auton kilometri mittari

naisen logiikalla edetään...

jos joku uskaltaa kysyä,miten renkaat pysyy kiinni,niin kyl määkin sit uskallan.
-siis miten km.mittari toimii??ottaako se "metrit"pyörän pyörähdyksestä?jos mittaa-niin eikö silloin, isompi renkaisilla autoilla ajaessa, tule vähemmän kilometrejä,(samalla matkalla),kuin pienillä renkailla?jos pyörit ympyrää-kuluuko ulompi rengas enemmän,koska pyörähtää useamman kerran-senkö takia renkaita vaihdetaan ristikkäin?-väheneekö km.mitterin lukema peruuttaessa?
-jos kaveri ohjaa autoa ja minä työnnän,ja auto menee ojaan-niin työnnettiinkö vai ohjattiinko auto ojaan?
-saan hinata toista autoa ilman "pikku eetä"-mutta saanko vetää toista autoa akselilla?-etupyörä trailerilla?
--nyt miehet pätemään ja vastaamaan-odottelen--

16

4188

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kyyylllä

      - Matkamittari ottaa luvun samasta paikkaa kuin nopeusmittari. Eli auton vaihdelaatikosta. Eli matkamittari "valehtelee" saman verran kuin nopeusmittarikin. Eli jos ajaisi tasaisella nopeudella mittarin näyttämää 100 km/h tunnin ajan ja mittari valehtelee vaikkapa 5 km/h, niin matkamittari näyttää 100 km, vaikka oikeasti on menty 95 km. Eli kyllähän sitä virhettä kertyy. Ja ainakaan vähänkin uudemmissa autoissa matkamittarin lukema ei vähene peruutettaessa.
      - Jos ajaa ympyrää niin ulompi rengas tietysti pyörii enemmän, mutta käytännössähän autoilla harvemmin ajetaan pelkkää ympyrää. Eli auton eliniän aikana/renkaanvaihtojakson aikana kumpikin pyörä pyörii likimain saman matkan.
      - Tuo työntämis-/ohjaamisasia onkin jo liian psykologinen pohdittavaksi.. :)
      - Tuo toisen auton vetäminenhän riippuu sen hinattavan vehkeen kokonaismassasta. Jos se ylittää hinaavan auton massan, niin pikku-e tarvitaan. Tuossa tapauksessa, että käytetään tuota ns. hinausdollyä, jossa tulee vain etuakseli tuon dollyn päälle, on tuskin kokonaismassa kovin suuri, eli periaatteessa sitä varmaan ilman pikku-e:tä voisi vetää, mutta viisaammat kertokoon.

      Siinä siis jotain vastauksia, tai vaikka sitten sitä "pätemistä".

      • naisen logiikka

        nytpä tiedän sellaista,mitä moni mies ei ole tiennyt kertoa!!
        -kun näistä vedettävistä/hinattavista,tarvitaan aina se paino-niin miten nämä ns.peltoautot-jotka on riisuttu aivan "kuoriksi",paljonko semmoinen mahtaa painaa?rek.otteesta ei liene apua.mulla a-b ei e;tä,eli heittäkää arvioita "romun painosta".vai voisiko huoletta kuljettaa trailerilla?


      • erilainen virhe

        Nykyään ajonvakautusjärjestelmien ja lukkiutumattomien jarrujen takia pitää joka pyörässä olla anturi joka mittaa tarkasti renkaan pyörimisnopeuden.

        Tämä systeemi on niin tarkka että se huomaa jopa liian alhaisen rengaspaineen yhdessä renkaassa siitä että tämä pyörii muita nopeammin.

        Tämäkään järjestelmä ei tiedä sitä minkä kokoinen rengas (eli minkä kokoinen pyörimiskehä) alla on joten se osaa vain laskea kierroksia joista tietokone ottaa keskiarvon ja esittää sen mittaristossa nopeutena.

