Maailman helpoin leipä:
- vajaa tl kuivahiivaa
- 1 tl suolaa
- 4 dl lämmintä vettä
- 6,5 - 7,5 dl vehnäjauhoja (täysjyvää vähän vähemmän)
Sekoita kuivat aineet ja lisää vesi. Sekoita tasaiseksi. Peitä kelmulla ja jätä vuorokaudeksi (väh. 12 tunniksi) kohoamaan. Kelmuun voi varmuudeksi tehdä reikiä.
Kaada kohotettu, löysä taikina hyvin jauhotetulle leivinpaperille tai leivonta-alustalle. Pyörittele jauhoissa ja leikkaa kahteen osaan, jos haluat.
Muotoile leipäsi, aseta pellille tai vuokaan ja kohota liinan alla reippaasti (parikin tuntia).
Paista 225 asteessa (jos tuntuu paljolta, niin vähennä lämpöä) puoli tuntia - 40 minuuttia. Jos leipä ruskistuu liikaa peitä se foliolla. Leivän voi laittaa kylmään uuniin.
Taikinaan voi lisätä siemeniä, sipulia, oliiveja, kuivattuja suppiksia, valkosipulia... Oliiviöljyllä saa erilaisen pinnan.
Anna leivän jäähtyä ennen leikkaamista.
Säästä leipomalla
41
1042
Vastaukset
- leipä :
ruisleipää sen olla pitää, jälkiuunia
- KoppavaHoro
tämän leivän ohje. Voin laittaa ruisleivänkin ohjeen, jos haluat.
- jälkiuunileipää :
KoppavaHoro kirjoitti:
tämän leivän ohje. Voin laittaa ruisleivänkin ohjeen, jos haluat.
ei ole uunia
- persona-non-grata
saa, jos käyttää spelttijauhoja vehnäjauhon asemesta:).
- KoppavaHoro
kirjoittaa, että kannattaa kokeilla myös spelttiä! :) Mutta en osannut sanoa määrää. Kerran tein siten, että oli osa spelttiä, mutta varmasti onnistuu 100-prosenttisestikin.
- persona-non-grata
KoppavaHoro kirjoitti:
kirjoittaa, että kannattaa kokeilla myös spelttiä! :) Mutta en osannut sanoa määrää. Kerran tein siten, että oli osa spelttiä, mutta varmasti onnistuu 100-prosenttisestikin.
Taikinaan voi laittaa myös leseitä ja esim. ne mainitsemasi erilaiset siemenet ja sitten hieman erikoisempana vaikkapa kuivatut karpalot ... ihan syötävän hyvää on.
- Turhaa jeesustelua.
KoppavaHoro kirjoitti:
kun vetää lääkkeitä enemmän kuin suolisto kestää!?
- K33V
Turhaa jeesustelua. kirjoitti:
Viies pannu menos hähä :D
- KoppavaHoro
Turhaa jeesustelua. kirjoitti:
niin mun mielestä silloin varsinkin kannattaisi miettiä ravintoasioita. Lääkkeet kun voivat olla elimistölle hyvinkin rasittavia, tai ainakin mahalaukulle.
- Turhaa jeesustelua
KoppavaHoro kirjoitti:
niin mun mielestä silloin varsinkin kannattaisi miettiä ravintoasioita. Lääkkeet kun voivat olla elimistölle hyvinkin rasittavia, tai ainakin mahalaukulle.
Sinähän se sairaaloissa olet rampannut.
- KoppavaHoro
Turhaa jeesustelua kirjoitti:
Sinähän se sairaaloissa olet rampannut.
miten se, että multa leikattiin kitarisat 6-vuotiaana, liittyy tähän?
- Turhaa jeesustelua
KoppavaHoro kirjoitti:
miten se, että multa leikattiin kitarisat 6-vuotiaana, liittyy tähän?
Epäilen.
- KoppavaHoro
Turhaa jeesustelua kirjoitti:
Epäilen.
