja eli director. Esim. yhtiön hallinnon tai vaikkapa ketjun johtaja voi olla director.
Englanninkielisillä titteleillä on merkitystä lähinnä silloin, jos yhtiöllä on kansainvälistä kauppaa, eli se ostaa ja myy ulkomaille tai jompaa kumpaa. Silloin ulkomaan pään yhteyshenkilö haluaa tietää, missä asemassa hänen kanssaan yhteyttä pitävä tai neuvotteleva henkilö yhtiössä on. Se antanee viitteen hänen valtuuksistaan. Se, että tittelit ovat englanniksi johtunee siitä, että kansainvälisessä kaupassa käytetään asiointikielenä yleensä englantia ja useimmat ymmärtävät, mitä ne tarkoittavat, eikä niitä tarvitse erikseen kääntää eri kielille.
Päällikkö (manager) on keskijohtoa ja johtaja (director) kuuluu ylempään johtoon. Esim. aluepäälliköillä on joskus erikseen aluejohtaja, jolla edelleen esimiehenä toimialajohtaja, jolla esimiehenä toimitusjohtaja, jolla esimiehenä hallituksen puheenjohtaja tai pääjohtaja, kuten joskus sanotaan.