        Lain mukaan nopeusmittari ei saa koskaan näyttää liian alhaista nopeutta joten nopeusmittariin tehdään yleensä tarkoituksella melkoinen virhe (100km/h nopeudessa tyypillisesti 6-8km/h) jotta nopeus on varmasti mittarin näyttämää alhaisempi myös silloin kun rengas on loppuun kulunut ja pyörii nopeammin kuin uutena.

        Tämä säädös ei kuitenkaan koske matkamittaria jonka lukemaa ei tarvitse "korjailla" eli se kirjaa jossain tapauksessa jopa suurempia lukemia kuin mitä kuljettu matka todellisuudessa oli. Kilometrikorvauksia saavat autoilijat tykkäävät näistä malleista.

        Wanhat mekaaniset nopeus- ja matkamittarit ottivat tosiaan vaijerin välityksellä vaihdelaatikon kierrokset joiden perusteella matkamittari naksutteli menemään tarkasti pykälä per kierros mutta nopeusmittarin viisarille lukema tuli omalaatuisen spiraalijousi-magneetti-pyörrevirtahäkkyrän välityksellä. Viisari saattoi siis väpättää vähän missä sattui mutta matkamittari raksutteli kardaaniakselin tahtiin eteen ja taaksepäin.


      • Auto-Antero©
        naisen logiikka kirjoitti:

        nytpä tiedän sellaista,mitä moni mies ei ole tiennyt kertoa!!
        -kun näistä vedettävistä/hinattavista,tarvitaan aina se paino-niin miten nämä ns.peltoautot-jotka on riisuttu aivan "kuoriksi",paljonko semmoinen mahtaa painaa?rek.otteesta ei liene apua.mulla a-b ei e;tä,eli heittäkää arvioita "romun painosta".vai voisiko huoletta kuljettaa trailerilla?

        Jos hinaat yleisillä teillä niin auton pitää olla rekisterissä tai ainakin siirtokilvissä.

        Ja auton massa määritellään aina rekisteriotteesta, 'riisuttu' auto on käytävä muutoskatsastamassa jos haluaa hyötyä tuolla tavalla auton keventämisestä.

        Trailerilla kuljetettaessa ohjeet näet AKEn sivuilta.


      • väärinkäsitys oikeaan
        naisen logiikka kirjoitti:

        nytpä tiedän sellaista,mitä moni mies ei ole tiennyt kertoa!!
        -kun näistä vedettävistä/hinattavista,tarvitaan aina se paino-niin miten nämä ns.peltoautot-jotka on riisuttu aivan "kuoriksi",paljonko semmoinen mahtaa painaa?rek.otteesta ei liene apua.mulla a-b ei e;tä,eli heittäkää arvioita "romun painosta".vai voisiko huoletta kuljettaa trailerilla?

        Tuo "romun paino" ei sinänsä vaikuta trailerilla vetoon. Koska siihen, tarvitaanko tuota "pikku-e":tä ei vaikuta se paljonko kärryssä on painoa, ainoastaan kärryn kokonaispaino, eli paino jonka kärryyn saisi lastata.


    • Kiki  

      Ei semmosta ole olemassakaan, semmosta ajokorttiluokkaa.

      Ja kyllä nopeus/matkamittari ottaa tiedon pyörähdysten määrästä, eli juuri kuten sanoit.

      Ja tottakai se rengas kuluu enemmän, joka pyörii enemmän, mutta sen takia renkaita ei ristikkäin vaihdeta.

      Jossain autoissa km-lukema vähenee peruuttaessa, jossain se ei mene mihinkään suuntaan, ja jossain se kasvaa...

      Ja kyllä tuossa tapauksessa auto ohjattiin ojaan, koska ei sun voimat riitä työntäessä ohjaamaan autoa, että kitkä renkaan ja tien väliin loppuisi..

      • naisen logiikka

        no niin,nyt tuli jo eriävä mielipide?eli kikin mielestä traktorilla matka taittuu sitten tosi lyhyin kilometrein?siin on aikast isot renkaat..
        -hups,oonko ihan vääräs-aikanaan sai ostaa(300e)pikku e;n korttiin.iso E on jo joku rekka kortti??nykyään täytyy ajaa pikku e.jotta saa vetää esin vaunua...eikö.....??


