Ostin juuri kitaran ja olen joitakin biisejä jo harjoitellut Guitar Pro ohjelman avulla ja muutaman soinnunkin oppinut samalla. Mutta nyt itseäni jäi mietityttämään niin kutsutut voimasoinnut. Eli millä systeemillä biisit voi soittaa voimasoinnuilla, jos kuitenkin alkuperäiset studioversiot on soitettu ihan perusnuoteilla? Monet bändithän vetävät keikalla biisit voimasoinnuilla ja liversioillehan ei netistä pahemmin nuotteja tai ohjeita löydy.
Eli toisinsanoen: miten voimasoinnut on yhteydessä alkuperäisiin nuotteihin? Onko jotain aloittelijalle sopivaa (järkevää) tapaa oppia päättelemään, miten biisit voisi vetäistä tuolla tyylillä?
Voimasoinnut?
10
4704
Vastaukset
- kysymys?!
Termit hieman hakusessa?!;)
Kyllähän voimasointubiisin voi nuotittaa siinä missä minkä muunkin?!
Jos tarkoitit siis, että kappale on alunperin soitettu "oikeilla" soinnuilla(ei voimasoinnuilla), niin kuinka siitä tehdään voimasointu-versio.
Soitat vaan alkuperäisen soinnun alkukirjainta vastaavan voimasoinnun
Esim. G => G5, C# => C#5 tai Fm => F5...siis unohdat, soinnun tyypin ja muutat sen vaan raakasti voimasoinnuksi.
En ihan ymmärtäny. Voisitko hieman tarkentaa kysymystäsi? - hän....
tarkoittaa sitä, että miten ne yksinkertaisesti soitetaan ja miten ne eroaa tavallisista soinnuista
no...itse en osaa selittää :P - kita-risti.
Voimasoinnulla tarkoitattanee sointua jossa soi ainoastaan perussävel ja kvintti jolloin se ei ole duuri eikä molli. Siis esimerkiksi sointu G soitetaan niin että etusormella painetaan 6-kieli g:n kohdalta eli kolmosvälistä ja 5-kieli viidennestä välistä vaikkapa nimettömällä jolloin pikkusormi jää vapaaksi soittamaan mahdollista rock'n'roll-kuviota.
C voimasointuna on samasta (3) välistä soitettuna 5- j 4-kielillä, D siitä sävelaskel ylöspäin jne. Soinnun perusääni eli se minkä mukaan sointu nimetään on sen etusormen alla.
Tämä ote ei siis kerro onko kyseessä duuri vai molli mutta väliäkö sen kunhan soundissa on poweria (lue: munaa) eli säröä kehiin. - .............kk
Kuten edellä on kerrottu, vastaus on hyvin simppeli, eli pohjasävelen mukaan. Pääsasiassa siis E- ta A -kielen voimasointuotteen mukaan.
Sävelethän on ovat vapaalta kieleltä 12. nauhalle
E-F-F#-G-G#-A-Bb-B-C-C#-D-EbE ja
A-Bb-B jne.
Kysymys sinänsä on vähän epäselvä mitä tarkoitetaan siis tämä
"Eli millä systeemillä biisit voi soittaa voimasoinnuilla, jos kuitenkin alkuperäiset studioversiot on soitettu ihan perusnuoteilla?"
Jos tarkoitat tällä "voinko soittaa I will stayn intronkin voimasoinnuilla" niin vastaus on kyllä. Eri asia sitten onko se kovin tyylikästä.- juttu lienee se
että voit käyttää samaa sormitusta saadaksesi kaikki voimasoinnut. Siirrät ainoastaan käden asemaa otelaudalla vaihtaaksesi soinnun.
- juuuuuuefuefwue
en oo tän aiheen alottaja mut kiinnostas itteekin että lasketaanko tämmönen voimasoinnuksi?
e |--------------------------------------------------------
B |--------------------------------------------------------
G |--------------------------------------------------------
D |----5---------------------------------------------------
A |----3---------------------------------------------------
E |----3---------------------------------------------------- lasketaan...
Siinähän on perusääni kvintti kahteen kertaan...eli siis kaksi intervallia.
- **Aikka
Mä koetan jotensakin vastata kokonaisuuden sulle.
Ensimmäinen kohta on mielestäni sulla tosin hyvin oikein. Eli olet ostanut kitaran ja oppaan (=jonkinlaiset järkevät ohjeet, miten kitaraa soitetaan). Eli perusasiat on kunnossa, sillä tällä palstalla välillä kysytään vähän hassuja juttuja, aloittelija kysyy V-kaulaa tms. Sinällään ok, mutta tossa helposti antaa oikean vastauksen, josta on haittaa aloittelevalle soittajalle.
