Joo, jonkun verran nähnyt juttuja, missä omistaja ihmettelee, kun koiransa vihottelee milloin millekin ulkomaalais-tai vähemmistöryhmälle. Ratkaisu on nyt löytynyt, kun yksi tällaisen koiran omistaja haki koirapsykologilta apua ongelmaan. No, koirapsykologi seurasi koirakkoa ja tuli siihen johtopäätökseen, että koiran käytös johtui omistajan omista ennakkoluuloista kyseistä ihmisryhmää kohtaan. Siis omistaja epätietoisesti jonkin verran jännittyi, kun vastaan tuli kyseisen ihmisryhmän edustaja, ja koira tietenkin vaistoaa omistajan vastenmielisyyden ja "auttaa" omistajaa mulkoilussa. Voitte siis unohtaa kaikki teoriat ulkomaalaisten ominaishajuista ja muista höpöhöpöteorioista. Omia ennakkoluulojanne koira vain peilaa. Millainen isäntä, sellainen koira, pätee tässäkin tapauksessa.
Koirat
20
567
Vastaukset
- ja muslimit
pelkää ja inhoaa koiria ihan kuin sikojakin.
- Osaatko lukea
Kyllä koira pitäisi, jos sinäkin pitäisit. No, sinä olet tyhmä, ja luultavasti koirasi on yhtä tyhmä. Millainen isäntä, sellainen koira, pätee tässäkin.
- pahviksi
Mun koira saattaa jopa syödä pahvia, vaikken itse sitä teekkään:-D. Toivottavasti ei satuta vastakkain, ettei koira saa mitään pahvinhimoa.
koirapsykologi voi vetää tuollaisia johtopäätöksiä yhden tai kahdenkaan koiran perusteella. eikö koiratkin kuitenkin ole yksilöitä?
- ainakin uskon
Kyllä tuo juttu luultavasti on niin kuin tuo psykologi päätteli. Eihän koirat piittaa minkä näköinen joku on, vaan reagoi helposti omistajan mielentiloihin. Minä uskon tuohon 100%.
ainakin uskon kirjoitti:
Kyllä tuo juttu luultavasti on niin kuin tuo psykologi päätteli. Eihän koirat piittaa minkä näköinen joku on, vaan reagoi helposti omistajan mielentiloihin. Minä uskon tuohon 100%.
koiran kohdalla pitää paikkaansa mutta tuskin kaikkien. kyllä koira eroittaa tumman vaaleasta ja myöskin jonkun tietyn tuoksun tietysti yhdistää johonkin tiettyyn tapahtumaan.
omat koirani haukkuvat joitakin ulkomaalaisia mutta ei kaikkia. tiedä sitten onko kysymys äänestä, tuoksusta vai mistä. mutta ei ainakaan siitä että minä itse suhtautuisin heihin jotenkin erilailla.- koirapsykologille
majorica kirjoitti:
koiran kohdalla pitää paikkaansa mutta tuskin kaikkien. kyllä koira eroittaa tumman vaaleasta ja myöskin jonkun tietyn tuoksun tietysti yhdistää johonkin tiettyyn tapahtumaan.
omat koirani haukkuvat joitakin ulkomaalaisia mutta ei kaikkia. tiedä sitten onko kysymys äänestä, tuoksusta vai mistä. mutta ei ainakaan siitä että minä itse suhtautuisin heihin jotenkin erilailla.niin ehkä syy selviää. Epätietoisesti ehkä kätesi jännittyy hieman remmissä sitä hieman lyhentäen tai joku muu signaali, jota et itsekään tiedosta, ehkä...
No enpä lähde ihan kympillä allekirjoittamaan tuota.Kuten en mitään muutakaan,siis varmaksi,olemattoman näytön perusteella ;)
Ja voihan tuo olla hyvinkin mahdollista,joidenkin kohdalla.Voihan rasistillakin koira olla.
Ja koiran käytökseen toki voi omistaja vaikuttaa,mutta kyllä koira voi omalla tavallaan,syystä tai toisesta toimia myös omasta takaa.
Itse kuitenkin olen hyvinkin sitä mieltä,että koirat voi reagoida väreihin,sävyihin,syystä jos toisesta,ja uskon myös siihen,että hyvinkin mahdollisesti eri ihmisryhmillä saattaa olla omat ominaisuushajunsa,tai tuoksunsa,jos nyt halutaan asia korrektimmin ilmaista.
Eli pysyttelen omassa höpöhöpöteoriassani :D,osaltaan kokemuksestakin johtuen .
ps.Otsikko oli ehkä hieman raflaava ;)eläinlääkärimme kerran puhui, kun ihmettelin erään uroksemme käytöstä tummaa ihoväriä kohtaan. Uros oli pohjattoman kiltti ja ystävällinen, paitsi näille tummaihoisille.
