Foresterin omistajat kertokaa kokemuksianne kitkarenkaista.
Kitkarengas
10
1105
Vastaukset
Kolmas Foresteri on menossa kitkarenkailla
kesät talvet ja sitä ennen yksi Vitara.
Siis yhteensä noin 16 vuotta pelkillä kitkoilla.
Aikaisemmalta ajalta myös kokemusta jo vuodelta
1976 Taunuksessa minulla oli yhdet ja ainoat
kitkat takavetoisessa, joskus sillä pyörähdeltiin.
Neliveto on vaan niin ylivoimainen auto meidän
talvisiin olosuhteisiin, että kitkoilla selviää
loistavasti.- Eri kysyjä
Eli oletko ajanut paljon jäällä vai pelkällä lumella/kuivalla asfaltilla? Itse olen kans miettinyt, että kun seuraavan auton laitan on se varmasti Subaru, mutta kitkoilla vai nastoilla?
Tossa yhdessä Start!:n videossahan ne testaa Legacyä kitkoilla ja väittävät pidon olleen hyvä liukkaallakin.. (eli kai se on uskottava) Eri kysyjä kirjoitti:
Eli oletko ajanut paljon jäällä vai pelkällä lumella/kuivalla asfaltilla? Itse olen kans miettinyt, että kun seuraavan auton laitan on se varmasti Subaru, mutta kitkoilla vai nastoilla?
Tossa yhdessä Start!:n videossahan ne testaa Legacyä kitkoilla ja väittävät pidon olleen hyvä liukkaallakin.. (eli kai se on uskottava)Liukkaimmat tiet ovat olleet jokatalviset
metsästysreissut nilpuksi jäätyneillä mökki-
ja metsäautoteillä joilla ei voi käyttää
oikeastaan jarruja ollenkaan. Silloin aja-
minen automaatin "kiinteällä" ykkösellä
hoituu hyvin.
Kaikilla muilla teillä ja pinnoilla jopa
märällä jäällä sujuu ajaminen ongelmitta.
Nokian kitkarenkaissa, uudessa H-tyypissä on
on pintaa kuivaava jonkin lainen kuppisysteemi.
Nokian rengassivuilta asiasta voi lueskella
enemmän, tuntuu toimivan.
Kitkarenkaiden vastustajat yleensä puhuvat
asioista mutupohjalta. He todennäköisesti
myös ajavat vanhoilla takavetoisilla autoilla,
joissa ei ole mitään luistonrajoitusta eikä
ajonhallintajärjestelmiä. Muuten ei voi ymmär-
tää sitä kiihkoa, jolla puolustavat nastoja.
Kuten sanottu, kitkoilla ennakoiden selviää.
Mennyt talvikin on tullut ajeltua etupäässä
kesäkelejä vastaavissa olosuhteissa noilla
"tapporenkailla" niin kuin joku rengasliikkeen
mannekiinitoimittaja tässä taannoin jossakin
lehdessä kirjoitti kesärengasmyyntiä vauhdit-
taen.- sube
Täpinä kirjoitti:
Liukkaimmat tiet ovat olleet jokatalviset
metsästysreissut nilpuksi jäätyneillä mökki-
ja metsäautoteillä joilla ei voi käyttää
oikeastaan jarruja ollenkaan. Silloin aja-
minen automaatin "kiinteällä" ykkösellä
hoituu hyvin.
Kaikilla muilla teillä ja pinnoilla jopa
märällä jäällä sujuu ajaminen ongelmitta.
Nokian kitkarenkaissa, uudessa H-tyypissä on
on pintaa kuivaava jonkin lainen kuppisysteemi.
Nokian rengassivuilta asiasta voi lueskella
enemmän, tuntuu toimivan.
Kitkarenkaiden vastustajat yleensä puhuvat
asioista mutupohjalta. He todennäköisesti
myös ajavat vanhoilla takavetoisilla autoilla,
joissa ei ole mitään luistonrajoitusta eikä
ajonhallintajärjestelmiä. Muuten ei voi ymmär-
tää sitä kiihkoa, jolla puolustavat nastoja.
Kuten sanottu, kitkoilla ennakoiden selviää.
Mennyt talvikin on tullut ajeltua etupäässä
kesäkelejä vastaavissa olosuhteissa noilla
"tapporenkailla" niin kuin joku rengasliikkeen
mannekiinitoimittaja tässä taannoin jossakin
lehdessä kirjoitti kesärengasmyyntiä vauhdit-
taen.Älkää ihmeessä sortuko kitkoja ostamaan. Nelivedon tuoma etu liukkaalla kelillä menetetään täysin kitkarenkailla. Ajaisin ennemmin vajaavetoisella ja nastarenkailla kuin nelivetoautolla ja kitkoilla.
