Akateeminen laulukysymys

tiedosta kiitollinen supert...

Olen lauluun perusteet saanut työkkärin kurssilla ja muutamalla tunnilla, mutta jos nyt haluaisin jatkaa lauluopintoja niin minkälaisia mahdollisuuksia minulla olisi suorittaa ns. lauludiplomi, ja mitä siihen sisältyy, mitä siihen vaaditaan, eli mikä homman nimi sen suorittamisessa kaikenkaikkiaan noin harrastuspohjalta kotioloista ?

Kevättä

8

1382

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • baritoninaaras

Jos tätä tosiaan haluat tietää:

Lauludiplomilla tarkoitetaan yleensä laulun A-tutkintoa, joka on korkein tutkintosuoritus musiikkioppilaitoksissa.

Laulun tutkinnot menivät aikanaan seuraavasti; laulun peruskurssi muodostui 1/2 ja 2/2 -tutkinnoista. Sen pystyi myös suorittamaan kerralla 1/1 kurssina, joka sisälsi molempien tutkintojen ohjelmistovaatimukset (yht. 50 laulua).

Musiikkiopistotason laulututkinto oli I tutkinto ("tolppaykkönen"), joka vastaa ammattiopiskelijoiden D-kurssia noin suurinpiirtein. Sen ohjelmisto koostuu 50 laulusta, vaikeustasoltaan hieman vaativampaa kuin peruskurssitason ohjelmisto.

Ns. ammatillisia tutkintoja olivat IIA ja IIB -tutkinnot, jotka vastasivat nykyisten ammattiopiskelijoiden C ja B -kurssia.

Tämän jälkeen tulee ns. lauludiplomi, jota kutsutaan nykyisin laulun A-kurssiksi.

Harrastuspohjalta pystyy yltämään C-kurssitasolle kohtuudella. B- ja A-kurssit (eli kysymäsi lauludiplomi) vaativat jo sen verran työtä, että se vaatisi omistautumista laulamiselle muutamaksi vuodeksi. Kurssien suorittamisessa ei useinkaan oleellista itse suoritusmerkintä, vaan niistä pyritään saamaan hyvät arvosanat.

Jos sinulla on kokemusta laulukilpailuista, niin esim. Lappeenrannan osallistujat ovat usein A- ja B-kurssitasoa suorittavia tai suorittaneita. Yläikärajaa lähempänä olevat kilpailijat saattavat olla jo joitakin vuosia toimineet ammattilaisina.

Tässä viralliset tutkintovaatimukset:

Harjoitettava ohjelmisto

Ohjelmisto koostuu vastaavista ohjelmistoryhmistä kuin edeltävissä
      tasosuoritusohjelmistoissa siten, että ohjelmiston määrä on vähintään 100 laulua.
      Ohjelmistoon sisältyy vähintään 5 sarjaa, joista 2 on oltava kotimaista. Vähintään 20 laulun
      tulee olla tonaliteetiltaan uudentyylisiä.

Tasosuoritus

Tasosuoritusohjelmaan sisältyy yksi laulusarja. Ohjelma sisältää esim. liedejä n. 20 min.,
      vähintään yhden vaativan aarian tai soolokantaatin sekä kotimaisen musiikin osaston.
      Ohjelman kokonaiskesto on vähintään 45 min., ja se on esitettävä ulkoa (paitsi kantaatti- ja
      oratorioaariat ym. niihin rinnastettavat sävellykset).

http://www.musita.savonia-amk.fi/index.php?q=fi/node/44/print

• Sain

Kiitoksia paljon.

Tuo auttoi asiaa.

• viddu teitä

akateemikkoja :D olen nähnyt nuo laululistat mitä vaaditaan, et sinä laulamiseen tarvitse muuta kuin ÄÄNEN ja nuotinlukutaito hyvä olla, noissa siban mm. listoissa ei ole yhtään kappaletta joita en osaisi päivässä treenata TÄYDELLISESTI :D akatemia on LAHJATTOMILLE!!

• Kyssäkaali

Siis työkkäri tarkottaa tapauksessasi varmaankin työväenopistoa, ei työvoimakoulutusta, ihan haluan vai varmistaa.

• Mr X

Kiitos

Ei tarkoita kaalinsyöntiä, heh, eikä työvoimakoulutusta.