Ensin valitat lääkkeistä, sitten olet sitä mieltä, etten saa leipoa, koska olen ollut kahdesti sairaalassa ja nyt mä en enää ole terve.
Miten tämä liityy leipomiseen?
No mikäs siinä, jos tykkää leipomisesta, on aikaa ja onhan itsetehty aina eri makuistakin. Mutta paljonko sillä mahtaa säästää?
Leipää saa kaupasta parilla eurolla kilo, vaikkei edes punalappuisia tarjouskorista etsisi. Kun laskee raaka-aineiden ja sähkön hinnan, niin ei taida leipomisesta kummoista tuntipalkkaa saada.- persona-non-grata
siitä, että leipominen tuottaa iloa ja hyvää mieltä, se on terapeuttista toimintaa:) ... ja tietenkin parasta on se, että takuuvarmasti tietää, mitä saa. Ei tarvinne miettiä paljonko lisäaineita mihinkin on laitettu, etc.
- mitä saa :
persona-non-grata kirjoitti:
siitä, että leipominen tuottaa iloa ja hyvää mieltä, se on terapeuttista toimintaa:) ... ja tietenkin parasta on se, että takuuvarmasti tietää, mitä saa. Ei tarvinne miettiä paljonko lisäaineita mihinkin on laitettu, etc.
aina tulee erilaista kun leivon, yleensä kuitenkin epäonnistunutta
- persona-non-grata
mitä saa : kirjoitti:
aina tulee erilaista kun leivon, yleensä kuitenkin epäonnistunutta
epäonnistumisen vaarakin on suurin:). Olen huomannut, että käyttämällä noin mittoja silmämääräisesti: hitusen tuota, ropaus tuota ja loraus tätä saa parhaan tuloksen aikaan ... unohtamatta rentoa ja välitöntä otetta ruoanlaittoon:).
- KoppavaHoro
Mä en ainakaan tähän hätään keksi täältä kotikylästä yhtään puotia, josta saisi juureen tehtyä auringonkukansiemen-kurpitsansiemen-sipulimaustettua 100-prosenttista täysjyvää olevaa ciabattatyylistä ja rapeakuorista leipää uunituoreena. :)
Mutta otsikko lähti S24-keskustelujen etusivun jutusta.
Tän leivän tekoon menee muuten 4-7 minuuttia riippuen siitä kuinka kaukana jauhot ynnä muut keittiössä sijaitsevat. Mun tuntipalkalla laskettuna se tulee halvemmaksi kuin kaupan lähinnä vastaavat tuotteet. Vaikka laskisin sähkönkin mukaan. - kysyjä.
KoppavaHoro kirjoitti:
Mä en ainakaan tähän hätään keksi täältä kotikylästä yhtään puotia, josta saisi juureen tehtyä auringonkukansiemen-kurpitsansiemen-sipulimaustettua 100-prosenttista täysjyvää olevaa ciabattatyylistä ja rapeakuorista leipää uunituoreena. :)
Tän leivän tekoon menee muuten 4-7 minuuttia riippuen siitä kuinka kaukana jauhot ynnä muut keittiössä sijaitsevat. Mun tuntipalkalla laskettuna se tulee halvemmaksi kuin kaupan lähinnä vastaavat tuotteet. Vaikka laskisin sähkönkin mukaan.kestää sipulia?
- KoppavaHoro
kysyjä. kirjoitti:
kestää sipulia?
Miten niin?
Mun mahani kestää hyvin sipulia, kaalia, ruista jne, mutta ei tykkää soijasta eikä paljosta rasvasta.
Eilen söin ranskalaista sipulikeittoa. Siihen nähden sipulilla maustettu leipä on aika pientä. - persona-non-grata
KoppavaHoro kirjoitti:
Tän leivän tekoon menee muuten 4-7 minuuttia riippuen siitä kuinka kaukana jauhot ynnä muut keittiössä sijaitsevat. Mun tuntipalkalla laskettuna se tulee halvemmaksi kuin kaupan lähinnä vastaavat tuotteet. Vaikka laskisin sähkönkin mukaan.uunin alatasoon vesiastiaa, jolloin leivistä tulee rapeakuorisia?
