Suomi24 Keskustelussa on viikonlopun aikana ollut poikkeuksellisen paljon bottien automaattiseti luomia kommentteja. Pahoittelemme tästä aiheutunutta harmia. Olemme kiristäneet Keskustelujen suojausasetuksia ja kommentointi on toistaiseksi estetty ulkomailta.

ero vauva-aikana

hyvä äiti

Jätin avomieheni pari päivää sitten erinäisten syiden takia. nyt tuntuu siltä että haluaisin sen kotiin takas mun ja vauvan luo. vauvakin jo oireilee, mm itkee ja kiukuttelee, ei syö, vaikka tähän asti on ollut niin ns helppo vauva. On niin paha olla ilman miestä, mutta hän tässä oli se mokaava osapuoli... ystävät, vanhemmat, sisarukset ym tietää erosta, mutta eipä myötätuntoa heru. syyttelyä ym vaan, olen kuulemma pilannut vauvan ja oman elämän. kukaan ei ole kysynyt miten jaksan tai miten voin. en jaksa ja voin huonosti, itkettää vain, mutta kiinnostaako ketään? ei.

70

31135

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • lyyli-täti..

      Vauva oireilee, jos äiti hermostunut tai allapäin.
      Hän ei vielä itke sen takia että isä on poissa.

      Oliko moka sellainen, että johtaa eroon?
      Ette kai eronneet hetken mielijohteesta?

      Mieti ensin tarkkaan ja toimi vasta sitten.

      Tuomitsevatko omaisesi ihan syyttä suotta?
      Ehkä heiltä puuttuu empaattisuus.
      Miksei ketään kiinnosta miten sinä jaksat?
      Oletko ajatellut sitä?
      Yleensä ihmisten käyttäytymiseen löytyy jokin syy.

      • Isä435

        Joo, kyllä oli tosi asenteellinen viesti.." vauva ei itse sen vuoksi että isä on poissa " Mistä sä sen voit tietää...ai siksi että sä olet nainen ??

        Mulla on aina ollut tosi läheinen suhde omaan lapseeni ja aina hän rauhottui kun otin syliin ja itkut loppuivat siihen paikkaan.

        Äitinsä taas paskat välitti koko lapsesta ja antoi mm. kakkojen olla vaipoissa tuntitolkulla, pudotteli lattialle ja muuta "kivaa".

        Ei se pelkästään että on nainen/äiti tee ihmisestä hyvää vanhempaa tai jotain pyhää Mariaa.

        Herää todellisuuteen kiitos .


      • kuinka läheinen suhde isäll...
        Isä435 kirjoitti:

        Joo, kyllä oli tosi asenteellinen viesti.." vauva ei itse sen vuoksi että isä on poissa " Mistä sä sen voit tietää...ai siksi että sä olet nainen ??

        Mulla on aina ollut tosi läheinen suhde omaan lapseeni ja aina hän rauhottui kun otin syliin ja itkut loppuivat siihen paikkaan.

        Äitinsä taas paskat välitti koko lapsesta ja antoi mm. kakkojen olla vaipoissa tuntitolkulla, pudotteli lattialle ja muuta "kivaa".

        Ei se pelkästään että on nainen/äiti tee ihmisestä hyvää vanhempaa tai jotain pyhää Mariaa.

        Herää todellisuuteen kiitos .

        Penskalle ihan sama kuka sen vaunuja ulkona työntelee.


      • elämää vain

        ei itses tarvii olla vikaa kun ei omaiset välitä, minulla on siitä kokemusta, olen neljästä lapsesta nuorin nyt 42v ja se perheen ylimääränen jota ei pitännyt tullakaan , mut äiti halus pitää ja isä ei ja minä siitä edeleen kärsin kun isälle olis kolme riitänyt mut minä olin vahinko, jonka äiti halus välttämättä pitää, ja edeleen saan kuulla siitä et en ole haluttu vaan ylimääränen riesa jota ei olisi pitännyt ollakaan , vaikka olen naimisissa ja 2 lasta . mikään ei ole hyvä mitä teen kaik on paskaa niiden mielestä. et ei se vika ole aina itsessä.


      • juttu......
        elämää vain kirjoitti:

        ei itses tarvii olla vikaa kun ei omaiset välitä, minulla on siitä kokemusta, olen neljästä lapsesta nuorin nyt 42v ja se perheen ylimääränen jota ei pitännyt tullakaan , mut äiti halus pitää ja isä ei ja minä siitä edeleen kärsin kun isälle olis kolme riitänyt mut minä olin vahinko, jonka äiti halus välttämättä pitää, ja edeleen saan kuulla siitä et en ole haluttu vaan ylimääränen riesa jota ei olisi pitännyt ollakaan , vaikka olen naimisissa ja 2 lasta . mikään ei ole hyvä mitä teen kaik on paskaa niiden mielestä. et ei se vika ole aina itsessä.

        Sama muuten täällä, rupesin lukee sun tekstiä ja aloin muistelee et oonko mä jo tänne vastannu kun oli ihan kun mun tarina. Nyt oon minäkin vasta vanhoilla päivillä saanut sen selville omassa päässä että ei ole mun vika kun mun perhe ei ikinä mua tue missään, minussa aina vika ei muissa mutta oppinu oon että ihmis suhteet jotka ei tuo muuta kun pahaa oloa sulle on parempi pitää etäisyyttä tai karsia kokonaan oli sitte perheen jäsen tai ei.


      • dfsfdfds
        Isä435 kirjoitti:

        Joo, kyllä oli tosi asenteellinen viesti.." vauva ei itse sen vuoksi että isä on poissa " Mistä sä sen voit tietää...ai siksi että sä olet nainen ??

        Mulla on aina ollut tosi läheinen suhde omaan lapseeni ja aina hän rauhottui kun otin syliin ja itkut loppuivat siihen paikkaan.

        Äitinsä taas paskat välitti koko lapsesta ja antoi mm. kakkojen olla vaipoissa tuntitolkulla, pudotteli lattialle ja muuta "kivaa".

        Ei se pelkästään että on nainen/äiti tee ihmisestä hyvää vanhempaa tai jotain pyhää Mariaa.

        Herää todellisuuteen kiitos .

        vitun pelle, se juttu on siinä. että ei vauva tajua paskaakaan mistään.. muistatko muka ite kuka sua leikitteli kun olit 1v :DD etpä vois todistaa vaikka olis ollut naapurin pirkko eikä sun mutsi/faija...


