Lohkolämppäri vai Webasto?

MME

Nonni,

nyt on diiseli alla, mutta ilman moottrin esilämmityslaitteistoa. Pitää siis asentaa lohkolämmitin tai Webasto\Eberi. Sähköä saa kotipihalta, mutta työpaikan parkkipaikalta ei.
Toisaalta miten akku jaksaa kun työmatka on lyhyt?
Minkälaisissa hinnoissa eri vaihtoehdot pyörii?

34

32443

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Ssr

Eipähän seuraa ongelmia kun laitatutat kerralla molemmat. Olen sivusta seurannut kun -25 pakkasta ja webasto teki stopin, siihen jäi auto odottelemaan lämpimämpiä kelejä. Kun saatiin käyntiin asennettiin heti myös lohkolämppäri..

• Diesel

molemmat!!!

• JPN

Itselläni on työmatka 25 km, joten akku ennättää latautua. Lohkolämmitin on ollut turha kuluerä, koskaa ei ole tullut käytettyä.

• erno

kannattaa asennuttaa webasto/eberi ja defan akkulaturi, webasto nimittäin antaa lisälämpöä myös ajaessa

• kolopallo_TDI

Terve,

itselläni sama tilanne 'päällä', tai oli. Tällä hetkellä auto on Eber asennuksessa ja parin tunnin päästä nouto. Olen itsekkin miettinyt tuota 'lohkon' tarvetta, vaikka onkin eperi.

Mutta en itse harkinnut nanosekunttia pidenpään, että kumman hommaan. Eri asia on, että tarviiko laittaa vielä se letkulämppäri;). En usko, mutta katsotaan.

- JimBob

ps.
      Hommaa Eber mieluummin kuin Webasto.
      On kuulemma uudenaikaisempi, saa paremmin
      vara-osia yms.

• erno

maksaa moisen laite asennus?

• Voipi olla

Taitaa kuitenkin olla niin että webasto kestää paremmin. meillä duunissa 3 webastoa ja 2 eberiä ja eberit rikki kokoajan, ainakin kerran vuodessa.

• JimBob
        erno kirjoitti:

maksaa moisen laite asennus?

Eber asennettuna (4kw) 1300€-1500€.

Täytyy sitten muistaa, että laitteen voi asentaa muutamallakin eri tavalla. Nämä voi vaikuttaa laitteen toimintaan tulevaisuudessa. Eli tässäkään tapauksessa halpa ja hyvä ei välttämättä ole sama tuote, asennettuna;).

p.s.
        Eber laitettiin mulle tosiaan
        eilen. Oli mukava lähteä liikenteeseen;)!

• Jukka
        JimBob kirjoitti:

Eber asennettuna (4kw) 1300€-1500€.

Täytyy sitten muistaa, että laitteen voi asentaa muutamallakin eri tavalla. Nämä voi vaikuttaa laitteen toimintaan tulevaisuudessa. Eli tässäkään tapauksessa halpa ja hyvä ei välttämättä ole sama tuote, asennettuna;).

p.s.
        Eber laitettiin mulle tosiaan
        eilen. Oli mukava lähteä liikenteeseen;)!

Kyllä tuo 4.3kw lämmitin pitää alle 1200€ saada. Ja asennus tottakai asianmukaisesti. Itse maksion 1100€ 4.3kw lämmittimestä ja minikellosta,itse väsäsin GSM-ohjauksen koska tuntuu olevan aika kalliita.Varmaankin saa jostain vielä halvemmalla.

• JimBob
        Jukka kirjoitti:

Kyllä tuo 4.3kw lämmitin pitää alle 1200€ saada. Ja asennus tottakai asianmukaisesti. Itse maksion 1100€ 4.3kw lämmittimestä ja minikellosta,itse väsäsin GSM-ohjauksen koska tuntuu olevan aika kalliita.Varmaankin saa jostain vielä halvemmalla.

Aika lailla maksoin.