- KoppavaHoro
uunin alatasoon vesiastiaa, jolloin leivistä tulee rapeakuorisia?
ja samoin sumuttamista, mutta suoraan sanoen... en huomaa eroa. Musta se on taikinasta kiinni.
Ja täytyy tähän väliin todeta, että esim. perussämpylöiden suhteen mä en ole kummoinen leipuri, korvapuusteista tulee ihan ookoo muttei sen parempia, mutta tämä leipä on kerännyt kehuja.
Eikä todellakaan ole oma resepti vaan kaverilta suullisesti ja summittaisesti saatu ohje. - persona-non-grata
KoppavaHoro kirjoitti:
ja samoin sumuttamista, mutta suoraan sanoen... en huomaa eroa. Musta se on taikinasta kiinni.
Ja täytyy tähän väliin todeta, että esim. perussämpylöiden suhteen mä en ole kummoinen leipuri, korvapuusteista tulee ihan ookoo muttei sen parempia, mutta tämä leipä on kerännyt kehuja.
Eikä todellakaan ole oma resepti vaan kaverilta suullisesti ja summittaisesti saatu ohje.ovat syötäviä ja samalla saa itse tekemisen ilon.Sillä niin suurta merkitystä ole, näyttävätkö ulkoisesti, joltain gourmet-kokin tekeleiltä vai ei:). Onhan se tietysti mukavaa, jos vielä näyttäisivätkin hyvältä ...
- KoppavaHoro
ovat syötäviä ja samalla saa itse tekemisen ilon.Sillä niin suurta merkitystä ole, näyttävätkö ulkoisesti, joltain gourmet-kokin tekeleiltä vai ei:). Onhan se tietysti mukavaa, jos vielä näyttäisivätkin hyvältä ...
kanssa usein vähän niin ja näin... ;)
Ruokaa mä osaan laittaa, mutta leivonnan puolella sukkaan. Mutta hyvät karjalanpiirakat mä teen, sen uskallan sanoa.
Joten: hyviä ja idioottivarmoja leipäohjeita otetaan myös vastaan! - ...
KoppavaHoro kirjoitti:
kanssa usein vähän niin ja näin... ;)
Ruokaa mä osaan laittaa, mutta leivonnan puolella sukkaan. Mutta hyvät karjalanpiirakat mä teen, sen uskallan sanoa.
Joten: hyviä ja idioottivarmoja leipäohjeita otetaan myös vastaan!Jauhojenkin määrä vaihtele sen mukaan miten kuivia/tuoreita ne ovat?
- KoppavaHoro
... kirjoitti:
Jauhojenkin määrä vaihtele sen mukaan miten kuivia/tuoreita ne ovat?
En tiedä onko tuo antamani haarukka riittävä. Mutta silleesti jauhoja, että niitä ei jää pyörimään pohjalle eikä taikina saa olla vellimäistäkään, vaan sellainen klöntsähkö. :)
- ...
KoppavaHoro kirjoitti:
En tiedä onko tuo antamani haarukka riittävä. Mutta silleesti jauhoja, että niitä ei jää pyörimään pohjalle eikä taikina saa olla vellimäistäkään, vaan sellainen klöntsähkö. :)
Äitini osaa tehdä ihania sämpylöitä aika löysästä taikinasta ilman sen kummempaa vaivaamista. Omat ovat aina joko liian litskoja tai kovia. On se mua neuvonut, mutta ei vaan onnistu. Tai sitten olen vaan liian itsekriittinen :)
- KoppavaHoro
... kirjoitti:
Äitini osaa tehdä ihania sämpylöitä aika löysästä taikinasta ilman sen kummempaa vaivaamista. Omat ovat aina joko liian litskoja tai kovia. On se mua neuvonut, mutta ei vaan onnistu. Tai sitten olen vaan liian itsekriittinen :)
se tekee mestarin.
Mummon piirakoilta eivät omani vielä maistu, mutta katsotaan sitten kun olen 8-kymppinen...
itsetehty leipä on aina maukkaampaa kuin kaupan limput. :)
- ...
