Nyt on ihan mielenkiinnosta pakko kysyä.:)
Kumpi, iso vai pieni koira?
Miksi? Mikä/mitkä rodut miellyttää?
Eikä sit mitään kun isot tappaa ja pienet vikisee perusteluita! ;D
Minä itse käännyn suurempien puoleen.
Syystä että, haluan koiran joka on "koiran kokoinen", tarkoitan tuolla varmaankin sitä kokoa joka lähinnä koiran esi-isää muistuttaa eniten eli sitä susihukkaa.
Koirassa pitää olla sitä oikeeta luonntetta, ei uhoa ja räksytystä, vaan semmosta "itsevarmaa" olemusta. Sen kanssa pitää voida "painia" ja riehua, niin ettei tarvitse pelkää että se hajoo käsiin(tarkoitan tällä leikkimistä, en kurittamista)Kun lähen pimeänä syksy iltana tänne mun lähiöön lenkille koiran kanssa, haluan tuntea oloni turvalliseksi, ja ison koiran kanssa ei tarvitse pelätä. Isoja halii ja pusuttelee mieluusti ja on huvittavaa kun omakin luulee olevansa pieni vaavi vielä.:)
En kaipaa puistokoiraa, vaan haluan itse painaa menemään lenkille koirani kanssa, säällä ku säällä ja matkanpituudella ei koiralle ole väliä vaan se jaksaa vaikka miten pitkään.
Ison koiran kanssa koulutukseen motivoituu enemmän ja siihen panostaa paljon enemmän koska haluan koirani olevan kunnon kansalainen. Koiralla pitää olla hermot kasassa, sen pitää olla rauhallinen, eikä vouhottaa koko ajan. Sen pitää vahtia, mutta ei räksyttää aina kun rapussa kuuluu ääniä, jos joku pimpottaa ovi kelloa yksi vakuuttava varoitus riittää ja siinä se.
Ja "minun rotujani" ovat, sakemanni(löytyy tällä hetkellä kotoa), Bordeauxindoggi, Amstaffi, APBT.
Kertokaa omat mielipiteenne ja mieltymykset!:)
Tässä oli omani, tai ainakin mitä ensin mieleen tuli..;)
ISOT vs. pienet
9
433
Vastaukset
- Miako008
ovat eniten mieleeni. Tällä hetkellä minulle ei ole kuin hoitokoiria, mutta seuraava koira tulee olemaan isompaa luokkaa.
Välillä hoidossani on pieni villakoira ja on toisille koirille vähän liiankin ystävällinen, eli haluaisi mennä moikkaamaan jokaista vastaantulevaa koiraa (ei sillä mitään väliä, mitä toinen koira viestittäisi, esim. yhtä murisevaa ja hampaitaan esittelevää rottweileria olisi mennyt moikkaamaan, jostain syystä en päästänyt...). Hoidossani on välillä myös iso saksanpaimenkoirasekoitus (uros), joka taasen ei pidä toisista koirista, joten jos toinen koira tulee liian lähelle, rähjääminen alkaa ja jos toinen koira on uros, niin en yhtään ihmettelisi, vaikka kävisikin kiinni (jos siis ihan iholle tuppautuisi). Mielestäni tämän isompi on kuitenkin helpompi hallita. Ei sillä, että kaikki isot koira olisivat aggressiivisia, mutta saan paremmin hallittua ison koiran kuin pienen.
Tosin tämä isompi on todella ystävällinen ihmisiä kohtaan. Ihmiset tosin kiertävät tämän koiran kaukaa, vaikka onkin käytökseltään rauhallinen. Tämän pienemmän kanssa valitettavasti kaikki haluavat silittää pientä, söpöä fifiä (tämä fifi ei oikein välitä vieraista ihmisistä).
Sitten toinen syy; jos minulla olisi pieni koira, en ehkä kouluttaisi sitä niin paljon kuin isoa, sillä "eihän se mitään haittaa, jos vähän vetää". Isomman kanssa tulisi pakostakin esim. hihnakäytöstä hiottua.
Ja kolmanneksi; olen niin perhanan kömpelö, että voisin vahingossa aiheuttaa pienelle koiralle vakaviakin vammoja..
Rrrrakastan isoja, "massiivia" koiria, kuten rottweiler, amerikanakita, kaukaasianpaimenkoira, dobermanni, saksanpaimenkoira, alaskanmalamuutti, melkeinpä kaikki mastiffit jne, mutten omista näistä mitään.
Edellinen koirani oli pk. collie, mutta en lue sitä "isoksi" koiraksi (vaikka monien mielestä se oli aivan liian iso, mielipideasia..). Seuraavaksi koiraksi tuskin tulee mastiffia, rottweileria tai dobermannia, sillä tiedän rajani, että vaikka näitä rotuja ihailen, pelkään, ettei minun käsissäni niistä tulisi yhteiskuntakelpoisia (sekavaa tekstiä taasen). - APBT se
se Audin virityspaja?
- ryynis
Eli keskikokoinen, ei liian raskas koira on minusta sopivin juuri minulle.