Tiedän että about 200€ tuli helposti turpaan.
        Mutta esim. kaikki johtoliitokset juotettiin kiinni. Ainakin sen verran mitä olen ebereitä ja webasto nähnyt niin usein liitokset abiko ja rosvoliittimillä. Jotka helposti murtuu/väljistyy ja aiheuttaa probleemia. Voi tietysti olla että menin ihan 'vipuun' tässä asennuksessa ja maksoin tyhjästä. Tietysti asennus paja oli sellainen josta tiedän, että jos ongelmia tulee niin voi soitella 'perään' ja ei syljetä naamalle kun menen avautumaan, että laite ei toimi yms.

Sekä tähän vaikutti se tieto että ko. pulju on tehnyt näitä eber asennuksia 3 vuotta ja yksi ainoa auto on tullut takaisin ja silloinkin vika oli itse laitteessa joka meni Wihurin takuuseen.

Hyvällä säkällä nuo muutaman sata euroa maksaa itsensä takaisin, kun ei tarvitse käydä huolossa juoksemassa ihmettelemässä jotain kosketus häikkiä.

Mutta niin kuin sanottu, saattaa olla että näin se asennus thedään muutenkin. Revitään noi muutama satku sitten pois kun auto vaihtuu :))..

Hyvää joulun odotusta koko nokivasara porukalle:)!

-JB

• jhj
        Jukka kirjoitti:

gsm ohjauksen teit? Onnistusko vähän typerämmältäkin?

• -------
        JimBob kirjoitti:

Aika lailla maksoin.

Mutta esim. kaikki johtoliitokset juotettiin kiinni. Ainakin sen verran mitä olen ebereitä ja webasto nähnyt niin usein liitokset abiko ja rosvoliittimillä. Jotka helposti murtuu/väljistyy ja aiheuttaa probleemia. Voi tietysti olla että menin ihan 'vipuun' tässä asennuksessa ja maksoin tyhjästä. Tietysti asennus paja oli sellainen josta tiedän, että jos ongelmia tulee niin voi soitella 'perään' ja ei syljetä naamalle kun menen avautumaan, että laite ei toimi yms.

Sekä tähän vaikutti se tieto että ko. pulju on tehnyt näitä eber asennuksia 3 vuotta ja yksi ainoa auto on tullut takaisin ja silloinkin vika oli itse laitteessa joka meni Wihurin takuuseen.

Hyvällä säkällä nuo muutaman sata euroa maksaa itsensä takaisin, kun ei tarvitse käydä huolossa juoksemassa ihmettelemässä jotain kosketus häikkiä.

Mutta niin kuin sanottu, saattaa olla että näin se asennus thedään muutenkin. Revitään noi muutama satku sitten pois kun auto vaihtuu :))..

-JB

Joissain liikkeissä on tapana varoitella miten muualla tehdään asennus huonosti jne... ja voivat ottaa vähän lisähintaa:)

• JimBob
        ------- kirjoitti:

Joissain liikkeissä on tapana varoitella miten muualla tehdään asennus huonosti jne... ja voivat ottaa vähän lisähintaa:)

totta.

eikä ainoastaan autohuolto pisneksessä ole näin.
        olen törmännyt tähän "haukutaan" naapuri meininkiin aika monesti :D!

Se ei tosiaan luo mitenkään hyvää/ammattimaista kuvaa ko. yrityksestä.

JB

• asentaja

on tainu olla eberin edustaja kun on sulle sanonut että saa paremmin varaosia.
        sillä esim raskaan kaluston puolella 95% lämmittimistä on webastoja. ihan auton merkistä riippumatta,
        webasto on varmatoimisempi kuin eberi.

• asentaja
        JimBob kirjoitti:

Aika lailla maksoin.

-JB

kyllä on nyrkkipaja jos asennus tehdään rosvoilla.
        hinnassa tuntuu olevan parisataa euroa ilmaa normaaliin hintaan nähden.