- heheh
umalehtinen kirjoitti:
eläinlääkärimme kerran puhui, kun ihmettelin erään uroksemme käytöstä tummaa ihoväriä kohtaan. Uros oli pohjattoman kiltti ja ystävällinen, paitsi näille tummaihoisille.
Eihän se nyt eläinlääkäri rupea sinun asenteitasi kommentoimaan sentään;-D Haluaa pitää asiakkaansa. Heitti vain harmittoman kommentin.
- Mutta paree
kuin ne mutu höpöhöpöteoriat kuitenkin. Tämä sentään perustuu jonkinlaiseen järki analyysiin.
umalehtinen kirjoitti:
eläinlääkärimme kerran puhui, kun ihmettelin erään uroksemme käytöstä tummaa ihoväriä kohtaan. Uros oli pohjattoman kiltti ja ystävällinen, paitsi näille tummaihoisille.
Mistäs tosiaan tietää.
Mullahan oli myös aikoinaan se "rasistikoira".
Ja sehän rajas sen oudon käytöksensä pariin tiettyyn "väriin".
Ja tuskin hihnan välyksellä moiseen kykeni,kun omituinen oli aukikin ollessaan...Mutta paree kirjoitti:
kuin ne mutu höpöhöpöteoriat kuitenkin. Tämä sentään perustuu jonkinlaiseen järki analyysiin.
No miten niin järkianalyysiin?
Vai tarkoitatko,että järkianalyysi on se,johon joku tai jotkut uskoo :)
Maapallokin aikoinaan oli kuulemma lätteä.Ja silloin siihen uskoi aikas monikin ;)- sen sanoo
molossi kirjoitti:
No miten niin järkianalyysiin?
Vai tarkoitatko,että järkianalyysi on se,johon joku tai jotkut uskoo :)
Maapallokin aikoinaan oli kuulemma lätteä.Ja silloin siihen uskoi aikas monikin ;)ettei koira reagoi ihonväriin, jollei isäntäkään. En mitenkään syytä tai tuomitse, mutta onko niin, että itse et reagoi mitenkään erilailla, kun vastaan tulee ihminen, johon se koirasi reagoi tietyllä tavalla? Se on niin pienestä kiinni, ettet ehkä edes itse tiedosta reagoivasi. Pieni jännitys käsivarressa, remmin kautta koiralle. Koira irti, niin rupeat hieman tavallista kireämmällä äänellä kutsumaan luokse jne. Ei tarvitse olla mikään Einstein, kunhan hieman miettii. Oletko analysoinut oman rektiosi, vai oletko yhtä rento ja välinpitämätön, vaikka kuka tulee kohti?
sen sanoo kirjoitti:
ettei koira reagoi ihonväriin, jollei isäntäkään. En mitenkään syytä tai tuomitse, mutta onko niin, että itse et reagoi mitenkään erilailla, kun vastaan tulee ihminen, johon se koirasi reagoi tietyllä tavalla? Se on niin pienestä kiinni, ettet ehkä edes itse tiedosta reagoivasi. Pieni jännitys käsivarressa, remmin kautta koiralle. Koira irti, niin rupeat hieman tavallista kireämmällä äänellä kutsumaan luokse jne. Ei tarvitse olla mikään Einstein, kunhan hieman miettii. Oletko analysoinut oman rektiosi, vai oletko yhtä rento ja välinpitämätön, vaikka kuka tulee kohti?
No sepäs siinä onkin,kun ihmisten järki sanoo aikas erilaillakin ;)
Ja kuten sanoin,tuon yhden "toteamuksen" perusteella ei vielä voi puhua mistään näytöstäkään.Jos niitä on useampia,niin ihan mielelläni haluaisin vaikka linkkiä perusteluihin ja kenen päätelmiin :)
Ja koirahan eips taida elää järkimaailmassa,ennemminkin hieman hajumaailmassa...
No enpä usko reagoivani,kun en näe mitään syytä,eikä ole ollut syytä.Miten pitäisi reagoida ja miksi?
Toisaalta myös,jos omasta reagoinnista olisi kyse,niin nokkelana eläimenä kaikkihan saman tavan reagoida oppisivat ;)
Ja kun koira on ollut irti,niin en ole edes kutsunut.Noissa muutamissä kerroissa ko.koira ei saanut mitään käskyä miten toimia,enkä parhaimmalla tahdollakaan onnistu keksimään,miten olisi vinkkejä saanut minulta.
Ja olenko yhtä rento ja välinpitämätön ...
Täytyy myöntää että en.Tietyssä duunissa esim.ko.koiran kanssa välillä syke nousi,ja jos joku ihan kuutamolla oleva tulee vastaan,niin kieltämättä tarkkaavaisuus nousee.Puhumattakaan,jos jotain kiinnostavaa joskus vastaan tulee :D
Mutta kaikki koissut on ihan coolina noissa tilanteissa,kuten pitääkin.
Jos joku "muunvärinen" tulee vastaan,niin en nyt ymmärrä,miksi niihin pitäisi reagoida erilailla.