Omassa subessani kitkat lähti kierrätykseen yhden talven jäljiltä. Katsokaa hyvät ihmiset talvirengastestien tuloksia jopa kesärenkaat ovat turvallisempia ajaa talvella kuin kitkat. Pehmeä kitkarengas on suorastaan vaarallinen esim kesä- ja nastarenkaaseen verrattuna kuivalla asfaltilla. Kitkarengas käyttäytyy samoin kuin lähes tyhjä kesärengas.
Ajettiinhan sitä joskus 60-luvulla vielä talvellakin kesärenkailla, mutta nopeus määräytyi kelin mukaan. sube kirjoitti:
Älkää ihmeessä sortuko kitkoja ostamaan. Nelivedon tuoma etu liukkaalla kelillä menetetään täysin kitkarenkailla. Ajaisin ennemmin vajaavetoisella ja nastarenkailla kuin nelivetoautolla ja kitkoilla.
Omassa subessani kitkat lähti kierrätykseen yhden talven jäljiltä. Katsokaa hyvät ihmiset talvirengastestien tuloksia jopa kesärenkaat ovat turvallisempia ajaa talvella kuin kitkat. Pehmeä kitkarengas on suorastaan vaarallinen esim kesä- ja nastarenkaaseen verrattuna kuivalla asfaltilla. Kitkarengas käyttäytyy samoin kuin lähes tyhjä kesärengas.
Ajettiinhan sitä joskus 60-luvulla vielä talvellakin kesärenkailla, mutta nopeus määräytyi kelin mukaan.Norjassa, jossa on samat olosuhteet, noin 80%
ajaa vapaaehtoisesti kitkoilla ja kohta Ruotsin
eteläosissa ajetaan pakolla kitkoilla, kun nastat
kielletään. Niin ne kielletään meilläkin muutaman
vuoden kuluttua.
En usko, että Subarulla ajat sellaisia juttusi
nelivedosta ovat. Tai sitten Sinulla on 90-luvun
harvinainen etuvetoinen Legasy. Muuetn Japanissakin
miljoovat ihmiset ajavat kitkoilla, kun nastat on
kielletty. Samoin USA:n osassa osavaltioita on
nastakielto, esim. Kanadassa ajetaan kitkoilla.
Mikä siinä on nyt niin vaikeaa tottua kitkoihin
meilläkin? Mutta onhan se ihan oikein, jos tuntee
itsensä epävarmaksi kitkoilla, niin käyttää sit-
ten nastoja, kun se on meillä vielä sallittua.
Tupakointikin ja viinan juonti on pienin rajoi-
tuksin sallittua, vaikka niihin kuoleekin 15
kertaa se mitä liikenteessä menehtyy. Tähän sit-
ten pitää vielä lisätä keuhkosairaudet, jotka
pahenevat nastojen aiheuttamasta pienhiukkasten
määrästä liikenteessä. Kaikki nuo ovat meidän
itseaiheutettuja.
Sinä sitten uskot noiden rengaskauppiaiden
tappouhkauksiin, jos et osta kesärenkaita.
Ajatteles, kuinka absurdi tuo väite on, että
kuivalla asfaltilla ei voi ajaa kitkoilla,
kun niillä voi ajella aivan turvallisesti
lumisilla ja jäisilläkin teillä. Että ei kui-
valla asfaltilla? Voi "herra" mun persettäin,
kun se on kahresta kappaleesta ja nyrkit ei sovi
taskuun.- Sube
Täpinä kirjoitti:
Norjassa, jossa on samat olosuhteet, noin 80%
ajaa vapaaehtoisesti kitkoilla ja kohta Ruotsin
eteläosissa ajetaan pakolla kitkoilla, kun nastat
kielletään. Niin ne kielletään meilläkin muutaman
vuoden kuluttua.
En usko, että Subarulla ajat sellaisia juttusi
nelivedosta ovat. Tai sitten Sinulla on 90-luvun
harvinainen etuvetoinen Legasy. Muuetn Japanissakin
miljoovat ihmiset ajavat kitkoilla, kun nastat on
kielletty. Samoin USA:n osassa osavaltioita on
nastakielto, esim. Kanadassa ajetaan kitkoilla.
Mikä siinä on nyt niin vaikeaa tottua kitkoihin
meilläkin? Mutta onhan se ihan oikein, jos tuntee
itsensä epävarmaksi kitkoilla, niin käyttää sit-
ten nastoja, kun se on meillä vielä sallittua.