• akulla

varmin vaihtoehto pistää eberille/webastolle oma akku ja omaan piiriin. silloin ainakin starttaus virtaa piisaa. jos -30 pakkasessa auton omalla akulla lämmitintä pyörittää puolituntia niin käyntiin lähtö epävarmaa, kun akkun varauskin jo laskenu tommosessa lämpötilassa liki puoleen normaalista.
      joutuu sitä välillä silti käyttämään autoo pidemmän ajan vaikka kakskin akkua olis.

• Mä vaan

Asennutin omaan diesel Focukseen heti kellon, eberi oli jo tehtaalta. Kolmas talvi pyörähtää käyntiin ja ongelmia ei ole ollut. Ja laite on todellakin ollut käytössä, aamuisin moottori ja sisätilat lämpimiksi ja duuniin (matkaa 40km suunta). Monesti on tullut iltapäivälläkin esilämmitettyä jos auto on ollut ulkoparkkiksella.

Ei ole ollut ongelmia käynnistymisen kanssa kovillakaan pakkasilla vaikka toiset niin väittää. Toisaalta eipä sitä koskaan yli 45 minuuttia ole tullut esilämmitykseen käytettyäkään, yleensä puolisen tuntia. Eli ainakaan itse en lohkoa/laturia ole kaivannut, tiedä sitten jos ajomatka ois lyhyempi...

• laita

Sekä Lohko ja Eberi/Webasto. Jos pakkasta yli 25 sammuu tuo lisälämppäri, mutta lohkolämppäri pelaa kun saat vaan sähköä. Tuo lohkolämppäri ei paljoa maksa enään lisää tuohon Eberi/Webasto hintaan. ja asennuskin menee samalla käynnillä.

• JPN

Webasto/Eberi keskustelu on todella omituista. Varmaankin osien ja huollon saatavuus riippuu paikkakunnasta, mutta suomalaiset maahantuojat on molemmilla. Itselläni on diesel, bensa sekä vene webasto ja aina on toiminut.

-25C käsitys, ettei käynnisty, on taas lähtöisin
        BMW:n tehdasasennuksista, jolloin auton oma tietokone ei anna lämppärille käynnistyskäskyä.
        Vielä ei ole minulle tullut keliä, ettei Webasto olisi käynnistynyt. Pösöni 406HDI ei saatanut aina käynnistyä, mutta 5-10 min lämppäriä ja lähti
        kuin palmupuun alta.

• toi ota

täälläkään sellaista keliä löytynyt ettei webasto olisi lämmittänyt. Vuoden päivät jurrutellet ja ihmettelen keskustelua huulipyöreänä. Volttimittari on näyttänyt esilämmityksen jälkeenkin lähes täyttä 14,0V (normaali 14,2V).
        Ei minkäänlaista vikaa, aina auto lämmin. Joten ?

• Kyllä
        toi ota kirjoitti:

täälläkään sellaista keliä löytynyt ettei webasto olisi lämmittänyt. Vuoden päivät jurrutellet ja ihmettelen keskustelua huulipyöreänä. Volttimittari on näyttänyt esilämmityksen jälkeenkin lähes täyttä 14,0V (normaali 14,2V).
        Ei minkäänlaista vikaa, aina auto lämmin. Joten ?

On kaikissa tehdasasennuksena tuo rajoitus. Uudet kun käynnistyvät kovillakin pakkasilla, jos vain akussa puhtia piisaa.

• JiiPee

Eberissä taitaa olla ainakin alijännitesuoja eli jos jännite akussa laskee tuonne n. 10 volttiin niin lämmitin sammuu. Ja tosiaankin ei ole rajoitettu pakkasen kovuuten perustuen kuten BMW:n tehdasasennuksessa. Toimiva, hyödyllinen ja kätevä laite kaikenkaikkiaan. 5 kW:n eberi (D5WS) taitaa viedä toimiessaan about 50 wattia tehoa akusta. Auton puhallin jolla sisätila saadaan lämpöiseksi vie sitten enempi, riippuu puhallinnopeudesta. Eli jos pelko että akku on tyhjä lämmityksen jälkeen, jätä sisätila lämmittämättä...