      • ......
        dfsfdfds kirjoitti:

        vitun pelle, se juttu on siinä. että ei vauva tajua paskaakaan mistään.. muistatko muka ite kuka sua leikitteli kun olit 1v :DD etpä vois todistaa vaikka olis ollut naapurin pirkko eikä sun mutsi/faija...

        Itseasiassa jo hyvin pienet vauvat muodostavat kiintymyssuhteen vanhempaan/vanhempiin ja vauvat kyllä tunnistavat hajun ja kosketuksen perusteella onko kyseessä vanhemmat


    • Nimetön

      No, minua kiinnostaa. Olen nimittäin myös vauvan äiti ja eronnut tai oikeammin erotettu hänen isästään. Isä jätti meidät täysin yllättäen 1,5 kk sitten. Syyksi ilmoitti rakkauden sammumisen viimeisen puolen vuoden aikana eikä sillä ole kuulemma mtn tekemistä vauva-ajan kanssa. Eikä suostu puhumaan erosta sen enempää. Nyt olen sitten vauvan kanssa yksin ja raha-asiatkin on hoitamatta. Ei oikein ole energiaa mihinkään.

      Voi joo voin kuvitella. Minua taas lähinnä säälitään, sitäkään oikein jaksaisi. Ehkä miehelle tulee tuota syyttelyä, ei sekään varmaan mukavaa ole muttei minultakaan miehelleni myötätuntoa riitä.

      Mokasiko pahastikin?

      • eräs äiti

        Tismalleen samassa tilanteessa olin reilu vuosi sitten kuin sinä nyt. Rakkaus sammui ja eroa oli miettinyt noin puoli vuotta eli sen ajan kuin vauvamme oli elänyt. Muttei vauvalla ollut hänen mielestään osaa eikä arpaa asiaan. Rakkaus vain sammui. En keksi mitään mikä voisi olla törkeämpää kuin jättää äiti puolivuotiaan lapsen kanssa yksin, siinä on ihan tarpeeksi avuton olo muutenkin.Synnytys takana, imetys, hormonit sekaisin, mietin silloinkin koko ajan että riitänkö vauvalle ja isälle. Silti jotenkin luotin ettei niin voi käydä etten riitäisi, kyllä asiat selviää. En riittänyt. Kysehän ei ole siitä että rakkaus olisi sammunut, rakkautta ei ollutkaan jos toisen jättää kun toinen on kaikkein kovimmilla yhteisen lapsen takia.

        Reilu vuosi on kulunut. Ollaan palattu yhteen ja taas erottu sen jlk pari kertaa ja miehen mieli muuttuu kuin tuulensuunta enkä osaa yhtään ennustaa miten se muuttuu. Exällä on ollut sen jälkeen parin kk suhde, no eihän siitä mitään tullut, eipä ollut yllätys minulle.

        Mutta pointti on se että minä ja me lapseni kanssa olemme pärjänneet. Helppoa ei ole ollut mutta olemme löytäneet tavan elää yhdessä. Se vei noin vuoden mutta nyt homma toimii. Emme ole riippuvaisia enää kenestäkään, pärjäämme kahdestaankin. Olen varma että sinäkin pystyt samaan ja niin tulee käymään vaikka nyt tuntuisi miltä. Itse mietin vaikka minkälaisia luovuttamiskuvioita mutta lastaanhan ei voi jättää joten on pakko selvitä. Loputla SE on se teidän pelastuksenne. SE on se asia millä selviät.

        Itsellänikin meni talous ihan kuralle siksi että ex löi kaiken yhteisen laimin enkä itse jaksanut välittää. Ajattelin että mitä eurot merkitsevät enää kun kaikki on mennyt. Jos haluat tai pystyt ottamaan neuvoja vastaan niin ensinnäkin tee elatusmaksusopimus paperille mahd pian. Hgissä on 2 kk jonot, joten varaa aika heti. Älä usko siihen että saatte sen keskenänne sovittua. Paperista ei ole haittaa, pelkästään hyötyä sinulle. Vaikka pystyisitte tekemään molempia tyydyttävän elatusmaksusopimuksen ilman lastenvalvojaakin niin menkää silti tekemään se lastenvalvojalle. Sen jlk se on ulosottokelpoista ja siellä saat selvyyden siihen mikä on oikea taso elatusmaksulle, exäsi saattaa ehdottaa maksua joka on liian alhainen eikä kerro sinulle todellisia tuloja.

        Raha on pikkujuttu verrattuna ihmisiin ja ihmissuhteisiin mutta siinä vaiheessa kun rahaa on liian vähän et saa maksullisia hoitajia lapsellesi ja palat loppuun kun sinulla ei ole muuta elämää kuin lapsesi. Silloin on vaikeampi olla riippumaton exästäsi. Niin kävi minulle, olen edelleen sidoksissa exääni koska kaikki menoni ovat riippuvaisia hänen armollisuudestaan eli suostuvaisuudestaan hoitaa lastaan.

        Syyttelyä exää kohtaan kaveripiirissä melläkin, mutta lopulta tärkeintä on että saat teidän elämänne rullaamaan, jos vielä haluat lapsesi isää takaisin, niin sekin onnistuu parhaiten niin että osoitat että hän maksaa oman osuutesi ja sinä elät omaa elämääsi. Säälistä kukaan ei ketään takaisin halua. Eri juttu sitten haluatko häntä takaisin mutta joka tapauksessa koita hoitaa taloudelliset asiat kuntoon ja sen lisäksi saada lapsenne vähintään kerran viikossa hoitoon, tarvitset omaa aikaa.


    • itsekin eroa miettivä

      et ole pilannut kenenkään elämää.Mun mielipiteeni on se et pidemmän päälle on raskasta elää sellasen kumppanin kanssa jonka kans ei vaan juttu toimi.Sulla on ihana lapsi ja teillä on hyvä elämä edessä.Tämä vaihe on raskasta aikaa,mutta se pitää käydä läpi.Itse olen sanonut jo eronneille ystävilleni,kun miettivät ottavatko edellisen kumppanin takaisin,että jos ottavat niin lasten vuoksi on hyvä jos se on tarkkaan mietitty,koska jatkuva on/off suhde on aina rankempaa lapselle.

