Mulla on muutamat hampaat syöpyneet. Johtuu varmaan siitä, että joskus on ollut useamman päivänkin taukoa hampaiden pesusta ja reilusti on alkoholia nautittu. Korjaantuuko nämä leegot enää pelkällä harajuksella vai mitä pitää tehdä? Joudutaanko hampaat poistamaan kokonaan? Suurin osa hampaista näyttää kyllä ehjältä, mutta ienrajan tuntumassa on kamalat syöpymät muutamassa hampaassa.
Syöpyneet hampaat.
19
5212
Vastaukset
- Auta!
Kun kiille kuuluu hampaan päältä pois ei sitä takaisin enää ikinä saa ikävä kyllä. Hammas ei ole uusiutuvaa ja itsekseen korjautuvaa luonnonvaraa kuten esim kynnet ja muu luusto on. Kannattaisi varata aika hammaslääkärille ja tehdä kartoitus mitä hampaille enää pystyy tekemään.
- kerkeät kissaa
sanomaan !
Juo vaan--------- hampaasi kyllä putoavat aivan itsestään ja samaan hintaa olutpullon kanssa !- Oolofi
Ja normaalisti kyllä olen pessyt hampaat aamuin illoin ja joskus keskellä päivääkin.
En muuten usko, että juopottelu varsinaisesti suurin syy on tähän, vaan se, että kun aikoinaan söin karkkia(nykyään en ole enää aikoihin syönyt), niin nokkelana poikana pureskelin namit aina etuhampailla, ettei takahampaisiin tulisi reikiä. Enpä tullut ajatelleeksi, että voihan niitä reikiä tulla etuhampaisiinkin. Takahampaat on kuitenkin tärkeimmät, koska niillähän yleensä ruoka pureskellaan.
No, on tietty sekin, että juopottelun ja masennuksen vuoksi en tosiaan joskus ole jaksanut pitää hampaistakaan huolta, ja on voinut olla useammankin päivän pesemättä. Sehän varmaan kuitenkin suurin syy on.
No, ainahan hampaat voi uusiksi laittaa? Ainakin Leevi niin aikoinaan lauloi... - sdklsdklsdl
Oolofi kirjoitti:
Ja normaalisti kyllä olen pessyt hampaat aamuin illoin ja joskus keskellä päivääkin.
En muuten usko, että juopottelu varsinaisesti suurin syy on tähän, vaan se, että kun aikoinaan söin karkkia(nykyään en ole enää aikoihin syönyt), niin nokkelana poikana pureskelin namit aina etuhampailla, ettei takahampaisiin tulisi reikiä. Enpä tullut ajatelleeksi, että voihan niitä reikiä tulla etuhampaisiinkin. Takahampaat on kuitenkin tärkeimmät, koska niillähän yleensä ruoka pureskellaan.
No, on tietty sekin, että juopottelun ja masennuksen vuoksi en tosiaan joskus ole jaksanut pitää hampaistakaan huolta, ja on voinut olla useammankin päivän pesemättä. Sehän varmaan kuitenkin suurin syy on.
No, ainahan hampaat voi uusiksi laittaa? Ainakin Leevi niin aikoinaan lauloi...Suurin syy taitaa olla juuri se LIIKA HARJAAMINEN...sanoit, että olet pessyt jopa KOLME kertaa päivässä!
Monelle riittää kertakin...ja siltikin tulee hammaseroosiota, joka yleensä enimmäkseen perustuu HAPPAMIIN ruokiin ja juomiin.
Luettelin tuossa jo muutamia äskeisessä viestissä.
Kysy hammaslääkäristä lisätietoja..."happo"juomia on paljon! - Oolofi
sdklsdklsdl kirjoitti:
Suurin syy taitaa olla juuri se LIIKA HARJAAMINEN...sanoit, että olet pessyt jopa KOLME kertaa päivässä!
Monelle riittää kertakin...ja siltikin tulee hammaseroosiota, joka yleensä enimmäkseen perustuu HAPPAMIIN ruokiin ja juomiin.
Luettelin tuossa jo muutamia äskeisessä viestissä.
Kysy hammaslääkäristä lisätietoja..."happo"juomia on paljon!Eiköhän suurin osa ole karamelli ja harjaamattomuus. Vasta viime aikoina olen alkanut harjaamaan useamman kerran päivässä, koska on menneet leegot sen verta huonoon happeen. Ettei pahenisi ainakaan.
- kldfklfdfd
Siis harjaaminen vaan pahentaa tilannetta varsinkin jos harjaat heti ruuan/juomisen jälkeen!
Pääpointti on siinä, että karsit kaikki HAPPOjuomat pois ruokavaliosta.
Eli EI cokista, ei punaviiniä, ei happamia marjamehuja...
Ei sitruunajuomia...
Näitä "syövyttäviä" juomia on yllättävän paljon...ei urheilujuomia, ei flunssalääkejuomia...- Oolofi
Itsekin olen ajatellut hiili- ja sitruunahappojen vaikuttavan negatiivisesti hampaisiin. Toiset taas sanovat, että ei se siitä johdu.
