mikähän on mennyt vikaan, kun kytkinremontin (levy,asetelma,painelaakeri ja silmälaakeri)jälkeen kytkinpolkimen ollessa ylhäällä (vaihteisto pyörii) kuuluu pieni rallattava/särisevä ääni kytkimestä/vaihteistosta?
poljin pohjassa ei kuulu mitään samoin ääni vähenee jos nostaa kierroksia yli 2000:een!
voiko silmälaakeri ym. olla väärin asennettu.
laatikkoon laitettiin vähän notkeemmat öljyt esso 75W/80.
auto peugeot j5 2.5td -92
mikä ääni kytkimestä?
6
3260
Vastaukset
- utelias
oisko silmälaakeri särkynyt asennus vaiheessa
- pake
Mielestäni kytkinpolkimen ollessa ylhäällä,kuten kerrot äänen kuuluvan,kyse ei mitenkään voi olla silmälaakerista!
Silloinhan silmälaakeri,kytkinakseli ja kaikki muutkin vauhtipyörät sun muut rensselit pyörii suoraan moottorin kautta koska *kytkin on kiinni*!
Silmälaakeri kun toimii laakerina vaan silloin kun painat kytkinpoljinta !
Kyseessä on mielestäni ennemminkin vaihdelaatikon ääni ja sieltä sen pääakselin laakerointi tulisi kyseeseen koska laatikossa ei muuta liikkuvaa toimintaa silloin ole.
Saattaa olla öljyllä osuutta asiaan....kokeile toisilla öljyillä mutta jos ääni ei ole voimakas niin mielestäni sillä ei ole merkitystä suuremmassa määrin.- timo
joo yhtä puutahan vauhtipyörä ja laatikko on kytkimen ollessa ylhäällä. ihmetyttää vaan miten ääni tuli rempan jälkeen?? öljynvaihtokaan ei auttanut!
painelaakeri on makaavaa mallia, joten se ehkä voisi helistä/rallattaa kytkin-akselilla.
ääni ei iso ole mutta erottaa kyllä varsinkin auton sisälle.
onko huolestuttavaa jos lootan öljyt tummuvat jonkun verran jo 400km ajon jälkeen? - Hadzi
timo kirjoitti:
joo yhtä puutahan vauhtipyörä ja laatikko on kytkimen ollessa ylhäällä. ihmetyttää vaan miten ääni tuli rempan jälkeen?? öljynvaihtokaan ei auttanut!
painelaakeri on makaavaa mallia, joten se ehkä voisi helistä/rallattaa kytkin-akselilla.
ääni ei iso ole mutta erottaa kyllä varsinkin auton sisälle.
onko huolestuttavaa jos lootan öljyt tummuvat jonkun verran jo 400km ajon jälkeen?Tummunut tai jopa musta vaihteistoöljy on merkkinä jo olevasta tai alkavasta vauriosta eli öljyn seassa on metallihiukkasia jotka öljyn tummentaa ja yleensä syy on se, että jonkun laakerin käyttöikä on loppunut (alkaa mm ääntämään)
Ilmoittamallasi 400km määrällä ei öljyn väri saa muuttua.
"Terveessä" askissakin öljynvaihdon yhteydessä voi havaita laskupropun magneetissa (jos sellaista on) rautahiukkasia mutta niitä ei saa olla paljon.
Kytkinakseli on laakeroitu askin kuoreen ja akselin sisällä on yleensä neula-laakeri johon pääakseli on laakeroitu etuosasta. Nämä on useimmin ensimmäisiä äänen aiheuttajia, neulalaakeri jo pienen kokonsakin vuoksi. - timo
Hadzi kirjoitti:
Tummunut tai jopa musta vaihteistoöljy on merkkinä jo olevasta tai alkavasta vauriosta eli öljyn seassa on metallihiukkasia jotka öljyn tummentaa ja yleensä syy on se, että jonkun laakerin käyttöikä on loppunut (alkaa mm ääntämään)
Ilmoittamallasi 400km määrällä ei öljyn väri saa muuttua.
"Terveessä" askissakin öljynvaihdon yhteydessä voi havaita laskupropun magneetissa (jos sellaista on) rautahiukkasia mutta niitä ei saa olla paljon.
Kytkinakseli on laakeroitu askin kuoreen ja akselin sisällä on yleensä neula-laakeri johon pääakseli on laakeroitu etuosasta. Nämä on useimmin ensimmäisiä äänen aiheuttajia, neulalaakeri jo pienen kokonsakin vuoksi.voiko olla, kun on käytetty ohuempaa mineraaliöljyä niin se putsaa laatikosta vanhat paskat, jotka sitten sekoittuvat öljyyn?
tod.pieniä (kork.1mm x 1mm) metallihiukkasia oli kertynyt muutamia ropun magneettiin n.10000km ajon aikana eikä öljyn mukana tullut mitään ylimääräistä ulos lootasta.
uskaltaako lähteä pitemmälle reissulle 3000km? - Hadzi
timo kirjoitti:
voiko olla, kun on käytetty ohuempaa mineraaliöljyä niin se putsaa laatikosta vanhat paskat, jotka sitten sekoittuvat öljyyn?
tod.pieniä (kork.1mm x 1mm) metallihiukkasia oli kertynyt muutamia ropun magneettiin n.10000km ajon aikana eikä öljyn mukana tullut mitään ylimääräistä ulos lootasta.
uskaltaako lähteä pitemmälle reissulle 3000km?Pieni "nöhtä" on aivan normaalia. Kun vaihteisto aikoo sanoa yya- sopimuksensa irti, niin sieltä uskoisin kuuluvan jo hyvissä ajoin epänormaaleja ääniä ja soundi on sellainen, että se kyllä herättää. Arvelisin, että korva sanoo milloin lähtölaskenta alkaa ja ei ne niin "laakista" zippaa joten luulisin sen vielä ajoa kestävän. Öljyn käytössä kannattaa suosia tunnettuja merkkejä ja tarkoitukseen sopivia laatuja. Merkkikorjaamot ovat kysyttäessä velvollisia antamaan ko. tietoja ja öljy-yhtiöillä on tuoteneuvontaa.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Hengenvaaralliset kiihdytysajot päättyivät karmealla tavalla, kilpailija kuoli
Onnettomuudesta on aloitettu selvitys. Tapahtuma keskeytettiin onnettomuuteen. Tapahtumaa tutkitaan paikan päällä yhtei823706Ajattelen sinua iltaisin, aamulla, päivittäin
Ehkä siinä jo pientä vinkkiä. Oot jäänyt pahasti mieleen. Sun katse on niin syvä ja oot niin lempeä. Hyvä olla sun kanss1071802- 1061102
- 991085
- 60933
Priden osallistujamäärä suuri pettymys!
Ei lähellekään sataatuhatta, vaikka mukaan on värvätty kaikki aktivistit jopa homot katolta heittelevä islamistinen aate165855- 42836
IS Viikonloppu 28.-29.6.2025
3- merkitty Kovis Erkki Vuokilalta. Oikean reunan (kuvituksellinen) pääkuva on hauska, mutta siitä johdetun sanan merkit57801Joku kysyy
Missä on syy? Jossainhan se syy täytyy olla persujen kannatuksen alenemiseen. Kannatuksen alneminen ei näy pelkästään g60776Kannan sinua mukanani
Aina sydämessäni ❤️ Niin kauan kun henki pihisee ja veri virtaa suonissani, niin olet osa minua tavalla, josta olen kii28745