Tässä on ainakin yhdessä säkeistössä liian vähän tekstiä, osaako joku tämän vanhan lastenlaulun? Ja kuka mahtaa olla tehnyt sen?
Pähkinälaulu
Oli pähkinöitä taskussain ja kouluun kävi tieni,
kun tiedäks äiti, vastahain tuli tyttö, tyttö pieni
niin sievä, soma, herttainen, kuin pieni marjaterttunen.
Ol vuokot hällä hiuksissaan, hän kielon mulle antoi.
Hän sipsutteli varpaillaan ja kukkaiskoppaa kantoi.
Ja pitkin matkaa siitä vaan, hän sirotteli kukkiaan, sirotteli kukkiaan.
Mik on sun nimes kysäisin, se Vappu on hän vastas.
Ken äitis on, lie rouvakin? Ei oo kun laulurastas.
Ja isäin lounaistuulonen ja siskot vuokot koskien.
Siel leivo liverryksellään viel yhtyy purosen juoksuun.
Mä vastasin: En tulla voi, mull on niin pitkät läksyt oi, niin pitkät läksyt oi.
Hän lähti taakseen katsahtain ja hymyeli mulle.
Vaan ken hän on, mä mietin vain, mutt selville ei tulle.
Vaan nytpä sen jo arvannen, hän oli kevään tyttönen, hän oli kevään tyttönen.
(Viimeistään 1940-luvulta)
Pähkinälaulun yksi säkeistö
hakusessa!
3
667
Vastaukset
- ullahoo
Usein tätä laulelen ja sanat on mulla jossain. Ne opin Topeliuksen "Lukemisia lapsille" -kirjasta. Kuvittelen, että sanat ovat Topeliuksen, säveltäjää en tiedä, äiti sen meille opetti!
- ullahoo
Ja muistaakseni runon nimi"Laulu Pikku Maijasta"
- Anonyymi
Minullekin äitini lauloi tätä 1940-luvun lopulla. Tässä olevasta tekstistä puuttuu kommentit veljistä..ja mukaan pyytämisestä..
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Tyttäreni kuoli lihavuusleikkaukseen.
Miettikää kuiten 2 kertaa, ennenkuin menette lihavuusleikkaukseen.3217635Viiimeinen viesti
Sinulle neiti ristiriita vai mikä nimesi sitten ikinä onkaan. Mulle alkaa riittää tää sekoilu. Oot leikkiny mun tunteill662176- 1771856
epäonnen perjantain rikos yritys
onpa epäselvä kuva, tuolla laadullako keskustaa tarkkaillaan lego hahmotkin selvempiä161392- 1121287
Yllätyspaukku! Vappu Pimiä rikkoi vaikean rajapyykin yllättävässä bisneksessä: "Nyt hymyilyttää...!"
Wau, onnea, Vappu Pimiä, upea suoritus! PS. Pimiä tänään televisiossa, ohjelmatietojen mukaan hän on Puoli seiskassa vie91261Suomessa ei ole järkeä tarjota terveyspalveluita joka kolkassa
- Suomen väestötiheys 1.1.2022 oli 18,3 asukasta maaneliökilometriä kohden. - Uudenmaan maakunnassa asuu keskimäärin 181701231RÖTÖSHERRAT KIIKKIIN PUOLANGALLA.
Puolankalaisilla tehtävä ryhmäkanne itsensä yleintäneistä rötöstelijöista, sekä maksattaa kunnan maksama tyhmän koplan j571186Kirjoitin sinulle koska
tunnen sinua kohtaan niin paljon. Sydäntäni särkee, kun kätken ihastumisen, kaipauksen, sinua kohtaan tuntemani lämmön j411081Martina pääsee upeisiin häihin
Miltäs se tuntuu kateellisista. Anni Uusivirta on Martinan kavereita.2901029