Hyvä perusohje ja varsinkin loppukuusta monelle tarpeen. Toi vuorokauden kohotus? Huoneenlämmössä varmaan?
- KoppavaHoro
ihan huoneenlämmössä. Ja kannattaa laittaa ihan kunnonkokoiseen astiaan.
Totean vielä tässäkin, että ei ole oma ohjeeni, vain hyväksi havaittu. - uk-ko
KoppavaHoro kirjoitti:
ihan huoneenlämmössä. Ja kannattaa laittaa ihan kunnonkokoiseen astiaan.
Totean vielä tässäkin, että ei ole oma ohjeeni, vain hyväksi havaittu.Miksi noin pitkä kohotusaika? Ite oon tehnyt kuivahiivaleipää pizzataikinasta, eli olen tehnyt ylisuutren taikinan ja ppizzojen jälkeen paistellut ylijäämästä leipiä. Kohotusaika oli ihan semmonen tunti, tai kauanko se pizzataikina nyt kohoaakaan.
En ole hyvä leipoja, joten kiinnostaa tuo kohotusajan vaikutus taikinaan. - ...
uk-ko kirjoitti:
Miksi noin pitkä kohotusaika? Ite oon tehnyt kuivahiivaleipää pizzataikinasta, eli olen tehnyt ylisuutren taikinan ja ppizzojen jälkeen paistellut ylijäämästä leipiä. Kohotusaika oli ihan semmonen tunti, tai kauanko se pizzataikina nyt kohoaakaan.
En ole hyvä leipoja, joten kiinnostaa tuo kohotusajan vaikutus taikinaan.Kai se on vähän sama juttu kuin että pitkään hauduttamalla saadaan hyvä ruskea kastike, vaikka vehnäjauhot kypsyvätkin jo kymmenessä minsassa.
- KoppavaHoro
uk-ko kirjoitti:
Miksi noin pitkä kohotusaika? Ite oon tehnyt kuivahiivaleipää pizzataikinasta, eli olen tehnyt ylisuutren taikinan ja ppizzojen jälkeen paistellut ylijäämästä leipiä. Kohotusaika oli ihan semmonen tunti, tai kauanko se pizzataikina nyt kohoaakaan.
En ole hyvä leipoja, joten kiinnostaa tuo kohotusajan vaikutus taikinaan.en tiedä, mutta hyvää siitä tulee. Ja juureen tehdyssä taikinassa on sellainen erilainen, hyvä maku.
Suosittelen kokeilemaan, sillä tämä toimii. - mirame81
uk-ko kirjoitti:
En ole hyvä leipoja, joten kiinnostaa tuo kohotusajan vaikutus taikinaan.Taikinassa hiiva on kohottava tekijä. Hiiva on elävää solukkoa,joka suostuisissa olosuhteissa alkaa lisääntyä ja toimia..Hiiva käyttää ravinnokseen taikinan sokeria ja muodostaa siitä hiilidioksidia,alkoholia ja aromiaineita.Kohoamiselle suostuisat olosuhteet ovat n37c.Jos lämpötila on liian korkea yli50c hiiva solut kuolevat ja hiivan toiminta estyy.Kun myöskin liian alhaisessa lämpötilassa kohoaminen on hidasta.Eli miun oppimani mukaan kohottamis ajalla ei ole kokooon ainakaan suostuinen vaikutus ,ehkä paremminkin makuun kun sokeri käy tavallaan ja synnyttää hiilidioksidia.