      • naisen logiikka
        naisen logiikka kirjoitti:

        no niin,nyt tuli jo eriävä mielipide?eli kikin mielestä traktorilla matka taittuu sitten tosi lyhyin kilometrein?siin on aikast isot renkaat..
        -hups,oonko ihan vääräs-aikanaan sai ostaa(300e)pikku e;n korttiin.iso E on jo joku rekka kortti??nykyään täytyy ajaa pikku e.jotta saa vetää esin vaunua...eikö.....??

        siis pikku e maksoi 300mk,ei euroja..ne oli ostettavissa vähä ennen kuin se määrättiin ajettavaksi.nyt taitaa maksaa euroissa saman verran....


      • Kiki  
        naisen logiikka kirjoitti:

        no niin,nyt tuli jo eriävä mielipide?eli kikin mielestä traktorilla matka taittuu sitten tosi lyhyin kilometrein?siin on aikast isot renkaat..
        -hups,oonko ihan vääräs-aikanaan sai ostaa(300e)pikku e;n korttiin.iso E on jo joku rekka kortti??nykyään täytyy ajaa pikku e.jotta saa vetää esin vaunua...eikö.....??

        Seuraavat "e-luokat" löytyy

        Eli BE alle 3500 kiloiset ajoenuvot, ja niihin kytkety peräkärryt

        C1E alle 7500, mutta yli 3500 kiloiset ajoneuvot, ja niihin kytketyt peräkärryt

        CE yli 3500 kiloiset ajoneuvot, ja niihin kytketyt peräkärryt

        D1E 10-16 paikkaset linja-autot ja niihin kytketyt kärryt

        DE yli 10 paikkaset linja-autot, ja niiden peräkärryt...

        De


      • suakeli sentään
        Kiki   kirjoitti:

        Seuraavat "e-luokat" löytyy

        Eli BE alle 3500 kiloiset ajoenuvot, ja niihin kytkety peräkärryt

        C1E alle 7500, mutta yli 3500 kiloiset ajoneuvot, ja niihin kytketyt peräkärryt

        CE yli 3500 kiloiset ajoneuvot, ja niihin kytketyt peräkärryt

        D1E 10-16 paikkaset linja-autot ja niihin kytketyt kärryt

        DE yli 10 paikkaset linja-autot, ja niiden peräkärryt...

        De

        Kaikki tietää tuon, kun toi on itsestäänselvyys. Mutta kaikki tietää myös, että puhuttaessa "pikku-e":stä tarkoitetaan BE-korttia, eli tuo on loppujen lopuksi ihan hyvä ilmaisu, vaikkei olekaan mitään e ja E -luokkia erikseen.


    • Auto-Antero©

      Matkamittari saa impulssin joko vetämättömältä pyörältä tai vaihdelaatikon ulostuloakselilta, eli 'laskee renkaan pyörähdyksiä'.
      Ja jokaiselle autolle on mittari kalibroitu tietylle rengaskoolle, jos kokoa muuttaa niin mittarivirhekin muuttuu.

      Ympyrää ajettaessa ulompi rengas kulkee pidemmän matkan ja kuluu enemmän ja toisaalta myös kuormittuu enemmän ja kuluu lisää, mutta rengassarjan eliniän aikana eri suuntiin pyörimiset ovat varmasti melko tasan. Renkaita vaihdetaan ristiin koska eturenkaat kuluvat yleensä enemmän koska eturenkailla on enemmän massaa kannettavana.

      Matkamittarin lukema joissakin vanhoissa autoissa vähenee peruutettaessa, uudemmissa mekaanisissakin mittariessa lukema pysyy samana, kuten on suurimassa osassa digitaalisia mittareita.

      Auto ohjattiin ojaan jos ohjauspyörästä on joku pitänyt kiinni. Sillä että mikä on auton käyttövoima ollut, moottori vai työntäminen, ei ole merkitystä.