Pinseri meille onkin kotiutumassa näillä näkymin tuossa kesäkuussa. Ihan "koirankokoinen" tuo mielestäni on :)
En tahdo isoa koiraa, koska iso koira luonnollisesti syö enemmän ja tarvitsee enemmäin tilaa jne.
Ja lähipiiriimme kuuluu myös lapsia (ja olisi itsekin tarkoitus lisääntyä joku kaunis päivä), joten iso koira on siinäkin tapauksessa riski, jos tämä päättää ruveta leikkimään vähän rajummin tms.
Pikkukoirista taas en sen vuoksi juurikaan välitä, koska tuntuu siltä, että niitä joutuu varomaan vähän enemmän.
Lisäksi olen törmännyt lähinnä sellaisiin pieniin koiriin, jotka räksyttävät jatkuvasti ja niiden ego on kerrostalon kokoinen... En väitä, että näin olisi kaikkien pienten koirien kohdalla, mutta minulle on valitettavasti muodostunut ikävä yleismielikuva. - KoppavaHoro
koiran emän ja vasta sitten rodun.
Mutta halusin kyllä sen kokoisen koiran, että sen voi tarvittaessa napata kainaloon esim. julkisissa liikennevälineissä ja kaupungin vilinässä.
Pienen koiran saa myös kannettua kuraisena kylppäriin, jonne pitää kulkea koko kämpän läpi, mutta tämän edun huomasin vasta myöhemmin. :) - Alaskalainen
Tykkään koirista yleensä,mutta valintani kallistuu isojen rotujen puolelle.Juurikin siksi että rakastan liikkua pitkiä matkojakin metsässä ja koiran täytyy olla sellainen että jaksaa mukana.Enkä tiedä tulisiko pientä otusta niin koulutettua kuin isompaa...
Meiltä löytyy kaksi alaskanmalamuuttia,jumaloin tuota rotua koska se on jotain uskomattoman kaunista ja upeaa.Lisäksi se tarjoaa haastetta koska on välillä itsepäinen ajatellessaan omilla aivoillaan :) Vaikka ovat suurikokoisia,ovat nuo myös lempeitä ihmisiä kohtaan.Varsinkin tuo meidän uros!Narttu on vähän ujompi tyyppi.
Eikä mikään voita muuttien kanssa ajelemista kirkkaassa pakkassäässä!!
Muutin lisäksi lempi rotujani ovat siperianhusky (no yllättävää..),saksanpaimenkoira,belgianpaimenkoira,rottweiler..muutamia mainitakseni.Mutta näillä näkymin jos terveyttä riittää,tulee minulla olemaan muutti niin kauan kuin pystyn niille tarjoamaan sen mitä ne tarvitsee. :) - sakemaanikko
sama täällä. Kun mennään, niin sitten mennään kans.
- halusin pienen
monipuolisen rodun jonka kanssa harrastaa tokoa ja agilitya..ehkä pelastuskoiraksi seuraava koiruuteni. Tempperamenttia ja huumoria koirassa pitää olla.
Turkki on hyvä olla trimmattava ja huusholli pysyy siistinä myös..eikä niin työläs.
sekä pieni koko mahdollistaa koiran helpon kuljettamisen yleisillä kulkuneuvoilla.
ja helppo viedä maineestaan huolimatta koirapuistoon ..kun olen itsekin sosiaalinen. :)
eli valitsin kettuterri karkkarin..ja äksöniä ja hulvattomia tilanteita on piisannut. ;)- että toki kaikista
koirista pidän koosta huolimatta mutta tämä rotu sopi minulle omiin juttuihini ja ulkonäkökin miellyttää luonteen lisäksi.
Kumpikin parempi ;O)
Moni rotukin miellyttää,mutta lähinnä molossikoirat,tietynlaiset.
Ja lähinnä taitaa kiehtoa myös se,ettei vastaavanlaisia tule ihan joka kulman takaa vastaan ;O)
Ja noit kaikki,paitsi "turvallisuus" käy koosta riippumatta ;).Koiran kokoinenkin käy,kun puhutaan lähinnä henkisestä puolesta ;D
Eli pelkkä rotukysymys ;)
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
IL - Kansanedustaja tehnyt ITSEMURHAN eduskuntatalossa!!
"IL:n tiedot: Kansanedustaja tehnyt itsemurhan Eduskuntatalossa Iltalehden tietojen mukaan kansanedustaja on tehnyt its4129096Eemeli Peltonen teki itsemurhan eduskuntatalossa
Kevyet mullat sitten vaan. Ei mulla muuta.1883692- 202163
- 861357
- 271125
Sylikkäin.
Sylikkäin, suudellen. Milloin haluaisit näin nainen tehdä ? Vain häntä ajatellen 😘. Tietenkin jos häntä asia kiinnosta661112- 751100
Eemeli Peltosen viimeinen postaus Facebookissa!
"Olen ollut kevätistuntokauden viimeisillä viikoilla paljon poissa eduskuntatyöstä. Sain toukokuussa hyvää hoitoa HUSiss791095- 1061046
- 551043