      Mukavaa ja aurinkoista kevättä!:)

    • ex - isä

      kukaan ei ole täydellinen ja jokaisesta löytyy
      vikoja riitaan tarvitaan yleensä 2 osapuolta
      järkevä keskustelu paras, halvin vaihtoehto omaalla tahoillaan menimme oikeuteen asti ja voin sanoa syyttely jä jälki ei ollut hienoa viimekädessä lapsetkin vedettiin keskelle mukaan kukaan ei voittanut näin kun jälkeenpäin ajattelee t: ex-mies

      • dimsku

        Niin, keskustella pitäisi. Minäkin erosin pari kk sitten avomiehestäni, jolle odotan ensimmäistä yhteistä lasta. Itse heitin pihalle kun näillä hoitsun palkoille ei elätetä enää miestä lasten lisäksi.Toki syitä oli loppupeleissä muitakin. Minulla on aiemmasta liitostani lapsia, heidän tapaamisesna sujuvat moitteettomasti.
        Uudella tulokkaalla ei ole isää, mies ilmoitti ettei kiinnosta tavata kumpaakaan, ei minua eikä lasta. Helppoa kuin heinän teko. Ei ole velvollisuuksiakaan. Edes lapsen takia en dna testejä vaadi, jos isä on niin yksinkertainen ettei tunnusta isyyttään vapaaehtoisesti olkoon sitten tuntematon. Rankkaa on ollut ja varmasti on jatkossakin. Minulla on kuitenkin verkosto jonka avulla olen selvinnyt tähänkin päivään asti ja aion selvitä jatkossakin. Niin selviää muutkin on ero sitten vauva-aikana tai odotus vaiheeessa.
        Voimia ja jaksamista yksin ja yhdessä.


      • ex- mies
        dimsku kirjoitti:

        Niin, keskustella pitäisi. Minäkin erosin pari kk sitten avomiehestäni, jolle odotan ensimmäistä yhteistä lasta. Itse heitin pihalle kun näillä hoitsun palkoille ei elätetä enää miestä lasten lisäksi.Toki syitä oli loppupeleissä muitakin. Minulla on aiemmasta liitostani lapsia, heidän tapaamisesna sujuvat moitteettomasti.
        Uudella tulokkaalla ei ole isää, mies ilmoitti ettei kiinnosta tavata kumpaakaan, ei minua eikä lasta. Helppoa kuin heinän teko. Ei ole velvollisuuksiakaan. Edes lapsen takia en dna testejä vaadi, jos isä on niin yksinkertainen ettei tunnusta isyyttään vapaaehtoisesti olkoon sitten tuntematon. Rankkaa on ollut ja varmasti on jatkossakin. Minulla on kuitenkin verkosto jonka avulla olen selvinnyt tähänkin päivään asti ja aion selvitä jatkossakin. Niin selviää muutkin on ero sitten vauva-aikana tai odotus vaiheeessa.
        Voimia ja jaksamista yksin ja yhdessä.

        mikä meitä miehiä vaivaa et pidetään naisia
        itsestään selvyytenä yleensä eron partaalla
        ruvetaan tekemään asioille jotain tosin yleensä liian myöhäistä, mutta oikein teit toivon voimia
        sinulle ja koko muulle perheelle......


      • Ex-miehen vainoama
        dimsku kirjoitti:

        Niin, keskustella pitäisi. Minäkin erosin pari kk sitten avomiehestäni, jolle odotan ensimmäistä yhteistä lasta. Itse heitin pihalle kun näillä hoitsun palkoille ei elätetä enää miestä lasten lisäksi.Toki syitä oli loppupeleissä muitakin. Minulla on aiemmasta liitostani lapsia, heidän tapaamisesna sujuvat moitteettomasti.
        Uudella tulokkaalla ei ole isää, mies ilmoitti ettei kiinnosta tavata kumpaakaan, ei minua eikä lasta. Helppoa kuin heinän teko. Ei ole velvollisuuksiakaan. Edes lapsen takia en dna testejä vaadi, jos isä on niin yksinkertainen ettei tunnusta isyyttään vapaaehtoisesti olkoon sitten tuntematon. Rankkaa on ollut ja varmasti on jatkossakin. Minulla on kuitenkin verkosto jonka avulla olen selvinnyt tähänkin päivään asti ja aion selvitä jatkossakin. Niin selviää muutkin on ero sitten vauva-aikana tai odotus vaiheeessa.
        Voimia ja jaksamista yksin ja yhdessä.

        Mieti halutko 18 v kestävän joka viikkoisen helvetin? Jos mies ei ole kiinnostunut lapsesta, anna isyyden jäädä tuntemattomaksi. Rahattomalta mieheltä et saa elatusapua enempää kuin kunnalta ja silloin kunnalta raha tulee aina säännöllisesti eikä ulosoton ja kunnan yhdistelmänä miten sattuu.
        Ei ole myöskään kiva odottaa joka toinen perjatai miestä hakemaan ja pelätä joka toinen sunnuntai tuoko hän lasta takaisin ollenkaan. Yleensä hän saa vielä viikko tapaamisen ja jos sinä et "pysy sopimuksissa" hän voi sitten viedä lapsen oikeusteitse sinulta kokonaan, kun lapsi on riittävän iso lykättäväksi esim. hänen vanhempiensa "avuksi".


    • 24:n treffeiltä!

      Mitä sinä vanhan perään haikailet?
      Kusipää kun on.

      Sen sijaan voit saada uuden elämän ja potkua makuukammariinkin tutustumalla suomi24:n treffisivuun.

      Siellä on kunnon miehiä jonoksi asti, jotka hyväksyvät elämäntilanteesi ja vauvan.

      Näin saat kätevästi lapselle uuden, kelvomman miehen mallin.

      Vinkki; saat samalla taloudellisen tilanteesi kohenemaan sujauksessa, voit vertailla heidän lompakoiden paksuutta vuositulojen sekä koulutuksen avulla!!!

      Lisäksi voit arvioida, kuinka antelias mies on. Mitenkö? treffeillä miehen kuuluu tarjota. Mikäli ei, lemppaa tämä ja kohdista energiasi uuteen.

      Itse potkaisin exän ulos. Tuli kerran kännissä kotiin, meilläkin on yhteinen lapsi. Lapsi on 4v. mutta en siedä juoppoja.