Eihän se "väri" ketään uhkaavammaksi tai ihmeemmäksi tee,ainakaan itselleni.- rauha maassa
molossi kirjoitti:
No sepäs siinä onkin,kun ihmisten järki sanoo aikas erilaillakin ;)
Ja kuten sanoin,tuon yhden "toteamuksen" perusteella ei vielä voi puhua mistään näytöstäkään.Jos niitä on useampia,niin ihan mielelläni haluaisin vaikka linkkiä perusteluihin ja kenen päätelmiin :)
Ja koirahan eips taida elää järkimaailmassa,ennemminkin hieman hajumaailmassa...
No enpä usko reagoivani,kun en näe mitään syytä,eikä ole ollut syytä.Miten pitäisi reagoida ja miksi?
Toisaalta myös,jos omasta reagoinnista olisi kyse,niin nokkelana eläimenä kaikkihan saman tavan reagoida oppisivat ;)
Ja kun koira on ollut irti,niin en ole edes kutsunut.Noissa muutamissä kerroissa ko.koira ei saanut mitään käskyä miten toimia,enkä parhaimmalla tahdollakaan onnistu keksimään,miten olisi vinkkejä saanut minulta.
Ja olenko yhtä rento ja välinpitämätön ...
Täytyy myöntää että en.Tietyssä duunissa esim.ko.koiran kanssa välillä syke nousi,ja jos joku ihan kuutamolla oleva tulee vastaan,niin kieltämättä tarkkaavaisuus nousee.Puhumattakaan,jos jotain kiinnostavaa joskus vastaan tulee :D
Mutta kaikki koissut on ihan coolina noissa tilanteissa,kuten pitääkin.
Jos joku "muunvärinen" tulee vastaan,niin en nyt ymmärrä,miksi niihin pitäisi reagoida erilailla.
Eihän se "väri" ketään uhkaavammaksi tai ihmeemmäksi tee,ainakaan itselleni."Eihän se "väri" ketään uhkaavammaksi tai ihmeemmäksi tee,ainakaan itselleni."
Ei niin. Ja kun ei tee itsellesi, niin ei varmaan koirallesikaan. heheh kirjoitti:
Eihän se nyt eläinlääkäri rupea sinun asenteitasi kommentoimaan sentään;-D Haluaa pitää asiakkaansa. Heitti vain harmittoman kommentin.
kertoi silloin että eläinlääkäripäivillä oli keskusteltu asioista.
rauha maassa kirjoitti:
"Eihän se "väri" ketään uhkaavammaksi tai ihmeemmäksi tee,ainakaan itselleni."
Ei niin. Ja kun ei tee itsellesi, niin ei varmaan koirallesikaan.No ei,paitsi että jollekin voi tehdä oudommaksi.Siis koiralle ;)
Jos se on yleensä väristä kiinni.
Itse kun sitä ominaishajuja epäilen siksikin,että koirahan elää hajumaailmassa.
Ja jos ei ihmisistä ylipäätään mitään hajua lähtisi,niin miten voisi mm.ID-koirat toimia ;)
Geeneistähän tulee monta asiaa,ja sehän näkyy jo pelkästään siinä,että on eri "värisiä" ihmisiä "rotupiirteineen".Miksi ei voisi olla mahdollista näin ollen myös rotutyypillinen haju ominaishajun lisäksi,kun on mm.värikin ;)
Mutta kuten sanoin,vaikuttaahan se ihmisen käytöskin monesti kovasti koiraan,joten ihan hyvin sekin voi jossain tapauksissa olla syynä.
- olla tuolleen
Ei se ole vain tuo yksi, joka ton on hoksannu. Useimmat(=kaikki) koirakonsultit on sitä mieltä, että vikaa saa aina etsiä siitä remmin toisesta päästä. Eli siitä päästä, jota isäntä/emäntä pitää kädessään. Koira tekee niinkuin johtaja sille tietäen tai tietämättään viestii.
- precis
precis
Ketjusta on poistettu 6 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
IL - Kansanedustaja tehnyt ITSEMURHAN eduskuntatalossa!!
"IL:n tiedot: Kansanedustaja tehnyt itsemurhan Eduskuntatalossa Iltalehden tietojen mukaan kansanedustaja on tehnyt its4129096Eemeli Peltonen teki itsemurhan eduskuntatalossa
Kevyet mullat sitten vaan. Ei mulla muuta.1883692- 202163
- 861357
- 271125
Sylikkäin.
Sylikkäin, suudellen. Milloin haluaisit näin nainen tehdä ? Vain häntä ajatellen 😘. Tietenkin jos häntä asia kiinnosta661112- 751100
Eemeli Peltosen viimeinen postaus Facebookissa!
"Olen ollut kevätistuntokauden viimeisillä viikoilla paljon poissa eduskuntatyöstä. Sain toukokuussa hyvää hoitoa HUSiss791095- 1061046
- 551043