      Jos viimeinen kysymys tarkoitti amerikan mallista vetodollyä niin sellainen ei ole Suomessa sallittujen yhdistelmien joukossa. Jos taas tarkoitit sellaista vetopuomia kuin hinausautoissa niin saat vetää sitä ilman pikku-e -korttia jos hinausauto on henkilö- tai pakettiautoksi rekisteröity. Ja hinauksessahan ei saa ylittää nopeutta 60 km/h.

      • naisen logiikka

        nyt meni niin hienoks selvitys km.mittareista,etten ihan heti mene elvistelemään parkkiksen miehille..mut siis v.laatikossa on se "antura"joka laskee kilometrit?
        -ongelma;minua pyydettiin hinaamaan "peltoauto"/pelto ajoihin.kukaan ei tiennyt,paljonko "tyhjäksi riisuttu"auto painaa.tangolla tarkoitin sitä rauta keppiä(?)mikä on autojen välissä.(etu-pyörä trailerilla,missä on auton etu-pyörät "ilmassa")tuo am.malli dolly on ihan outo juttu..
        -minulle sanottiin,että tangolla hinaus rinnastetaan vaunun vetoon-samoin kuin tämä"puoli traileri"=vaatii pikku e;n.
        -sanouduin irti veto kunniasta,siihen saakka kunnes on säädökset tiedossa.


      • **********
        naisen logiikka kirjoitti:

        nyt meni niin hienoks selvitys km.mittareista,etten ihan heti mene elvistelemään parkkiksen miehille..mut siis v.laatikossa on se "antura"joka laskee kilometrit?
        -ongelma;minua pyydettiin hinaamaan "peltoauto"/pelto ajoihin.kukaan ei tiennyt,paljonko "tyhjäksi riisuttu"auto painaa.tangolla tarkoitin sitä rauta keppiä(?)mikä on autojen välissä.(etu-pyörä trailerilla,missä on auton etu-pyörät "ilmassa")tuo am.malli dolly on ihan outo juttu..
        -minulle sanottiin,että tangolla hinaus rinnastetaan vaunun vetoon-samoin kuin tämä"puoli traileri"=vaatii pikku e;n.
        -sanouduin irti veto kunniasta,siihen saakka kunnes on säädökset tiedossa.

        olisi viisainta kysyä vaikka poliisilta noita kysymyksiä tuosta hinaamisesta. Tulisi varmaan ihan kirjatietoa näiden mutu-tietojen sijasta.


      • automies...
        ********** kirjoitti:

        olisi viisainta kysyä vaikka poliisilta noita kysymyksiä tuosta hinaamisesta. Tulisi varmaan ihan kirjatietoa näiden mutu-tietojen sijasta.

        En kyllä hinaisi puomillakaan romuautoja yleisellä tiellä, vaikka puomi estää jarruttoman romuauton törmäämisen omaan autooni, romuauto voi muutoin hajota kesken hinauksen ja aiheuttaa kolarin esim. vastaantulevan auton kanssa jos vaikka etupyörien ripustus pettää.


      • Auto-Antero©
        naisen logiikka kirjoitti:

        nyt meni niin hienoks selvitys km.mittareista,etten ihan heti mene elvistelemään parkkiksen miehille..mut siis v.laatikossa on se "antura"joka laskee kilometrit?
        -ongelma;minua pyydettiin hinaamaan "peltoauto"/pelto ajoihin.kukaan ei tiennyt,paljonko "tyhjäksi riisuttu"auto painaa.tangolla tarkoitin sitä rauta keppiä(?)mikä on autojen välissä.(etu-pyörä trailerilla,missä on auton etu-pyörät "ilmassa")tuo am.malli dolly on ihan outo juttu..
        -minulle sanottiin,että tangolla hinaus rinnastetaan vaunun vetoon-samoin kuin tämä"puoli traileri"=vaatii pikku e;n.
        -sanouduin irti veto kunniasta,siihen saakka kunnes on säädökset tiedossa.

        Jep, ilamn että tuntee autoa ei voi päätellä mistä ja millä tekniikalla nopeusmittari toimii.