      Nyt elämä hymyilee, yhdestoista treffiseuralainen osui napakymppiin.

      ps. saat samalla kätevästi lastenhoitajan, kun haluat mennä tyttöjen kanssa ulos tuulettumaan..

      • grgrgr

        hyväksikäyttöä...hmmm


      • hah

        Aprillipäivä meni jo!! : )


      • 24:n treffit
        hah kirjoitti:

        Aprillipäivä meni jo!! : )

        Jos pääministerimmekin on iskenyt naisia sieltä, miksi ei tavallinen daami sitä voisi tehdä? Iskeä tosin miehiä.

        Tulkaa jo nykyaikaan..


      • Tintti 32v.
        grgrgr kirjoitti:

        hyväksikäyttöä...hmmm

        Millä tavoin tuo on hyväksikäyttöä?
        en ymmärrä. Rohkeutta Siskot. Näyttää toimivan yhdellä, miksi siis ei meillä?


      • Niljake

        Huh huh


      • Taberm
        Tintti 32v. kirjoitti:

        Millä tavoin tuo on hyväksikäyttöä?
        en ymmärrä. Rohkeutta Siskot. Näyttää toimivan yhdellä, miksi siis ei meillä?

        Ensimmäisessä lauseessa olet hyväksynyt ja toteuttanut ideologian,viimeisessä olet vasta harkitsemassa????????????????

        Liisa


      • Teppo Tku
        Niljake kirjoitti:

        Huh huh

        Miten hänen kaltainen mielestäsi on idiootti?
        Miehet käyttäytyvät naisiaan kohtaan sikamaisesti, jos nainen vastustaa tätä ja samalla haluaa oman ja lapsen elämän raiteilleen, on mielestäsi niljake?

        Taidat olla juuri niitä nyrkillä rakkauttaan jakeleva ja naistaan pettävä hissukka.


      • samassa tilanteessa ollut
        hah kirjoitti:

        Aprillipäivä meni jo!! : )

        hei oiskohan yhtään nyt niin että äidillä hormoonit puskee kahtasataa ja mies saa kaiken paskan niskaansa ja siitä johtuen tuntee olonsa roskasäkiksi ja tekee jotain pikkumokaa josta tehdään vielä lisää haloota...vedäs henkee ja herää myös sussa on voinu olla jotain vikaa..kunhan vauva kasvaa ja kaikki ei pyörikkään syötön,päiväunien,vaipanvaihdon ja sylissähyyssäämisen ympärillä nii huomaat että tulipa oltua ku unessa pinna repeemispisteessä.


      • yxz

        meinasi ensin etten kommentoi viestiäsi, mutta olipahan neuvo...! v.ttu mikä lehmä! Ammuuu ittes!


    • Blue101

      Kyllä se siitä sinulla varmasti hyvä syy dumpata hänet.
      Hanki uusi mies tilalle.
      Minä voisin tulla lohduttamaan, missä asut?
      Mikä sinun sähköpostisi on?

    • lare78

      Mokasi, eli petti...vai. Jos näin oli, niin ei kannata ottaa ikinä takaisin.Ärsyttää oikein toisiaan pettävät ihmiset. Itse kun olen 100% uskollinen. Jos kyse jostain muusta, niin kommenttini on aiheeton.

    • rose18

      mitä te toivotte että pilaan vielä oikeasti lapseni elämän, omani elämä.
      jos on niin hyvä ukko niin menkää itse sen perään.
      olen saanut tarpeekseni mutta nuo syyttelyt ei auta minua ja vauvaani nyt.
      että mekään muualle tai yrittäkään ymmärtää minua.

      noh jos se on tarkoitettu sinulle palaatte yhteen, mieti varmuudella, onko tämä sen arvoista?

    • äiti/nainen

      voimia kovasti!!vauva varmasti aistii että sinulla paha olla ja siksi oireilee..oletko ottanut neuvolaan yhteyttä,soitappa ja juttele.
      jos mies tehnyt jotain anteeksi antamatonta niin älä ota takaisin..pärjäät varmasti ilman häntä kuhan pahin menee ohi.
      jos mokasi lievemmin nii jutelkaa asioista ja miettikää rauhassa.
      jokaisella tämä yksi elämä,elä se täysillä ja tee asioita mistä nautit!
      lapsen takia ei sitten saa yhdessä olla..lapsi kärsii siitä eniten koska silloin vanhemmilla ei hyvä olla ja lapsi aistii kaiken mitä ympärillä tapahtuu.
      monesti ne ovat fiksumpia mitä me vanhemmat tajuamme..kokemusta on..

    • joutunut

      samaan tilanteeseen kuin olin itsekkin joskus aikoinaan.Eron sattuessa kaikki oli minun vikaani ja toisen puolen suku ei ole sen koommin pitäneet yhteyttä vaikka siitä liitosta lapsi onkin.Mutta en valita ollenkaan.Helpompaa olla näin,kun näkee vielä miten suku kääntää takkiaan eron sattuessa.He eivät ole minun ja lapseni arvoisia,voivat elää rauhassa omaa elämäänsä.Sinäkin huomaat varmasti ketkä ovat ns.tosi ystäviä.Tosi ystävä tukee,eikä syyllistä.Samoin on sukulaisten kanssa.Raskasta aikaa elät varmasti,mutta jos miehesi tekee töppejä,ei sinun tarvitse sitä katsoa sivusta.Elä stressitöntä elämää lapsesi kanssa vaikkakin saattaa nyt tuntua toiselta.Pari viikkoa eteenpäin ja mielesi on toisenlainen.Aurinkoista kevättä Sinulle ja vauvallesi=)!

    • lapsen..

      jonkun idiootin kanssa?

      En kyllä ymmärrä, että ensin tehdään lapsi ja sitten erotaan heti.

      Vähän vastuuta elämään.

      Lapsi ansaitsee kunnon vanhemmat, isän ja äidin.

      • dfghkkjhjh

        Sulla ei ole vielä elämänkokemusta ymmärtääksesi, että joskus jotkut asiat voivat muuttua.

        Elämä ei anna sulle mistään sadan prosentin takuuta! Sinäkin voit jo huomenna olla vaikka kuollut!