No, hapollisia juomia olen kyllä juonut reilusti. OLUTTA, Colaa, Vissyä ja sitruunavissyä. Ja joskus olen tehnyt itse sitruunavissyä lisäämällä tavalliseen vissyyn sitruunamehutiivistettä.
Eiköhän suurin syy ole kuitenkin se, että olen välillä ollut parikin viikkoa hoitamatta hampaitani? Näin itse ainakin uskoisin.
Ja aikoinaan koulussa opetettiin nimenomaan, että olisi hyvä pestä hampaat aina syömisen jälkeen. - 40-50+ :)
Oolofi kirjoitti:
Itsekin olen ajatellut hiili- ja sitruunahappojen vaikuttavan negatiivisesti hampaisiin. Toiset taas sanovat, että ei se siitä johdu.
No, hapollisia juomia olen kyllä juonut reilusti. OLUTTA, Colaa, Vissyä ja sitruunavissyä. Ja joskus olen tehnyt itse sitruunavissyä lisäämällä tavalliseen vissyyn sitruunamehutiivistettä.
Eiköhän suurin syy ole kuitenkin se, että olen välillä ollut parikin viikkoa hoitamatta hampaitani? Näin itse ainakin uskoisin.
Ja aikoinaan koulussa opetettiin nimenomaan, että olisi hyvä pestä hampaat aina syömisen jälkeen.Ennen vanhaa neuvottiinkin pesemään ruuan jälkeen, mutta nyt neuvotaan juuri päin vastoin. Aamulla ennen aamupalaa on paras aika pestä, mielellään ainakin puoli tuntia ennen ja ruokailun jälkeen korkeintaan xylitol purukumi hetkeksi suuhun. Huomaa ettet ole hammalääkärillä hetkeen ollut kun vanhan kansan uskomukset :) Kaikki sitrus on myrkkyä hampaille ja cola myös yksi pahimpia kiilteen kuluttajia. Itse et pysty kiillettä saamaan enää takaisin, ainoastaan vähentämään kiilteen hävikkiä jättämällä nuo juomat vähemmälle, vesi paras hampaille edelleen.
- Oolofi
40-50+ :) kirjoitti:
Ennen vanhaa neuvottiinkin pesemään ruuan jälkeen, mutta nyt neuvotaan juuri päin vastoin. Aamulla ennen aamupalaa on paras aika pestä, mielellään ainakin puoli tuntia ennen ja ruokailun jälkeen korkeintaan xylitol purukumi hetkeksi suuhun. Huomaa ettet ole hammalääkärillä hetkeen ollut kun vanhan kansan uskomukset :) Kaikki sitrus on myrkkyä hampaille ja cola myös yksi pahimpia kiilteen kuluttajia. Itse et pysty kiillettä saamaan enää takaisin, ainoastaan vähentämään kiilteen hävikkiä jättämällä nuo juomat vähemmälle, vesi paras hampaille edelleen.
Olen tosin tuntenut itseni aina reilusti ikäistäni vanhemmaksi.
- Varmasti
Oolofi kirjoitti:
Olen tosin tuntenut itseni aina reilusti ikäistäni vanhemmaksi.
Sun ikäpolven "nuorille" on toitotettu cola-juomista, mehuista jne. Ja varmasti tiedät,että vesi on paras janojuoma.
Sun lapsuudessa hoitajat kävi koulussa valistamassa lapsia, harjaamassa hampaita ja jakamassa fluorpurkutteluliuoksia eli et voi syyttää hampaistasi kuin itseäsi.
Internetistäkin löytyy nykyään paljon tietoa, jos vain viitsii etsiä.
Reikiä aiheuttaa:
-Huono suuhygienia: hampaat tulisi harjata kaksi kertaa päivässä 2min aja ja myös hammasävlit pitäisi jotenkin puhdistaa.
-Mehut,limut,hiilihapolliset- ja makeat juomat
-Karkit,sokerit,hiilarit
Mikä ehkäisee reikiintymistä:
-Puhtaaseen hampaaseen ei tule reikää!
-Hammasvälien puhdistus on yhtä tärkeää kuin hampaiden harjaus!
-Vesi on parasjanojuoma!
-Ksylitolia aina aterioiden jälkeen! - Oolofi
Varmasti kirjoitti:
Sun ikäpolven "nuorille" on toitotettu cola-juomista, mehuista jne. Ja varmasti tiedät,että vesi on paras janojuoma.
Sun lapsuudessa hoitajat kävi koulussa valistamassa lapsia, harjaamassa hampaita ja jakamassa fluorpurkutteluliuoksia eli et voi syyttää hampaistasi kuin itseäsi.
Internetistäkin löytyy nykyään paljon tietoa, jos vain viitsii etsiä.
Reikiä aiheuttaa:
-Huono suuhygienia: hampaat tulisi harjata kaksi kertaa päivässä 2min aja ja myös hammasävlit pitäisi jotenkin puhdistaa.