Niin hinta tänä syksynä asennettuna autosähköliikkeessä, joka ei juuri muuta tee kuin asentaa näitä lämmittimiä, oli 1198 euroa (D5WS, minikello, polttoaineletku tankista ja asennus).

• Cdi

Webastosta on hyötyä myös ajettaessa. vaikka et esilämmittäisikään autoa, niin lisälämmittimen voi panna käyntiin ja se alkaa tuottaa heti lämpöä SISÄTILOIHIN! Ei mee ku pari minuuttia, niin lämmintä puhaltaa =)

Esim. Mersussa (diesel) lisälämmitin on vakiona, koska niukkaruokaiset dieselit tuottavat niin vähän lämpöä, ettei moottorin lämpö yksin riitä pitämään sisätilaa lämpimänä ERITTÄIN kovilla pakkasilla. Joillakin merkeillä vastaavan asian hoitaa sähkölämmitin.

• pekka 2

Ajossa eberi varmasti lämmittää koneen käyntilämpöön nopeammin. Sitten aukeaa termostaatti! Mitä ihmeen hyötyä on tällöin polttaa eberiä ja hukata tuo lämpö syylärissä??? Ei se Lappi sillä lämpene, ei saaneet Saksalaisetkaan nuotioilla lämmitettyä?

Niissä teiän ihmedieseleissä on liian pieni kenno ja/tai liian kylmä termostaatti!

• Cdi
        pekka 2 kirjoitti:

Ajossa eberi varmasti lämmittää koneen käyntilämpöön nopeammin. Sitten aukeaa termostaatti! Mitä ihmeen hyötyä on tällöin polttaa eberiä ja hukata tuo lämpö syylärissä??? Ei se Lappi sillä lämpene, ei saaneet Saksalaisetkaan nuotioilla lämmitettyä?

Niissä teiän ihmedieseleissä on liian pieni kenno ja/tai liian kylmä termostaatti!

Taas tänne on päässyt joku, joka ei tiedä mitään, mutta haluaa silti kertoa mielipiteensä.

Mitä h**vetin tekemistä termostaatilla on lisälämmittimen nopean lämmöntuoton kanssa? Jos lähdet kylmällä autolla liikkeelle ja käynnistät heti lisälämmittimen, niin se lämmitää veden nopeasti, josta sisätilan puhallin ottaa lämmön sisälle. Ei silloin mikään termostaatti ole vielä auennut. Idiootti!

Entä, jos joudut olemaan kauan paikallaan, jolloin koneen tyhjäkäynti ei tuota tarpeeksi lämmintä, jolla lämmitää sisätilaa. Kun kulutus on alle litran tunnissa, niin ei tarvitse olla kovin nero tajutakseen, että -25 ilman muuttaminen 25 ei onnistu ihan ilman energiaa. Lisälämmitin tuottaa juuri tähän lisälämpöä.

Tai jos jostain syystä moottoria ei voi käyttää ollenkaan, niin mistä otat lämpöä? Lisälämmitin pitää koneen ja sisätilat lämpiminä myös moottorin ollessa sammutettuna.

Eikä se termostaatti paljoa aukea, jos koneen tuottama lämpö on minimaalista ja erittäin kylmä ajoviima jäähdyttää lisäksi. Nämä "ihmedieselit" käyttävät vähän energiaa, joten hukkalämpöäkään ei juuri synny.

Kyllä ainakin minun Mersussa on lämmintä ollut. Ajon aikana en juurikaan käytä lisälämmitintä muuten kuin alkumatkasta sellaiset 5 minuuttia, jotta tulisi nopeasti lämmintä. Parhaat puolet ovat kuitenkin kellolla/kaukosäätimellä ohjattava esilämmitys, ja missä vain!

Jos joku tuollaisesta valittaa, on vain kateellinen.