      • niin...
        dfghkkjhjh kirjoitti:

        Sulla ei ole vielä elämänkokemusta ymmärtääksesi, että joskus jotkut asiat voivat muuttua.

        Elämä ei anna sulle mistään sadan prosentin takuuta! Sinäkin voit jo huomenna olla vaikka kuollut!

        2 idioottia menee yhteen, ne tekee lapsen.. siitäkin tulee idiootti? eiköstä..? :)


      • ei pitäs heitellä kivejä
        niin... kirjoitti:

        2 idioottia menee yhteen, ne tekee lapsen.. siitäkin tulee idiootti? eiköstä..? :)

        2sta idiootista saa idiootin...

        Ai niikuin se sulle kävi?


      • hiljaa

        mikä olet tuollaisia laukomaan?
        ap et saa piitata typeristä kommenteista,näillä ihmisillä ei ole elämänkokemusta mistä voisi ammentaa mitään varteenotettavaa neuvoa.


    • yhi

      omiin tunteisiisi ja päätöksiin jotka olet teh´nyt, koska luultavasti olit asioita miettinyt ennen toteutusta, ja jokainen miettii jälkikäteen että olisiko asiat voinu korjata erilailla se on ihan normaalia. Ja voihan siinä viel käyrä jotta ero saa myös ukkos miettimään asioita uusin silmin ja asiat viel järjestyy. Ja pieni lapsi on hyvin herkkä rekisteröimään äidin hermostuneisuuden tai poissaolevuuden eli anna ajatusten tasaantua ja elä nyt hetki vain itselle ja lapsellesi, eläkä ota mitään ressiä siitä mitä mieltä muut ovat asiasta, koska ulkopuoliset eivät varmasti tiedä koko totuutta asian historiasta ni mieltävät asian eripohjalta eli viis heistä... Muista levätä ain kun on mahdollista ja hoitelet lastasi niin pikkuhiljaa asiat ja elämä lähtee kulkkemaan uutta latua, toivottavasti parempaa..jaksamisia!

    • eron ensi tunteet

      voithan toki koittaa sopia..mutta mieti nyt tarkkaan..mitä oikeasti haluat...kyllä sinä pärjäät varmasti yksinkin..mutta haluatko? tee päätös ja sitten voit opetella elämään sen kanssa..parisuhteessa on pakko tehdä kompromisseja mutta yksin tietää täsmälleen miten asiat hoitaa..se on sinun päätös..kumpikin on ihan ok...

    • nainen-

      Et sä kenenkään elämää ole pilannut,parempi että erositte ajoissa jos olisitte muuten ollu onnettomia yhdessä.

    • äiti85

      Hae vertaistukea Neuvolasta ja sen seiniltä, perheneuvolasta, leikkipuistoista, pienperheet ja yksin-ja yhteishuoltajien liitosta

      • hyvä äiti

        Mies mokasi, muttei ollut kysymys pettämisestä. Taisin itse olla liian itsekäs ja pidin häntä yhdentekevänä ja siksi hän lopulta väsyi siihen miten häntä kohtelin ja siksi hän mokasi. Nyt olemme olleet monta päivää erossa ja tänään ymmärsin, kuinka tärkeä hän minulle on. Enkä voi häntä tuon "mokan" takia jättää, koska se ei olisi inhimillistä edes. Minun olisi pitänyt olla hänen tukena, eikä nyrpistää nokkaa... Minä tarvitsen miestäni, vauva tarvitsee isäänsä ja iskä tarvitsee meitä. Tajusin, että jos toista oikeasti rakastaa, häntä ei saa rankaista pienistä virheistä.


      • Kiinnostaa,,
        hyvä äiti kirjoitti:

        Mies mokasi, muttei ollut kysymys pettämisestä. Taisin itse olla liian itsekäs ja pidin häntä yhdentekevänä ja siksi hän lopulta väsyi siihen miten häntä kohtelin ja siksi hän mokasi. Nyt olemme olleet monta päivää erossa ja tänään ymmärsin, kuinka tärkeä hän minulle on. Enkä voi häntä tuon "mokan" takia jättää, koska se ei olisi inhimillistä edes. Minun olisi pitänyt olla hänen tukena, eikä nyrpistää nokkaa... Minä tarvitsen miestäni, vauva tarvitsee isäänsä ja iskä tarvitsee meitä. Tajusin, että jos toista oikeasti rakastaa, häntä ei saa rankaista pienistä virheistä.

        mikäköhän se "pieni virhe" oli? Pettämisen ohella toinen paha asia väkivaltaisuus, mutta jos asia ollut mitäänsanomaton niin aika heikolla hapella toi teidän suhde!!!


      • mitä....
        hyvä äiti kirjoitti:

        Mies mokasi, muttei ollut kysymys pettämisestä. Taisin itse olla liian itsekäs ja pidin häntä yhdentekevänä ja siksi hän lopulta väsyi siihen miten häntä kohtelin ja siksi hän mokasi. Nyt olemme olleet monta päivää erossa ja tänään ymmärsin, kuinka tärkeä hän minulle on. Enkä voi häntä tuon "mokan" takia jättää, koska se ei olisi inhimillistä edes. Minun olisi pitänyt olla hänen tukena, eikä nyrpistää nokkaa... Minä tarvitsen miestäni, vauva tarvitsee isäänsä ja iskä tarvitsee meitä. Tajusin, että jos toista oikeasti rakastaa, häntä ei saa rankaista pienistä virheistä.

        siis oletko itsekin lapsi,tai ainakin lapsen tasolla?
        asia oli niin suuri,että tarvitsit tukea meiltä tuiki tuntemattomilta ja kas,et tarvikaan muuta kuin ukkosi takas ja hups,moka olikin sun.
        tää tais olla joku provo?


    • superjuusto

      Ei millään pahalla, mutta minun mielestäni eroamisesta, erityisesti toisen jättämisestä vauva-aikana tulee heti mieleen yksi asia: Teinivanhemmat! Onko näin? 20v. tai alle? En todellakaan millään pahalla tätä sano, mutta vauva-aikana eroaminen vaatii todella, TODELLA raskaat perustelut. Ei minkään pikkumokailujen takia enää toista jätetä silloin kun on yhteinen lapsi! Herran jumala sentään! Teillä on YHTEINEN LAPSI! Mitkä olivat syyt siihen, että jätit miehesi, lapsesi isän???

