Terve elikkä selittäkää hölmölle mitä se auto etu meinaa. Onko auto siis minulla käytössä 24/7 ja mitä joudun siitä maksamaan?
Mitä hyötyä/haittaa siitä minulle voi tulla?
Auto etu
4
971
Vastaukset
- kumpi on?
Niin tuota.. Kumpi etu sinulla on, vapaa autoetu vai käyttöetu auto?
Kummassakin vaihtoehdossa auto on sinulle käytössä 24/7.
Vapaassa autoedussa yritysmaksaa polttoaineen, huollot, autonhankinnan jne. Sinä maksat siitä auton verotusarvon mukaisen summan joka ikisestä palkastasi. Esimerkki: Rahapalkkasi on 2000 e/kk ja valitset autoksi esim Volvo S40 jonka vapaaautoetu verotusarvo on n.500 €(riippuen tietysti varustetasosta)
2000-500= 1500 € miinus verot tuon 2000 euron mukaan. Eli tässä on se juju. Veroprosenttisi on korkeampi ja esimerkissä todellinen bruttorahapalkkasi on 1500 euroa. Siitä kun verot niin voit itse laskea kannattaako auton pitäminen. Tosin vapaat kilometrit autossa on.
Auton käyttöetu on sitten toinen juttu. Verotusarvo autossa on pienempi. Esimerkin Volvossa taitaa olla 300-400 euroa. Bensat maksat tässä itse ja joudut pitämään ajopäiväkirjaa. Muuten sama systeemi kuin vapaassa autoedussa. Haitta puolena tässäkin tuo veroprosentti.
Katso lisää verottajan sivuilta.- april
Veikkaan Että vapaa autoetu on nyt kyseessä.
Työauto taitaa olla enemmänkin luokkaa VW transportter kun hienoa volvoa=)
Ei toi nyt niin huonolta edulta vaikuta, jos autolla saa kerta päristellä menemään niinpaljon kun jaksaa ajaa. ja tarttee maksaa vaan 500 e kuussa siitä.
Mulla on menny oman auton ylläpitokuluihin viime kuussa 1000 e että ei toi nyt niin kauheelta kuullosta.
Mutta sitten taas mulla ei autolla omalla vapaa ajalla niin paljon käyttöä ole, kun kesäisin kuljen kaikki matkat mieluiten pyörällä nyt täytyy varmaan siirtyä autoiluun ja toivoa ilmastointia.
Todella loistava ja tyhjentävä vastaus. Iso kiitos siitä. Miksi ei kaikki vastaa noin s24=) - 12-vuotta autoetu
april kirjoitti:
Veikkaan Että vapaa autoetu on nyt kyseessä.
Työauto taitaa olla enemmänkin luokkaa VW transportter kun hienoa volvoa=)
Ei toi nyt niin huonolta edulta vaikuta, jos autolla saa kerta päristellä menemään niinpaljon kun jaksaa ajaa. ja tarttee maksaa vaan 500 e kuussa siitä.
Mulla on menny oman auton ylläpitokuluihin viime kuussa 1000 e että ei toi nyt niin kauheelta kuullosta.
Mutta sitten taas mulla ei autolla omalla vapaa ajalla niin paljon käyttöä ole, kun kesäisin kuljen kaikki matkat mieluiten pyörällä nyt täytyy varmaan siirtyä autoiluun ja toivoa ilmastointia.
Todella loistava ja tyhjentävä vastaus. Iso kiitos siitä. Miksi ei kaikki vastaa noin s24=)ihan noin hienoa ole.Mainitsemasi auto on kyllä ihan työauto enkä ottaisi autoetuna koska silloinahan maksaisin työkalusta. Käyttäisin sitä työautona ja vapaaajan ajot jäisi sillä ajaamatta. Mutta jos nyt kuitenkin haluaisin käyttää sitä työajan ulkopuolella niin on kyse vapaasta autoedusta tai käyttöedusta. Jälkimmäisestä maksetaan omien ajojen bensat itse ja firma korvaa työhöön menneet. Itse ottaisin vähän kalliimmaan vapaan autoden mikäli ajelisin vähän enemmän. Sanoit että voisit ajaa rajattomasti. Näin ei asia ole vaan raja on perusveotusarvolle 18 tkm omia ajoja vuodessa. Ylikilometreistä joutuu maksamaa 0,17 eur/km Ellei ole maksettu pitkin vuotta korotettua verotusarvoa annetuille esim. 30,000 omille kilometreille.
- torne3333
12-vuotta autoetu kirjoitti:
ihan noin hienoa ole.Mainitsemasi auto on kyllä ihan työauto enkä ottaisi autoetuna koska silloinahan maksaisin työkalusta. Käyttäisin sitä työautona ja vapaaajan ajot jäisi sillä ajaamatta. Mutta jos nyt kuitenkin haluaisin käyttää sitä työajan ulkopuolella niin on kyse vapaasta autoedusta tai käyttöedusta. Jälkimmäisestä maksetaan omien ajojen bensat itse ja firma korvaa työhöön menneet. Itse ottaisin vähän kalliimmaan vapaan autoden mikäli ajelisin vähän enemmän. Sanoit että voisit ajaa rajattomasti. Näin ei asia ole vaan raja on perusveotusarvolle 18 tkm omia ajoja vuodessa. Ylikilometreistä joutuu maksamaa 0,17 eur/km Ellei ole maksettu pitkin vuotta korotettua verotusarvoa annetuille esim. 30,000 omille kilometreille.
Autoetu lasketaan rahapalkan päälle, jos ei sitten muuta sovita mutta yleensä ei, ainakaan jos rahapalkka ei ole kovin suuri.
Ylempänä mainittu laskukaava on siis väärin. Bruttopalkka on edelleen se 2000e ja autoetu 500. Maksat veroa ja muita maksuja (eli myös eläke&työttömyysvakuutusmaksu) 2500 eurosta.
Positiivinen puoli on siis auton lisäksi se että se kartuttaa eläkettä.
Kannattaa laskea paljonko omia ajoja tulee, että kannattaako verottaa yksityisen kilometrit joka palkassa erikseen (vaatii ajopäiväkirjan pitoa) vai ottaako suosiolla könttäsummana.
http://www.vero.fi/default.asp?article=7586&language=FIN
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ikävä sinua
Onkohan sulla ollut sama tunne kuin mulla viimeisten parin päivän aikana, eilen varsinkin. Ollaan oltu ihan lähellä ja k374876- 823476
- 302943
- 612905
- 72689
Kesäseuraa
Kesäseuraa mukavasta ja kauniista naisesta. Viesti tänään mulle muualla asiasta jos kiinnostaa Ne ketä tahansa huoli, t552260- 371742
Tuksu on edelleen sinkku - nuori Joonas jätti!
Hihhahihhahhaahheee Joonas keksi hyvän syy. : Tuksu on liian Disney-prinsessa hänelle. (Mikähän prinsessa lie kyseessä….91680- 181671
- 161574