• mtz

Et tarvitse kumpaakaan auton käynnistyksen takia, nyky dieselit pörähtää käyntiin kovallakin pakkasella,(DIN standardin mukaan 21,5 celsius aseessa pitää kaikkien käynnistyä)
      Sisätilan lämmitys voi olla nopeampi "eberillä".
      Usein auttaa kun tukkii termostaatin ohituskanavan,joissakin autoissa jopa säädettävä.

• Eber

Ei välttämättä käynnistymisen takia,mutta ei kone varmaankaan kauheasti tykkää jos -30 asteessa lähtee tykittelemään koneella jota ei ole ollenkaan lämmitetty.... Mutta tärkeintä on,että voi mennä lämpöseen autoon kylmälläkin. Viime talvena kun oli -30 Eberi toimi erinoimaisesti 74Ah akulla lämmitin 45min eikä ongelmia käynnistyksen kanssa. Lämmityksen jälkeen ajoa n.1,5h.

• DSL

Eberi&Webasto maksaa 1200 €, lohkolämmitin, jolla voi lämmittää yhtäsoittoa vaikka viikon, maksaa ehkä 200 €.
      Eli kannattaa laittaa ainakin lohkolämmitin, se on varma peli se, jos sähköä saa. Lohkon voi laittaa AINA päälle, jos pistorasia on, ja aina on auto valmiina. Ei tarvitse miettiä 30 tai 45-minuuttisia. Eikä se sähkö paljoa maksa, polttoaineeseen verrattuna!

• Eberi

En ole edes harkinnut lohkoa, koko tämän mielenkiintoisen keskusteluketjun pohdinta lohkosta oli minule yllätys. Eberi on toiminut täysin ilman häiriöitä ja 30 minuutin lämmitys riittää sekä moottorille, että sisätiloille, tehohan on moninkertainen lohkolämppärin vastukseen verrattuna.

Riippumattomuus sähkösta on todella mukavaa. Esim elokuvien jälkeen on kiva tulla lämpimään autoon ja startata kuin palmupuun alta vaikka ulkosaalla olisi kuinka kylmää.

• MB E320 CDI

Olen ajanut dsl-mersulla kohta 20 vuotta, tähän asti pelkän lohkolämppärin varassa. Auto on aina ulkona, ei tallissa. Kotipihassa ja työpaikan pihassa löytyy sähköä.

Erittäin, erittäin harvoin joutuu parkkeraamaan muualle niin pitkäksi aikaa että moottorin esilämmitys olisi tarpeen vaikka pakkasta olisi kuinka paljon tahansa. Muutaman tunnin seisominen ei käyntilämpöistä moottoria vielä pakasta. Aina on liikkeelle päästy.

Nykyisessä Väyrys-Mersussa (E320 CDI, vm 2000) on lohkolämmittimen lisäksi myös Webasto (tehtaan vakiovaruste kaiketi) lisälämmittimenä. Esilämmitykseen sitä ei voi käyttää mutta moottorin käydessä se antaa lisälämpöä siten että sisätila lämpiää nopeammin. Tämä on miellyttävä ominaisuus, mutta ilmankin tulisi toimeen.

Myös esilämmitykseen sitä voisi käyttää, mutta se edellyttäisi jotain ajastuskellon sun muun ohjauselektroniikan asennuksia jotka maksaisivat suuruusluokkaa 600 euroa.

Niin kauan kuin pärjään ilman en viitsi näin paljon sijoittaa. Mutta jos työpaikka muuttuu siten että joudun jättämään auton päiväkausiksi vaikkapa lentokentän p-paikalle mistä ei sähköä saa niin sitten asia on toinen.

Eli yhtä oikeaa vastausta ei ole! Riippuu ihan olosuhteista. Useimmissa tapauksissa pärjää halvalla vaihtoehdolla eli lohkolämppärillä, mutta joillekin Webasto / Eberi voi olla ihan oleellinen.