      • ex-teiniäitee

        Mun mielestä vauva-aikana ei kandeis erota ellei kyse ole TODELLA raskaista asioista kuten pettämisestä tai väkivallasta. Mut tää on tietysti vaan mun mielipide.. :P


    • hyvä äiti

      kannustajille. No otin kuiteski sen miehen takas kun oli niin kauhee ikävä sitä. Ehkä sekin sen verran oppis ettei enää mokaile siellä ruokakaupassa. Vauva ainakin on tosi tyytyväinen...jokeltelee ja hymyilee. ehkä sitä piti vähän koulia, ehkä suvun vanhempien naistenkin olis kannattanut vähän kouluttaa miehiään. Mut hyvää kevättä kaikille, kyllä tää jo tästä:)

      • Kokemusta on

        Mä kans jätin mieheni, kun se toi tavallista ruisleipää eikä täysjyvää vittu vaikka asiast oli puhuttu jo pual vuotta ennen lapsen syntymää. Nyt en enää päästä sitä kauppaan ollenkaan, koska se ei näköjään opi, aikuinen ihminen!


      • mähän jätin se jo
        Kokemusta on kirjoitti:

        Mä kans jätin mieheni, kun se toi tavallista ruisleipää eikä täysjyvää vittu vaikka asiast oli puhuttu jo pual vuotta ennen lapsen syntymää. Nyt en enää päästä sitä kauppaan ollenkaan, koska se ei näköjään opi, aikuinen ihminen!

        Eli ei väliä, osaako se käyttäytyä vai ei.


      • Hanki ensin se mies ja vauva

        .. ja tuu sitten kirjottelemaan palstoille.


      • kans
        mähän jätin se jo kirjoitti:

        Eli ei väliä, osaako se käyttäytyä vai ei.

        se on todella pahin moka,se kuuluisa ruokakauppamoka!
        ootte kai kuulut,että sitä on liikkeelä ja että nykyisin vauvat joutuvat luopumaan isistään just siks,kun ne tollot,siis isät,iskevät niitä iiihania kassatyttöjä!
        no,siis oikeesti!
        tää oli huonoin provo,tai sit oli kyse 14v äidistä.


      • ns.hyvä äiti

        mua v...aa tällaiset provot!
        ellei ylläpito puutu tähän p...aan,vaan ruokii näitä,niin minä ja moni muu jättää nämä sivut rauhaan.


      • L. Eivänostaja
        Kokemusta on kirjoitti:

        Mä kans jätin mieheni, kun se toi tavallista ruisleipää eikä täysjyvää vittu vaikka asiast oli puhuttu jo pual vuotta ennen lapsen syntymää. Nyt en enää päästä sitä kauppaan ollenkaan, koska se ei näköjään opi, aikuinen ihminen!

        mutta kas, kun toissa päivänä ostamani ruisleipä oli sattumalta juuri sitä oikeaa - usein ei ole, vaikka kokemusta leivän ostosta minulla on jo lähes puoli vuosisataa - tällaisia huupeloita me miehet vaan olemme, koettakaa naiset kestää, kiitos vaimolleni, on kestänyt, kestänee vielä lopputaipaleenkin?


    • TÄÄ ON...

      ...MIES, joka ton on kirjoittanut!! :DD

      Ettekö nyt ymmärrä rivien välistä lukea ja ajatella!!! :))

      oli kivaa !! :) Voi mies"parkaa" :D :D :D

    • ei kantsi jatkaa

      siis,jos miehesi mokasi niin pahoin,ettet pysty anteeksi antamaan ja luottamaan enään,niin teit aivan oikein.mitä aikaisemmin lopettaa huonon suhteen,sitä parempi lapsenkin kannalta.
      vauva on vielä pieni,eikä osaa kärsiä erosta kuin sinun kauttasi,eli sun oma paha olo heijastuu häneen.
      mulle sanoi aikanaan,kun olin samanlaisessa tilanteessa eräs lastenvalvoja,että lapsen on parempi elää yhden tasapainoisen vanhemman kanssa,kuin kodissa,jossa vallitsee sekasorto tunnetasolla vanhenpien kesken.
      tosin meillä oli tosi pahoja ongelmia,miehen väkivaltaisuutta,mielenterveysongelmia jne.
      keskity vauvaan,nauti hänestä,hän on vain hetken niin pieni.
      en toki tiedä,miksi läheisesi eivät anna sulle myötätuntoa,mutta se oli aikanaan myös mulla vähissä,sillä suvun,ja varsinkin miehen suvun mielestä hylkäsin apua tarvitsevan puolison,eli musta ois pitänyt löytyä superihmisen taitoja joilla hoitaisin lapsen ja muuttaisin miehen.
      huh,en ole katunut,kun katson jo lähes aikuista lastani ja kuulen ex-mieheni elämästä,joka on samanlaista kuin silloinkin.
      mutta tärkeää on,ettet estä lapsen ja isän yhteyttä,etkä suostu tekemään lapsesta pelinappulaa.
      voimia,niitä tarvitset.

      • tässä oli

        Mukava lukea tekstiäsi. Olen prikuulleen samaa mieltä kanssasi.
        Tyttäreni on samaisessa tilanteessa mutta pelihimon valtaaman narsistin kanssa täysin alistettuna, kynnysmattona. Narsisti käytti juuri vuokra- ja velanmaksurahat pelaamiseen, myi vaimonsa sormukset, valehteli siitä ja haukkuu päivittäin kaunista tytärtäni rumaksi, typeräksi, laiskaksi ja vertaa kaikkiin muihin entisiin naisiinsa. Tätä on kestänyt 10 vuotta ja toivon totisesti että tästä loisena elävästä vanhasta muslimista päästään.
        Kannustan häntä täysillä eroamaan riitaisasta, itsekkäästä ja epäterveestä suhteesta ja pelastamaan mitä pelastettavissa on: suloiset lapset. Älkää puoltako liittoja joilla ei ole mitään mahdollisuuksia onnistua. Kaikki isät eivät ole kykeneviä hoitamaan edes itseään saati lapsiaan ja heille on hankittava tapaamisoikeudetkin valvottuina.


      • olis järkevää

        mielestäni ylipäätä yhdessäoloa epävakaan typin kanssa on huono ratkaisu eikä tulsii hankkiytua raskaaksi.