-Mehut,limut,hiilihapolliset- ja makeat juomat
-Karkit,sokerit,hiilarit
Mikä ehkäisee reikiintymistä:
-Puhtaaseen hampaaseen ei tule reikää!
-Hammasvälien puhdistus on yhtä tärkeää kuin hampaiden harjaus!
-Vesi on parasjanojuoma!
-Ksylitolia aina aterioiden jälkeen!Onko muutkin kuin xylitoli hyväksi hampeille? Esim. sorbitoli, maltitolisiirappi, asesulfaami tai aspartaami?
- hg.kgvj.
Oolofi kirjoitti:
Onko muutkin kuin xylitoli hyväksi hampeille? Esim. sorbitoli, maltitolisiirappi, asesulfaami tai aspartaami?
xylitoli on xylitolia ja ne muut on sitten jotain ihan muuta...
- Xylitol ei muut
Oolofi kirjoitti:
Onko muutkin kuin xylitoli hyväksi hampeille? Esim. sorbitoli, maltitolisiirappi, asesulfaami tai aspartaami?
Xylitol on ainoa joka hampaille hyväksi. Sokerittomat tuotteet on hyviä ainoastaan ettei niistä saa paljoa ylimääräisiä kaloreita, mutta yhtä tuhoisia ne on hampaille kun sokerikin.
- klsdklsdsd
Oolofi kirjoitti:
Ja aikoinaan koulussa opetettiin nimenomaan, että olisi hyvä pestä hampaat aina syömisen jälkeen.Se sitruuna juurikin on oikein PÄÄsyyllinen. Itsekin käytin sitä paljon, kunnes todettiin hammaseroosiota.
Että hankkiudu siitä nyt varsinkin eroon.
Ja ÄLÄ missään nimessä HETI ruokailun/juomisen jälkeen HARJAA hampaitasi - ota mieluummin xylitoli! - makeutusaineet
Oolofi kirjoitti:
Makeutusaineet, eli sorbitoli, ksylitoli yms. on sokerialkoholeja joita kariesbakteerit eivät pysty käyttämään ravintonaan, kuten normi sokeria.
- Ksylitoli...
Oolofi kirjoitti:
Muut sokerit/hiilarit aiheuttaa suuhun happohyökkäyksen. Ainoastaan vesi/ksylitoli ei aiheuta.
Hampaat kestää kuusi happohyökkäystä/pv, siihen lasketaan kaikki mitä suuhusi tunget(paitsi vesi/ksylitoli).Jos on yli 6 happohyökkäystä/pv
->alkaa hampaat reikiintymään.
- Lopeta se ryyppääminen...
Nytkin olet vetämässä vitutukseen...(eli 7.4.09)
- hlk
Laita Googlen kuvahakuun "dental erosion" ja sen jälkeen "dental abrasion". Kummasta kärsit?
http://www.eroosio.fi/fi/faq.aspx#faq1
http://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=ima01002
http://www.hammaslaakariliitto.fi/suun-terveys/suun-hoito/hampaiden-haitallinen-kuluminen/ - m
syövytin omani hampaat limulla 2012
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Moikka rakas
Oon miettinyt meidän välistä yhteyttä viime aikoina. En ihan osaa pukea sanoiksi, mitä kaikkea tunnen, mutta halusin vaa6517083Mitä tapahtunut
Poliiseja monta autoa+panssariauto Porista kpäähän päin tänään klo n.20 kuka hurjistunut ?414844HS: Kuka vielä uskaltaa mennä sairaalan ensiapuun?
https://www.hs.fi/mielipide/art-2000011212025.html Tässä on hyvin ajankohtainen mielipidekirjoitus koskien Malmin sairaa3002748- 1472041
Ökyrikas Kurkilahti mussuttaa veroistaan
Pakeni aikoinaan veroja Portugaliin mutta joutui palaamaan takaisin kun Suomi teki verotussopimuksen Portugalin kanssa.1321607Yhdysvalloissa työllisyys paranee, Suomessa työttömyys kasvaa, missä vika?
Miten tämä on mahdollista että 177 000 uutta työllistä tuli USAssa yhdessä kuukaudessa, vaikka Trump on ruorissa? Orpon3981534- 171527
Lakea konkurssiin. Asukkaat menettävät asuntonsa
Kuntarahoitus on tänään jättänyt konkurssihakemuksen lakean kaikista kiinteistö osakeyhtiöistä. Kassa on tyhjä, kaikki231418Jos tämän vaan sulkee ja avaa 5 vuoden päästä
Täällä on luultavasti edelleen näitä ihan samoja juttuja. On kuin kauniit ja rohkeat samat jutut junnaa. Heips. 👋🏻 E101303mahdollista, että olet ollut iltavuorossa
Ja kotiin päästyäsi tulit palstalle etsimään merkkiä minusta, jos kaipaat yhtään minua niin kuin minä sinua Ei mennyt k111233