Halvempi lohkolämppäri on kahdesta syystä: 1) Itse laite on paljon halvempi. 2) Sähkön kWh-hinta on halvempi kuin dieselöljyn. Mutta jos tankkaat polttoöljyä niin se toki tasoittaa vertailua, kunhan et jää kiinni...

• Cdi
        MB E320 CDI kirjoitti:

Olen ajanut dsl-mersulla kohta 20 vuotta, tähän asti pelkän lohkolämppärin varassa. Auto on aina ulkona, ei tallissa. Kotipihassa ja työpaikan pihassa löytyy sähköä.

Erittäin, erittäin harvoin joutuu parkkeraamaan muualle niin pitkäksi aikaa että moottorin esilämmitys olisi tarpeen vaikka pakkasta olisi kuinka paljon tahansa. Muutaman tunnin seisominen ei käyntilämpöistä moottoria vielä pakasta. Aina on liikkeelle päästy.

Nykyisessä Väyrys-Mersussa (E320 CDI, vm 2000) on lohkolämmittimen lisäksi myös Webasto (tehtaan vakiovaruste kaiketi) lisälämmittimenä. Esilämmitykseen sitä ei voi käyttää mutta moottorin käydessä se antaa lisälämpöä siten että sisätila lämpiää nopeammin. Tämä on miellyttävä ominaisuus, mutta ilmankin tulisi toimeen.

Myös esilämmitykseen sitä voisi käyttää, mutta se edellyttäisi jotain ajastuskellon sun muun ohjauselektroniikan asennuksia jotka maksaisivat suuruusluokkaa 600 euroa.

Niin kauan kuin pärjään ilman en viitsi näin paljon sijoittaa. Mutta jos työpaikka muuttuu siten että joudun jättämään auton päiväkausiksi vaikkapa lentokentän p-paikalle mistä ei sähköä saa niin sitten asia on toinen.

Eli yhtä oikeaa vastausta ei ole! Riippuu ihan olosuhteista. Useimmissa tapauksissa pärjää halvalla vaihtoehdolla eli lohkolämppärillä, mutta joillekin Webasto / Eberi voi olla ihan oleellinen.

Halvempi lohkolämppäri on kahdesta syystä: 1) Itse laite on paljon halvempi. 2) Sähkön kWh-hinta on halvempi kuin dieselöljyn. Mutta jos tankkaat polttoöljyä niin se toki tasoittaa vertailua, kunhan et jää kiinni...

On totta, ettei kannata edes yrittää löytää yhtä oikeaa vaihtoehtoa. Toinen sopii toiselle paremmin jne...

MUTTA ei se lisälämmitin kovin kalliiksi tule lämmitää, sillä se kuluttaa alle 0,5 litraa tunnissa. Maksaa siis sellaiset 35 senttiä tunti. Ja eipä ole minulla koskaan ollut puolta tuntia pidempään päällä. Laskeppas sähköllä sama. Muista laskea sekä lohko että sisälämmitin! Voin kertoa, että samaa luokkaa on kulut.

TOINEN MUTTA. Kun puhutaan ainakin osittain mukavuuslisälaitteesta, niin silloin ei voi vain puhua siitä kuinka joku säästää ja toinen taas maksaa jne. Kyllä minäkin tulin aikoinani toimeen ilman penkinlämmitintä tai tihkukytkintä. Mutta totuttuaan niihin ne haluaa pitää, eikö?

KOLMAS MUTTA. Vaikka lisälämmitin ja sen kauko-ohjaus maksaakin, niin se on tarkoitettu mukavuuden luomiseksi. Kyllä on skimbaamispäivän jälkeen mukava, kun auto ei ole pankkojäässä. Parkkipaikoilla kun ei ole sähkötolppia. Lisäksi kaikilla työpaikoilla ei ole sähkötolppaa, koska joutuu pysäköimään kadun varteen. Kun on lisälämmitin, niin on ihan sama mihin pysäköi.