- mirame81
mirame81 kirjoitti:
Taikinassa hiiva on kohottava tekijä. Hiiva on elävää solukkoa,joka suostuisissa olosuhteissa alkaa lisääntyä ja toimia..Hiiva käyttää ravinnokseen taikinan sokeria ja muodostaa siitä hiilidioksidia,alkoholia ja aromiaineita.Kohoamiselle suostuisat olosuhteet ovat n37c.Jos lämpötila on liian korkea yli50c hiiva solut kuolevat ja hiivan toiminta estyy.Kun myöskin liian alhaisessa lämpötilassa kohoaminen on hidasta.Eli miun oppimani mukaan kohottamis ajalla ei ole kokooon ainakaan suostuinen vaikutus ,ehkä paremminkin makuun kun sokeri käy tavallaan ja synnyttää hiilidioksidia.
eli ruileivässä aika on taas hyvinkin ratkasevaa makua ajatellen.Kohottava aine on ``juuri``eli hapatin,(joka sisältää bakteereita).Kun nämä bakteerit toimii syntyy maito ja etikkahappoa,hapan(makua ja aromia).Ja myös taikinaa kohotava hiilidioksidi.Juuren valmistuksen aikana vesi(oikean lämpöisenä)ja jauhot synnyttävät taikinan juurta jota aika ajoin käydään vatkaamassa.(Ei ole siis kohoamista vaan hapattamista) juureksi.Kun taikina käy kuplimaan juuri on valmis.Ei muuta kun lisää jauhoja ja alustetaan.Viellä kerran kohotat ja muotoilet ``Limpuksi``.paistat 225-250c 1-1,5h.
sorry saatoin vähän innostua liikaa:) - uk-ko
KoppavaHoro kirjoitti:
en tiedä, mutta hyvää siitä tulee. Ja juureen tehdyssä taikinassa on sellainen erilainen, hyvä maku.
Suosittelen kokeilemaan, sillä tämä toimii.Oon tehnyt hapanlimpun juuren joskus - siis ruislimpun. Miten sinä teet vehnäleivän juuren? Hapatat jollain kuitenkin?
- uk-ko
mirame81 kirjoitti:
eli ruileivässä aika on taas hyvinkin ratkasevaa makua ajatellen.Kohottava aine on ``juuri``eli hapatin,(joka sisältää bakteereita).Kun nämä bakteerit toimii syntyy maito ja etikkahappoa,hapan(makua ja aromia).Ja myös taikinaa kohotava hiilidioksidi.Juuren valmistuksen aikana vesi(oikean lämpöisenä)ja jauhot synnyttävät taikinan juurta jota aika ajoin käydään vatkaamassa.(Ei ole siis kohoamista vaan hapattamista) juureksi.Kun taikina käy kuplimaan juuri on valmis.Ei muuta kun lisää jauhoja ja alustetaan.Viellä kerran kohotat ja muotoilet ``Limpuksi``.paistat 225-250c 1-1,5h.
sorry saatoin vähän innostua liikaa:)Tässä puhutaan vehnäleivästä ja juuresta yhtä aikaa...
Kysyinkin tossa ylempänä jo asiasta: mitä vehnäleivällä ja juurella on tekoa keskenään? - mirame81
uk-ko kirjoitti:
Tässä puhutaan vehnäleivästä ja juuresta yhtä aikaa...
Kysyinkin tossa ylempänä jo asiasta: mitä vehnäleivällä ja juurella on tekoa keskenään?yllä oleva on Hiivaleipätaikina ja alla oleva Hapanleipätaikina ja se siun valmistama pizzataikina on todennäkösesti hiivaleipätaikina mitä ei voi korkeintaan kohottaa kun 30-45min.Koska muu on turhaa kun hiivan kohoamis toiminta loppuu..
PERUSOHJE.(Hiivaleipätaikina)
-Nestettä:Vettä,maitoa tai piimää.
1-litra
-hiivaa 50g
Suolaa 1rkl
-mausteena:Kumina,anis tai fenkoli
-Jauhoja:Leipä 1kg
Sämpylät 6 1/2dl
Juuritaikina
-lisää hiiva lämpimään(käden) nesteeseen.
-vatkaa puolet jauhoista nesteeseen(seos on vellimäistä)
-Anna juuren kohota lämpimässä(37c) n:30min (Kohonnut juuri kuplii)
-lisää suola ja loput jauhot
-alusta taikina (Käsin mielellään)
-Muotoile taikina heti ja pika kohota viellä n10min liinan alla.