        Käytännössä 2000-luvulla rekisteröidyissä autoissa anturi ja mittari toimii sähköisesti eikä silloin peruuttaminen vähennä kilometrejä, mutten kyllä tiedä ainoatakaan autoa jossa kilometrit LISÄÄNTYY peruutettaessa. Valistakaa minua!

        Tuo hinaaminen kuullostaa niin epämääräiseltä että kannattaa jättää suosiolla väliin.
        Tuollaista mainitsemallasi amerikanmallisella etupyörätrailerilla ei Suomessa ole hyväksyntää.
        Eri mieltä olevat voivat varmaan tänne linkittää parempaa tietoa jos jostain löytävät.

        Hinattaessakin auton kuuluu olla tieliikenneturvallisessa kunnossa, mitään romuja ei saa yleisillä teillä hinata, ne pitää kuljettaa trailerilla tai muulla vastaavalla tavalla.


      • naisen logiikka
        Auto-Antero© kirjoitti:

        Jep, ilamn että tuntee autoa ei voi päätellä mistä ja millä tekniikalla nopeusmittari toimii.

        Käytännössä 2000-luvulla rekisteröidyissä autoissa anturi ja mittari toimii sähköisesti eikä silloin peruuttaminen vähennä kilometrejä, mutten kyllä tiedä ainoatakaan autoa jossa kilometrit LISÄÄNTYY peruutettaessa. Valistakaa minua!

        Tuo hinaaminen kuullostaa niin epämääräiseltä että kannattaa jättää suosiolla väliin.
        Tuollaista mainitsemallasi amerikanmallisella etupyörätrailerilla ei Suomessa ole hyväksyntää.
        Eri mieltä olevat voivat varmaan tänne linkittää parempaa tietoa jos jostain löytävät.

        Hinattaessakin auton kuuluu olla tieliikenneturvallisessa kunnossa, mitään romuja ei saa yleisillä teillä hinata, ne pitää kuljettaa trailerilla tai muulla vastaavalla tavalla.

        kiitos asiallisista vastauksista!!kun tulee--(ja varmasti tulee)-jotain naisen logiigan vastaisia, kysymyksiä-huutelempa auto-anteroa vastailemaan..


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Olet toisen kanssa

      ...ja minä yhä vain sinua kaipaan. Tiedän ettet ole onnellinen siellä. Älä hukkaa aitoa onnea ja rakkautta hukkaan vain
      Ikävä
      224
      1566
    2. Näytit taas lihoneen.

      Tynnyri se vaan kasvaa.
      Ikävä
      29
      1403
    3. Kuka teistä on paras nainen

      A-nainen? J-nainen? K-nainen? M-nainen? S-nainen? Vai kenties joku muu...? 😊
      Ikävä
      61
      1279
    4. Immu otti pataan

      Olen pettynyt, hänen piti viedä Stagalaa kuin litran mittaa - mutta kuinka kävikään? Voi hemmetti sentään.... Ääääääh!
      Kotimaiset julkkisjuorut
      70
      1242
    5. Onko jotain mistä

      Olet huolissasi kaivattusi suhteen?
      Ikävä
      78
      1204
    6. Osaako joku selittää tätä

      Että miksi mulle on joka toinen ventovieras ihminen tyly ainakin ilmeillään ja eleillään?
      Ikävä
      76
      1179
    7. Jos me joskus nähtäisiin

      niin ei kai sen vielä tarvitsisi merkitä sen enempää? Ja voihan olla ettei kumpikaan enää siinä vaiheessa edes haluaisi
      Ikävä
      103
      1173
    8. Koska vietät

      Yhteisen yön kaivattusi kanssa?
      Ikävä
      54
      998
    9. Lesken uusi

      Onko totta että puolangan kunnalla töissä ollut mies joka kuoli niin sen vaimolla jo uusi lohduttaja. Pitäneekö paikkans
      Puolanka
      18
      972
    10. Persun suusta:"Köyhät on luusereita ja ansaitsevat köyhyyden"

      Ministeri Juuston apulainen näin uhoaa. Mitäs siinä. Kyllä on jo tiedetty muutaman vuoden hallitustyön pohjalta että per
      Lieksa
      177
      865
    Aihe