NELJÄS MUTTA. Kaikissa diesel-Mersuissa on lisälämmitin vakiona. Saattaa olla joissain malleissa sähkötoiminen.

VIIDES MUTTA. Jos sinulla itselläsi on mainitsemasi auto (et niin sanonut, mutta voisi ymmärtää), niin ei ole iso rahallinen menetys kauko-ojattu lisälämmitin. Ja jos taas puhutaan mitä ilman pärjäisi, niin em auto on täynnä sellaista, mitä ei tarvitse, mutta on kiva olla, eikö?

• Kaikkea kokeillut

Nyt itsellä akuutti ongelma. Lisälämmitin (Eberspächer) toimi hyvin (jos vain akussa tarpeeksi virtaa).
      Nyt yli 20 pakkasten jatkuessa lämmitin ei ala toimiakaan. Käytin pari päivää sitten huollossa. Sanottiin, että ei mitään vikaa, vain jossain ollut sähköhäiriö. Latasin akun täyteen sama ongelma jatkuu: lisälämmitin naksuttaa ja yrittää käynnistyä, mutta ei lähde vörkkimään millään.
      Mukamas pakkasen ei pitäisi vaikuttaa, mutta vaikuttaa. Sitten kun saan "vakisin käyntiin" ja vien huoltoon.
      Lisälämmitin toimii kun auto on lämmin. No milläs saat lämpimäksi kun ei oo muuta kuin lisälämmmitin?!
      Joten nyt arkeen päästyä pitää hankkia lohkolämmitin! (en hankkisi jos lisälämmitin toimisi, sillä toimiessaan se on paljon tehokkaampi kuin lohko. No jos..

• Näillä mennään

Tuli ostettua talvella Boxer 2,5tdi -99. Ei ollut kohkolämmitintä ja webasto ei toiminut entisen om. jäljiltä. Eikä kyl lämmennytkään yhtään, ei kone eikä sisältäkään. Ekana aamuna kotona ei lähteny käymään, -20c oli pakkasta.

Sanomattakin selvää et meni heti lohkis tilaukseen ku ei varaosa-liikkeen hyllystä sattunu löytymään. Lauantai iltapäivän vietin hallissa ja asensin lohkiksen, sisäpistokkeen ja 10A akkulaturin. Lohkiksen laitoin ku ei aina satu tietään millon lähtee joten voi antaa olla pidempää johdon nokassa ja aina lämmin ja on akku täydessä latingissa.

Sit laitoin varmuuden vuoksi akun vaihtoon, 88Ah AD-akku oli eikä iästä mitää tietoa. Nyt on uus 100Ah Exide, ei oo siitäkään kiinni.

Sit aloin tutkimaan miks ei webasto toimi, kas kummaa siitähän puuttui yks sulake. Ei varmaan ollu entisellä om. sopivaa laattasulaketta ku tos oli siitä normaalista koosta isompi sulake (mini, normaali ja maxi-koot). Uus sulake paikalle ja heti alko toimimaan, ei voi ku ihmetellä miks ei ollu hakenu uutta??? Kerran lakkas webasto kevät talvella toimimasta, mut alko taas ku työpaikalla rasvamontulla otin laitteen auki ja puhdistin karstat vekeen, sit on taas pelannu moitteetta.

Ja mitä kustansi mulle? Lohkis elementti ja 1 haaroitus kappale 90e sulake pari euroo. Siinä kaikki. Defan johtoja sattui olemaan läjä entuudestaan jääny jäljelle ja 10A laturi tuli entisestä autosta ku antanu sitä mukana vaihdossa. Et ei paha ku pystyy itse tekemään melkein kaiken. Ja nyt on lämpöä riittäny ja lämpiääkin kone suht nopeasti. Sanomattakin on selvää et heti aluks tukin keulan pahvilla umpeen. Jos ens talveks vielä laittais koneen alle muovisen "pohjapanssarin" sit se oliskin paketoitu suh hyvin joten pitäis jo pysyä lämpimänä.