-paista 225-250c Leipä 30min
Sämpylät 15min.
-Kohotettu taikina on erikseen siinä lisätään kaikki jauhot vähin erin vatkaten. Eikä kohoteta niin kuin juurta tehdessä välillä.
Toivottavasti nyt otit selvää,kokeille ainakin.
Mie taidan kanssa tehä joku päivä:) - uk-ko
mirame81 kirjoitti:
yllä oleva on Hiivaleipätaikina ja alla oleva Hapanleipätaikina ja se siun valmistama pizzataikina on todennäkösesti hiivaleipätaikina mitä ei voi korkeintaan kohottaa kun 30-45min.Koska muu on turhaa kun hiivan kohoamis toiminta loppuu..
PERUSOHJE.(Hiivaleipätaikina)
-Nestettä:Vettä,maitoa tai piimää.
1-litra
-hiivaa 50g
Suolaa 1rkl
-mausteena:Kumina,anis tai fenkoli
-Jauhoja:Leipä 1kg
Sämpylät 6 1/2dl
Juuritaikina
-lisää hiiva lämpimään(käden) nesteeseen.
-vatkaa puolet jauhoista nesteeseen(seos on vellimäistä)
-Anna juuren kohota lämpimässä(37c) n:30min (Kohonnut juuri kuplii)
-lisää suola ja loput jauhot
-alusta taikina (Käsin mielellään)
-Muotoile taikina heti ja pika kohota viellä n10min liinan alla.
-paista 225-250c Leipä 30min
Sämpylät 15min.
-Kohotettu taikina on erikseen siinä lisätään kaikki jauhot vähin erin vatkaten. Eikä kohoteta niin kuin juurta tehdessä välillä.
Toivottavasti nyt otit selvää,kokeille ainakin.
Mie taidan kanssa tehä joku päivä:)Otin nämä talteen ja varmaan joudun kokeilemaan tuota juuritaikinaa.
Sämpyläainekset odottelee kaapissa tekemistään. Pari viikkoa sitten innostuin leipomaan pitkästä aikaa, tein semmoista tuorejuusto-rahka-omenapiirakkaa.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Martinan uusi poikakaveri
Sielläpä se sitten on. Instastoorissa pienissä speedoissa retkottaa uusin kulta Martinan kanssa. Oikein sydämiä laitettu2053161Suomessa helteet ylittää vasta +30 astetta.
Etelä-Euroopassa on mitattu yli +40 asteen lämpötiloja. Lähi-Idässä +50 on ylitetty useasti Lämpöennätykset rikkoutuva2391610Laita mulle viesti!!
Laita viesti mesen (Facebook) kautta. Haluan keskustella mutta sinun ehdoilla en halua häiriköidä tms. Yhä välitän sinus951462- 921369
Vanhemmalle naiselle
alkuperäiseltä kirjoittajalta. On olemassa myös se toinen joka tarkoituksella käyttää samaa otsikkoa. Ihan sama kunhan e461324Fazer perustaa 400 miljoonan suklaatehtaan Lahteen
No eipä ihme miksi ovat kolminkertaistaneen suklaalevyjensä hinnan. Nehän on alkaneet keräämään rahaa tehdasta varten.1561236Ajattelen sinua tänäkin iltana
Olet huippuihana❤️ Ajattelen sinua jatkuvasti. Toivottavasti tapaamme pian. En malttaisi odottaa, mutta odotan kuitenkin121178Ökyrikkaat Fazerit saivat 20 MILJOONAA veronmaksajien varallisuutta!
"Yle uutisoi viime viikolla, että Business Finland on myöntänyt Fazerille noin 20 miljoonaa euroa investointitukea. Faze1231009Miehelle...
Oliko kaikki mökötus sen arvoista? Ei mukavalta tuntunut, kun aloit hiljaisesti osoittaa mieltä ja kohtelit välinpitämät89922Tuntuu liian hankalalta
Lähettää sulle viesti. Tarvitsen apuasi ottaa koppi tilanteesta. Miehelle meni.44803