Ystävällisin terveisin
        mr X

• naurattaa tää
        Mr X kirjoitti:

Kiitos

Ei tarkoita kaalinsyöntiä, heh, eikä työvoimakoulutusta.

Ystävällisin terveisin
        mr X

ketju?

Oon varmaan tyhjännauraja.

Jonkinlaista diplomia...

• naurattaa
        naurattaa tää kirjoitti:

ketju?

Oon varmaan tyhjännauraja.

Jonkinlaista diplomia...

Heh, joo, hulluilla on halvat huvit sanotaan.
        Parta ei kasva maitomiehille eikä turpajouhet joutaville. Heh, sanotaan. Vitsi.

Minuakin naurattaa kovasti usein.

Se muuten voi johtua siitä ihan tosissa että hermot ovat olleeet liian kireällä ja on jonkinlainen elimistön puolustusreaktio nauru.
        Näin olen itse päätellyt naurusta johon ei ole aihetta. Olen ihmetellyt mikä ihme minua naurattaa niin kovasti.
        Elimistö pakottaa ihmistä iloiseksi koska muuten olisi psyykkinen romahdus.

Sanotaan myös että on ensimmäinen hiipivä hulluuden merkki.
        Varmastikin jos ei ala ratkomaan asioita niin että sujuu, eli liiat huolet pois.

Tästä palstasta.
        Minulle on puhdas harrastus.
        Jos laulaa nk. pitää sopii oppi mukaan kuvaan hyvin.

Kevättä hienoa ja kesää

• NK siis
        naurattaa kirjoitti:

Heh, joo, hulluilla on halvat huvit sanotaan.
        Parta ei kasva maitomiehille eikä turpajouhet joutaville. Heh, sanotaan. Vitsi.

Minuakin naurattaa kovasti usein.

Se muuten voi johtua siitä ihan tosissa että hermot ovat olleeet liian kireällä ja on jonkinlainen elimistön puolustusreaktio nauru.
        Näin olen itse päätellyt naurusta johon ei ole aihetta. Olen ihmetellyt mikä ihme minua naurattaa niin kovasti.
        Elimistö pakottaa ihmistä iloiseksi koska muuten olisi psyykkinen romahdus.

Sanotaan myös että on ensimmäinen hiipivä hulluuden merkki.
        Varmastikin jos ei ala ratkomaan asioita niin että sujuu, eli liiat huolet pois.

Tästä palstasta.
        Minulle on puhdas harrastus.
        Jos laulaa nk. pitää sopii oppi mukaan kuvaan hyvin.

Kevättä hienoa ja kesää

se ruotsalainen tokmanni vai

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Hyvää syntymäpäivää Sanna 40 vee!!!!

ᕼᗩᑭᑭY ᗷIᖇTᕼᗞᗩY Sister ❣️🥰 🎉🎂✨🍰🥳 🥳🎂🥂 🎉🎊🎁🎈🎂
      Maailman menoa
      104
      5490
    2. Suomen kaksikielisyys - täyttä huuhaata

Eivätkö muuten yksilöt pysty arvioimaan mitä kieliä he tarvitsevat? Ulkomaalaiselle osaajalle riittää Suomessa kielitai
      Maailman menoa
      90
      4791
    3. Työeläkeloisinta 27,5 mrd. per vuosi

Tuo kaikki on pois palkansaajien ostovoimasta. Ja sitten puupäät ihmettelee miksei Suomen talous kasva. No eihän se kas
      Maailman menoa
      139
      4742
    4. Mikä on vaikeinta siinä, että menetti yhteyden kaivattuun, jota vielä ajattelee?

Mikä jäi kaihertamaan? Jos jokin olisi voinut mennä toisin, mitä se olisi ollut? Mitä olisit toivonut vielä ehtiväsi san
      Ikävä
      367
      2169
    5. Kerro kaivattusi etunimi

Miehille..
      Ikävä
      103
      1917
    6. 104
      1738
    7. Sulla on mies

Aivan liikaa naisia.
      Ikävä
      256
      1547
    8. 370
      1298
    9. Pääsit koskettamaan

Sellaista osaa minussa jota kukaan ei ole ennen koskettanut. Siksi on hyvin vaikea unohtaa sinut kokonaan.
      Ikävä
      59
      1131
    10. Kadutko mitään?

Minä kadun ikävässä kirjoittamista, mutta en saa sitä tekemättömäksi.
      Sinkut
      203
      1054
    Aihe