      • Lue ketjua

        niin huomaat, että aloittaja ilmoitti ottaneensa miehensä jo takaisin, vaikka on itsekin mies.


      • hyvä äiti
        Lue ketjua kirjoitti:

        niin huomaat, että aloittaja ilmoitti ottaneensa miehensä jo takaisin, vaikka on itsekin mies.

        On se kumma, kun ihmisillä on niin köyhä mielikuvitus, että pitää tulla ja varastaa toisen nimimerkki! En ole ottanut miestä takaisin, en sentään hullu ole! Ei ollut kysymys pettämisestä, väkivallasta, viinasta, toisesta naisesta, vaan muusta erittäin vakavasta asiasta, jota en tässä halua kertoa, ettei kukaan tunnista. Teinikään en myös ole. Huh, huh mitä spekulointia.

        No joka tapauksessa. Mies oli tämän eroon johtaneen asian tehnyt jo monta kertaa ja aina vaan annoin anteeksi, mutta nyt en enää voi, kun on tuo vauvakin. Ei mun mielestä tuon vauvan tarvitse koskaan kärsiä isän mokista... Eikä kyllä tarvitse minunkaan enää... Harmittaa joo, mutta ei enää niin paljon kuin aikaisemmin.


      • vain jos
        hyvä äiti kirjoitti:

        On se kumma, kun ihmisillä on niin köyhä mielikuvitus, että pitää tulla ja varastaa toisen nimimerkki! En ole ottanut miestä takaisin, en sentään hullu ole! Ei ollut kysymys pettämisestä, väkivallasta, viinasta, toisesta naisesta, vaan muusta erittäin vakavasta asiasta, jota en tässä halua kertoa, ettei kukaan tunnista. Teinikään en myös ole. Huh, huh mitä spekulointia.

        No joka tapauksessa. Mies oli tämän eroon johtaneen asian tehnyt jo monta kertaa ja aina vaan annoin anteeksi, mutta nyt en enää voi, kun on tuo vauvakin. Ei mun mielestä tuon vauvan tarvitse koskaan kärsiä isän mokista... Eikä kyllä tarvitse minunkaan enää... Harmittaa joo, mutta ei enää niin paljon kuin aikaisemmin.

        kirjoitat rekisteröityneenä. Näin käy aina.


    • pää-

      En ole ehtinyt lukea viestejä, mutta olen sitä mieltä että isää tarvitaan kodissa,jos on kunnollinen-vauvan ja äidin iloksi.
      Isä tuo niin paljon iloa kaikille ja voi tehdä sellaista mitä ei tehdä muitten kanssa.
      Olen itse jäänyt kahden pienen kanssa yksin, en suosittele kellekkään. Tapasin toisen ja tuli kaksi lisää.Minä en antanut periksi kun toinen ukko meinasi kerran lähteä.Kyllä isää tarvitaan.Isän pitää olla lapsia lähellä.
      onneksi lapsella on oikeus olla tänä päivänä isän kanssa.

    • Saman kokenut

      on tärkeää, että pidät huolta itsestäsi. En tiedä miten vauvan isä on mokannut, mutta jos et voi/halua antaa anteeksi on parempi erota, kuin olla katkerana huonossa suhteessa.

      Toinen yhtä tärkeä asia on se, että pidät omat tunteesi miestä kohtaan erillään isän ja vauvan välisestä suhteesta. Jos isä ei ole lapselle vaarallinen, on lapsen parhaaksi tavata isää mahdollisimman usein ja ilman draamaa.

      Voimia sinulle!

    • Ex-miehen vainoama

      Vauva itkee, koska sinäkin itket. Erität maitoosi stressihormoneja ja toisaalta vauva "lukee" sinun käytöstäsi. Nyt soitat ystäväsi läpi ja pyydät heistä ensin yhtä ja sitten toista luoksesi. Ystäväsi kanssa, ette ainakaan alkuun pui tilannetta läpi vaan nautitte. Ihailette vauvaa. Silittelette sitä, jumppautatte sitä ja syötte hyvää ruokaa. Tällaisella täydellisellä huomiolla väsyttää vauvan kuin vauvan rauhallisille unille.
      Sitten myöhemmin toinen ystävistäsi ulkoiluttaa vauvaa vaunuissa ja toisen kanssa keskustelet niin, ettei vauva kuule.
      Minulla on kauheat sempalot ensimmäisen synnytyksen yhteydessä, sillä tuo mies ei kestänyt yhtään, että toinen on sairaana eikä sitä, että hän "jäi huomiotta". Toisen lapsen syntyessä poistuin paikkakunnalta ja vauvakin oli kuin unelma. Aina kun lapsista jompi kumpi oli sairaana ex-mieheni huusi ja raivosi minulle: "lapsi yskii- pidä se hiljaisena ja tietenkin yskijä heräsi itkemään sitä". Vuosi vuodelta tilanne meni pahemmaksi... vaikka lapset sairastelivat harvemmin. Lopulta meitä piti yhdessä vain pelko - hän ilmoitti, että hän saa lapset ainakin joka toiseksi viikoksi ja sitten hän pitää lapset oman viikkonsa lukkojen takana enkä voi mitään.
      Nyt lapset on hänellä ja hänen asunnossaan on väliovissa lukot enkä todellakaan voi mitään!
      Nyt kun vauva on pieni saatat vielä saada hänet luopumaan koko vauvasta, myöhemmin hän vaatii tapaamisoikeuksia ja kenties koko huoltajuutta... Mies ei ole kuin viini, joka vanhemmiten paranee.
      Pelasta itsesi kun vielä voit ja nyt voit ehkä pelastaa vauvasikin.

      • yh-äiti

        Sinä voit ja pitääkin ehdottomasti ottaa yhteyttä lastensuojeluviranomaisiin heti ja kertoa heille asiasta! Se on asia jonka voit ja pitääkin tehdä, he sitten tekevät asialle enemmän.

        Lapsia kohtaan törkeää käytöstä.

        Nyt ei silti pidä kaikkia miehiä pistää samaan kategoriaan, eivät kaikki ole tuollaisia. Muuten neuvosi oli todella hyvä ja asiallinen.