Tupakointikin ja viinan juonti on pienin rajoi-
tuksin sallittua, vaikka niihin kuoleekin 15
kertaa se mitä liikenteessä menehtyy. Tähän sit-
ten pitää vielä lisätä keuhkosairaudet, jotka
pahenevat nastojen aiheuttamasta pienhiukkasten
määrästä liikenteessä. Kaikki nuo ovat meidän
itseaiheutettuja.
Sinä sitten uskot noiden rengaskauppiaiden
tappouhkauksiin, jos et osta kesärenkaita.
Ajatteles, kuinka absurdi tuo väite on, että
kuivalla asfaltilla ei voi ajaa kitkoilla,
kun niillä voi ajella aivan turvallisesti
lumisilla ja jäisilläkin teillä. Että ei kui-
valla asfaltilla? Voi "herra" mun persettäin,
kun se on kahresta kappaleesta ja nyrkit ei sovi
taskuun.Kerroin vain kokemuksistani en rengaskauppiaitten näkemyksistä. Itselläni on jo kolmas nelivetoinen Subaru Legacy ja ainoastaan yhden talven on ollut kitkat alla.
Esim. syrjäteillä ns. pääkallokelillä ei kannata kitkoilla ja kesärenkailla edes lähteä iikkeelle. Kitkojen kanssa jouduin moneen vaaratilanteeseen joista pahin oli, kun pysähdyksissä oleva auto lähti itsestään valumaan tienvieressä olevaan ojaan tien ollessa kauttaaltaan märkä ja jäässä. Auto olisi valunut syvään ojaan jollei tien reunassa ollut penkka olisi pysäyttänyt sitä.
Suomalaisia vastaavia olosuhteita kelien suhteen löytyy lähinnä siperiasta ja Pohjois-Kanadasta. Jos auton alla on kitkat, niin silloin on oltava mahdollisuus liukkaan kelin yllättäessä käyttää julkisia kulkuvälineitä eli jättää auto parkkiin odottamaan kelien paranemista.
Venäjälla varoitetaan auton takalasissa olevalla nastarengasmerkillä takana tulevaa autoa. Todella aiheellinen merkki kitka ja kesärenkailla ajaville tietää edellämenevän nastarengasauton huomattavasti lyhyemmistä jarrutusmatkoista.
Niinkauan kuin nastarenkailla saa ajaa käyttäkää ihmiset niitä oman ja muiden turvallisuuden takia. - äkstee
Sube kirjoitti:
Kerroin vain kokemuksistani en rengaskauppiaitten näkemyksistä. Itselläni on jo kolmas nelivetoinen Subaru Legacy ja ainoastaan yhden talven on ollut kitkat alla.
Esim. syrjäteillä ns. pääkallokelillä ei kannata kitkoilla ja kesärenkailla edes lähteä iikkeelle. Kitkojen kanssa jouduin moneen vaaratilanteeseen joista pahin oli, kun pysähdyksissä oleva auto lähti itsestään valumaan tienvieressä olevaan ojaan tien ollessa kauttaaltaan märkä ja jäässä. Auto olisi valunut syvään ojaan jollei tien reunassa ollut penkka olisi pysäyttänyt sitä.
Suomalaisia vastaavia olosuhteita kelien suhteen löytyy lähinnä siperiasta ja Pohjois-Kanadasta. Jos auton alla on kitkat, niin silloin on oltava mahdollisuus liukkaan kelin yllättäessä käyttää julkisia kulkuvälineitä eli jättää auto parkkiin odottamaan kelien paranemista.
Venäjälla varoitetaan auton takalasissa olevalla nastarengasmerkillä takana tulevaa autoa. Todella aiheellinen merkki kitka ja kesärenkailla ajaville tietää edellämenevän nastarengasauton huomattavasti lyhyemmistä jarrutusmatkoista.
Niinkauan kuin nastarenkailla saa ajaa käyttäkää ihmiset niitä oman ja muiden turvallisuuden takia.Jos voisi valita kelien mukaan lähteekö liikenteeseen, niin voisi kitkoillakin ajella.
Voi verrata kun kumppareilla yrittää kävellä veden peittämää jaistä pihaa, siis kiiltojää,
niin sama on jos on liikkeellä kitkoilla.
Ja jos kerran pahasti lankeaa liukkaalla pihalla, se kertakin on liikaa.
Tuon vuoksi minäkin jätin kitkat toisen talven aikana.
Näin täällä pohjan perukoilla.
Ja ennakoivasta ajotavasta kertonee se, etten ole kuullut ABS:ien jurinaa kuin kerran, kokeilin jarruja, nastoilla. - eri mieltä...
Täpinä kirjoitti:
Norjassa, jossa on samat olosuhteet, noin 80%
ajaa vapaaehtoisesti kitkoilla ja kohta Ruotsin
eteläosissa ajetaan pakolla kitkoilla, kun nastat
kielletään. Niin ne kielletään meilläkin muutaman
vuoden kuluttua.