Ja webastossa on ainakin alijännite vahti 10,5v, joten se voi mennä hehkutus vaiheessa sen alle jolloin se ei anna sen käynnistyä. Kolmannen yrityksen jälkeen koko laite ei edes pihahdakkaan, sit vaan sulakkeet irti pieneksi ajaksi ja siitä on vikatila poistunut. Sit se taas toimi, edellyttää tietysti et akussa riittää potkua. Varmaan eberissäkin sama, et se selittää siinäkin ton käynnitymis ongelman. Akuissa ku ei vaan riitä kovassa pakkasessa yhtäpaljoa virtaa ku lämpimämmässä kelissä.

Joten mun mielestä kummatkin ja mielellään vielä akkulaturikin niin ei tuu ongelmia latauksen kanssakaan.

• eberillä mennään

itselläni alunperin vm.2003 dieseliini otettu lohkolämppäri, joka toimi ja riitti kotipihassa, mutta työpaikalla ei ollut tolppaa... joten 2006 hankin kauko-ohjattavan eberin, sama härveli edelleen autossa, eikä kertaakaan ole tarvinnut huoltaa.

Hyvä muistisääntöhän tuohon akkuun liittyen on, että käytä lisälämmitintä vain niin kauan kuin ajat, niin pysyy akku mukana. Kauko-ohjaus mielestäni aika ehdoton, vaikka maksaakin hivenen extraa.

Nyrkkipajalta saa asennuksen ehkä halvemmalla, mutta jos kömmäävät asennuksen ja lisälämmitin ei toimi, ei tuotteessa ole myöskään takuuta... turha mennä sen jälkeen vinkumaan, et lämmitin hajosi.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Diesel-ammattilainen kehuu Sanna Marinia

"Sanna Marinin (sd) hallitus loi neljä vuotta sitten väliaikaisen polttoaine­tuki­järjestelmän, kun energianhinnat nousi
      Maailman menoa
      36
      2789
    2. Pitkänperjantain kunniaksi tekoälyn analyysi Riikka Purran kirjoituksesta

🧠 Mitä se kertoo "riikka"-nimimerkin lähijunassa tapahtuneesta? 1. Asenteellinen ja epäasiallinen sävy: Kirjoitus purs
      Maailman menoa
      18
      2597
    3. 100 prosentin perintövero korjaisi myös Hitas-ongelman

Moni ei uskalla kieltäytyä perinnöstä maineen menettämisen uhalla, joten sitten tulee näitä tilanteita, joissa joutuu es
      Maailman menoa
      43
      2288
    4. Riikan antisakset leikkaavat bensan hintaa ylöspäin

Sannan aikoina bensaa sai 1,3 euron litrahinnalla ja Riikka leikkasi sen euron ylemmäksi reiluun 2 euroon. Joko on saks
      Maailman menoa
      20
      1881
    5. Iso poliisioperaatio Lapualla

Paikalla oli silminnäkijän mukaan myös kolme ambulanssia. https://www.is.fi/kotimaa/art-2000011924650.html Onko virpo
      Lapua
      38
      1634
    6. Olen aika varma

että meidän tiemme risteäminen oli ainutkertainen tapahtuma elämässäni. En tule koskaan kohtaamaan ketään muuta, joka sa
      Ikävä
      51
      1575
    7. Oletko nähnyt hänet ilman...

Vaatteita!?
      Ikävä
      38
      1493
    8. Sukupuolineutraalit liikennemerkit yksi persujen älynväläys

Samassa rytäkässä kaikki syrjäseutujen bussipysäkkien liikennemerkitkin vaihdettiin, vaikkei bussia ole liikennöinyt enä
      Maailman menoa
      25
      1373
    9. Oon niin surullinen

Ettei meistä tullut sitä mitä toivoin
      Ikävä
      34
      1271
    10. Mitä sitten odotat

Jos seurailet vain tekemisiäni
      Ikävä
      26