        Aloittajalle sanoisin, että vauva on rauhaton, koska sinäkin olet. Ei sillä väliä, onko hoitaja isä tai äiti, niin rauhattomuus tarttuu! Itsellä on 3 lasta ja olen ollut vuosia yh, exän sorruttua alkoholistiksi. Lapset syntyneet 4v sisällä ja olivat erotessamme pieniä.

        Tsemppiä sinulle ja jäitä hattuun, pärjäät paremmin ilman huonoa miestä. Toki jos tapaamiset onnistuvat, se on tosi hyvä lapsen kannalta. Meillä näin ei ole, koska exä aina päissään.

        Onnea sinulle ja vauvalle, neuvolastakin saat varmasti apua, jos muut eivät auta!!


      • se on hullu

        Jos mies on niin huomionkipeä että lapsi tai eläin saa huomionviemisellä raivoihin ei voi olla muusta kyse kuin narsismista. Harmillista lapsillesi. Lasten pitäisi kertoa lastensuojeluun mitä isän luona tapahtuu ja isälle lähestymiskielto.


    • jepajeee

      suomi on täynnä yksinhuoltaja äitejä että kyllä sinäkin ''yh-kerhoon'' mahdut, ainakin uskon niin =)

    • HEIL!

      Voi hellenlettas kun elämä on sinua, pientä avutonta naisraukkaa niin kohdellut kaltoin. Jopa niin inhottavasti, että SINUN oli jätettävä avomiehesi. Siis hänen jonkun "mokansa" takia. Olisi hauska tietää, minkä ns. sorttinen tuo moka oli - kun draamaan liittyy vielä tulossa oleva jälkeläinen. (Toivottavasti tämä soluhirviö ei kuitenkaan synny sinun kaltaisen epä-äidin "kasvatettavaksi".)

      Käsittääkseni kuulut osastolle Naiset - Saatanan Enkeleitä. Itket, valitat, ruikutat ja kerjäät tuntemattomilta sympatiaa, myötätuntoa jne. jne.
      Hyi helvetti! Sinut - niin kuin monet muutkin "hikisen suolenpätkän" omistajat tulisi kiireesti vähintäänkin steriloida, mieluiten likvidoida.

      • huhhuh!

        oletko ihan terve kaveri?


    • nolozero

      yksin kuin yhdessä onnettomana ja mitä lapseen tulee... lapset sopeutuvat nopeasti ja parempi erota ajoissa kun se että ollaan yhdessä ja tapellaan milloin ainakin lapsi aistii vanhempien kireyden. Stemppiä, älä ole huolissasi vauvan oireilusta... lapsi aistii sinun pahanolon ja sen takia niskoittelee... ja muutenkin vauvoilla on kausia milloin ne vaan itkee muuten vaan ja eivät suostu syömään ym. Niitä tulee ja menee vuosien saatossa siihen on vaan sopeuduttava ja löydettävä kultainen keskitie. se ei tee sinusta huonoa ihmistä eikä huonoa äitiä. Ja mitä tulee perheeseesi ja ystävääsi.... tietävätkö he mikä laita teidän suhteessa on ollut, eron syytä tms? mikäli eivät niin heidän mielipiteellä ei ole silloin väliä, tietenkin he ovat huolissaan että miten tulet yksin pärjäämään mutta ethän voi riutua onnettomassa suhteessa.... vaikka erositte niin tuskin olet vienyt lasta isältä, lapsella nyt on vain ns. "isompi takapiha".
      Ero on aina tuskaa ja paranemiseen menee aikaa mutta usko pois nouset vahvempana kuin koskaan. Se että ny on hankalaa ei saa vaikuttaa siihen että olet valmis palaamaan huonoon suhteeseen... se ei ole oikein kenenkään osapuolen kannalta. Ei sinun, ei lapsen eikä isänkään.. Olen monesti nähnyt pareja jotka ovat pysyneet vain lapsen takia yhdessä ja lopputulos aina sama.... huono, katkeroitunut, tuskaisa. Sitä tuskin lapsellesi haluat. Uskon kuitenkin että sinulla on alunperin hyvä syy erota.

    • joskus..

      No tietenkin tulee olemaan rankkaa sinulle jos yksin joudut vauvaa hoitamaan niin olisiko mahdollisuutta sinulla vaikka puhua miehen kanssa tästä asiasta ja kerro katumuksesi ja ehkä te voitte aloittaa taas uudelleen koska vauva kun tulee niin teiän pitäs kyllä nyt pistää hänet etusijalle ja unohtaa muut jutut. Yrittäkää yhessä jos voitte ollenkaan. Yksin huoltajuus ei oo herkkua ja en osaa kuvitellakkaan kuinka vaikeeta on olla yksin vauvan kanssa, sulla ei oo ketää kenen kanssa jakaa surut ja ne onnen tunteet. Eikai vielä ole liian myöhäistä? Niele ylpeys jos se on siitä kiinni ja joskus on parempi olla onnellinen kun oikeessa. No sory vaan et sunkin perhe on noin paska, mulla samantapaista.
      Mulla on 4 lasta ja voin kyllä sanoa että lapset reagoivat erittäin herkästi äidin hätään ja tuskaan. En usko että vauva vielä tajuaa että isä on mennyt mutta sinä tiedät ja olet onneton ja sen takia myös vauva. Isä tulee tärkeäksi vähän myöhemmin ja on tärkeää että on äiti ja isä ja mielellään molemmat mukana siinä hommassa.

    • kyllä se siitä

      mikset hae apua jostain vertaisverkosta vaan tulet tänne jossa aivan varmasti saat lisää kuraa niskaasi, oletko masokisti? voithan yrittää miehen kanssa uudelleen jos haluat, mikään ei estä sitä, kyse on omasta elämästäsi - tai voit pyytää miestä luoksesi avuksi hoitamaan lasta koska olet väsynyt ja masentunut? miltä kuulostaa?

    Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      69
      2207
    2. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      101
      2033
    3. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      77
      1642
    4. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      41
      1470
    5. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

      Ei tästä mitään tule koskaan.
      Ikävä
      78
      1456
    6. Ampuminen Iisalmessa

      Älytöntä on tämä maailman meno.
      Iisalmi
      10
      1357
    7. Pohjola kadulla paukuteltu

      Iltasanomissa juttua.
      Iisalmi
      31
      1334
    8. 52
      1228
    9. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      62
      1180
    10. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      28
      1169
    Aihe