Eli sun juttus, mitä mä ymmärrän, on jotensakin tälleen. Kun levytetään (huomaa, mä olen vähän vanhempi kundi ja ollut joskus tekemässä näitä hommia), niin silloin studiossa etsitään seuraavia juttuja (oleellsimma). Yleensä halutaan bändi kuulostamaan paremmalta, mitä se on. Käytetään ammattilaisia soittamaan ja itse vain lauletaan, tai äänitysteknisesti otetaan esimerkiksi kitara yhdelle biisille useilla eri otoksilla. Eli jos haluaisit soittaa livenä samalla tavalla, kitaroita pääsääntöisesti pitäisi vähintänä olla 2 tai 3 (siis kitaristeja kitaroineen soittamassa yhtä aikaa). Jos katsot jotain John Fogertyä, tossa on yksi syy, miksi soittajia on lavalla pilvin pimein, mutta Johnny soitteleepi itse kaiken studiossa. Tommosta voi tehdä nykyään kotiloissakin ihan tietokonestudiolla (kuten mulla on sellainen pieni). Perussoftat tulee windowsin mukana, tartteet vaan kuulokkeet, laulumikin, ja jonkin pienen mikserin (siinä 50 - 100 e).
Toi voisi olla sulle todella toimiva harjoitussetti.
Voimasoinnut on sitten silleen, että duuri- ja mollisoinnuista (en mene kovin syvälle) soitetaan se keskeisin soinnin tekevä osa eli perussävel ja sille kvintti. E-duurista ja mollista se merkitsisi, että otat kyseisen soinnun kitarasta ja näppäilet vain kaksi alinta ääntä. e:n kvintti on h ja niin edelleen f-c, fis-cis, g-d ....
Tyypillinen vanha rock and roll menisi näin:
e-h..., a-e ..., h-fis, a-e, .. e-h
Toinen tyypillinen juttu noissa äänityksissä on se, että kitarat viritetään eri tavalla, mitä normaaliviritys on. Joko sävelkorkeudeltaan tai sitten siten, että kitarasta saa sointuja, joita muutoin ei saisi. Tätä jälkimmäistä tehdään silloin, kun halutaan, että myöhemmin biisi on soitettavissa keikoilla mahdollisimman samalla tavalla, mitä levyllä.
Nyt muusikkourasi alkuvaiheessa mä suosittelen, että sä opettelet soittamaan biisejä siten, että (tärkeintä) pysyt tahdissa. Ja tietysti soitat oikein = oikea sointu ja kitara vireessä. Tosta se lähtee. Opit noi kaikki kikat, kun opit ton ensiksi. Ne nimittäin ei oo lainkaan niin monimutkaisia, miltä kuulostaa, johtuu siitä, että jokainen voi hankkia pikkustudion kotioloihin ja testailla asioita.- Barree
näillä "voimasoinnuilla" yritetään jotain oikotietä onneen ja menestykseen...kun ei jakseta treenata.
Ei onnistu ! Ei ole kuin yksi tie ! :D - totta...
Barree kirjoitti:
näillä "voimasoinnuilla" yritetään jotain oikotietä onneen ja menestykseen...kun ei jakseta treenata.
Ei onnistu ! Ei ole kuin yksi tie ! :DSiis joissain tapauksissa saattaa aloittelijoiden osalta mennä juuri näin.
Toisaalta on myös olemassa kappaleita, joihin ei vaan muun tyyppisiä sointuja kannata edes yrittää työntää.
Monesti esim. raskaan säröä käytettäessä laajemmat soinnut menee puuroksi ja kuulostavat epäselviltä.
Aihetta sivuttiin aikoinaan, kun haastateltiin tyyppiä, joka gradu käsitteli Heavy Metallia.
Hän puki sanoiksi sen asian, minkä itsekin olin huomannu..eli vaikka voimasoinnuista puuttuu se oleellisin, eli tieto siitä, onko kyseessä molli/duuri...niin siitä huolimatta nämä "harmoniat" voi aistia kappaleen aikana.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Alle 15 oli
Arvasi että lapsi asialla hallin palossa. Surullista. Mutta jos osaa/kykenee käyttää tulentekovehkeitä niin pitää osata411456Mikä on kaivattusi ihanin ja ärsyttävin piirre?
Ja onko hän mies, nainen ja muun sukupuolinen? Mies. Huomaavaisuus. Kiireisyys. Joskus voi rentoutuakin.981365Riikka Purra: työttömät tulee velvoittaa töihin
Purra panisi työttömät tulevaisuudessa työskentelemään sosiaaliturvan saamiseksi, koska työllisyysaste ei muuten näytä l3031299- 1091125
- 191081
- 651048
Näin Ellen Jokikunnaksen Ralph-poikaa suojellaan julkisuudelta - Katso tuoreet kuvat Italiasta!
Ellen Jokikunnas ja Jari Rask ovat Ralph-poikansa kanssa kakkoskodissa Italiassa. Mukana on myös Unelmia Italiassa -kuva161029- 711012
Heh, persut = vassarit = 10,0 %
Minja tuli nyt jo Riikan rinnalle, sitten alkaa tekemään kaulaa. Molemmilta kympin arvoinen suoritus! https://www.hs.f176888Vihdoinkin lavatansseja tv:ssä - Juhannuksena tanssitaan, bändeinä Yölintu ja Komiat!
Jes, vihdoinkin lavatansseja taas televisiossa! Keskikesän juhlaa vietetään tänä juhannuksena Tuuloksen Kapakanmäellä ju18841