En usko, että Subarulla ajat sellaisia juttusi
nelivedosta ovat. Tai sitten Sinulla on 90-luvun
harvinainen etuvetoinen Legasy. Muuetn Japanissakin
miljoovat ihmiset ajavat kitkoilla, kun nastat on
kielletty. Samoin USA:n osassa osavaltioita on
nastakielto, esim. Kanadassa ajetaan kitkoilla.
Mikä siinä on nyt niin vaikeaa tottua kitkoihin
meilläkin? Mutta onhan se ihan oikein, jos tuntee
itsensä epävarmaksi kitkoilla, niin käyttää sit-
ten nastoja, kun se on meillä vielä sallittua.
Tupakointikin ja viinan juonti on pienin rajoi-
tuksin sallittua, vaikka niihin kuoleekin 15
kertaa se mitä liikenteessä menehtyy. Tähän sit-
ten pitää vielä lisätä keuhkosairaudet, jotka
pahenevat nastojen aiheuttamasta pienhiukkasten
määrästä liikenteessä. Kaikki nuo ovat meidän
itseaiheutettuja.
Sinä sitten uskot noiden rengaskauppiaiden
tappouhkauksiin, jos et osta kesärenkaita.
Ajatteles, kuinka absurdi tuo väite on, että
kuivalla asfaltilla ei voi ajaa kitkoilla,
kun niillä voi ajella aivan turvallisesti
lumisilla ja jäisilläkin teillä. Että ei kui-
valla asfaltilla? Voi "herra" mun persettäin,
kun se on kahresta kappaleesta ja nyrkit ei sovi
taskuun.Ei tämä nastojen ja kitkojen välisen paremmuuden arviointi mikään mielipidekysymys ole. Asiaa on selvitetty vaikka kuinka paljon ja kitkojen eduiksi ovat jääneet vain "mukavuus" ja ajomelu.
Samaa voi sanoa kitkoista kesäkelillä, sekin on tutkittu ja todistettu moneen kertaan. Kitkarenkaan vaarallisuus korostuu vielä muiden seassa, kun muilla on pitävät, oikeat kesärenkaat.
Kyllähän kitkoilla "voi" ajaa, mutta niin voi pelkillä vanteilakin. - ei mitään ongelmia
sube kirjoitti:
Älkää ihmeessä sortuko kitkoja ostamaan. Nelivedon tuoma etu liukkaalla kelillä menetetään täysin kitkarenkailla. Ajaisin ennemmin vajaavetoisella ja nastarenkailla kuin nelivetoautolla ja kitkoilla.
Omassa subessani kitkat lähti kierrätykseen yhden talven jäljiltä. Katsokaa hyvät ihmiset talvirengastestien tuloksia jopa kesärenkaat ovat turvallisempia ajaa talvella kuin kitkat. Pehmeä kitkarengas on suorastaan vaarallinen esim kesä- ja nastarenkaaseen verrattuna kuivalla asfaltilla. Kitkarengas käyttäytyy samoin kuin lähes tyhjä kesärengas.
Ajettiinhan sitä joskus 60-luvulla vielä talvellakin kesärenkailla, mutta nopeus määräytyi kelin mukaan.Heti ajokortti pois tuollaisilta apinoilta joille MIKÄÄN rengas tuntuu vaaralliselta kesällä.
- Ikisubaru
Täsmennystä. Olen ajanut noin 10v.kitkoilla(Legacyllä)japanilais merkelllä, nyt Foresterin alla Nokian hakkapeliitat made in Finland( EI HYVÄT).
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1706524
- 584462
Etsin vastaantulevista sua
Nyt kun sua ei oo, ikävöin sua niin v*tusti. 😔Jokaisesta etsin samoja piirteitä, samantyyppistä olemusta, samanlaista s283098- 612977
Kaikesta muusta
Mulla on hyvä fiilis. Mä selviän tästä ja sit musta tulee parempi ihminenkin. Ainut, mitä mun pitää nyt välttää on se ko161895- 151554
Tekis mieli lähestyä sua
Mutta pelkään että peräännyt ja en haluis häiritä sua... En tiedä mitä tekisin olet ihana salaa sua rakastan...💗271536Ajatteletko koskaan
Yhteisiä työvuosia ja millaista silloin oli? Haluaisin palata niihin vuosiin 🥹381485- 341330
T, miten mun pitäis toimia
Olen niin toivottoman ihastunut suhun...ollut jo liian,monta,vuotta. Lähestynkö viestillä? Miten? Sun katse...mä en kest441230